Ilmainen hammaslääkäri raskausaikana?
Hei, ja ajattelin että täältä varmasti löytyisi vastaus...
Onko oikeasti täysin ilmaista käydä hammaslääkärissä odotusaikana, ja onko siinä jotain sääntöjä että pitää tietyllä rv:lla tms. Odotan jo toista, ja ensimmäisen kanssa kävin aika alkuvaiheessa hammaslääkärissä ja silloin jouduin kyllä maksamaan vaikka kuinka olin todistettavissa raskaana. Nyt olisi oikeasti asiaa, ei vain tarkastukseen, ja mietin mikä on totuus tässä asiassa. Asustan Helsingissä, eli onko kenelläkään tietoa Hel:n toimintatavoista.
Kiitos jo etukäteen tiedoista jos joltain löytyy!
-m-
Kommentit (12)
Ei ole Helsingissä ilmaista. Kannattaa varata aika tarkastukseen mahd. pian, koska jonoja voi olla, ja loppuraskaudessa ei sitten ole hyvä maata hammaslääkärin tuolissa. Itse raskauduin maaliskuussa, varasin ajan huhtikuussa ja sain ajan elokuulle. Ja tarkastuksen kautta homma varmaan etenee, vaikka kuinka itse tietäisi hoidon tarpeen.
...myös ihan normaali hintaista touhua tuo hammaslääkärillä käynti raskaana. Ainut etu on se, että jos olet raskaana, niin yrittävät saada jonojen ohi aiemmin aikoja, ettei tarvi mennä jonon hännille odottelemaan. Eli ajat saa nopeemmin, mutta normaalihintaisia käyntejä ovat. En ole kyllä kuullut, että missään ihan ilmaista on.
titi75 rv 24+0
Ainakin täällä Itä-Suomessa on hammaslääkäri ilmainen raskauden aikana ja ymmärtääkseni on ihan sama mitä tehdään. On vieläpä niin pitkään " voimassa" että lapsi on puoli vuotias.
eikä enää ole sitäkään etuutta että pääsisi jonon ohi. Eli samanlainen asiakas olet kuin muutkin. Kannattaa siis pikaisesti varata aikaa, sillä ne tosiaan on (ainakin paikoittain) aika vähissä. Tarkastukseen pääsee melko helposti, mutta jos jotain löytyy niin " pääsee" hoitojonoon joka saattaa kestää jopa vuoden. Kaveri juuri odotti reiän paikkaamista 15kk ennen kuin pääsi yksityiselle ostopalveluna.
Tipy
ainakin täällä yhdessä Tampereen lähikunnassa on ilmaista raskauden ajan.
Tämä siis viime vuonna 2005. Sain ensimmäisen ajan kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen ja siis olin jonossa melkein koko raskauteni ajan.(?)
Onpas hieno juttu, että itä-Suomessa on ilmaista hammashoito raskaana oleville.:)
Tuulia 12+0
...ja meillä ei tosiaan ole mikään hammaslääkärin toimenpide ilmaista raskausaikana. Mutta vedän siis tuon " Tampereen suunnalla normaalihintaista" -lauseen takaisin, koska en tosiaan tiedä kun oman kuntani ja sielä maksaa. Joten näköjään saattaa sitten näinkin selkeät kunta-ja/ tai kaupunkikohtaiset erot. Kiva kuulla, että jossain vielä ilmaista palvelua saa raskaana ollessa. Toivottavasti etu pysyy jatkossakin. =)
titi75
Eli kuten aiemmatkin ovat jo vastailleet niin ilmaista ei ole. Itse yritin viime kuussa aikaa varailla, kun hampaasta lähti kunnon pala irti, mutta siltikin ensimmäinen vapaa aika olisi löytynyt 4.1.2007, ja se olisi tosiaan ollut vaan tarkastus.
Soita ja kysäise kumminkin ihmeessä.
ja täällä on myös täysin ilmainen koko raskauden ajan ja vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeen.. olinkin ihan siinä uskossa tähän asti, että näin on kaikkialla!
jonojen ohi saattaa päästä.
riihimäellä on ainaki ollu ilmasta ja päässy jonojen ohi raskausaikana ja sen takia päätin ite ollessani raskaana käydä hammaslekurissa (vaikka siis asun helsingissä). aikaavaratessa kysyin että maksaako normaalisti ja maksohan se, mutta ajanavaraaja sanoi että kannattaa aina mainita raskaudesta aikaa varatessa koska voi kiilailla jonossa :D tosin mun tapauksessa olin jo sen verran loppu puolella että eka vapaa etuiluaikakin olis menny niin lasketunajan tienoille että varattiin varmuuden vuoksi aika niin että pitäis olla jo synnyttäny. niimpä sitten pariviikkoinen poikani aiheutti ihastusta ja hihkumista ympäri hammaslääkäriä kun toinen hoitaja kiikutteli näyttämään pakettia muillekkin hoitajille ja asiakaille :)
Vantaalla ainakaan ei ilmainen eikä jonon ohi pääse. Viime kuussa kun varasin sain ajan helmikuulle (2kk ennen la)
Mutta en ole ikinä kuullut, että muuten olisi sen halvempaa tai ilmaista raskaana oleville hammaslääkissä käynnit. Itse olen ainakin joutunut ihan täydet maksut aina maksamaan. En kylläkään asu Helsingissä. Ja ainakin meillä raskaana olevat joutuu samaan jonoon muiden kanssa eli aikaa ilman akuuttia vaivaa joutuu odottamaan neljästä kuukaudesta ylöspäin.
Tuulia