äitiyspäivärahasta
Tietääkö kukaan jos olen jäämässä ä-lomalle joulukuun alussa, niin minkä vuoden verotuksen mukaan se raha lasketaan? siis olisiko mahdollista, että jo vuoden 2006? tuloni muuttuivat huimasti edelliseen verrattuna silloin 2006 alusta ja ne tulot kesti tämän vuoden kesään asti, jolloin ne nyt taas romahti pohjiin. eli tietenki tahtoisin että raha laskettais tuolta ajalta, mutta onko se mahdollista? Kiitos.
Kommentit (4)
mulla pitäisi olla varmaa tietoa jo taustanikin pohjalta. Verovuoden 2006 verotus vahvistetaan yleensä lokakuun puolenväliin mennessä ja ainakin itse haen tammikuussa syntyvälle esikoiselleni mammarahan heti kun saan lopullisen verotuspäätöksen vuodelta 2006. viime vuonna verotuspäätökset tulivat syyskuun viimeisellä viikolla mutta lokakuun viimeiseen päivään mennessä verohallinto lupaa jokaiselle verotuspäätöksen vuodelta 2006. Taktikoida tietenkin voi ja hakea rahaa jo aikaisemmin jos haluaa nimenomaan vuoden 2005 tulojen mukaan mutta riskinä on että kelan jotkut konttorit saavat verottajalta uusimman tiedon ennen päätöstä ja soveltavat silloin tätä.
siis marras ja joulukuussa 2007 kelan paperit toimittava voio littää mukaan verotustodistuksen vuodelta 2006 joka tuli jo keväällä verokortin mukana ja se jolle tulee muutoksia esim matkoja odottaa uutta päätöstä joka tulee siis lokakuun loppuun mennessä.
Jos joku on saanut verolaista/verohallinnosta/kelasta erilaista infoa, voisi kertoa, mutta näin se pitäisi mennä.
...ja yksi vaihtoehto on viedä ne viimeisen kuuden kuukauden tilinauhat, mut niissä on mun mielestä oltava just se vähintään 20% muutos viimeiseen vahvistettuun verotukseem jotta merkitystä laskennassa.
Kelalla uudet vahvistetut verotiedot otetaan käyttöön vuoden vaihtuessa, huolimatta siitä, että verottaja on vahvistanut verotuksen jo aiemmin. Edelleen kehotan ottamaan yhteyttä omaan Kelan toimistoosi.
Vuoden 2006 vahvistettu verotus on käytössä vasta vuoden 2008 alusta. Kuuden kuukauden tulot on mahdollista esittää, mitä jos hakisit päivärahan niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista ja esittäisit 6 kk:n tulot siihen saakka. Varmista vielä Kelalta.