Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12-vuotiaan paino-ongelma! Vinkkejä, kiitos!

Vierailija
13.02.2009 |

Perheemme murheenkryyni on 12-vuotiaan tytön paino ja varsinkin sen nopea nousu. Tyttö on aina ollut pyöreävatsainen mutta ekaluokalla painokäyrät lähenteli +20%:ia ja aloitimme hänen kohdallaan "ravintoseurannan".

Muut perheestämme ovat hoikkia ja liikkuvaisia, joten paino-ongelmia ei ole. Varsinkin, kun ruokamme on kotona aina ollut vähärasvaista ja terveellistä. Tytön kohdalla sitä seurataan vielä tarkemmin. Kaikki siis mitä ravinnon suhteen on voitu tehdä, on tehty. Paitsi se, että tiedän tytön syövän salaa karkkia ja muuta makeaa. Käyttää siihen kaikki mahdolliset rahansa. Luulee, ettei jää kiinni mutta ensinnäkin asumme pienellä paikkakunnalla, jossa aina joku vanhempi näkee lapset kaupassa ja toiseksi sen tietää myös siitä, että paino ei pysy kurissa vaan nousee reilun kilon kuukausivauhtia. Kotiin mitään herkkuja ei voi ostaa kaappeihin, koska tyttö syö kaiken ja vähän enemmänkin yksin ollessaan.

Liikuntaa olemme koittaneet hänen kohdallaan myös lisätä mutta tyttö on todella laiska. Koulumatkat sentään meidän vaatimuksesta kävelee. Hiihtämään tai luistelemaan saattaa myös siitä huomauttaessa lähteä. Toisinaan sanoo myös lähtevänsä lenkille ja sitten meneekin lähimmälle kaupalle karkkiostoksille. Arghh!

Nyt on taas siis paino hurjassa nousussa. Olen rauhallisesti tytölle jutellut syistä miksi se ei enää saa nousta. Laihtua ei tarvitse mutta nousun on pysähdyttävä! Syyksi ollaan aina kerrottu terveydelliset mm. astman paheneminen, yleinen jaksaminen. Olen aina yrittänyt vältellä kauneudellisia syitä. Meinaa vaan oikeesti maltti loppua, koska tyttö vähät välittää meidän sanomisista!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan kanssa. Ja ei oikein voi mennä suoraan sanomaan, et nyt!

Kävimme nuorisovaatekaupassa ja sen teki mieli hienoja nuorisovaatteita, lähinnä housuja, mut eihän se onneton saa enää mitään, kun on niin lihava. Aloitti sitten sillä varjolla laihduttamaan (tajusi itse) että sit hän saa uusia nuorisovaatteita. Nyt painoa on tippunut 6kg, vielä olisi vähän jäljellä. Mutta tänäänkin repusta pilkisti tyhjää Energy-pullo. Ops, tuumasi poika.

Äsken söi paljasta jyväleipää omasta halustaan. Yrittää ruokavaliolla, ei liiku paljoakaan muuten.

Vierailija
2/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole koskaan käynyt jääkaapilla tai karkkiostoksilla ilman lupaa ja se on ollut tosi hyvä tässä kohtaa. Itse olen kotiäiti joten pojan syömiset menee yleensä minun kauttani joten voin vaikuttaa niihin. Usein lapsi haluaa ruokaa myös lisää, mutta jos kysyy ottaako mielummin vaikka omenan niin valitseekin usein sen. Syömisestä ollaan puhuttu ja olen myös teroittanut että laihduttaa ei tarvitse vaan syödä terveellisesti. Tunnen suurta sääliä että pojalla tuntuu olevan pohjaton ruokahalu. Onneksi koulumatkalla ei ei ole kauppaa johon poiketa jatkossakaan karkkiostoksille. En tiedä mitä silloin tekisin, ehkä keksisin viikkorahojen kanssa jonkun toisen ratkaisun, esim. alkaisin laittamaan niitä suoraan tilille jolloin lapsi ei ehkä niin helposti niitä käy nostamassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei ainakaan olisi rahaa karkkiin. Pelkään vaan, että tyttö sitten karkkihimoissaan syö muilta tai sitten jopa pyytää rahaa lainaksi tai nakittaa toiset ostamaan hänellekin... Sellaistakaan en halua!

No eilen tyttö oli varmasti saanut liikkumalla hien pintaan... Sekin tosin juostessa penkkariautojen perässä karkkia keräten ;). Ihan hirvee säkki tuotiin kotiin ja siitä kyllä sitten jo otin pois ja piiloon osan. Muuten niistä ei enää tänään olisi ollut mitään jäljellä.

Vierailija
4/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituinen ja painoinen tyttäresi nyt on? Onko oikeasti lihava? Vai vain tukeva/pyöreä. Osalla tytöistä on kova tankkaus vaihe tuossa iässä. Aina nälkä ja syövät kaiken mitä näkevät. Tankkaavat tulevaa kasvupyrähdystä varten. Kasvu voi olla huimaakin lyhyessä ajassa

Vierailija
5/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on vielä pahemman näköinen, koska kaikki ylimääräinen on kertynyt juurikin vatsalle ja vyötärölle. Ihan tynnyrimäinen ylavartalo. Ja se valitettavasti on vielä sitä pahemman luokan ylipainoa :(.

ap

Vierailija
6/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä, jos et ainoastaan patistaisi lastasi ulos hiihtämään, vaan ottaisit iltarutiineihin yhteisen kävelylenkin lapsesi kanssa. Menkää joka ilta 30 min-1 tunnin lenkille yhdessä. Jutelkaa samalla asiat halki, ja nauttikaa yhdessäolosta ja liikunnasta.

Ja jos teillä on koira, niin sekin tulee ulkoilutettua siinä samalla.

Vierailija
7/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on 140cm 47kg. Kaikki kans mahassa. Tokalla nyt.

Tyttösi on vielä aika lyhyt,(vai minkä pituisia olette tytön vanhemmat) että hyvinkin voi pian tulla kasvupyrähdys mikä tasaa tilanteen. Makeita kohtuudella niin kuin ennenkin. liikunta myös tärkeää. pojan kanssa ollaan saatu vääntää tosissaan. Herkuista ja liikunnasta. Saa herkkuja naapureilta(mummoja)

Oma 11v tyttöni on myös lihonut viime aikoina useamman kilon. On nyt 155cm(vain 1cm lyhyempi kuin minä=) Painoa on 45kg.

Esikoisellenikin tuli 5kg lisää 3kk ennen 8cm kasvupyrähdystä. Nyt ei enää tod näk kasva(on 13v 168cm ja 52kg)Kasvu tasasi kivasti. Toivon teille samaa. Ja pojalleni myös. On inhottavaa olla natsi=(

Vierailija
8/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä, jos et ainoastaan patistaisi lastasi ulos hiihtämään, vaan ottaisit iltarutiineihin yhteisen kävelylenkin lapsesi kanssa. Menkää joka ilta 30 min-1 tunnin lenkille yhdessä. Jutelkaa samalla asiat halki, ja nauttikaa yhdessäolosta ja liikunnasta.

Ja jos teillä on koira, niin sekin tulee ulkoilutettua siinä samalla.

Tyttö vaan ei suostu lähtemään mukaan. Isän kanssa suostuu joskus hiihtämään. Kaverit pyytää usein joko luistelemaan tai hiihtämään mutta aina tyttö keksii jotain tekosyitä miksi ei voi lähteä.

ap

Vierailija
9/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kaveritkaan ei varmaan kohta enää uskalla tulla meille, jos tyttö kertoo niille millanen äiti on. Ja paha tapa mulla on aina muistuttaa, kun ne jonnekin on lähdössä, että ei sitten kaupan kautta. Ja vielä kun tietää, että ne kaikki syö tosi paljon karkkia ja silti ovat sellaisia hoikkeliineja.

Tuesta kiittäen, kasvupyrähdystä odotellen :) ap

Vierailija
10/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sen tytön astmatilanne on hallinnassa ja lääkitys kohdallaan? Meinaan vain jollei ole niin se voi kyllä vaikuttaa ehkäisevästi kenen tahansa liikuntaan jos ei pysty hengittämään hengästyessään! ELi se astmatilanne pitäisi ensin saada hanskaan ja sitten lisätä liikuntaa ja sen jälkeen vasta astamalääkettäkin ehkä voisi vähentää.

Vierailija
11/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla helppo keksiä palkitsemiskeinoa tuon ikäiselle, mutta jos vaikka kevään ajan kävisi kanssasi lenkillä (yhteensä min 30 kertaa), niin viet hänet kavereidensa kanssa kesällä lintsille/viikonloppuristeilylle...

Vierailija
12/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on (ainakin kohta) murrosiässä. Oletteko miettineet miksi tyttö syö, ja miksi nimenomaan karkkia ja muuta makeaa? Se tekee sitä salaa, saako se siitä jotain kicksejä? Kun muu perhe tuntuu syövän järkipäisesti ja liikkuvan, niin toi tuntuu joltain oman tilan tai minän tai oman erillisyyden hakemiselta (erittäin tyhmällä tavalla, ikävä kyllä). Mulle tuli ihan ensimmäiseksi mieleen, että se karkin mättäminen on sillä korvien välissä. Terapia on iso ja monen mielestä vaarallisen kuuloinen sana, mutta voisitko sinä ap kysyä neuvoa joltakin sen alan ammattilaiselta, tytön tietämättä tietenkin.

Hyvä kun vältät ulkonäöllisiin syihin vetoamisen. Koita jaksaa!

Vierailija
13/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoan määrää minkä veti välipalalla.

On todella lihava. En tiedä tajuaako vanhempansa miten suuria määriä vetää evästä naamariin. Söi enemmän kuin muut kolme yhteensä.

Vierailija
14/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut pyöreä koko ikäni. ja auts kun kuulosti tutulta. Meillä perheessä oli kaikki muut hoikkia ja pieniä paitsi minä. Olin kuitenkin reipas ja iloinen ja kova puuhaamaan.. mutta slti painoa kertyi. söin salaa ja olin kuitenkin kai pohjimmiltani laiska. onneksi et ole sanonut ulkonäköasioista tytöllesi, muistan ikuisesti ne kommentit jota sain äidiltäni ja isältäni, se oli ikävää :o(

mietin tuota salaa karkin mussuttamista yms, olihan se jonkun tyhjiön täyttämistä, ei tietoista mutta jälkikäteen tajuan että se oli sitä. kaikki oli ns, hyvin, mutta silti oli yksinäinen olo ja siihen sitä karkkia ym söin.

juttele lapsesi kanssa, rakasta häntä ja näytä että välität hänestä on hän minkä kokoinen tahansa.

zemppiä!

Vierailija
15/29 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei omin avuin tilanne ratkea. Karsea tilanne ja karsea sekin, kun tyttö tietää, että elää epäkelvosti, stressaavaa, vaikkei välitäkään. Auttaisiko yhtään, jos olisi lupa karkkeihin jonkin verran ja sitten lupaus, että ei syö salassa? Eihän totaalikieltäminenkään ratkaisu ole, senhän tietää jokainen aikuinenkin laihduttaja. Mitä enemmän jotain asiaa yrittää työntää pois mielestään, sitä sitkeämmin se sinne tunkee.. Älä ajattele kirahvia seuraavaan minuuttiin.. Älä osta karkkia, älä osta karkkia, karkkia, karkkia, sitten onkin vain karkki mielesstä. Toki tietenkään pelkkä tuo osittainen salliminen ja tytön lupaus eivät tätä tilannetta ratkaise, ei ollenkaan, mutta olisivatko ne avuksi.

En osaa auttaa ja uskon, että kotikonstinne ovat loppu. Kuka olisi hyvä ammattiauttaja? Minäkin uskon, että jotenkin henkisestä puolesta johtuu tuo syöminen.

Vierailija
16/29 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki kaikkensa hyvän ruokavalion noudattamiseksi, mutta poika laihtui vasta myöhemmin murroiässä kun tuli kasvupyrähdys.

Poika kärsi myös astmasta ja allergioista. Niitä hoidettaessa tuli ilmi, että ALLERGIA lihottaa.

Oletteko varmoja, että tyttönne hoitaa allergiaa oikein, se voi vaikuttaa jaksamiseen ja liikkumiseen.

Vierailija
17/29 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kotiin kuntopyörä, turvallinen ja tehokas tapa kuntoilla eikä tarvimennä ihmisten ilmoille!

Vierailija
18/29 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap tietää miksi hänen tyttärensä lihoo: tytär syö liikaa karkkia. Se lihottaa. Ja siitä on vaikea päästä eroon, sokeri ja esim suklaan eri ainesosat aiheuttavat aivoille kaikenlaista ihanaa, jota ilman ei halua olla. Olin itse suklaakoukussa vuosia ja kun lopetin, vieroitusoireet kestivät pitkään. Varmaan sen takia mun on vaikea hyväksyä sitä, että herkuiksi lasketaan vain kaikki makea ja esim roskaruoka, mutta ei oikea, hyvä ruoka. Tosikkomaisuutta, myönnän.

Millaiset allergiat lihottavat ja miten? Tiedätkö asiasta tarkemmin, 17, mua kiinnostaa.?

-12-

Poika kärsi myös astmasta ja allergioista. Niitä hoidettaessa tuli ilmi, että ALLERGIA lihottaa.

Oletteko varmoja, että tyttönne hoitaa allergiaa oikein, se voi vaikuttaa jaksamiseen ja liikkumiseen.

[/quote]

Vierailija
19/29 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti googlettamalla tuli seuraavaa:

'Bifidus-bakteerien puute suolistossa varhaislapsuudessa kasvattaa allergian ja liikalihavuuden riskiä. Lihavuuden ja allergian taustalta löytyy samanlainen vastustuskyvyn epätasapaino, siksi ne esiintyvät usein yhdessä. Mikrobiston tasapaino muodostuu varhaislapsuudessa...'

http://www.ruokatieto.fi/finfood/finnfoo1.nsf/uutisetetusivulle/E886A0A…

' Lihavuuden ja allergian taustalta löytyykin yhteisiä tekijöitä, etenkin häiriöt tulehdusvasteen säätelyssä selittävät sen, että ne usein esiintyvät yhdessä. Varhaislapsuudessa limakalvojen puolustusjärjestelmä on epäkypsä. Vieraiden valkuaisaineiden, antigeenien, puutteellinen käsittely ja immuunireaktioiden välittäjäaineiden tasapainottomuus ohjaavat immuunivastetta tulehdusvasteeksi. Jatkuvat tulehdusreaktiot voimistavat antigeenin tarjontaa epätasapainossa olevalle immuunijärjestelmälle voimistaen siten allergista tulehdusta. Lihavuudessakin on kyse tulehdustilasta; kertynyt rasvakudos tuottaa välittäjaineita jotka häiritsevät toleranssin kehittymistä...'

http://www.laakariliitto.fi/cgi/lp2009pressi.pl?1841,newsitem,LP2009_KE

...Millaiset allergiat lihottavat ja miten? Tiedätkö asiasta tarkemmin, 17, mua kiinnostaa.?

-12-

Vierailija
20/29 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonsson Bitten - Nordström Pia: Sokeripommi -Eroon sokeririippuvuudesta. Kuulostaa siltä, että tuosta tyttäresi saattaa kärsiä.

Tässä lainaus kirjan esittelystä:

"Vielä yksi pala! Sokerillahan saa lapset rauhoittumaan ja vehnäleipä yhdistetään vaurauteen. Mutta makeat herkut voivat olla portti moniriippuvuuteen. Nykyinen tutkimus osoittaa, että lapsena nautitut suuret sokerimäärät muokkaavat aivot "valmiiksi" nikotiinille, joka puolestaan valmistaa aivoja siten, että nuori jää herkästi alkoholikoukkuun. Suuri osa syömishäiriöistä ja vääristä ruokatottumuksista on oikeastaan ihmisten tiedostamatonta yritystä lääkitä vieroitusoireitaan sokerista. Ylenpalttinen makea ja nopeat hiilihydraatit johtavat verensokerin, mielialojen ja vireystilan heittelyyn: miehillä tämä ilmenee väsymyksenä, ärtymyksenä ja aggressiivisuutena, naisilla alakuloisuutena, masentuneisuutena ja haluttomuutena."