Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien juominen - miten suhtaudut ?

Vierailija
10.02.2009 |

Fakta on se että lähes jokainen teini kokeilee alaikäisenä juomista, haluaa vanhemmat sitä uskoa tai ei. Kumpi parempi:

1. Antaa jonkus kotona muutama kalja/siideri

2. Sulkea silmänsä ja sanoa "ei meidän lapsi juo koskaan" ja kärsiä seuraukset: lapsi juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan tai jotain muuta vastaavaa ?

En kaipaa kommentteja lestoilta (joiden lapset pamahtavat paksuksi heti kun täyttävät 18 v) enkä äideiltä jotka kirkkain silmin väittävät että ei minun lapsi juo koskaan - ja unohtaa samalla oman nuoruutensa ja sen faktan että lapsesi kokeilee alkoholia joka tapauksessa haluat sitä tai ei

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas moni aikuinen on valmis luopumaan alkoholista tai ainakin humalahakuisesta juomisesta näyttääkseen esimerkkiä? Taitaa olla aika vahvana suomalaisessa kulttuurissa se "viina on viisasten juoma"-väite. Kaikki on niin juomisensa tasolla ja kontrollissa.

Mitäs jos pitäis hauskaa ja rentoutuis ihan selvinpäin? Taitaa vaan olla ettei monikaan osaa koska aina on ollut tapana vetää naamat ruttuun? Juomisesta tehdään glamouria jopa hienoilla viskeillä ja konjakeilla. Viinaan on aina varaa vaikka ruokakori ois muuten kauppareissulla nuudeleita ja tonnikalaa. Tämä toistuu lasten käytöksessä kun starttailevat omaa itsenäistä elämäänsä.

Nuoret on fiksuja, yleensä ylittävät vanhempiensa henkiset kyvyt jo teini-iässä. Elämänkokemus vaan puuttuu ja käyttäytymismallit otetaan ympäröivästä elämästä. Tottakai fiksu ihminen yhdistää asiat ja nauttii elämästä ja rentoutuu kuten ne ketkä suitsii nuoren elämäntapoja. Elätkö niinkuin opetat?

Tuota Waffen SS-metodia en ymmärrä. Mitään raivoraitis-kasvatusta ei tarvita. Nuoret ovat fiksuja ja kasvu ohjattavissa. Nuoret haluaa aina kapinoida, mutta puhutaan hyvin perustavan laatuisista elämän ohjenuorista. Onko esimerkkimme se että vain alkoholi auttaa elämän paineiden keskellä?

Vierailija
42/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on yksi trendi se, että ei juoda ollenkaan tai kuten 19v poikani, juo yhden lonkeron janoonsa, jos ei jääkapista muuta löydy.

Pussikaljat ja örveltäminen on pissiksien juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ne kaikki lapset juo salaa ;)

En ole toki tehnyt kaikkea niin kuin vanhempani haluaisivat, mutta raittiuskasvatuksessaan raivoraittiit vanhempani onnistuivat erinomaisesti.

Itse kasvatan omiani tässä suhteessa samalla tavalla, eli odotan samanlaisia tuloksia.

Ja metodina:

1) Tietenkin oma oikeasti raivoraitis esimerkki

2) Ehdoton, tinkimätön ja taipumaton alkoholikielto

3) Perusteellinen, ymmärrettävä ja koskettava perustelu kiellolle

4) Kannan jatkuva vahvistaminen jokaisessa mahdollisessa tilanteessa

5) Riittävä vapaa-ajan ohjelmointi ja valvonta. Esim kotiintuloaika klo 9 ja tietoisuus siitä missä lapsi on. Mahdollisimman vähän vapaata aikaa, mieluummin ohjelmoituja harrastuksia. Jos ei harrastuksia niin 14 v töihin. Rahat vanhempien valvonnassa.

Ja entä jos lapseni silti jää kiinni juomisesta? Kohdan 3 kertaaminen ja sen ilmaiseminen erittäin vahvasti että kohta 2 on edelleen voimassa. Kohdan 5 tiukentaminen äärimmilleen, kunnes tuntuu että lapseen voi taas luottaa.

Vierailija
44/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEIDÄN lapsi ei ikinä juo, MINÄ en koskaan juo jne hah hah

Vierailija
45/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää juominen alaikäiseltä ja silti pitää huoli siitä, että välit on niin hyvät, että lapsi uskaltaa tulla kotiin humalassakin, jos sattuu joskus sortumaan.

Lisäksi haluan olla selvillä koko ajan, missä lapseni on ja kenen kanssa, siksi aion itse esim. hakea hänet bileistä/diskosta yöllä (minä sain vanhemmilta aikanaan rahat yöbussiin, mutta eihän niitä siihen viitsinyt laittaa, liftasin kotiin ja käytin rahat muuhun).

Kiitos myös jollekin vastaajista ajatuksesta, että teinille pitää myös tähdentää, että kaverista on huolehdittava, ja apua uskallettava soittaa, jos on tarve. Tämä pitäisi kaikkien opettaa lapselleen.

Vierailija
46/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin juon erittäin harvoin, en vaan voi sietää alkoholia.

mulla tulee niin hirvee darra jo siideritölkin jälkeen ettei oo mitään rajaa.

enkä tiedä toista turhuutta(tai no tupakointi..) mihin rahat laittaa.

Kyllä mä aiemmin kännäsin surutta, join viiniä sievästi ruualla. nyt vaan ei uppoo!

Vierailija
47/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juottaminen estä etteikö myös 2 vaihtoehto toteutuisi.

Vierailija
48/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin todella hämmästynyt että jo siinä iässä, ja en olisi todellakaan voinut uskoa mun tytöstä sitä.

Ei huudettu, vaan puhuttiin asiallisesti alkoholin kiroista seuraavana päivänä kun oli selvä. Mitään rangaistusta ei annettu sillä kertaa, mutta sanottiin että jos se toistuu niin sitten asia on ihan toinen.

Se otettiin selville kenen kanssa oli juonut (kaverin), ja ilmoitettiin myös tän kaverin vanhemmille mitä oli tytöt puuhanneet. Kun kysyttiin mistä saivat juomiset, niin vastaus oli että "joku tuntematon haki".

En tiedä pitääkö se paikkaansa, mutta mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka hakevat alaikäisille lapsille alkoholia, todella vastuutonta. Eikä tytöt illalla juoneet, vaan keskellä päivää.

Tyttö on nyt 16-vuotias, ei ole sen jälkeen mitään överi-kännejä vetänyt, jos on maistellut, niin ainakaan ei ole kiinni jäänyt. Kotiin tulee aina sovittuun aikaan.

Mulle ei ole ikinä tullut mieleenkään ostaa tai tarjota lapselle alkoholia.

Vierailija
49/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Antaa jonkus kotona muutama kalja/siideri

2. Sulkea silmänsä ja sanoa "ei meidän lapsi juo koskaan" ja kärsiä seuraukset: lapsi juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan tai jotain muuta vastaavaa ?

Mun teini-iässä ne oli yleensä samoja tyyppejä, jotka dokasivat vanhempiensa kanssa ja sitten ilman vanhempiaan.

Ne joiden piti olla selviä vanhempien edessä, dokasivat sen verran vähän, että eivät olleet päissään kotiin mennessä.

Ne, jotka dokasivat vanhempien puheista välittämättä ja mielellään vielä kokeillen kaikenlaisia pillereitä (ihan käsikauppatavarasta alkaen) olivat muutenkin vähän yksinkertaisia ja "low life". Ei äly loistanut, ei koulumenestystä. Typeriä tyttöjä, joiden äly riitti tasan meikkaamiseen, tulevaisuus Valtsun kassana tai jos hyvin käy niin kampaajana.

Omalla luokallani ei onneksi noita aivokääpiöitä ollut, mutta rinnakkaiskouluissam, joissa oli kaikenlaisia tallaajia, sitten löytyikin niitä dorkia, jotka kävelivät vanhempiensa onnettomia jalanjälkiä pitkin jo nuoresta pitäen.

Vierailija
50/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmettelevät, että mistä lapset saavat viinaa. Kyllä joka kylässä on aina joku jonka tiedetään hakevan. Aivan varmasti, vaikkei itse tarvitsisikaan. Sana kyllä kiirii nuorten keskuudessa. Ja voihan sitä tehdä itsekin, kiljua tai viiniä.

Nimittäin mä en tiennyt ketään, joka olisi lähtenyt mulle viinaa hakemaan. Kiljun tekeminen oli mun mielestä jotenkin ala-arvoista puuhaa, eikä siitä kotiviinistäkään muuta tule kuin paskalirua, vaikka se olisi kuinka hyvää. Ei mulle teininä koskaan prosentit olleet mikään itseisarvo tai "vittu mä haluun känniin", vaikka oli ihan kiva juoda pullo viiniä jonkun kaverin kanssa tai pari paukkua.

