Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien juominen - miten suhtaudut ?

Vierailija
10.02.2009 |

Fakta on se että lähes jokainen teini kokeilee alaikäisenä juomista, haluaa vanhemmat sitä uskoa tai ei. Kumpi parempi:

1. Antaa jonkus kotona muutama kalja/siideri

2. Sulkea silmänsä ja sanoa "ei meidän lapsi juo koskaan" ja kärsiä seuraukset: lapsi juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan tai jotain muuta vastaavaa ?

En kaipaa kommentteja lestoilta (joiden lapset pamahtavat paksuksi heti kun täyttävät 18 v) enkä äideiltä jotka kirkkain silmin väittävät että ei minun lapsi juo koskaan - ja unohtaa samalla oman nuoruutensa ja sen faktan että lapsesi kokeilee alkoholia joka tapauksessa haluat sitä tai ei

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ei pidä hortoilla yömyöhällä missään. Jos jää kerrankin kiinni dokaamisesta, aresti pariksi kuukaudeksi.

Valitettavasti vaan on juonut. Pari kertaa ovat kaverit soittaneet mulle, ja pyytäneet hakemaan lapseni kotiin, kun on ollut konttauskunnossa. Kiitos kavereille että ovat pitäneet huolta, mutta kyllä mua suoraan sanoen on vituttanut hoitaa oksentelevaa penskaa.

Eikä siinä mitään jos joisi "vaan" pari sidukkaa tai jotain, mutta kun pitää vetää viinaa.

Me ollaan hankittu apua lapselle, käy juttelemassa kerran pari kuukaudessa alkoholista päihdetyöntekijän kanssa. Tuntuis siltä että siitä on ollut apua, joten suosittelen kaikille joilla on samoja ongelmia kuin meidän teinillä alkoholin kanssa.

Ja kyse on siis pienikokoisesta tytöstä. Kännissä voi joutua hyväksikäytetyksi niin helposti, kännissä törttöillään, kännissä ei ole itsesuojeluvaistoa ollenkaan ton ikäisellä, puhumattakaan siitä että känniin voi tosiaan vaikka kuolla.

Eikä lapseni hortoile yömyöhällä ulkona. Ja arestit ei pahemmin meillä auta. NO, aina löytyy syyllistäjiä, on se toisaalta ihan ymmärrettävää, toisaalta ei. Mä en rupea koko tarinaamme täällä kertomaan, mutta sen verran että, me ollaan todellakin tehty meidän teinin eteen kaikki mitä ollaan pystytty. Meidän lapsella on tasan kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä. Asua kotona ja olla juomatta, tai asua jossain laitokessa ja olla juomatta.

Toiset on kovapäisempiä kuin toiset ja jos lapsi on päättänyt dogata, niin sehän dogaa. Kaverit tarjoaa vaikka kotoota ei rahaa saisi, eikä se mitään aikaa katso, kännit voi vetää päivälläkin. Kesähän on vielä todella otollista aikaa juoda kun on lomaa ja vanhemmat töissä.

Mä en siis todella kuulu niihin vanhempiin jotka salliin alkoholinkäytön alaikäisille, minkä jo taisin ensimmäisessä viestissä mainita.

Vierailija
22/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmettelevät, että mistä lapset saavat viinaa. Kyllä joka kylässä on aina joku jonka tiedetään hakevan. Aivan varmasti, vaikkei itse tarvitsisikaan. Sana kyllä kiirii nuorten keskuudessa. Ja voihan sitä tehdä itsekin, kiljua tai viiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei koskaan kielletty mitään.

Sanottiin teininä ohjeeksi että maistaa saa, mutta pahaahan se on. Ja todellakin. Kolmekymppisenä en ole siis koskaan ollut humalassa, en polttanut kokonaista tupakkaa. No, helppo varmaan sitten kuvitella mitä mieltä olen aikuistenkin alkoholin käytöstä.

Turha siinä on jeesustella lasten käytöksellä kun itse kuolataan idiootteina kännissä. Itse kannatan valinnan vapautta ja halveksin valtiovaltaa joka myy monopolilla alkoholia, joten kieltolaki ei ole vastaus. Niin ja siis lesta en ole, en usko mihinkään hengelliseen, taivaaseen, helvettiin, jumalaan..

Lasten käytös peilaa sitä yhteiskuntaa missä ne elää.

Lapset oppii jo kotona että kaikki on arjessa yhtä helvettiä ja kaikesta otetaan painetta, kaiken pitää olla niin täydellistä. Sitten kun saa alkoholia niin helpottaa, sitten saa vapautua ja tehdä kuten huvittaa. Mistä tää tulee? Alkoholin vaikutuksen alaisena tehdyt töppäykset on ihan ok ja ei tarvi selitellä. Kännissä saa lapsettaa kun koulussa joutuu niin vakavalla naamalla puurtamaan lähes koko lapsuuden. Sanoisin että ihan samanlainen paineventtiili alkoholi on niille teineille kuin vanhemmilleenkin.

Voi että sitä syyllisyyden tuntoa silläkin kuka sille yhdelle tytölle sen vodka-pullon järjesti. Aina on ollut vain pieni vaiva saada jostain se pullo. Salassa juotuna ja epätoivoisessa tilanteessa voi käydä niin.

Onko siis perintömme lapsillemme se että pitää otsakurtussa palvella yhteiskuntaa, opiskella kisailemalla paremmuudesta jotta joku voi ottaa taas pisa-tutkimuksesta kunniaa, tehdä kahta työtä että saa vuokransa maksettua poislukien se että tietenkin pitää olla varaa matkailuun ja muuhun ylellisyyteen. Mitä arvoja me annamme eväiksi pienillemme. Pakerretaan niskalimassa vuosi että voidaan olla muutama viikko kännissä. Tehdään niin monta lasta vielä siihen kuvioon ettei voimavarat enää vaan riitä ja puretaan se vahvasti alkoholin käyttöön. Kuinka moni meistä oikeastaan edes tietää mitä onni jo mitä oikeasti haluaa elämältä? Onko pakko vaan saavuttaa ja sijoittaa?

Suuremman luokan arvokeskustelu ois paikallaan. Meille ajetaan sosiaalista darwinismia ja kovia arvoja. Me ollaan tehokkaita koneen osia kylläkin ja tehdään tulosta sekä tuotantoa. Me ostetaan itsemme tyytyväisiksi etelänmatkoilla, hienoilla autoilla ja hurahdetaan kaikkeen mitä markkinavoimat keksii meille suoltaa, kuten kännykät. Kaiken tän eteen pitää sitten taas painaa otsakurtussa lisää ylkkää ja lääkitä kunnon kännillä kun on niin rankkaa. Tuputetaan lapsille että pitää pärjätä, pitää tuottaa...

Kuka uskaltais olla erilainen???

Vierailija
24/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ne kaikki lapset juo salaa ;)

En ole toki tehnyt kaikkea niin kuin vanhempani haluaisivat, mutta raittiuskasvatuksessaan raivoraittiit vanhempani onnistuivat erinomaisesti.

Itse kasvatan omiani tässä suhteessa samalla tavalla, eli odotan samanlaisia tuloksia.

Ja metodina:

1) Tietenkin oma oikeasti raivoraitis esimerkki

2) Ehdoton, tinkimätön ja taipumaton alkoholikielto

3) Perusteellinen, ymmärrettävä ja koskettava perustelu kiellolle

4) Kannan jatkuva vahvistaminen jokaisessa mahdollisessa tilanteessa

5) Riittävä vapaa-ajan ohjelmointi ja valvonta. Esim kotiintuloaika klo 9 ja tietoisuus siitä missä lapsi on. Mahdollisimman vähän vapaata aikaa, mieluummin ohjelmoituja harrastuksia. Jos ei harrastuksia niin 14 v töihin. Rahat vanhempien valvonnassa.

Ja entä jos lapseni silti jää kiinni juomisesta? Kohdan 3 kertaaminen ja sen ilmaiseminen erittäin vahvasti että kohta 2 on edelleen voimassa. Kohdan 5 tiukentaminen äärimmilleen, kunnes tuntuu että lapseen voi taas luottaa.

Vierailija
25/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toki tehnyt kaikkea niin kuin vanhempani haluaisivat, mutta raittiuskasvatuksessaan raivoraittiit vanhempani onnistuivat erinomaisesti.

Itse kasvatan omiani tässä suhteessa samalla tavalla, eli odotan samanlaisia tuloksia.

Ja metodina:

5) Riittävä vapaa-ajan ohjelmointi ja valvonta. Esim kotiintuloaika klo 9 ja tietoisuus siitä missä lapsi on. Mahdollisimman vähän vapaata aikaa, mieluummin ohjelmoituja harrastuksia. Jos ei harrastuksia niin 14 v töihin. Rahat vanhempien valvonnassa.

Ja entä jos lapseni silti jää kiinni juomisesta? Kohdan 3 kertaaminen ja sen ilmaiseminen erittäin vahvasti että kohta 2 on edelleen voimassa. Kohdan 5 tiukentaminen äärimmilleen, kunnes tuntuu että lapseen voi taas luottaa.

