Onko Suomen lastenneuvola yliarvostettu?
tuntuu resurssia oleva tarpeeksi. Aina on ollut äitiysneuvolasta asti aikaa jutustella ja jokaiselle käynnille on varattu tarpeeksi aikaa. Ei ole koskaan tullut sellainen "sisään-pakolliset-ulos" -fiilis, mikä usein julkisella tulee.
Kommentit (22)
Mieluummin ottaisin esim. Saksan mallin, jossa saa itse valita lastenlääkärinsä (missä siis käydään myös vuositarkastuksissa). Lapselle turvallinen tunne kun lääkäri on tuttu paikka ja siellä saa sekä neuvoa lapsen kehitykseen jne että myös lääketieteellistä apua tarvittaessa.
Sama muuten äitiysneuvolan kanssa, mieluummin menen omalle gynelle ja käyn oman kätilön pakeilla, kuin Suomen systeemi.
On tietty hyvä, että on pakollinen seuranta.
Mutta todellisus on just sitä, että sisäänulos, rokotus ja punnitus ja se oli siinä. Jos on masennusta niin ei sitä siellä paranneta, ei ehkä edes työnnetä eteenpäin lääkärille. Tai kuunnella. Ja lapsia seurataan kerran vuoteen, ei ihan riitä. Jos on joku ongelma ollut lapsella tai epäilys, niin kyl mekin on käytetty ihan omalla rahalla jossain lääkärillä tai erityisasiantuntijalla rahalla.
Raskauden seuranta on ok.
Ei ne ämmät siellä mitään tiedä. Kunhan mittaavat ja rokottavat, jotkut ei osaa edes niitäkään...
Sehän on kuitenkin vaan terkka, eikä lääkäri (kuten muissa maissa useimmiten on), mutta onhan se toki maksuton mikä plussaksi laskettakoon.
Seuloo ja tukee todellisia ongelmatapauksia tehokkaasti, mutta melko terveet tavalliset lapset halutaan hoitaa aikapaineen takia todella nopeasti.
mä asuin muualla euroopassa pikkulapsen kanssa ja me käytiin yksityisellä lastenlääkärillä tarkastuksissa, joten mun mielestä kyllä se oli huomattavsti parempi systeemi. lekuri katsoi samalla aina korvat, jne jne. jos lapsi sairastui niin samalle lääkärille sitten reseptiä jne hakemaan.
toki oli maksullinen mutta "Kela" korvasi tosi hyvin ja vakuutus vielä loput ja vakuutus oli halpa eli ihan pienituloisen perheen maksettavissa.
se nyt mitään sitten oikeasti auttaa. Eiköhän keskiverto-terkka ole ihan yhtä pätevä mittaamaa ja punnitsemaan kuin lääkäri?
Mä en käsitä, miten mikään ei riitä. Suomessa on maailman alhaisin tai toiseksi tai kolmanneksi (riippuen vuodesta) lapsikuolleisuus ja se johtuu yksinomaan siitä, että meidään neuvolajärjestelmä on niin toimiva ja kattava. Kertokaapa, missä muualla sitten on niin paljon parempi? Ja ei tarvi kertoa siitä, kuinka jossain Jenkeissä käydään joka toinen viikko ihan spesialistilääkärillä... Niin, ne käy, jotka maksaa siitä.
Sehän on kuitenkin vaan terkka, eikä lääkäri (kuten muissa maissa useimmiten on), mutta onhan se toki maksuton mikä plussaksi laskettakoon.
"se on vain terkka" kommentteja... Neuvola on TERVEYDEN ja kasvun seurantaa, oletus on, että asiakas on terve ja kehittynyt normaalisti. SItten kun havaitaan jotain, mikä viittaisi johonkin muuhun, astuu lääkäri kuvaan mukaan.
Sille isolle porukalle, joiden lapsilla kaikki on hyvin, tulee varmasti se tunne, että onko mittailuista ja muista mitään hyötyä, mutta seurannan avulla seulotaan ne, jotka tarvitsevat tarkempia tutkimuksia tai hoitoa. Ihan varmasti iso osa näistä jäisi ilman neuvolan seulaa löytämättä. On sekä perheen, lapsen että yhteiskunnan etu, että mahdollisiin ongelmiin puututaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Itse asun keski-euroopassa ja lapseni on puolivuotias. Täällähän on vain lastenlääkäri, jonka saa itse valita, siellä käydään saamassa rokotukset ja terveystarkatuksessa. Sama lääkäri siis joka kerta katsoo korvat/ kurkun ja kuuntelee keuhkot. Sinne mennään myös jos tulee jotain akuuttia, ajan saa yleensä heti eikä jonoja ole. Eikä maksa mittään!
En ole koskaan suomalaisessa neuvolassa käynyt, siis äitinä lapsen kanssa, joten kerronpa vaan mistä tykkään tässä systeemissä jossa olen:
- saan itse valita lääkärin kenen luokse lapseni vien (paikallisen kelan korvauksen jälkeen se maksaa 15 €/käynti)
- täällä ei tuojotella standardikasvukäyriä vaan paneuduttan lapsen kenk.koht. kehitykseen
- oma lääkäri ohjaa helposti erikoislääkärille, jos tarvetta on
- lääkäriä voi konsultoida puhelimitsekin - tunnemmehan me toisemme jo vuosien takaa
Tämä tietysti vaatii omaa aktiivisyytta, sillä kukaan ei muistuta käynneistä. Peinituloisille voi 15€/kerta olla iso kynnys varsinkin vauva-aikana kun käyntejä on joka kuukausi. Täälläkin on julkinen puoli joka seuraa ja rokottaa vauvoja/lapsia, mutta sinne mennään vastaanottojonoon ilman ajanvarausta.
