10-vuotias ja kuukautiset alkoivat...
tyttö on n 140cm pitkä ja kun kuukautiset nyt alkoivat niin jääkö pituuskasvu tähän? Vanhemmat olemme "normaalipituisia", äiti 168cm ja isä 175cm. Joskus kuulin, ettei pituutta tulisi menkkojen alkamisen jälkeen kuin muutama sentti :(. Voiko kyseessä olla jotain muuta kuin kuukautiset? Itse olin lähes 14v kun omat menkkani alkoivat joten olen aika hämmästynyt näin varhaisesta alkamisesta...
Kommentit (35)
Itse olen 164cm ja kukaan ei pidä tyhmänä. Yletyn hyvin hyllyille (missä kaupassa on tuotteet kahden metrin korkeudella) ja miehiltäkin saanut huomiota siinä missä pidemmät...Sulla on itsetunto-ongelma.
Mulla on yli 170 senttisiä ystäviä ja kaikki suvun naiset päätä pidempiä. Ihan tasavertaisia ollaan..
Omituinen olet...Kyllä sun tyhmyys tulee esille ihan muussa kuin pituudessa..
mulla kaveri,joka on 143cm ja se on lyhyt... ja miehellä on kaveri,joka on 163,joka on sit taas miehelle lyhyt..
mutta tuo inisijä, joka väitti ettei ylety kaupoissa hyllyille on onneton..
Tyttäreni on 12-vuotias ja vasta 156 cm pitkä, pelkään että hän jää lyhyeksi sillä kuukautiset todennäköisesti alkavat tänä vuonna :-(
Ensin teki mieli tiuskaista jotain, mutta tajusin, että taidatte oikeasti olla huolissanne...
Mitä pahaa on olla 156? Itse olen tuotakin hieman lyhyempi eikä mitään, mitään, mitään ongelmia ole asiasta koskaan ollut. Todellakaan kaupan hyllyille kurottelu ei ole ollut elämäni suurimpia haasteita...
Rauhoittukaa hyvät naiset. 156 on ihmisen mittainen :) On mahdollisuus opintoihin, uraan, puolisoon, lapsiin siinä kuin 165-senttiselläkin.
Olisin huolissani, jos lapsi meinaisi jäädä 140-senttiseksi.
onneton inisiä jatkaa
Mielestäni itsetunnossani ei ole mitään vikaa. Ystäviä minulla kyllä on paljon niin pitkiä kuin meitä pätkijäkin. Kaikki kun vain suunnitellaan n164cm ajatellen niin meidän pienempien on vähän vaikeampi ponnistella(esim H&M vaate tangot usein niin korkealla, etten ylety laittamaan henkaria takas. Ruokakaupoissa (prisma, citari) osa kuivatuotteista liian korkealla, ei ylety jos pari ekaa tuotetta otettu) Monesta sentistä ei ole kiinni=) Ystäväni, joka on 164cm toimii usein nostajana ja auttajana(onhan hän 9cm pidempi minua)Tyhmänä minua eivät pidä kuin tuntemattomat. Miehistä ei ole pulaa ollut, niin kuin se nyt joku merkki olisi älykkyydestä tai hyvyydestä. Eipä tuo elämä aina niin helppoa ole 186cm naispuolisella ystävällänikään=) Kaikki kun suunnitellaan keskipituudenmukaan joka naisilla 164
9v alkoivat karvat kasvaa ja rinnat. Olin jo ihan naisen mallinen silloin 11v. Mut en naisen mittanen ja lyhyeks jäinkin, 150cm. Mut en oo sitä mitenkään kauheeksi kokenut, ei kukaan oo mua tyhmänä pitänyt siksi. Okei, kaupassa en aina yllä hyllylle ja se ärsyttää, mut pyydän apua tai etin sellaisen jakkaran. Jos tytär jää yhtä lyhyeksi, ei se ole mikään katastrofi, paljon pahempi olisi jos olisi joku vika tai sairaus, pituudella ei niin väliä. Mitään ei ole multa jäänyt elämässä saamatta pituuden takia, oon opiskellu, tehnyt töitä, päässy naimisiin, synnyttänyt lapset... ai mut joo, kerran jäi yks poronkäristyspakaste hyllyyn kun en yltänyt ja kukaan ei auttanut:)))
Onneks nyt näyttäisi, että korkeintaa 170 senttinen tulee....
Pitkät kyllä menestyy työelämässä paremmin ja saavat parempaa palkkaakin kun laajoja otoksia tarkastellaan.
Toinen ihan konkreettinen etu edes keskipituudesta on, että vaatteet istuvat paremmin päälle. Itse olen 166 senttiä pitkä usein joudun lyhennyttämään housut. Saati sitten jos olisi kymmenen senttiä lyhyempi, malli ei taatusti istuisi.
Tilastokeskuksen mukaan naisten keskipituus on 163 senttiä. Mutta nuoremmissa ikäluokissa on taatusti useamman sentin korkeampi.
Tyttäreni on 12-vuotias ja vasta 156 cm pitkä, pelkään että hän jää lyhyeksi sillä kuukautiset todennäköisesti alkavat tänä vuonna :-(
Onko lyhyet ihmiset jotenkin huonompia vai?... aamen
Pituusrasismia.....
Mulla ainakin joskus 11-12- vuotiaana tuli verta hiukan ja äiti hysterialla toimitti siteitä ja kaikkea. Sitten oikeat menkat alkoi vasta joskus 13-vuotiaana. Jälkikäteen olen tajunnut, että tuo taisi olla immekalvo.
että pituuskasvu pysähtyy n. kaksi vuotta kuukautisten alkamisen JÄLKEEN:
rinnat alkoi kasvaa 9-vuotiaana
sitten tuli karvoitus ja menkat ja ikää
http://www.tohtori.fi/?page=3033557&id=207751
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_ne…
Näitä sivustoja kannattaa tutkailla niin äitien kuin tyttöjenkin
mun pikkusiskolla alkoi hänen olleessaan 10v ja 144cm, nyt kuitenkin huitelee jo 170sentissä ja tuntuu että kasvaa vieläkin, nyt siis 15vuotta.
Toisella siskolla alkoi menkat 9vuotiaana hänen ollessaa n.140cm ja on nyt 22vuotiaana 172cm pitkä
Mulla alkoi 12 vuotiaana kun olin n. 150senttinen ja nyt olen 168cm 24vuotias.
meillä on äiti 170cm ja isä 185cm
Kyllä sillä on paljon väliä onko lyhyt vai pitkä. Itse olen pätkä 156cm.
Käytännön ongelmiin törmään päivittäin. Kaupassa tavarat usein niin korkealla etten ylety ilman apua. Töissä en kykene tekemään kaikkea työtehtäviäni, koska en ylety eikä jakkaraa turvallisuus syistä voi käyttää(hoitoala) Osa ihmisistä suhtautuu halveksien ja pitää tyhmänä(niin kuin se pituuteen liittyisi) Useamman kerran olen saanut asiattomia ja ilkeitä kommetteja pituudestani ja älystäni. esim. en tiennyt, että sä ootkin ihan älykäs vaikka ootkin pieni, puhelimessa ei kukaan ole minua tyhmänä pitänyt=)
Ärsyttää kun vielä 40+ kysytään henkkareita baarissa=(
t. äiti joka ei lapsistaan kääpiöitä halua(lapsilla pitkä isä, ettei välttämättä kääpiöitä tule. Toiv lähelle keskipituutta 164-166)