Kuinka moni viitannut kintaalla kehotukselle odottaa km:n jälkeen yhdet menkat?
Sairaalassa kun hoitaja kehoitti käyttämään ehkäisyä ekoihin menkkoihin/jälkitarkastukseen. Itselläni tuulimuna siis todettiin rv.10+2 ja tyhjeni nopeasti itsestään, ilman lääkkeellistä tyhjennystä rv.10+4, eli viime perjantaina. Nyt enää pientä tiputteluvuotoa joten oletan että melko nopsaan on kohtukin kunnossa ja oma hormonitoiminta palaa. Hoitaja ei osannut sanoa syyksi yhden kierron odotteluaikaan muuta kuin että laskettu aika on helpompi arvioida jos yhdet normimenkat välissä. Joten me päätimme olla piittaamatta tuosta kehoituksesta ja emme käytä ehkäisyä lainkaan, menen joka tapauksessa melko alussa ultraan jos raskaaksi tulen niin l.a:han saadaan melko tarkasti jo silloin kuitenkin. Ja toisaalta uskoisin ettei raskaaksi edes tule, jos ei keho ole valmis siihen vielä. Lokakuisen keskenmenon jälkeen ei annettu tällaista kehoitusta ollenkaan, en tiedä miksi nyt annettiin? Onko muita jotka on antaneet yrityksen jatkua heti ilman välikiertoa? Ja miten on mennyt mahdollinen raskaus jos heti on napannut? Tuntuu, ettei voi antaa ajan valua yhtään hukkaan, ei tästä nuorenekaan enää yhtään..
Kommentit (27)
Kertoisin minä myös omaa tarinaani: itselläni oli keskenmeno maaliskuussa(tuulimuna)joka kaavittiin rv9, ja hoitaja sanoi myös,että kannattaisi odottaa ainakin yhdet menkat.No,toukokuun puolessa välissä ajattelin,että varmaan odotan, kun oloni oli sellainen, paleli ym. ja menkoja ei ole tullut kaavinnan jälkeen.Tein testin, osoitti plussaa.Soitin neuvolaan loppukuusta ja sain ultraan ajan seuraavalle päivälle, mutta ultrassa vain todettiin suurentunut kohtu ja joku möykky sieltä ehkä erottui.Sain ajan polille, jota nyt odottelen ensiviikkoon tulevaksi.Kävin verikokeissa ja raskaushormooneita oli runsaasti:) Jotenkin tunnen sen että kyllä siellä on sikiö:)Keskenmenoja on kaikkiaan 4 kpl. Nuorin lapsi 1.5v
Mulla keskenmeno rv6. Heti yritettiin uutta kun sitä ei kielletty ja onneksi yritettiin. Niitä menkkoja ei sitten koskaan tullut... Poika on nyt 7kk, eli 2vko keskenmenosta raskauduin uudelleen!
Et ois se yksi kierto odotettava ennenkuin pistää uutta kehiin. Tosin sain silloin itkun seassa sanottua et johan tätäkin yritettiin 4 vuotta...
Lekuri oli hieman hölmistynyt.
Suomeksi sanottuna, en turhia venaile kiertoja, tuskinpa tärppää. Lopputarkastus on ensi viikon lopulla ja toivottavasti pääsen puhumaan oikeasti nyt ihmiselle joka uskoo. :/
keskenmenon jälkeen perustuu siihen että kohtu tyhjenisi kunnolla. Eli yhdet menkat välissä kertoisivat että kohtu on tyhjentynyt eikä ole mitään enään jäänyt sisälle.
Itselläni eka keskenmeno oli 2007, sen jälkeen odoteltiinkin uutta raskautta reilu 6kk.. Mutta toinen raskaus päättyi spontaaniin keskenmenoon rv 6.. Keskenmeno vuoto alkoi 13.9.. 24.10 eli reilu kuukauden päästä tein pos testin.. nyt tuo testi tulos tuolla nukkuu iso veljensä kanssa :D
Mulle ei lääkäri sanonut muuta, kuin että rauhassa paranna ittes. Tarkoittaa sitä, että ei tulehduksia tms. synny. Olen ymmärtänyt, että erityisesti kaavintaan jouduttaessa kierron odotus on hyväksi, että kohdun ennättää tervehtyä. Kukaan meistä tuskin haluaa uutta keskenmenoa vain siksi, ettei sikiö tai istukka kykene kiinnittymään kunnolla. Kannattaa kunnella tapauskohtaisia neuvoja. Lääkärihän tutkii kohdun ja toteaa mikä on on paranemisprosessissa tilanne. Itselläni on tarkastuskäynti ensiviikolla, ja jos kaikki on kunnossa, aiomme yritystä jatkaa.
Tänään kävin tarkastuksessa. Gyne sanoi, että "kuten viimeksi mainitsi, kerran paraneminen on onnistunut näin hyvin, ei uutta yritystä tarvitse odottaa". Eli heti hommiin =). Kohtu on palautunut ja puhdas. Jotain mainitsi limakalvon paksuudesta, mutta oletan sen liittyvän siihen, että seuraavat kuukautiset ovat todennäköisesti kuuden viikon kuluttua keskenmenosta (Eilen oli sellainen olo vatsan pohjassa, kuten pari päivää ennen kuukautisia).
Lisätietona: päästiin tälle samaiselle gynelle heti keskenmenoa seuranneena päivänä. Todellista ammatillisuutta, asiantuntevuutta ja kannustusta. Todellinen alan ammattilainen! Yllättävän moni lähipiiristä on myös kokenut keskenmenon. Ehkä niistä on vain niin vaikea puhua. Uskomattomia hoitotapoja on myös tarjolla, ja jokainen näistä on myöhemmin saanut perheenlisäystä. Meillekin kelpaisi edes yksi...
Kohtu on ultrattu 2 kertaa keskenmenon jälkeen ja kaikki siellä ihan ok. Sanoi ettei ole mitään syytä käyttää ehkäisyä, vaan saa heti alkaa yrittämään uudestaan.
No, KM tapahtui 6. syyskuuta ja menkkoja ei ole kuulunut vielä. Olisin kyllä maailman onnellisin jos niitä ei tulisikaan...
Sairaalassa sanottiin, että odota yhdet kuukautiset ennen uuden yrittämistä, mutta yksityisellä käytiin, joka sitten sanoi ettei ole mitään estettä miksi ei voisi aloittaa yrittämisen heti.
pitäisi käyttää ehkäisyä lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, koska mahdollinen uusi raskaus sekoittaa verikokeen tulosta. sit pahimmassa tapauksessa uusi raskaus kaavitaan tai tyhjennetään lääkkeellisesti... näin siis kätilö minulle sanoi.
tuo verikoe otetaan ainakin minulta 3 viikkoa tyhjennyksen jälkeen, ja siitähän siis mitataan sitä raskaushormoonia.
viimeviikon keskiviikkona alkoi tyhjennys vuoto, kesti 8 päivää. tänään tein huvikseni raskaustestin, joka antoi hailukan plussan, eli jostain sitä hormoonia vielä pisuun erittyy.....
oon ihan sekasin missä mennään, odotan kai vaan nyt sit sitä verikoetta ja sen tulosta, on TUSKAISAA käyttää ehkäisyä sitä odotellessa, haluisin niin jo toisen vauvan ja muutenkin se tuntuu kuin sanois hanska kädessä päivää :D
mietin tässä jospa sitä kävis yksityisellä ultrassa tarkistuttamassa muutenkin onko kaikki hyvin..
noin kuukausi sitten ja eilen plussaa ;)
.... mulla samoilla viikoilla ja päivillä km.... miten kiertoa siis lasketaan... milloin sulla oli ovulaatio jne. vuodon jälkeen...itte en niitä testein pongaa, mutta tiiätkö miten noi menee ? Tai meni sulla. Lasketaanko kierto siitä kun vuoto alkaa vai siitä kun kaikki raskausmateriaali poistunut kohdusta... vähän ulalla... :)
Itsellä km 2viikkoa sitten rv 5+, siitä raskaudesta ehdittiin siis 1.5 vkoa iloitsemaan. Vuoto loppunut alle viikko sitten ja uutta yritetään jo.
Minulle lääkäri sanoi, että ei keho tule raskaaksi ennen kuin on siihen valmis, että uutta yritystä vaan heti perään. Käsittääkseni tuo kehoitus odottaa yhdet kuukaudet on vaan jonkinlainen varotoimi ja tosiaan helpottaa lasketun ajan määrittämistä. Mutta kuten itse sanoit, onhan nykyään alkuraskauden ultra jossa laskettu aika selviää.