T: Ulkomailla asuva ja erittain tyytyvainen taalla paikalliseen neuvolaan!
maksaa itse ja mennä yksityiselle. Käyn kyllä kunnallisessa neuvolassa, mutta muuten käytämme yksityistä lääkäriä, aina samaa, on tuttu ja turvallinen... Mikä tässä on ongelma? EIkö ole hienoa, että yhteiskunta kuitenkin tarjoaa sen ilmaisen neuvolan? KAikilla ei varmasti ole varaa mennä sinne yksityiselle.
niille lapsille, joilla ei ole mitään ongelmia. Ja tulee tietenkin halvemmaksi kuin lääkärillä käynti, koska sehän on pelkkä terkka se neuvolantäti. Mutta niissä tapauksissa kun lapsi on oikeasti sairas, esimerkiksi pahoissa allergiatapauksissa, ei neuvolasta ole mitään apua. Eli oikeastaan neuvola on ookoo niille jotka eivät sitä edes tarvitse, mutta ei ookoo niille jotka jotain sairaanhoitoa tarvitsisivat. Eli rahanhukkaa kokonaisuudessaan. Rokotukset tietenkin on hyvä jostain saada.
että täällä lasten annetaan kehittyä ilman sellaisia palikkatestejä mitä Suomessa neuvoloissa tehdään. Ja ihan normaaleja lapsia täällä kasvaa. Ei tule äidille paineita että selvittääkö lapsi nyt kaikki neuvolan testit vai joutuuko psykologin tarkkailuun jos ei jotain heti osaa.
Jos kaikki on kunnossa, niin terveydenhoitajien ammattitaito riittää juuri juuri tarvittaviin tehtäviin eli rokotuksiin ja mittauksiin. Mutta jos vähänkin haastavampia tapauksia tulee, niin ollaan ihan ihmeissään ja tehdään varmuuden vuoksi ls-ilmoitus. Hohhoijaaa...
Riippuu ihan terveydenhoitajasta miten seuloo ja löytää. Esim. parhaan ystävän lapsi oli syntymästään asti itkuinen, siis todella itkuinen. Nukkui huonosti, lyhyissä pätkissä, hereillä ollessa äitinsä kantoi sylissä kokoajan. Oksenteli paljon, kakka oli ripulia, lapsen pylly jatkuvasti rakkuloilla Ne kuuluisat, kytätyt kasvukäyrät meni miten sattuu. Ja mitä sanoo neuvolan arvostetu terkkari, se on vaan koliikkia. Niinpä niin, se koliikki kesti about 5kk, sitten veivät yksityiselle lastenlääkärille. Ja kas kummaa, pahat allergiat. Lääkäri oli ollut todella järkyttynyt, miten voi olla ettei edes vauvan huonoon kasvuun puututtu neuvolassa mitenkään...
Että se siitä hienosta neuvolajärjestelmästä... Ihan tosiaankin riippuu neuvolasta...
Isossa-Britanniassa ja siellä minulle selvisi paikallinen neuvolakäytäntö aikamoisena shokkina. Aluksi tehtiin kotikäyntejä vauva-ajalla, jonka jälkeen loppujen lopuksi vanhemmat kävivät vain viemässä lapsensa "rokotushoitajalle" kun se aika koitti. Koulut aloitetaan 4-5vuotiaana ja silloin oli heidän ainut terveystarkastuksensa ennen työelämää, jos ei sitten jotain suurempia ongelmia ilmaantunut. Päänympärys otettiin vastasyntyneenä ja ei enään sen jälkeen. Pituuden kanssa sama asia. Nykyään Suomessa otetaan päänympärys vielä viisi vuotiaaksi asti. Ja on sanomattakin selvää, että asiaan on syynsä.
Neuvola voi tuntua turhalle niille, joiden laspet kasvaa ja kehittyy normaalisti ja joiden perheet eivät tarvitse suurempaa tukea. Mutta ne perheet, jossa jatkotoimenpiteitä tarvitaan ovat se syy miksi neuvolakäytöntöä ylläpidetään. Eli paras on kaikki lapset tarkistaa, jotta sitten löytyy ne apua tarvitsevat lapset ja perheet.
Se on vain se terveydenhoitaja, mutta terveydenhoitaja tekee tiivistä yhteistyötä päivittäin neuvolalääkärin kanssa ja fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin, psykologin, sosiaalityöntekijän, lastenlääkärin, laboratorion jne. kanssa.
Monissa maissa on erilaisia käytäntöjä, mutta minulle ainakin teki hyvää työskennellä ulkomailla ja kokea toisen maan käytäntö. Arvostus oman maan terveydenhuoltoon kasvoi rutkasti. Sama juttu pätee päivähoitoon ja kouluihin. Siksi saan onneksi kasvattaa omat lapseni Suomessa. Mutta varmasti parempiakin maita löytyy, jos oikein etsii.
Ensinnäkin, neuvola ei ole ILMAINEN vaan MAKSUTON. Veronmaksajan näkökulmasta siinä on vissi ero.
Toisekseen, siellä on tosiaan vaan se terkka. Monissa muissa maissa se on lääkäri tai lapsiin erikoistunut hoitaja. Ja maksuton sekin, tai sitten maksu on hyvin pieni.
Kolmanneksi, riippu tietysti mitä neuvolalta halutaan. Pelkän mittauksen nyt voi tehdä kuka tahansa mamma ja meilata tuloksen asiantuntijalle ilman käyntiä. Lapsen yksilöllinen seuranta ja ongelmien ennaltaehkäisy tai niihin varhainen puuttuminen itse asiassa vaatii aika helvetinmoista ammattitaitoa, jos sen meinaa tehdä hyvin.
Haluaisin kuulla mielipiteitänne!