Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte kulut vanhempainvapaalla?

Vierailija
18.02.2009 |

Itse saan kodinhoidontukea ja syksyllä palaamassa työelämään kolmen vuoden jälkeen.Nyt on alkanut mietityttämään kun mieheni käyttää harrastukseensa n.500 euroa kuussa ja valittaa minulle kun rahat ei riitä ja että kun menee meihin paljon rahaa, perheeseensä.Itsellä taas koko kodinhoidontuki menee perheen menoihin.Kerran kuussa ehkä jotain extraa.Valintanko turhasta kun arvostelen tuota harrastusmenoa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatetteessa ajattelen, että on hyvä että puolisoilla on omiakin menoja ja harrastuksia. Teillä kyllä tilanne on täysin kohtuuton.

Mielestäni olet aivan lyöty ja hyväksikäytty raha-asioissa jos joudut lainaamaan mieheltäsi rahaa shampoon ostoon. Mielestäni molempien pitäisi osallistua talouden hoitoon samassa suhteessa.

Meillä on molemmat töissä, mutta miehellä on paljon parempi palkka. Omat on tilit, mutta tarkasti on laskettu joka kuukauden tulot ja menot ja yhdessä maksetaan kaikki ja rahoja sitten tarvittaessa siirrellään tililtä toiselle. Yhdessä myös säästetään - kumpikin tilanteen mukaan, laitetaan sijoitustilille 20 e silloin 200 tällöin.

En osaisi kuvitella että lainaisin rahaa mieheltäni, silloin tällöin joudun kyllä pyytämään että laittaa tililleni rahaa. Ja siis kyllä meillä riidellään välillä rahasta ja syntyy väärinkäsityksiä, mutta noin yleisesti yhteisesti vastataan perheen rahoista ja miehelle paremmin tienaavana lankeaa siitä isompi kakku - yhdessä olemme esim. talomme ostaneet ja halunneet ja mitoittaneet maksukyvyn molempien tulojen mukaan, ei minkään fifty-fifty periaatteen mukaan.

Vierailija
22/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat, koska meillä on yhteinen perhe ja koti. Siis todellakin "kehtasin" elää mieheni rahoilla, samoilla lailla hän "kehtaa" elää mun palkalla kun jää nyt kotiin.

AP: kenen nimissä teidän omaisuus on? Kuulostaa todellakin siltä, että olet hiukan lattiamattona teidän perheessä. Jos siis joudut mieheltäsi lainaamaan rahaa ihan normaaliin elämiseen menevää rahaa, niin se on kyllä jo todella nöyryyttävää jos ei nyt ehkä laitonta. Toisaalta jos olette avioliitossa, niin miehelläsi on elätysvelvollisuus. Samoin tietysti sinulla jos tienaisit.

Jos olette avoliitossa niin mitä tapahtuu jos miehesi lähtee tai vaikka kuolee? Periikö hänen vanhempansa teidän asunnon ja irtaimiston jos ja kun ne on ostettu miehen rahoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuulliselta toi kuulostaa, jossei etukäteen ole muuta sovittu. Ainoastaan siinä tapauksessa että ap on ollu kotona miehen painostuksesta/toiveesta omaa haluaan vastaan, toi on epäoikeudenmukaista... Mutta jos kukaan ei oo pakottanu, ni aika oudolta kuulostaa valittaa... En ymmärrä miten joku kehtaa elää toisen rahoilla!

Meillä kaikki kulut menee puoliks, eli yli puolet äitiyspäivärahasta menee vuokraan ja kaikki loppu ruokaan mutta menköön. kesällä kun äitiysloma loppuu ja vanhempainvapaa alkaa, menen takaisin töihin ja miehen tulot tippuu kunnolla, enkä ole sitä mitenkään kompensoimassa... tähän asti omat tulot on ollu noin 1000e, miehen 2000e kuussa (ja tulot putos todella roimasti ku opintotuki ja asumislisä loppu! yleistä asumistukea ei korkean neliövuokran takia saada, onneks äitiyspäivärahan laskentaan tuli kesäkuukausia mukaan ni tulee edes 600e kuussa käteen...)

Tällaisen ajattelumallin jos ollaan nuoria ja opiskelijoita ja eletään erilaisilla tuilla.

Kuitenkin kun mennään naimisiin, hankitaan kenties asuntolainan avulla yhteistä omaisuutta ja lapsista aiheutuu kustannuksia, jotka eivät ole kummankaan "syy", jos nyt näin halutaan asia ilmaista, niin myös kustannusten jakoa jonkinlaisen tasapuolisuuden ja inhimillisyyden mukaan pitää osata ajatella. Esim. se, että hankkii jonkin kalliin auton sillä kustannuksella, että perheellä ei riitä rahat elämiseen ei voi minkään mittapuun mukaan olla kohtuullista. Käsitääkseni ap on lisäksi vanhempainvapaalla, ei kotihoidon tuen avulla kotona. Vanhempainvapaa kai nyt kaikkien normien mukaisesti pidetään ja tässä tapauksessa se varmaan olisi sitten kohtuullista, että mies jäisi kotiin. Tosin jos ap:n miehllä olisi yhtään tolkkua, niin missään mielessä se ei taloudellisesti olisi järkevää (miehellä 10 x ap:n tulot).

