Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte kulut vanhempainvapaalla?

Vierailija
18.02.2009 |

Itse saan kodinhoidontukea ja syksyllä palaamassa työelämään kolmen vuoden jälkeen.Nyt on alkanut mietityttämään kun mieheni käyttää harrastukseensa n.500 euroa kuussa ja valittaa minulle kun rahat ei riitä ja että kun menee meihin paljon rahaa, perheeseensä.Itsellä taas koko kodinhoidontuki menee perheen menoihin.Kerran kuussa ehkä jotain extraa.Valintanko turhasta kun arvostelen tuota harrastusmenoa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pienestä rahasta kun on kyse. Mies maksaa kaiken.

Vierailija
2/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut katsoa raha-asiat kuntoon ennen lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo 7. vuotta kotona ja meillä yksi tili, jonne tulee miehen palkka, mun äippäraha/kh-tuki ja lapsilisät. Tähän tiliin molemmilla pankkikortti ja sieltä maksetaan perheen menot (ruoka, vaatteet, laskut siis kaikki).

Ethän alistu siihen , että sua riistetään? JOs mies kykynee lapsia tekemään niin on ne kyettävä elättämään+vaimo tai muuten mies saa jäädä hoitovapaalle ja vaimo menee töihin.

JOs mun mies rupeisi riistämään mua niin saisi samantein lähteä tästä avioliitosta.

Vierailija
4/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat tilit ja sitten yhteinen tili, johon menee työssäolevan palkka, kotihoidontuki ja lapsilisä. Yhteisen tilin rahat ovat siis yhteisiä! ja niistä maksetaan kaikki asumiskulut, ruoka, vaatteet jne. kaikille perheenjäsenille. Meillä noin kalliista harratuksesta kyllä tulisi sanomista jos rahat on tiukilla. Jos säästöjään käyttäisi niin voisi olla ok. mutta yhteisistä rahoista päätetään yhdessä. Kannattaa miehesikin miettiä mistä tuo hänen 500e/kk on pois. Lasten laadukkaasta ruuasta? Lasten vaatetuksesta? Perheen yhteisistä matkoista? Ja ajaako hänen hyvinvointinsa lasten/perheen ohi?

Vierailija
5/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahat menevät yhteiselle tilille, josta kaikki menot maksetaan. Meillä ei jaeta laskuja eikä rahoja vaan yhteisiä ovat kummatkin. Toki mies maksaa nyt suhteessa enemmän koska olen hoitovapaalla, mutta ei meillä ajatella niin, että nyt mies maksaa oman puhelinlaskunsa omista rahoistaa ja minä maksan omani kohtihoidontuesta, saati maksella toiselle osinkoja kauppalaskuista tms. Meillä perhe on yhteinen "yritys" ja sitä yhteisistä varoista pyöritetään.

Vierailija
6/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole oikein koskaan jaksanut ymmärtää, miten tuohon tilanteeseen päästään. ettekö te naiset ennen lasten tekoa keskustele raha-asioista ja niiden järjestelyistä, kun toisen tulot tippuvat lasten kotihoidon myötä??

meillä kaikki talouteen tulevat rahat on yhteisiä ja menot samal tavalla yhteisiä: ensin hoideaan laskut ja sitten katsotaan mihin käteen jäävä raha riittää ja se käytetään kyllä tasapuolisesti. tasapuolisesti ei rkoita tasan, vaan siten, että molemmat saavat ja molemmat tarpeen tullen luopuvat.

jos joku pariksunta ei päädy ns.yhteisiin rahoihin, niin voisiko menoja jakaa prosenttuaalisesti tulojen mukaan, koska tekeehän kotona oleva osapuoli aika merkittävää työtä, johon ei ole itsenäisillä päätöksillä päätynyt, vaan lapsi on kahden ihmisen yhteinen päätös.

Vierailija
7/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä kuka ne tienaa. Näin on ollut aina, jo ennen lapsia.

Harrastukset ja muut menot sovitetaan siten, että kenenkään elintaso perheessä ei kärsi. Eli luonnollisesti vanhempain- ja hoitovapaan aikana myös mies on tinkinyt omista menoistaan, en olisi ikipäivänä suostunut siihen, että lapsista aiheutuvat kulut lankeavat vain minun niskaani ja mies porskuttaisi aina eri elintasolla!

Vierailija
8/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kumpikin karsii tarvittaessa menoistaan.

Ja kyllä minusta 500 euroa johonkin harrastukseen on ihan liikaa.

Niin ja kyllä ne perheen menot ovat yhteisiä. Meillä ei tosin noihin harrastuksiin mene edes vuositasolla 500 euroa, vaikka laskettaisiin kaikkien 4 perheenjäsenen harrastukset yhteen.

Vierailija
9/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun lainaamaan mieheltäni rahaa jos tulee yllättäviä menoja ne aina muistetaan periä takaisin!!

ap

Vierailija
10/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 5 lasta ja minä nyt 4. vuotta kotona (ei työpaikkaa odottamassa). Mies maksaa omalta tilitään lainan ja 75% laskuista (sähkö, vesi, vakuutukset ym.), minä käytän äippärahan/kh-tukirahat ja lapsilisät pääasiassa ruokaan. Tarvittaessa mies siirtää mun tilille lisää, jos rahat loppuu ennen seuraavaa 'rahapäivää' (yleensä loppuukin, mies tienaa 3-4x enemmän kuin mun tuet/kk). Hyvin pärjätään, kun katsotaan mitä ostetaan ja säästetään isompiin hankintoihin vähän kerrallaan.

Vierailija
11/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa on muuten yksi syy avioliiton puolesta, jos lapsia on. Avioliitossa on elatusvelvollinen myös sen puolison suhteen. Näinhän sen pitää ollakin.

Miksi ihmeessä naiset tuollaiseen alistuu? Lapset on yhteisiä, mutta niistä koituvat ansionmenetykset jäävät naiselle? Kuulostaako tuo jotenkin oikeelta?

Vierailija
12/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran kuin tekee mieli, koska mieli ei tee ylivarojemme. Mies käy töissä ja minä olen kotona hoitovapaalla. Yhteinen tili. Mies kannustaa ostamaan, kun tuo shoppailu ei oikein ole lempiharrastuksiani, mutta pitäisi olla sopivaa päällepantavaa lapsillekin aina kun kasvavat ym...

Ajankäytön kanssa taas on niin, että molemmat vanhemmat omistautuvat paljon perheelle, mutta minä olen kuitenkin se, jolla on vähemmän omaa aikaa. Hankalaa nytkin miehelle hoitaa 11 kk nuorimmaistamme, joka on kovin äiti riippuvainen. Omat menoni ovat parin kolmen tunnin luokkaa tällä hetkellä.

Mielestäni miehesi tulisi tienata eemmän, jos vain hän saa kuluttaa 500 harrastukseensa ja muut eivät. Eli ylitöitä tuon summan edestä?

Vierailija
13/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa 10 kertaa enemmän kun minä.Sanoi ettei minulla ole mitään sanomista siihen harrastusmenoerään kun hänen ovat rahansa?Onko siis oikeus käyttäytyä noin vain naputanko turhasta?

ap

Vierailija
14/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin vanhempainvapaalla kuin muina aikoina homman nimi sellainen, että laskut maksetaan ja tavarat hankitaan sen rahoilla, kummalla kulloinkin on. Kumpikaan ei voi käyttää omiin menoihinsa viittäsataa ja sanoa toiselle, että kaikki sun tulot on sitten perheen yhteiseen kassaan.

Meillä on yksi yhteinen tili, josta maksetaan asuntolainat ja lisäksi kummallakin oma tili, joihin kummallakin on kuitenkin käyttöoikeus. Meillä ei ole siis omia rahoja ja omia menoja. Jos mies haluaa jotain kalliimpaa niin seuraavaksi kun rahatilanne sallii, on sitten mun vuoro saada jotain (jos haluan). Siis se maksaa, jolla kulloinkin on rahaa.

Ei ole oikein, että kaikki sun rahat menee arkeen ja mies voi käyttää 500 kuussa itseensä! Olet vissiinkin sillä vanhempainvapaalla hoitamassa HÄNEN lastaan, joten tulot ja menot yhteen!!!

Vierailija
15/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei mies sitä muuten tajua niin kannattaa hakea ammattiapua (tai ero!). Oikeasti hoitovapaalla ei menetä vaan saamatta jääneitä työtulojaan vaan myös tuleva eläke on pienempi kuin työssäollessa! Mielestäni oikeasti tasa-arvoisissa perheissä myös tuleva eläke otetaan huomioon ja jos vanhempain-ja hoitovapaita ei käytetä tasan, niin työssäolija maksaa kotihoidontuella olijalle eläkevakuutuksen kautta ylimääräistä eläkettä.

Vierailija
16/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis osti uuden KALLIIN auton jota maksaa pois.Suurin menoerä meillä on siis auto.Minulla ei ollut sanavaltaa kun HÄNEN ovat rahansa, kuten itse sanoi.

ap

Vierailija
17/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...puhua näistä asioista...ja taidat valitettavasti olla ihan pikkaisen tossun alla.

Teillä käsittääkseni on yhteisiä lapsia, joita sinä nyt hoidat kotona. Näin ollen kun sinä et saa juurikaan tuloja, niin lienee selvää normaalitapauksissa, että se kodin ulkopuolella työssäkäyvä ihminen, mies, maksaa sitten enemmän kodin menoista.

Harmillista tietysti jos nyt huomaat ettei asia teillä olekaan näin. Joten lienee paikallaan vähän vakavammin puhua sen miehen kanssa....

Vierailija
18/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuulliselta toi kuulostaa, jossei etukäteen ole muuta sovittu. Ainoastaan siinä tapauksessa että ap on ollu kotona miehen painostuksesta/toiveesta omaa haluaan vastaan, toi on epäoikeudenmukaista... Mutta jos kukaan ei oo pakottanu, ni aika oudolta kuulostaa valittaa... En ymmärrä miten joku kehtaa elää toisen rahoilla!

Meillä kaikki kulut menee puoliks, eli yli puolet äitiyspäivärahasta menee vuokraan ja kaikki loppu ruokaan mutta menköön. kesällä kun äitiysloma loppuu ja vanhempainvapaa alkaa, menen takaisin töihin ja miehen tulot tippuu kunnolla, enkä ole sitä mitenkään kompensoimassa... tähän asti omat tulot on ollu noin 1000e, miehen 2000e kuussa (ja tulot putos todella roimasti ku opintotuki ja asumislisä loppu! yleistä asumistukea ei korkean neliövuokran takia saada, onneks äitiyspäivärahan laskentaan tuli kesäkuukausia mukaan ni tulee edes 600e kuussa käteen...)

Vierailija
19/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on periaatteessa erilliset rahat, omat tilit, joihin tulot tulee. (Suosittelen sitä ehdottomasti. Vaikka todennäköisyys on pieni, niin ihmisiä kuolee ja siinä tilanteessa yhteiseltä tililtä ei saa rahaa.)

Silloin kun olin kotihoidontuella mies maksoi periaatteessa kaikki kulut. Tuet meni lapsen tavaroihin, kahvitteluun, omiin kuluihini ja osa ruokaan. Mies maksoi myös osan ruuista ja siis kaikki laskut ja lainanlyhennykset.

Seuraavalla kerralla ajattelin lisätä listaan eläkevakuutukseni maksun. Tulen olemaan yhteensä n. 5 vuotta pois työmarkkinoilta ja se tekee merkittävän loven eläkkeeseen ja estää urakehitystäni.

Mitä sun mies oikein harrastaa, kun saa kulutettua siihen noin järjettömästi rahaa? Ja millä ajalla se ehtii harrastaa?

Vierailija
20/29 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä lähtien kun yhteen mentiin. eli eka mä opiskelin 5 vuotta ja sillon mies elätti meitä. sitten kun tehtiin lapsia niin mies elätti ekan 2 v kun olin kotona. nyt mies on jatkanut hoitovapaalla pari vuotta joten mä olen elättänyt perhettä ja mies on sitten lähössä opiskelemaan joten mä jatkan elättämistä. tää ei mitenkään onnistuis jos ruvettas laskeskelee minkä pennin kukakin on tienannut, kaikki menee samalle tilille josta kustannetaan perheen menot. tiimihän me ollaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän