Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko yliaikaisuudesta johtuvat kohtukuolemat estettävissä?

Vierailija
11.02.2009 |

Tuntuu niin väärältä. Ystäväni tytär menetti vauvansa yliaikaisuuden takia.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi" mulla on raskausdiabetes ja käynnistys viimeistään viikolla 38 vaikka sokerit onkin pysyneet alhaalla dietillä

...ja luvattiin käynnistystä viikolle 38 mutta eipä sitä koskaan tehty. Tyttö syntyi rv40+2.

Vierailija
2/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei mulle neuvonut säännöllistä liikelaskentaa tai puhunut mistään kohtukuolemista :-/ toisaalta hyvä niin, oisin ollut aika paniikissa.

Kertokaa mulle se supistushuijaus kikka? Paitsi ei ne pelkät supistukset paljoa auta, jos ei synnytys ole käynnissä. Mua ei otettu 42+1 sisälle vaikka oli toista vuorokautta suht. koht säännöllisiä supistuksi 5-15 minuutin välein. Nukkumaan ei pystynyt, mutta silti eivät voineet laittaa synnytykseen vauhtia. osastolle olisivat ottaneet makoilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli ainoa syy

Vierailija
4/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauksia on ollut kolme, joista yksikään ei ole käynnistynyt itsestään ja tuskin olisi odottamallakaan käynnistynyt, kun vauvat eivät ole laskeutuneet ja pää ei ole sitten päässyt painamaan kohdunsuuta.

Eka käynnistettiin 42+1, toka 42+3 ja kolmas sentään 40+6, kun kakkonen oli syntyessään melkein viisikiloinen, ja sitä oli kasvotarjonnasta kiva punnertaa :-\

Vierailija
5/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä käytännössä tehdään?

Vierailija
6/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaula oli jo 4cm auki mutta sen perusteella eivät olisi ottaneet laitokselle sisään (oli menossa rv40+0) koska en ollut "tarpeeksi tuskaisen näköinen ensisynnyttäjä joten ne supistukset eivät varmaan olleet kunnollisia...jos nyt supistuksia ollenkaan". No oikeasti....ei ne kyllä mitään kunnon supistuksia olleetkaan. Halusin vaan päästä sairaalaan sisään kun edellisessä raskaudessa olin kokenut kohtukuoleman rv32+3 (jota ei mitenkään noteerattu tässä raskaudessa).

Noh, kun minut kytkettiin KTG:hen ("että todetaan nyt että voit lähteä kotiin odottelemaan") ja kätilö jätti minut yksin (miehen kanssa) huoneeseen 20 minuutiksi niin aloitin säännöllisen parin minuutin välein tapahtuvan vatsalihasten jännittämisen. Jännitin sen minkä pystyin (toki se oli huomattavan vähäistä raskaustilasta johtuen mutta silti) ja nämä vatsanpeitteiden jännittymiset KTG mittari rekisteröi supistuksiksi. Nimittäin (ja tämän kuulin kätilöystävältäni kun kysyin miten se KTG tunnistaa vatsanpeitteiden päältä kohdun supistukset) ei KTG mittari tunnista kohdun supistuksia - se tunnistaa kohdun supistumisesta johtuvat vatsanpeitteiden jännittymiset.

Kätilö tuli takaisin ja vilkaisi KTG käyrää ja totesi että "hyvänen aika, onhan täällä kunnon supistuksia". Yksikään niistä ei ollut aito. Sain jäädä sisään seurantaan. Lapsi syntyi 18 tunnin kuluttua (kalvot puhkaistiin 8 tunnin odottelun jälkeen). Täydellistä.

Vierailija
7/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että olisi, tuntuu että yliaikaisten kohtukuolemat on lisääntyneet valtavasti, ja tuntuu jotenkin järjettömältä odotella melkeen 20 päivääkin yli.... Itse vaadin käynnistystä kun rv 40 on täynnä, tosin aikaisemmin ei ole tarvinnut kun ovat itse syntyneet rv 39...

rv 40 jälkeen on vaan lapsen liian isoksi kasvattamista ja istukan heikkenemisen odottamista,,, ehkä kymmenen vuoden päästä on lääketiede päässyt tässäkin eteenpäin nin että paikkoja aletaan hiljalleen pehmittää lääkkeillä rv 39 jos kaikki kunnossa jolloin varsinainen käynnistys olisi helppo aloittaa kypsä tilanteen vuoksi rv 40

Vierailija
8/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni 10 päivää yli, ja vielä sairaalassa empivät lähettävätkö takaisin kotiin, kun olin vain 5cm auki ja joo, en kuulemma kovin tuskaisen näköinen. Itse olin varma, että synnytys on käynnistynyt kun poltot aivan erilaiset kuin aikaisemmat supistukset. No tästä "viisastuneena" kuopuksesta sinnittelin niin pitkään kotona kuin suinkin (jotta eivät taas pitäisi tyhmänä synnyttäjänä), ja kas kummaa, kätilö sanoikin, oletpas jaksanut pitkään kotona. Kuopus sitten vain tulla tupsahti (onneksi kuitenkin sairaalaan ehdittiin).

Eikä mullekaan mistään liikelaskennasta puhuttu, vaikka esikoinen oli vielä koko raskauden aikana kovin rauhallinen masuasukki, että välillä mietti onko siellä ketään. Neuvolassa aina vakuuttivat kaiken olevan hyvin.

Vierailija
9/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meni rv 43, aikaisemmin eivät sisälle ottaneet kun oli niin kiire.

Vierailija
10/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että yli lasketunajan meneviä raskauksia seurataan polilla, äidin tekemän liikelaskennan lisäksi. Synnytyksen käynnistäminen ei kuitenkaan ole ihan yksinkertainen juttu. Synnytys ei käynnisty, jos ei ole käynnistyäkseen. Cytotecilla voidaan kypsyttää kohdunsuuta ja jos tilanne on riittävän "valmis", synnytys käynnistyy, mutta voi käydä myös niin ettei useiden päivien cytotecin käytöllä ole mitään vaikutusta kohdunsuulla. Lapsen pään täytyy painaa riittävästi kohdunsuuta vaasten että kohtu lähtisi supistelemaan ja kohdunsuu aukeamaan. Kalvojen puhkaisua ja syntocinon tippaa käytetään käynnistykseen vasta valmiiksi kypsemmässä vaiheessa. Ei kaikkia voi lähteä kypsyttämään/käynnistämään epäkypsässä tilanteessa, vaikka rv olisikin jo 40, mikäli vauvalla on uä:n mukaan asiat ok.

Vierailija
11/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin eka seurantakäynti viikolla 41+5. Eli kyllä sitäkin jo odottaa. Vaikka virallisestihan raskaus on yliaikainan vasta 42+ viikoilla!

Vierailija
12/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuolemia tapahtuu kaikissa raskauden vaiheissa eikä rv 40 tapahtuvalla käynnistyksellä niitä pystytä poistamaan.

Vierailija
13/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on aina ollut "huono" liikkumaan.

Vierailija
14/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuolemia tapahtuu kaikissa raskauden vaiheissa eikä rv 40 tapahtuvalla käynnistyksellä niitä pystytä poistamaan.

Mutta rv40+ viikoilla kohtukuoleman sattuminen on jo täysin turha asia joka tosiaankin olisi voitu estää.

Vierailija
15/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliaikaisuuden seuranta alkaa tasan viikolla 42+0. Eli ei siinä hirveästi mitään ehditä seurailla. Todellisuudessa ei siis seurata, vaan todetaan tuolloin päivä milloin aletaan käynnistelemään. Sekin päätetään lähinnä osaston ruuhkaisuuden perusteella. Kohtukuoleman riskistä tai istukan rappeutumisesta "yliviikoilla" ei ole mainittu mitään, liikelaskennasta onneksi on.

Vierailija
16/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kun synnytys käynnistettiin lopulta rv 42+1, oli istukka jo ihan romuna vaikka yliaikaiskontrollissa väitettiin kaiken olevan kunnossa. Jouduin hätäsektioon surkean istukan takia. Itse tiesin intuitiivisesti, että asiat ovat huonosti mutta minua ei uskottu. Huomasin liikkeiden olevan olemattomat, mutta lääkäri suorastaan suuttui kun kävin äitipolilla sen takia. Mitä järkeä liikelaskennassa on, jos tuloksista ei välitetä?

Eräälle kaverilleni kävi vielä hullummin, istukan huonon toiminnan takia lapsi oli huonossa kunnossa ja joutuu juoksemaan kaiken maailman seurantatutkimuksissa ties miten vanhaksi asti.

Esim. Amerikassa 10 päivää yli lasketun ajan ei yleensä anneta mennä ilman käynnistystä.

Vierailija
17/34 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usassa ei yleensä anneta mennä pitemmälle kuin 40+6, useimmiten käynnistetään aikaisemmin juuri noiden kasvaneiden riskien takia. Mulle tarjottiin siellä esikoisesta viikolla 39+jotain käynnistysaikaa viikolle 40+2... Syntyi sitten itsellään päivää ennen laskettua.

Itse kannatan käynnistystä ajoissa, olisi kamalaa odotella jonnekin viikolle 42. Tottahan se on, että aina käynnistelykään ei saa synnytystä vauhtiin ja saattaa johtaa komplikaatioihin, mutta ei kuitenkaan aina. Mulla on kaksi kertaa käynnistetty viikoilla 37+ (eri syistä) ja kummallakin kerralla lapsi syntyi parissa tunnissa. Toki kohdunsuulla jo varsin kypsä lähtötilanne. Eli automaattisesti käynnistetty synnytys ei ole "hankalampi". Jotenkin tuntuisi, että eikä kypsässä lähtötilanteessa kannattaisi synnyttää ennenkuin istukan toiminta huononee tms., mutta ilmeisesti synnäreiden ruuhkat ym. painavat enemmän kuin lasten terveys Suomessa. Tässä käynnistysasiassa tykkään kyllä enemmän USA:laisesta "riskien minimoimisesta". Joissain asioissa siellä sitten taas mennään liiallisuuksiin...

Vierailija
18/34 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi täällä puhutaan kuin raja olisi 40?

Vierailija
19/34 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi täällä puhutaan kuin raja olisi 40?

kun vauva olisi varmasti ollut valmis käynnisteltäväksi jo tuossa vaiheessa.

Näissä ajatuksissa olen onnellinen että seuraava otetaan suunnitellulla sektiolla, ei tarvi noita enää pelätä.

Vierailija
20/34 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnossa istukan vajaatoiminnan takia.

Kävin yksityisellä lääkärillä rv 40 (koska julkiselle en päässyt edes tsekkaukseen, vaikka tunsin jonkun olevan vialla) Lääkäri suositteli käynnistystä ja ilmaisi huolensa tähän nykyseen puhtaasti säästämiseen perustuvaan "lääketieteeseen", jossa käynnistämistä ja vielä enemmän suunniteltua sektiota vältetään viimeiseen saakka.

Alkaa tosiaan kyllästyttää tämä "Suomen terveydenhuolto on maailman parasta" hokema, kun käytännössä jätettiin aivan heitteille tässä(kin) asiassa. Tiedän, että joku innokas alan ammattilainen tulee puolustamaan hienoa järjestelmäämme ja kertomaan lääketieteellistä faktaa sektioiden ja käynnistysten järjettömyydestä ja vaarallisuudesta. Kyllä minusta pienellä panostuksella ja vaivannäollä tässä kohtaa säästettäisiin monen monta euroa myöhemmin

(esim. hapen puutteesta kärsineen lapsen kuntoutuskuluissa) suurten trakedioiden välttämisestä nyt puhumattakaan.