Me jatkettiin heti yritystä ilman ehkäisyä (tai no, ei yritystä vaan seksielämää) mutta ei ainakaan heti tärpännyt, koska ne kuukautisetkin viime viikolla alkoi. Mutta sanoisin että anna mennä vaan! Tsemppiä yritykseen! :)
oon käsittäny et menkkojen väliin tuloa suositellaan tarkan la:n määrittämiseksi. Mä sain km:n sillon 30.9 ja siit heti tulin raskaaksi seur kierros.Tosin mua lääkäri ei kieltäny yrittämästä heti. Ovista tikutin ja se siity yli viikolla etiäpäin eli oli jotain kp 20-22 tienoilla vasta. Minä menin sit hysteerisenä selkäkivun takia ( ettei vaa ollu kohdunulkoinen) 7+ viikolla naistenklinikan päivystykseen ja siel ultrasivat ja viikot olikin vast 6+ mut eivät siinä siirtäneet viel la vaan vast siin normiultras joka on viikoil 10-12. Tsemppiä yritykseen toivon TODELLA sulle kaikkea hyvää. Oot joutunu paljon kärsimään.
Is 19+0
Ei tosin kukaan edes sanonut että pitäis odottaa. Enkä kyllä ymmärrä miksi pitäisikään ellei ole jotain ongelmaa sen suhteen... Kohtu tyhjeni itsestään ja nopeasti, heti ruettiin sit yrittään taas. En ois kestäny sitä ajatusta, että vielä pitäis ehkäsemään rueta! Kuitenki liki 2,5 vuotta yritettiin tuotaki raskautta...
Mun tuulimunaraskaus todettiin rv7+? varhaisultrassa ja viikon päästä tarkistettiin vielä ja aloitettiin lääkkeellinen tyhjennys. Jo varhaisultrassa lääkäri sanoi, että ei tarvitse odottaa vaan heti hommiin kun siltä tuntuu. Myös tyhjennyksessä mukana ollut hoitsu sanoi, ettei odottaa tarvitse. Aloitettiin heti n. 1,5 viikkoa tyhjennyksestä uusi yritys ja kolmen viikon päästä tyhjennyksestä oli ovis, viiden viikon päästä tyhjennyksestä sain plussan. :)
Täällä oli mukavan rohkaisevia kommentteja. Itse olen aivan vauvan tuskassa, te tiedätte mitä se on keskenmenon jälkeen. Minulla on jo kuusi lasta mutta tämäkin lapsi oli todella odotettu ja jo rakastettu. Keskenmeno oli kova paikka viikolla 14, vauva oli 9 viikkoinen.
Nyt vuoto alkaa olla aika minimaalista, perjantaina tulee kaksi viikkoa lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Kätilö kielsi yhdynnän vuodon ajaksi, mutta muuten ei ollut mitään puhetta uudesta yrityksestä. Joudun käymään kuitenkin raskaustestissä labrassa reilun kolmen viikon kuluttua ja samalla myös jälkitarkastuksessa.
Mutta tämä vauvantuska, tämä on aivan järkyttävää. Miksi ihmeessä tämän pitää kestää näin kauan. Haluttais tosiaan viitata kintaalla ja antaa mennä, luoja päättäköön mikä on parhaaksi. Helpottais henkisesti ihan hurjasti kun pääsis yrittämään uutta raskautta eikä elää tällaisessa piinassa viikkokausia.
Ymmärrän sen että olisi hyvä tietää varmaksi onko kaikki mahdollinen tullut kohdusta ulos, mutta miksi ihmeessä se katsotaan vasta reilun kuukauden kuluttua tyhjennyksestä. Olen aivan masentunut. Tiedätte varmaan mistä puhun, toivottavasti. Haluaisin jakaa ajatuksia, ympärillä on todella vähän ystäviä joiden kanssa tästä voisin puhua. Voi kyllä sanoa että ainoa on mieheni.
Iuiu
ja olisi kiva myös kuulla miten sitten on sujunut se uusi raskaus, joka on alkanut heti keskenmenon jälkeen.
iuiu
Tuu tuonne Haahuihin kuumeilu puolelle juttelemaan. Me kaikki siellä olemme kokeneet km:n ja kuumeillaan uudestaan. Jotkut meistä on kyllä kokeneet useammankin km:n. Mutta sieltä saa hyvää vertaisukea muista saman kokeneista.
Pahoittelut menetyksestäsi.
Hermione
ja täällä yksi, joka raskautui heti km jälkeisestä kierrosta ja meneillään rv14+5 :)