Vierailija
26/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kontrolli voi viedä lapselta luottamuksen vanhempaansa. Ei kovin rakentavaa. Tai siis jos puhutaan 10-12v teinistä, mut siitä ylöspäin alkaa olla sitä omaa tahtoa että tuollaisella metodilla päätyy vaan hakemaan lapsensa suoraan vatsahuuhtelusta.

Ja metodina:

Vierailija
27/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti pitää huoli siitä, että välit on niin hyvät, että lapsi uskaltaa tulla kotiin humalassakin, jos sattuu joskus sortumaan.

Minä olen sen verran realisti, että tiedän varsin hyvin etten pysty estämään, jos lapseni haluaa kokeilla juomista. Voin kertoa lapsilleni jo hyvissä ajoin alkoholin vaaroista lapsen ja nuoren elimistöön (voi mennä henki) ja yrittää opettaa heitä käyttämään omia aivojaan esim. kavereiden mahdollisen painostuksen edessä. Silti, tiedän hyvin että todennäköisesti kuitenkin jossain vaiheessa tulee houkutus kokeilla. Tiedän sen itse omasta kokemuksestani.

Mutta ikinä, en missään tapauksessa tai olosuhteissa tule yhdellekään lapsistani (kun ovat alaikäisiä) ostamaan yhtäkään pulloa alkoholia. Miksi haluaisin myrkyttää omia rakkaita lapsiani?

Vierailija
28/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti n. 50v vannoi kiven kovaa, että "ei meidän 13v lasta edes kiinnosta eikä juo koskaan". Yritin puhua järkeä, että kyllä varmasti jossain vaiheessa nekin asiat tulee jollain lailla kuvioon, mutta äiti kielsi kaiken. Kunnes saivat yhtenä viikonloppuyönä puhelun lapsen kaverilta, kun lapsi oli sammunut ulos juotuaan puoli pulloa viinaa. Seurauksena vatsahuuhtelu...

Vierailija
29/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

la.

muuten mitä eroa on sillä onko 17.5 vuotta tai 18 v. Elimistäkö yhtäkkiä päivässä tajuaa että jee olen 18 vuotias... ???

Kyse voi olla myös ihan periaatteesta (jos ymmärrät, mitä sellainen tarkoittaa) ja siitä, että alle 18-vuotiaalle alkoholin ostaminen on laissa kiellettyä toimintaa.

Vierailija
30/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vasta kun on 16-17 vuotias

Tämänpäivän teinit ottaa ensi kännin noin 13- vuotiaana

Vierailija
31/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myrkyttää omaa alaikäistä lastaan?

Vierailija
32/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myrkyttää omaa alaikäistä lastaan?

Vierailija
33/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele että minun pitäisi edesauttaa hänen alkoholinjuomistaan jatkossa ostamalla hänelle itse alkoholia! Alkoholi on erittäin voimakas keskushermostoon vaikuttava MYRKKY, ja jos nuoreni on tyhmyyksissään mennyt sitä itse ottamaan, en todellakaan itse ole yhtä tyhmpä tai vielä tyhmempi ja osta sitä hänelle ehdoin tahdoin!!

Minä olen AIKUINEN, vastuullinen vanhempi ja tahdon suojella lastani myrkyiltä, omalta osaltani voin sen tehdä. Ja tietenkin olen lapseni tukena silloinkin kun hän tulee "pöhnässä" kotiin, vihaisena tosin, mutta tukena kumminkin.

Olen itse elänyt aika hurjan nuoruuden ja tiedän kyllä mitä kaikkea voi tapahtua, JUURI SIKSI haluan suojella omaa lastani enkä taatusti omilla toimillani halua hänen elimistöönsä myrkyllisiä aineita.

Vierailija
34/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pitää välit lapsiini sellaisina, että kotiin saa aina tulla, oli sitten humalassa, pilvessä tai raskaana.

Oman kantansa voi tehdä selväksi, mutta nuorta ei voi kahlita käsiraudoilla kiinni kotisohvaan.

Vierailija
35/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen tehnyt erittäin selväksi etten hyväksy alkoholin käyttöä, toivon ettei tyttäreni vielä moneen vuoteen pyydä sitä maistiaista kotona. itse en alkoholia tarjoa, koska oma käyttöni on minimaalinen.

juuri tämän Nora tapahtuman vuoksi keskustelimme asiasta, sanoin että ymmärrän kiinnostuksen ja tytär myönsi että totta kai kaikki kielletty kiinnostaa, mutta haluaa kasvaa rauhassa. Ei taivu painostukseen tms.

Puhuimme myös siitä jos tapaa kännisen kaverin sammueena, eli ei saa jättää yksin, soittaa apua vaikka minulle jos ei poliisia tms. uskalla soittaa.

Olenhan minäkin ollut teini, joten ymmärrän tytärtäni erittäin hyvin.

Vierailija
36/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi 16v.

En ole ostanut lapsille alkoholia, enkä ole antanut kovin suvaitsevaa kuvaa nuorten juomisesta. Mutta olen kyllä tiennyt, että kokeilevat ja pitänyt huolen, että uskaltavat tulla kotiin.

Olen ollut tiukkapipo äiti ja hakenut tytöt diskosta itse ja kun alkoivat käydä itsekseen, odotin valveilla kotiin tulon.

Kummatkin täysi-ikäisitä ovat tulleet pari kertaa hiukka huppelissa kotiin. en ole huutanut, enkä räyhännyt vaan katsonut, että pääsevät nukkumaan ja kysynyt, onko huono olo, tarviiko ämpäriä.

Täysi-ikäiset ovat kumpikin raittiita ja käyttävät alkoholia vain ruoan kanssa. 16 vuotias näyttää olevan samaa kaliiberia. Harrastaa urheilua ja aika menee harkkoihin. Ei ole innostunut viettämään viikonloppua kaupungilla vaan on parin urheilijakaverinsa kanssa paljon meillä viikonlooouiltaisin

Vierailija
37/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

estä millään lailla sitä, etteikö lapsi joskus joisi raakaa viinaa, sammuisi lumeen, joutuisi raiskatuksi tai jotain muuta vastaavaa. Koko kysymyksenasettelu on typerä.

Vierailija
38/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi juo kotona ne pari sallittua kaljaa ja lähtee sitten bilettämään kaverien kanssa - ja pahimmassa tapauksessa juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan jne.

Ja myös: jos lasta kieltää juomasta, ei se merkitse sitä, että "sulkisi" silmänsä yhtään miltään.

Ihan vastaavalla tavalla minä kiellän lapsiani lyömästä ketään, mutta en ajattele, etteivätkö he saattaisi provosoituna sortua moiseen kiellettyyn tekoon. Silti - ehkäistäkseni muksimista - EN sano, että "muksimin on ihan ok, kunhan lyötte hiljaa".

Eli kielletyt teot ovat kiellettyjä, eikä niissä kielloissa sovi luistaa, jotta teinille syntyisi epäselvyyttä siitä, mikä on sallittua ja missä menee raja.

Se on sitten vanhempien duunia se, että osataan perustella kiellot ja valvoa niiden noudattamista. Antaa omalla esimerkillä lapselle malli järkevästä käyttäytymisestä.

Vierailija
39/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio viinaa heille hakea, mutta voin kyllä tarjota esim. juhlissa kuohuviiniä 16-vuotiaalle tai antaa maistaa punkkua ruuan kanssa. Meillä keskustellaan asioista ja alkoholin käytöstäkin keskustellaan jo nyt, vaikka vanhin lapsi on 8-vuotias. Kotona annetaan sellainen malli, että alkoholia voi käyttää kohtuudella, mutta hirveän humalan hankkimisessa ei ole mitään järkeä. Minulle ei ole mikään kamala järkytys, jos 16-vuotias tulee vähän pöhnässä kotiin, mutta pikku kuulemistilaisuuteen siitä kyllä joutuu.

Meillä kotona ei käytetty alkoholia ja minulla oli 18-vuotiaaksi asti kotiintuloajat. Sain kyllä mennä, mutta en vapaasti. Suhtautuminen alkoholiin oli hyvin Turmiolan Tommi -henkistä. Äiti haki usein diskosta ja muista menoista kotiin ja ihmettelen syvästi, ettei hän muka tajunnut, että olin juonut ennen sinne diskoon menoa. No, oli minulla kyllä siellä hammasharja ja purkkaa mukana. Join siis viinaa kohtuullisen useasti jostain 15-vuotiaasta lähtien. Ekat kännit vedin 14-vuotiaana partioretkellä, vaikka kotoa en saanut minkäänlaista kannustusta juopotteluun.

Vierailija
40/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on yksi trendi se, että ei juoda ollenkaan tai kuten 19v poikani, juo yhden lonkeron janoonsa, jos ei jääkapista muuta löydy.

Pussikaljat ja örveltäminen on pissiksien juttuja.

Nuoret on fiksuja. Rohkaistaan oikeisiin valintoihin.

Vielä kun sais uskonto-tuputuksen pois perusopetuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi