Rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään Suomessa.
- Viime vuoden lopulla alle kolmen kuukauden ikäinen rokottamaton vauva kuoli hinkuyskään, kertoo ylilääkäri Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Rokotusohjelmayksiköstä.
Nohynekin mukaan nykyvanhemmilla ei aina ole edes käsitystä esimerkiksi tuhkarokon tai hinkuyskän vaarallisuudesta. Omakohtaisten kokemusten puutteessa moni saattaa pitää niitä harmittomina sairauksina ja kieltää lastensa rokottamisen.
Toissa vuonna oli myös hemofilus-bakteerin aiheuttama kurkunkannentulehdustapaus.
- Siinä lääkärin mieleen ei heti ollut tullut, mistä sairaudesta voisi olla kyse. Vanhemmat eivät aina myöskään muista kertoa lääkärille, että lapsi ei ole rokotettu.
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:12"]
Jaahas, no nyt se poliorokote kelpaakin sitten. Ihan samahan sen on hinkuyskänkin kanssa. En tiedä viime vuoskymmeniltä ketään lähipiirissä tai tuttavapiirissä tai missään joka olisi sairastanut hinkuyskän. Kiitos rokotteiden se ei leviä. Paitsi että kiitos sun kohta rupeaa leviämään.
[/quote]
Kiitos rokotteiden siihen ei ehkä kuole, mutta ei se leviämistä estä. Oletan, että et ymmärtänyt lukemaasi tai sitten tuo self denial on superkorkeella...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:05"]
Ja ennenkuin ehdit irviä, joo joo, polio on virus eikä bakteeri.
[/quote]
Kysyin hinkuyskästä, poliorokotteen olen itsekin saanut enkä sen tehoa kiellä. :-)
[/quote]
Tarkennuksena vielä:
"Rokotettujen lasten pitkittynyttä yskää hoidetaan oireenmukaisesti yskänlääkkeillä. Ongelmana on, että pitkittyneeseen hinkuyskään eivät antibiootit juurikaan auta ja taudin paranemista joudutaan odottamaan viikkojenkin ajan. Yskän syy voidaan paljastaa verikokein, ja usein tieto siitä, että kyse on ohimenevästä yskästä, helpottaa sekä yskijää että perhettä. Niin tyypillistä kuin epätyypillistä hinkuyskääkin hoidetaan antibiootein aiheuttajabakteerin hävittämiseksi ja lisätartuntojen ehkäisemiseksi."
Tämä tauti ei katso onko rokotettu vai ei.
[/quote]
Sä et vaan kykene ilmeisesti käsittämään mitä laumasuoja tarkoittaa. Millään. Jos saat joku päivä Darwin-palkinnon, se tulee ihan aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:14"]
Sä et vaan kykene ilmeisesti käsittämään mitä laumasuoja tarkoittaa. Millään. Jos saat joku päivä Darwin-palkinnon, se tulee ihan aiheesta.
[/quote]
Laumasuojaa tämän kohdalla ei ole, sillä sekä rokottamattomat että rokotetut sairastuvat ja levittävät yhtä lailla. Vai meinaatko seuraavaksi väittää, että kaikki virallinen ohjeistus, jota myös koko Suomen terveydenhuoltohenkilöstö käyttää, on valheellista?
Ymmärrän kyllä tuon, että kun argumentit loppuvat ja seinä tulee vastaan, aletaan vittuilla ja solvata. Olen nähnyt tuon monta kertaa. Itse asiassa se on aika huvittavan näköistä, kun ihmiseltä meinaa pää poksahtaa tämän yrittäessä miettiä vastakaneettia asiaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Sitten suusta pääsee rumia sanoja. :-D
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:14"]
[/quote]
Laumasuojaa tämän kohdalla ei ole, sillä sekä rokottamattomat että rokotetut sairastuvat ja levittävät yhtä lailla. Vai meinaatko seuraavaksi väittää, että kaikki virallinen ohjeistus, jota myös koko Suomen terveydenhuoltohenkilöstö käyttää, on valheellista?
