voiko täysimetyksellä olevalle lapselle antaa silloin tällöin korviketta?
mutta silloin ei ole enää kyse täysimetyksestä. Jos se sitten on asia, millä sulle on merkitystä...
Kommentit (14)
Toki korvike voi aiheuttaa vasanväänteitä, ei se kaikille sovi. Tietää vain kokeilemalla.
Ja MUN mielestä jos vaikka kerran tai kaksi kuussa antaa korviketta, niin on se vauva edelleenkin täysimetetty mun silmissä. Ei kai tuo nyt niin pilkuntarkkaa ole. Tai no voi se kai joillekin olla. Esim eihän kasvissyöjä ole kasvissyöjä jos vetää kerran kuussa pihvin. Mutta onko sillä väliä?
Jos "tittelillä" on väliä, kokeile pumppaamista.
taas on tää täysimetys sellanen "hyvien äitien" termi ja jos annat pulloo niin olet luuseri.. Ei se siitä mikskään muutu jos sillon tällön annat korviketta, voit myös antaa vaik puolet korviketta puolet rintamaitoo pullossa jos on vaikka pakkaseen asti riittäny ylimäärästä jotta niitä vatsanväänteitä ei tulis.
Lääkäri sano mulle että vaikka vauva saisi vaan vähän äidinmaitoa joka päivä ja osittain korviketta niin sekin riittää sen vastustuskyvyn kannalta.
Helpottaa äidin menoja huomattavasti. Harmittaa, kun ekan kanssa otin vastikkeet kuvioon vasta kun vauva oli 6 kk.
asti ja hyvin on sujunut. Ei ole haitannut imetystä mitenkään. Välillä ovat saaneet korviketta parina päivänä peräkkäin, välillä ollut useamman viikon tauko. En pidä itseäni siksi täysimettäjänä, vaan onko sillä tittelillä sit väliä.
yksi korvike kerta tuhoaa pysyvästi "jotain" vauvan suolistosta! En nyt valitettavati muista mikä juttu se oli... (kuulostaa tosi tieteelliseltä,tiedän)
Itse vältin korvikkeen antamista viimeiseen asti. Mutta mä taidan ollakin melkoinen imetysterroristi... =o)
Jollekin vauvalle korvike kelpaa pullosta ilman ongelmia eikä tule mahanpuruja tms. Joku vauva taas ei suostu juomaan millään sitä korviketta vaikka olisi kuinka nälkäinen. Joku juo, mutta vääntelehtii kivusta seuraavan vuorokauden. Joku vauva ihastuu siihen pulloon kerrasta niin että ei sen jälkeen suostu rinnalle helpolla.
(Ja tosiaan se virallinen "täysimetys" loppuu siihen korviketilkkaan, mutta tuolla nyt ei luulisi olevan kellekään mitään oikeaa merkitystä. )
Meillä korvike on sopinut molemmille lapsille (ei ole tullut kipuja). Esikoinen tosin yhdenkin pullokerran jälkeen ei tahtonut enää saada otetta rinnasta ja aina sai taistella pojan takaisin rinnalle.
Kuopus ei oppinut ikinä juomaan pullosta. Lussutti ja lussutti mutta maitoa ei mennyt alas kurkusta. (Korviketta laitettiin 5 kk jälkeen ruoan pehmikkeeksi, ei muuten.)
Kaverin lapsi sitten taas joi aivan sujuvasti välillä rinnasta, välillä korviketta pullosta.
mutta se "jotain" ei ole kovin tärkeää kun sitä ei edes muista. Pieniä asioita nämä.
kun tuossa joku kommentoi että jo yksikin korvikkeen anto kerta tuhoaa "jotain" pysyvästi vauvan suolistosta.. että mitähän se jotain on? meillä kun lapsi on saanut pelkkää korviketta lähes koko ikänsä (nyt 1v) että onko se suolisto nyt sitten kokonaan tuhoutunut?? =) mitään vatsavaivoja ei ole lapsella koskaan ollut eikä kyllä muutenkaan ole ollut lääkäriin mitään asiaa tämän ensimmäisen elinvuoden aikana..
suolistoa kerta-annoksena pysyvästi, tai ainakaan siitä ei ole "ttieteellisissä" julkaisuissa mainintaa... Suolisto on ihmiselimistön kiivaimmin uudistuva osa. Ihmeellistä on, jos annos korviketta saa siinä pysyvää vahinkoa aikaan, ja vielä ihmistaimi selviää aikuiseksi kaikkea mahdollista suuhun tunkiessaan.
Ymmärtäisin väitteen, että jo kerta-annos viemärinpuhdistusainetta voi tuhota lapsen suolistossa pysyvästi jotain mutta korvike sitä ei tee.
Täysimetys tarkoittaa nimenomaan sitä, että vauva saa ravinnokseen vain OMAN ÄIDIN maitoa. Jos annat korviketta, lapsi ei ole enää täysimetetty. Onko sillä sitten väliä, siitä on paljon mielipiteitä.
PULLOSTA jotain MUUTA kuin oman äidin maitoa.
Eli aika harva on sitten täysimetetty...
Ja taitaa d-vitamiinitipatkin pilata tuon täysimetyksen...
mutta sitten vauva ei ole enää täysimetyksellä.
Voi tulla vatsanväänteitä tai sitten ei. Kokeile.
Vai aiheuttaakohan vatsanväänteitä yms. Korvikkeen antaminen käynyt mielessä lähinnä siksi, että voisin joskus käydä vähän pidemmänkin reissun ja isä voisi ruokkia vauvan.. Äidinmaidon lypsämistäkin olen kokeillu mutta korvike tuntuisi helpommalta..