Yletön lihansyönti alkaa olla vanhanaikaista.
Ainakin itsestäni tuntuu siltä. Meillä on siirrytty lähes yksinomaan soijaan, kalaan ja muihin proteiininlähteisiin, ja tuttavapiirissä suuntaus vaikuttaa samalta. Soijarouhetta, tofua ym. käytetään jo niissäkin talouksissa, joissa ei varsinaisesti olla kasvissyöjiä. Jopa yksin asuva sinkkuveljeni kokkailee itselleen soijarouheesta.
Miten täällä palstailevilla - oletteko kokeilleet lihan korvaamista muilla vaihtoehdoilla (esimerkiksi osalla aterioista, jollei kokonaan)? Minulle kokeilut ovat olleet hyvin positiivisia ja olemme löytäneet paljon uusia lempireseptejä soijatuotteisiin siirtymällä. Tämä tuli mieleen myös toisesta ketjusta, jossa puhuttiin säästövinkeistä - esim. soijarouhe ja -suikaleet ovat erittäin edullinen vaihtoehto ainaiselle lihalle.
Kommentit (12)
ei täysin ole luovuttu lihasta, mutta vähennetty todella huomattavasti. Minusta olisikin mielenkiintoista kuulla juuri siitä, miten muissa perheissä toimitaan - onko edelleen perheitä, joissa viikon ruokalista on tyyliin "jauhelihakastike - kanakastike - makkarakastike - pihvit - lihapullat", vai ovatko soijarouheet, tofut, yosat sun muut jo löytäneet tiensä "valtavirtaan".
Itse nimittäin olin melko ummikko vielä muutamia vuosia sitten. Tai laitoin kyllä useinkin kasvisruokaa, mutta en vielä osannut miettiä proteiinipitoisia vaihtoehtoja lihalle, vaan kasviruoka oli tyyliin "kasviskastike", "tomaattipasta", "kasvissosekeitto". Nykyään syömme kasvista huomattavasti monipuolisemmin.
Tosin emme ikinä ole syöneet lihaa miten "yltiöpäisesti" enkä tiedä ketään joka olisi.
Toiselta puolelta maailmaa! Ei ole sekään kovin ekologista...
Tosin emme ikinä ole syöneet lihaa miten "yltiöpäisesti"; enkä tiedä ketään joka olisi.
"Ylettömällä" lihansyönnillä tarkoitan sitä suomalaisille varsin yleistä tapaa syödä lihaa jokaisella aterialla. Ts. ajatusmallia, jossa ruoka ei ole ruokaa, ellei se sisällä lihaa.
Kovin monta vuosikymmentä ei itse asiassa vielä olekaan takana tämäntyyppistä lihalla mässäilyä. Ennen 50-lukua päivittäinen liharuoka oli aikamoinen ylellisyys.
Ja sille, jota sana "soija" oksettaa - taisit todistaa minulle sen, mitä epäilinkin - että kaltaisiasi löytyy, vaikken heitä henkilökohtaisesti tunnekaan.
ap
Toiselta puolelta maailmaa! Ei ole sekään kovin ekologista...
Tiestitkö, että lihakarjaakin kasvatetaan soijarehulla? Onhan se nyt hyvän tähden ekologisempaa, että ihminen syö sen soijan, eikä eläintä, jota on ensin kuukausia, jopa vuosia, kasvatettu valtavalla soijamäärällä (puhumattakaan karjatalouden muista energia-, kuljetus- ym. kustannuksista).
En ole yksinomaisesti kasvissyöjä, mutta kyllä meillä ja lähipiirissä on selvästi otettu onkeen ja ryhdytty vähentämään lihan kulutusta ekologisista syistä.
Olen useamman kerran kokeillut korvat lihaa soijalla huonolla menestyksellä eli ihan "oikeaa" lihaa käytämme. Lihan syönti ei kylläkään ole meillä jokapäiväistä vaan syömme noin kolmena päivänä viikossa kasvisruokaa, kahtena kalaa ja kahtena jotain liharuokaa.
Lapsi ei koulussakaan syö punaista lihaa, sai valita tällaisenkin vaihtoehdon.
Syödään kalaa eniten, sitten siipikarjaa ja kananmunia.
Soijaa syödään kerran viikossa.
Olen ollut aina kasvisruokaan päin kallellaan enkä kyllä suostuisi edes syömään lihaa kahdella aterialla päivässä. Meillä syödään punaista lihaa vain harvoin. Kalaa pari, kolme kertaa viikossa, ja broiskua ehkä kerran. Loput papuja, linssejä ja soijaa, kasvista.
syötetään soijalla, myös Suomessa sitä käytetään runsaasti.
Meillä syödään lihaa jonkin verran, ehkä 5.llä aterialla viikossa (paitsi mies, joka ei syö lihaa) , kalaa 2-3 kertaa viikossa ja loput kerrat on kasvisruokaa.
Syyt kasvispainotteiseen ravintoon ovat terveydellisiä, ekologisia, ekonomisia sekä eettisiä - tosin tuo eettisyyspuoli ei valitettavasti toteutu kovin hyvin, kun kuitenkin lihaa ja kalaa käytämme ravintona.
Täysin en lihasta luovu koska pidän vain liikaa hyvästä, kunnolla paistetusta/grillatusta lihasta, mutta syön usein ihan kasvisruokiakin. Käytän juuri noita soijarouheita ja -paloja sekä linssejä ja papuja. Hyvää ja halpaa ruokaa saa niistäkin