Ymmärrän kyllä tuon, että kun argumentit loppuvat ja seinä tulee vastaan, aletaan vittuilla ja solvata. Olen nähnyt tuon monta kertaa. Itse asiassa se on aika huvittavan näköistä, kun ihmiseltä meinaa pää poksahtaa tämän yrittäessä miettiä vastakaneettia asiaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Sitten suusta pääsee rumia sanoja. :-D
[/quote]
Voi luoja. Mitä useampi rokotetaan hinkuyskää vastaan, sitä harvinaisemmaksi se käy. Ihan siitä huolimatta sairastuuko rokotetut ja rokottamattomat, koska joka tapauksessa harvempi rokotettu sairastuu. Pikku hiljaa tauti muuttuu harvinaisemmaksi ja harvinaisemmaksi, kunnes kukaan ei sairasta sitä enää eikä se siis voi tarttua keneenkään kun sitä ei ole. Tadaa! Tämä on se laumasuoja!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:17"]
[/quote]
Kerropas meille mitä sun mielestä tarkoittaa laumasuoja :D.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]
Onhan toi juttu väärin siinä mielessä että kuulostaa siltä kuin syyllistettäisiin kyseisen vauvan vanhempia. Mutta jossain on joku perhe jonka rokottamatta jättäminen johti tuon vauvan kuolemaan. Kyseisen paikkakunnan ituhipit voisivat katsoa peiliin.
[/quote]
mutta uusitteko te kaikki säännöllisesti aikuisena nämä rokotteet??? hinkuyskä-suoja ei ole mikään lopullinen, vaikka neuvolan rokotukset saisi, samoin jäykkäkouristus ym... Veikkaan että moni täälläkin paasaavista on itse asiassa potentiaalinen hinkuyskäpotilas.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:51"]
Onhan toi juttu väärin siinä mielessä että kuulostaa siltä kuin syyllistettäisiin kyseisen vauvan vanhempia. Mutta jossain on joku perhe jonka rokottamatta jättäminen johti tuon vauvan kuolemaan. Kyseisen paikkakunnan ituhipit voisivat katsoa peiliin.
[/quote]
mutta uusitteko te kaikki säännöllisesti aikuisena nämä rokotteet??? hinkuyskä-suoja ei ole mikään lopullinen, vaikka neuvolan rokotukset saisi, samoin jäykkäkouristus ym... Veikkaan että moni täälläkin paasaavista on itse asiassa potentiaalinen hinkuyskäpotilas.
[/quote]
Kun rokotesuoja on tarpeeksi korkealla näitä ongelmia ei tule vaikka osalla aikuisista suoja on huonompi. Kun siinä on just se että ei päästetä tautia laumaan. Silloin kaikki on suojassa. Näin tää on käytännössä toiminut kunnes pullamössösukupolvi on kadottanut kosketuksensa siihen mitä noi taudit oikeasti tarkoittaa.
Ei, vaan hinkuyskäbakteeri on muuntunut eikä rokote enää tehoa. Lapsi olisi pelastunut jos olisi saanut oikean diagnoosin ja hoitoa, mut lääkäri ei tunnistanut tautia.
Se on aina milenkiintoista nähdä, miten aina syytetään rokottamatonta tartuttajaksi, vaikkei tämä olisi edes kantaja. Melkoiset kristallipallot teillä. Foliotako, ehkä?
Hinkuyskärokote ei näköjään edes kuulu aikuisten tehosterokotusohjelmaan, eli nähtävästi lapsuuden rokotukset antaa tarvittavan suojan loppuikäksi? Mulle on neuvolassa annettu jäykkäkouristus- ja kurkkumätätehoste pari vuotta sitten muistaakseni samalla kun lapset sai sikapiikin. Ihan itse sieltä neuvolasta ehdottivat.
Laumasuojasta puhutaan kun rokotuskattavuus on reilusti yli 95%, mutta vaikka kaikilla Suomessa olisi voimassa oleva hinkuyskärokote reiteen iskettynä, suoja olisi parhaimmillaankin vain 80%. Näitä nyt vaan tulee.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:56"]
MPR ei aiheuta autismia, se on todistettu, ja väitteet esittänyt tutkija on virheensä myöntänyt ja julkaisu on vedetty pois mutta huhut jatkaa elämistään..
[/quote]
Ai tarkoitat sitä Wakefieldin julkaisua Lancetissa? Kuule, sulta on jäänyt viime syksyn suurin uutinen välistä.
Merck ja CDC poistivat tutkimusjoukosta kaikki rokotteesta autismiin sairastuneet lapset, joten rokotteen myyntilupaa haettaessa saatiin hyvä rapsa. Johtopäätöksenä tuo sun käsitys, joka on nyt jo todistettu vääräksi. Tätä puidaan just Jenkeissä. Tämä siis vuonna 2015, se Lancetin juttu oli aikoja aikoja sitten.
[/quote] Laitas linkkia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:36"]
Laumasuojasta puhutaan kun rokotuskattavuus on reilusti yli 95%, mutta vaikka kaikilla Suomessa olisi voimassa oleva hinkuyskärokote reiteen iskettynä, suoja olisi parhaimmillaankin vain 80%. Näitä nyt vaan tulee.
[/quote]
Mihin perustuu sun käsitys siitä että aikuiset tarvii hinkuyskätehosteen kun sitä ei löydy THL:n aikuisten rokotukset-listalta?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:34"]
Hinkuyskärokote ei näköjään edes kuulu aikuisten tehosterokotusohjelmaan, eli nähtävästi lapsuuden rokotukset antaa tarvittavan suojan loppuikäksi? Mulle on neuvolassa annettu jäykkäkouristus- ja kurkkumätätehoste pari vuotta sitten muistaakseni samalla kun lapset sai sikapiikin. Ihan itse sieltä neuvolasta ehdottivat.
[/quote]
No tässä on nyt nähty etteivät anna suojaa loppuelämäksi. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:36"]
[/quote]
Montako hinkuyskän sairastanutta lasta tiedät viime vuosikymmeniltä? En mä tiedä yhtäkään. Aviomies on sairastanut sen lapsena ja kertoi että se oli yhtä helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:38"]
[/quote]
[/quote]
Missä on nähty? Mistä tiedät kuka tuon vauvan tartutti? Joku Suomi-tenava viety rokottamatta etelänlomalle ja saanut taudin lievänä. Sitten jotain kautta tartuttanut vauvan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:56"]
MPR ei aiheuta autismia, se on todistettu, ja väitteet esittänyt tutkija on virheensä myöntänyt ja julkaisu on vedetty pois mutta huhut jatkaa elämistään..
[/quote]
Ai tarkoitat sitä Wakefieldin julkaisua Lancetissa? Kuule, sulta on jäänyt viime syksyn suurin uutinen välistä.
Merck ja CDC poistivat tutkimusjoukosta kaikki rokotteesta autismiin sairastuneet lapset, joten rokotteen myyntilupaa haettaessa saatiin hyvä rapsa. Johtopäätöksenä tuo sun käsitys, joka on nyt jo todistettu vääräksi. Tätä puidaan just Jenkeissä. Tämä siis vuonna 2015, se Lancetin juttu oli aikoja aikoja sitten.
[/quote] Laitas linkkia.
[/quote]
kelaa taaksepäin, mobiililla veemäisen vaikea linkittää. Forbes on ainakin uutisoinut tästä, löytyy myös ketjusta. Mulla on tuo haastekopio pdf-fileenä, sekin löytyy netistä mut mobiililla en jaksa kikkailla mihinkään jakopalveluun sitä edelleen jaettavaksi, kun se löytyy lukutaitoiselle ihan helposti ihan alkuperäislähteestä. Öitä!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:38"]
[/quote]
[/quote]
Jos joku aikuinen sairastuu se ei tarkoita sitä etteikö rokote antaisi yleisesti ottaen ja keskimäärin suojaa loppuelämäksi, koska koskaan ei ole edes luvattu että antaisi loppuelämän suojan KAIKILLA. Se ei anna suojaa kaikilla edes heti rokottamisen jälkeisinä vuosina. Juuri siksi se laumasuoja on niin tärkeä. Jos tää olisi vain yksilökysymys tyyliin rokotettu = ei sairastu koskaan, eihän tässä mitään ongelmaa olisikaan. Kaikki saisivat pelata lapsillaan venäläistä rulettia ihan vapaasti. Mutta kun ei ole näin suoraviivaista.
"Totta puhut. USA:ssa on muutenkin käytössä se vakuutuskäytäntö ja jos sen ulkopuolelle joudut, saat kuolla sairauksiin ihan vapaasti, tai maksaa kymmeniä tuhansia dollareita (joskus enemmänkin), että saat hoitoa. Yllätyin itse, kun vierailin USA:ssa, että kuinka saakelin likaista siellä oli. Roskia oli kaikkialla ja rotat rellesti yöllä."
Voi Luoja mita puppua taas. Ai ihan vierailit USAssa, muista nyt kuitenkin etta Manhattan ei ole koko USA. Olen minakin nahnyt rottia Suomessa mutta en tuomitse silti koko maata.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:05"]
Ja ennenkuin ehdit irviä, joo joo, polio on virus eikä bakteeri.
[/quote]
Kysyin hinkuyskästä, poliorokotteen olen itsekin saanut enkä sen tehoa kiellä. :-)
[/quote]
Jaahas, no nyt se poliorokote kelpaakin sitten. Ihan samahan sen on hinkuyskänkin kanssa. En tiedä viime vuoskymmeniltä ketään lähipiirissä tai tuttavapiirissä tai missään joka olisi sairastanut hinkuyskän. Kiitos rokotteiden se ei leviä. Paitsi että kiitos sun kohta rupeaa leviämään.