Vierailija
24/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa ollaan ja rahasta on aina ollut kova vääntö meidän perheessä.Raskausaikana kun olin töissä ja pyysin häntä hakemaan minut töistä.Mieheni valitti bensarahoista mitä siihen menee..

Ollaan käyty ulkomailla ja lomailtu suomessa.Näidenkään reissujen jälkeen ei jää miehen puolelta epäselväksi kuka ne on maksanut.Eipä lomasta paljon nauti kun tietää että pitäs olla kiitollisuudenvelassa lopun ikää kun mies näin loman tarjoaa.

ap

Vierailija
25/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan arvioitu suunnilleen, paljon kuukaudessa menee yhteisiin menoihin. Kun molemmat oli töissä (suht sama palkka), molemmat laittoi yhteistilille saman summan rahaa.

Lisäksi molemmilla on omat rahat, joita voi käyttää mielensä mukaan omiin menoihin.

Nyt olen ollut puoli vuotta työttömänä ja mies on maksanut koko yhteistilisumman omista rahoistaan. Kohta jään äippälomalle, ja silloinkin kulut menee miehen palkasta. Mä laitan yhteistilille aina silloin tällöin rahaa, jos mulla sitä on.

Sit kun mies jää kotiin ja minä menen töihin, minä luonnollisesti maksan yhteistilille summan.

Musta on tärkeää, että meillä on yhteiset rahat ja sen lisäksi omat, joilla voi huoletta ostaa kaikkea "turhuutta" ja harrastusjuttuja, jos on varaa. Esim. Miehellä kalliita harrastuksia, mutta eka hoidetaan perhe, sitten omat reissut ja prätkät yms.

Vierailija
26/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei todellakaan ole yhteiset rahat. Mies käyt töissä ja maksaa asuntolainan ja autolainan lyhennykset sekä suurimman osan ruokatavaroista. Minä olen kotona hoitaen 7 kk ikäistä poikaamme ja saan lapsilisän kanssa n. 540 euroa kuukaudessa vanhempainrahaa. Tästä rahasta maksan 200 euroa kuukaudessa sähkö- ja nettilaskuja, omat lainan lyhennykseni sekä muut laskut esim. puhelin. Lisäksi olen se joka pääasiassa ostaa pojalle vaatteita ym. tarvittavaa. Eli minulle jää kuukaudessa laskujen jälkeen käyttöön noin 140 euroa jolla sitten ostelen satunnaisesti ruokaa ja pojalle jotain.

Jos en jostain syystä pysty maksamaan jonkun kuun sähkölaskua, mies kyllä sen maksaa, mutta jaksaa sitten muistuttaa että olen sen hänelle sitten velkaa ja minun pitää se maksaa hänelle takaisin ensi kuussa. Kuulemma meillä on yhteiset menot, kuten juuri vesi- ja jätemaksut, jotka pitäisi hoitaa yhdessä, vaikka en tosiaan tienaa juuri mitään.

En koskaan pyydä mieheltäni rahaa mihinkään, vaan olen lainannut ennemmin vanhemmiltani, sillä ei sitä vittuilua kuka kestä jos mieheltäni uskaltaisin rahaa pyytää vaikka joihinkin omiin juttuihin. On ainakin tullut jätettyä kaikki turha ostelu pois, kun ei pysty kuin pakolliset asiat hoitamaan. Onneksi miehellä on sitten edes varaa tilailla kaikkea turhaa roinaa ympäri maailman ja varailla ensi kesäksi konserttilippuja, itselleen ja kaverilleen..

Nyt tilanteeni on vielä tukalampi kun joudun taikomaan jostain kelan perimiä opintotukia takaisin. Miehelleni en ole asiasta voinut edes sanoa, sillä tiedän että saan vain kuulla olevani tyhmä kun en ole asioitani hoitanut kunnolla ja hän ei ainakaan mun laskujani maksele..

Vierailija
27/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten lapsen menot ovat sinun maksettavanasi?

Laita mies tiukille ja jakakaa rahat lisäksi KAIKKI muutkin puoliksi.

Alkaen lapsen hoidosta, mies hoitakoon lasta 12h/ vrk joka_päivä. Sen lisäksi kaikista kotitöistä puolet.

Miksi sinä suostut ilmaiseksi kodin- ja lapsenhoitajaksi???????

Vierailija
28/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan joku jolla taitaa olla vielä typerämpi mies kuin ap:llä... Rahat on kuulemma miehen ja talo on miehen ja auto on miehen. Miksi minä saisin kuluttaa hänen rahojaan, vaikka hänen lasta hoidankin...

Vierailija
29/29 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lasku lastenhoidosta ja kodinhoidosta miehelle, vaikka 1000€/ kk.

vaan joku jolla taitaa olla vielä typerämpi mies kuin ap:llä... Rahat on kuulemma miehen ja talo on miehen ja auto on miehen. Miksi minä saisin kuluttaa hänen rahojaan, vaikka hänen lasta hoidankin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan