Jos lapsesi hartain joululahjatoive on omasta mielestäsi huono, ostatko sen silti?
Kommentit (63)
sitä huutoa ei jaksa kukaan kovin kauaa kuunnella enkä usko, että lelu pysyy edes ehjänä kovin pitkään.
en ostaisi.
Se on kuitenkin ihan hyväksyttävä, ei oo kuitenkaan mikään Hulk tai joku muu örkki. Jos lapsi hylkää lelunsa pian joulun jälkeen, se on myös oppimiskokemus; oppii että joskus voi käydä niin että se mikä himottaa valtavasti, ei sitten innostakaan kohta ollenkaan.
Toisaalta joskus yllättävistä jutuista voi tulla lempileluja. Mekin ostettiin kerran hetken mielijohteesta lapselle Ikeasta pehmolelu, josta tulikin kaikista tärkein uni- ja turvalelu, oli siis monta kertaa hintansa väärti.
et ostaapa mitä vaan niin aina se on mieluinen. tai sitten heillä ei ole koskaan vaan ollut mitään erikoista toivetta.. yleensä pyrin jouluksi ostamaan aina yhden ison lahjan yhteiseksi. sitten kaikkea pientä värikyniä, sukkia ym. jokaiselle erikseen.
tarkoitus on ettei hukkuttaisi tavaraan.
6v ja 5v pojat toivoo kaikenlaisia örkkejä ja Spidermaneja ja niitä myös saavat, koska lahjat on lapsille, eikä aikuisille :)
Ostetaan toki myös pelejä, joita koko perhe voi pelata ja luistimet ym järkevää.
meidän tyttö toivoo eniten sellaista kampaus/meikkipäätä, joka mun mielestä on kyllä niin turhuuksien turhuus kun voi olla. Olen aina sanonut että minä voin toimia kampauspäänä, mutta ei kelpaa :/. Pakko kai se on semmoinen sit hankkia.
Lapsi ilahtuu aivan varmasti jostain vähän järkevämmästäkin lahjasta (ja jos on siitä listalta niin on myös toivottu).
Sellainen vanhempi joka on OIKEASTI läsnä lastensa elämässä, osaa antaa lahjan joka ei ehkä ole se toivotuin, mutta kuitenkin siitä tulee se mieluisin.
Meillä on muutenkin lapsille sanottu, ettei kaikkia toiveita voida/joulupukki voi toteuttaa. Ja hei, eihän ole tarkoitus,että lapset saavat jo pienestä pitäen kaiken mitä haluavat! Käyttäkää vastuutanne ja harkintakykyänne!
meille ei tule rumpusettiä eikä sähkökitaraa. Poika tietää sen jo kun juttelin asiasta hänen kanssaan, mutta meillä onkin vanhempi poika (8v.) kyseessä. Kyllä sen huomaa että niistä vieläkin haaveilee, mutta listalta tulee jotain muuta...
Meidän lapsi on 7v ja minä perustelin, että miksi lahja on huono. Eli kyllästyt nopeasti ja se vain itkee. Ja sinulla on itkeviä leluja ja voithan leikkiä oman apinan kanssa ja itkeä itse. Myöhemmin hän sanoi en huoli sitä vaan...
Sitten toivoi yhtä kallista lahjaa n. 60 ecee , sanoin saat sen, mutta et muuta. Hän mietti ja sanoi toivovansa kahta n. 30 ecen lahjaa ja juustonaksuja, taatelia. Hän saa ne ja muutakin , kun ei toivonut pitkää listaa.
tottakai mä ostan sen hartaimman toiveen, vaikka se olisi mun mielestä kuinka tyhmä. Jos lapsi siis tosissaan sitä haluaa ja toivoo!
totta kai ostat, jos se on lapsen hartain toive ja kohtalaisen "normaali" lahja. Mitä sadisteja te ootte ja kaikki tietäviä äitejä. Lapsella voi olla todella haaveena saada ja ainoana toiveena joku tietty lahja ja te voitte jyrätä ja päättää, että lapsi ei saa sitä, vaan jonku minkä äiti on valinnut.
Minä toivoin lapsena muovi hämähäkkejä ja sain niitä, vaikka äidistä ne oli kauheita ja niin turhia (kertoi asiasta kun olin isompi)
sille lapselle ei voi ostaa sitä mieluisinta lahjaa, jos se ei nyt maltaita maksa? Meillä ostetaan myös turhia lahjoja, saahan aikuisetkin lahjoja, joita ei välttämättä edes tarvitsisi, niin miksi ei sitten lapsi? Joulumieltä kehiin!
Meillä lapsien hartain joulutoive on todellakin muutakin kuin joku lahja. Meidän perheelle joulu merkitsee rakkauden täyttämää perheen yhteistä aikaa kaiken mukavan puuhastelun parissa. Ja toki lahjojakin jaetaan ja meillä lapset saavat niitä kylläkin paljon, johtuen laajasta lähisuvusta, sekä meistä vanhemmista.
Mutta meillä koko perhe nauttii siitä fiiliksestä joka jouluun kuuluu ja lapsemmekin ovat omaksuneet sen että lahjat ovat mukava lisä sitä suurta joulun juhlaa. Ja kyllä me ostamme heille mieluisia juttuja, mutta käytämme harkitaamme hankinnoissa.
Esim. nyt 4-v tyttö on jo viimetalvesta asti haaveillut nukkekodista ja saa nyt joululahjaksi sellaisen. Samoin 5-v poika saa yhden pelin, jota on jo kuukausia kaupassa hypistellyt.
Mitään kallista lahjaa en osta, jos toive on juuri herännyt, vaan haluan ensin olla varma, että kiinnostus on aitoa eikä hetken mielijohde.
Kummit kysyvät meillä tosi kivasti toiveita sekä lapselta, että äidiltä. Mummot merkkauttavat jostain isosta kuvastosta (esim Anttila) lapsilla toiveet ja ostavat muutaman merkatun jutun.
Siis todellako joulumieli tulee lahjoista? Ja vanhemmat jotka eivät osta lapsen haluamaa lahjaa ovat tylsiä?
Vaikka lapsi ei sitä nro 1 lahjatoivetta saisikaan, niin eihän se teidän joulu voi siihen kaatua? Tai vaikka saisikin, niin sekö tekee teidän joulusta niiiiiiiin hienon?
Edelleen meidän joulussa (ja arjessa) ovat tietyt asiat huomattavasti tärkeimpiä kun saada/vaatia se tietty materia itselleen.
muuta väittää. Eli, tottakai ostaisin sen ykköstoiveen!! Ja kyllä, mun mielestä sellaiset vanhemmat on tylsiä, jotka höpisee jouluna vaan jostain joulun perimmäisestä tarkoituksesta :P.
materian perässä juoksija, jos annan lapselle sen hartaimmin toivotun lahjan? Ja kun sinä eväät sen lapseltasi, saatko jonkinlaisen sädekehän pääsi päälle tai oletko jotenkin ylevämpi ja henkisempi ihminen?
En sanonut että evään sen lapseltani (koska lapsemme tietävät jo, että kaikkea ei voi saada, mutta siitä huolimatta heidän lahjansa ovat kuitenkin ihania ja toivottuja), vaan yritin herätellä ihmisiä siihen mistä joulussa ja kaikessa muussakin on kyse...
Eli perhe, lähimmäiset, rakkaus, rauha, yhteinen aika ja kaikkien hyvä olo ja toisistaan välttäminen on tylsää, mutta lahjat ratkaisevat joulun ilon!
No, turha ihmetellä miksi lapset voivat niin huonosti, kun perusarvot on heitetty romukoppaan...
Olen pyrkinyt lasten pitkistä toivelistoista toteuttamaan sen eniten toivotun tai jos on liian kallis tai mahdoton, sen toiseksi eniten toivotun. Mutta tänä vuonna 5-vuotias poika toivoo sitä Atte-apinaa, pehmoa joka alkaa itkeä kun siltä ottaa banaanin pois tms.
Minun mielestäni tuon tyyppiset lelut on maailman turhimpia ja kiinnostus riittää niihin ehkä sen joulun seudun ajan. Ja siihen suhteutettuna on aika kallis n. 40e. Mutta kun se on listan ykkönen ja vain siitä puhutaan..
Mitä Sinä tekisit, ostaisitko tuon vai sivuuttaisitko ja poimisit listalta jonkun muun?