Yäk jotain kiljua pakkasessa palellen, haloo...

Vierailija
51/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omat lapset pieniä, joten vaikea tietysti sanoa miten tosi tilanteessa suhtautuu. Toivon ainakin, että sen verran onnistun vanhempana, että jos lapsi tekee virheen ja juo, niin uskaltaa ainakin tulla kotiin. Itse en sitä tehnyt. Tuntui paremmalta olla yötä kännissä puistossa. Toinen toive on se, että on sellainen ystäväpiiri, joissa huolehditaan toisista eikä jätetä makaamaan katuojaan.

Mä en näe vaihtoehdoksi pitää lapsia ikävuosia 12-18 koko ajan oman valvovan silmän alla arestissa. Se ei vaan onnistu. Itse ainakin olin sinä aikana rippileirillä (join viinaa), luokkaretkellä (join kaljaa) + lentopallokerhossa (sieltä ostettiin vanhemmilta viinaa).

Toivoisin siis sitä, että onnistuisin kasvattajana sen verran, että lapsIlla ei tulisi tarvetta vetää päätä täyteen edes sitten aikuisenakaan. Jos siis oppisivat nauttimaan alkoholia kohtuullisesti.

Vierailija
52/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on yksi trendi se, että ei juoda ollenkaan tai kuten 19v poikani, juo yhden lonkeron janoonsa, jos ei jääkapista muuta löydy.

Pussikaljat ja örveltäminen on pissiksien juttuja.[/i

duunarien kakarat ehkä, samoin kuin jotenkin laiminlyödyt kersat, mutta kun mä en kovin paljon niitä tuntenut. Tai kyllähän me nyt joskus 2-3 kaljaa juotiin, mutta ei se juominen yleensä mitään ördäämistä ollut. Näin jälkikäteen ajateltuna aika siistiä.

Vierailija
53/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidanpa kopsata sitä sitten, kun tulee aikanaan meillä ajankohtaiseksi. Tuo kaverin vanhempiin yhteyden ottaminen on hyvä ajatus, koska asia varmasti kiinnostaa heitäkin ja siten likkoihin kohdistuu molemmilta tahoilta sanktioita, jos mokaavat uudelleen.

Mä olin todella hämmästynyt että jo siinä iässä, ja en olisi todellakaan voinut uskoa mun tytöstä sitä.

Ei huudettu, vaan puhuttiin asiallisesti alkoholin kiroista seuraavana päivänä kun oli selvä. Mitään rangaistusta ei annettu sillä kertaa, mutta sanottiin että jos se toistuu niin sitten asia on ihan toinen.

Se otettiin selville kenen kanssa oli juonut (kaverin), ja ilmoitettiin myös tän kaverin vanhemmille mitä oli tytöt puuhanneet. Kun kysyttiin mistä saivat juomiset, niin vastaus oli että "joku tuntematon haki".

En tiedä pitääkö se paikkaansa, mutta mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka hakevat alaikäisille lapsille alkoholia, todella vastuutonta. Eikä tytöt illalla juoneet, vaan keskellä päivää.

Tyttö on nyt 16-vuotias, ei ole sen jälkeen mitään överi-kännejä vetänyt, jos on maistellut, niin ainakaan ei ole kiinni jäänyt. Kotiin tulee aina sovittuun aikaan.

Mulle ei ole ikinä tullut mieleenkään ostaa tai tarjota lapselle alkoholia.

Vierailija
54/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mit huonoa on siinä ettei lestat juo alkoholia???

Miksi pitäisi? Vain siksikö, että muuta eivät tuntisi huonoa omaatuntoa omasta esimerkistään minkä antavat lapselleen?

Joku aiemmin kysyi miksi vanhempien on vaikea olla raittiina ja näyttää esimerkkiä?

Samaa kuulutan minä.

Mutta kun kaikkeen, ihan kaikkeen minkä oletetaan olevan hauskaa tai hienoa kuuluu alkoholi. Vaatii luonnetta ja itsetuntoa kieltäytyä. Sitä ei näytä löytyvän.

Vierailija
55/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Vain siksikö, että muuta eivät tuntisi huonoa omaatuntoa omasta esimerkistään minkä antavat lapselleen?

Joku aiemmin kysyi miksi vanhempien on vaikea olla raittiina ja näyttää esimerkkiä?

Samaa kuulutan minä.

Mutta kun kaikkeen, ihan kaikkeen minkä oletetaan olevan hauskaa tai hienoa kuuluu alkoholi. Vaatii luonnetta ja itsetuntoa kieltäytyä. Sitä ei näytä löytyvän.

Mutta sen verran pitää sanoa että, on ihan eriasia juoda itsensä humalaan kuin että ottaa vaikka sauna siiderin. Kyllä lapsen pitää osata erottaa humalahaku ja yksi esim. sidukka.

Aikuiset on kuitenkin aikuisia ja heillä on laki takana, aikuinen saa juoda jos niin haluaa, lapsi ei saa. En väitä että on järkevää juoda, mutta ei kenenkään tarvitse ryhtyä absolutistiksi sen takia että perheessä sattuu nyt olemaan lapsia.

Toki on väärin jos aikuiset vetää kotonaan lasten ollessa läsnä lärvejä jatkuvasti, se on huonoa esimerkkiä. Mutta kyllä kai nyt aikuiselle on sallittu alkoholin nauttiminen ilman että siitä humaltuu känniin asti, vaikka lapsi olisikin kotona.

Vierailija
56/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla

lisäksi heidän lapset pamahtavat paksuksi heti 18 vuotiaana

Vierailija
57/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä viinin juominen ei osoita luonteen heikkoutta niinkuin joku tuossa esitti. Päinvastoin minulle se tarkoittaa hyvästä asiasta nauttimista.

Vierailija
58/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se että ihminen ei tarvitse alkoholia mihinkään. Tai no, okei, polttoaineeksi ja ikkunan pesuun. Lestat osaa pitää hauskaa omalla tavallaan vaikka viinapirun ovat pannanneet. Sinänsä säälittävää että tarvii jonkun satukirjan määrittelemään niinkin yksinkertaisen asian. Joka tapauksessa lestat on hyvä esimerkki siinä että alkoholi on vaan yksi turhake ja yhteiskunnan tasolla syöpä. Kyllä ne on ne aikuiset ketkä eniten hukkuu kännissä uidessaan tai puukottaa kavereita ja vaimoja kännissä. Ei ole mikään ihme että nuoriso seuraa esimerkkiä.

No, yksi saunaciideri ei muuta ihmisen käyttäytymistä vielä mihinkään. Mutta aivan turha sekin lopulta. Sallittua on ja verokertymän kannalta jopa oikein suositeltavaa. Mutta meidän vanhempien alkoholin käyttötaajuus ja törkeä seikoilu näkyy nuorisossa suoraan. Se kuitenkin määrittelee kasvavan ihmisen moraalikoodistoa ja rajoja miten ympäristö käyttäytyy. Sitä saa kyllä huutaa, raivota ja laittaa rajoja, mutta ei se muuta mitään.

Jotkut nuoret onneksi kapinoivat niin että näkevät miten naurettaviksi ja säälittäviksi alkoholi ihmiset tekee. Kemiallinen hauska kun ei oikein ole oikeesti hauskaa ja dagen efter tekee lopulta kaiken vielä kurjemmaksi.

Suomalaisilla on taipumus hukuttaa surujaan alkoholiin. Sekin siirtyy suoraan käyttäytymismallina eteenpäin. Rattijuoppoja uutisoidaan olevan joka kymmenes autoilija, joten on ihan ok sixpackin jälkeen ajaa vielä kotiin. Niinhän kaikki muutkin tuntuu tekevän.

Meistä vanhemmista tuntuu monet olevan täysin selkärangattomia kakaroita kasvattamaan lapsiamme vastuullisiksi ja kriittisiksi ihmisiksi. Lestalle henkinen täyttyminen on jumalallista, muille humala on jumala.

Ei totaalikieltoja, ei kieltolakia. Uskoisin että alkoholin saatavuutta ei voi vaikeuttaa nuorisolle, mutta sellainen ryhtiliike ei ois pahitteeksi yhteiskunnassa. Miks ihmeessä joka kahvilassa pitää olla kaljahana? Miks joka kaupassa pitää olla kaljaa? Miks urheilutapahtumissa pitää myydä b-tuotteita?

Suomalainen yhteiskunta on painottanut vastuullista alkoholin käyttöä ja kulttuuria saunakaljoineen, mutta näyttäis että se vie väärään suuntaan. Ne ilmiöt mitä aikuisien käyttäytyminen nyt aiheuttaa, kertautuu sukupolvissa.

Ja edelleenkin, ihminen ei tarvitse alkoholia. Meille on kehittynyt kulttuuri jossa puurretaan viikot ja hauskaa on vaan viikonloppuna humalassa. Kerrannaisvaikutukset on karmeita. Lestoissa vois olla monelle paljonkin opittavaa. Vai halutaanko kakaramaisesti huutaa vaan että humala on jumala?

Ei muuten lestoillakaan sitä selkärankaa ihan niin paljon ole kun annetaan ymmärtää. Heillä vaan synneistä päästetään ja eletään taas rengas pään päällä.

Samaa kuulutan minä.

Mutta sen verran pitää sanoa että, on ihan eriasia juoda itsensä humalaan kuin että ottaa vaikka sauna siiderin. Kyllä lapsen pitää osata erottaa humalahaku ja yksi esim. sidukka.

Aikuiset on kuitenkin aikuisia ja heillä on laki takana, aikuinen saa juoda jos niin haluaa, lapsi ei saa. En väitä että on järkevää juoda, mutta ei kenenkään tarvitse ryhtyä absolutistiksi sen takia että perheessä sattuu nyt olemaan lapsia.

Toki on väärin jos aikuiset vetää kotonaan lasten ollessa läsnä lärvejä jatkuvasti, se on huonoa esimerkkiä. Mutta kyllä kai nyt aikuiselle on sallittu alkoholin nauttiminen ilman että siitä humaltuu känniin asti, vaikka lapsi olisikin kotona.

Vierailija
59/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se että ihminen ei tarvitse alkoholia mihinkään. Tai no, okei, polttoaineeksi ja ikkunan pesuun. Lestat osaa pitää hauskaa omalla tavallaan vaikka viinapirun ovat pannanneet. Sinänsä säälittävää että tarvii jonkun satukirjan määrittelemään niinkin yksinkertaisen asian. Joka tapauksessa lestat on hyvä esimerkki siinä että alkoholi on vaan yksi turhake ja yhteiskunnan tasolla syöpä. Kyllä ne on ne aikuiset ketkä eniten hukkuu kännissä uidessaan tai puukottaa kavereita ja vaimoja kännissä. Ei ole mikään ihme että nuoriso seuraa esimerkkiä.

No, yksi saunaciideri ei muuta ihmisen käyttäytymistä vielä mihinkään. Mutta aivan turha sekin lopulta. Sallittua on ja verokertymän kannalta jopa oikein suositeltavaa. Mutta meidän vanhempien alkoholin käyttötaajuus ja törkeä seikoilu näkyy nuorisossa suoraan. Se kuitenkin määrittelee kasvavan ihmisen moraalikoodistoa ja rajoja miten ympäristö käyttäytyy. Sitä saa kyllä huutaa, raivota ja laittaa rajoja, mutta ei se muuta mitään.

Jotkut nuoret onneksi kapinoivat niin että näkevät miten naurettaviksi ja säälittäviksi alkoholi ihmiset tekee. Kemiallinen hauska kun ei oikein ole oikeesti hauskaa ja dagen efter tekee lopulta kaiken vielä kurjemmaksi.

Suomalaisilla on taipumus hukuttaa surujaan alkoholiin. Sekin siirtyy suoraan käyttäytymismallina eteenpäin. Rattijuoppoja uutisoidaan olevan joka kymmenes autoilija, joten on ihan ok sixpackin jälkeen ajaa vielä kotiin. Niinhän kaikki muutkin tuntuu tekevän.

Meistä vanhemmista tuntuu monet olevan täysin selkärangattomia kakaroita kasvattamaan lapsiamme vastuullisiksi ja kriittisiksi ihmisiksi. Lestalle henkinen täyttyminen on jumalallista, muille humala on jumala.

Ei totaalikieltoja, ei kieltolakia. Uskoisin että alkoholin saatavuutta ei voi vaikeuttaa nuorisolle, mutta sellainen ryhtiliike ei ois pahitteeksi yhteiskunnassa. Miks ihmeessä joka kahvilassa pitää olla kaljahana? Miks joka kaupassa pitää olla kaljaa? Miks urheilutapahtumissa pitää myydä b-tuotteita?

Suomalainen yhteiskunta on painottanut vastuullista alkoholin käyttöä ja kulttuuria saunakaljoineen, mutta näyttäis että se vie väärään suuntaan. Ne ilmiöt mitä aikuisien käyttäytyminen nyt aiheuttaa, kertautuu sukupolvissa.

Ja edelleenkin, ihminen ei tarvitse alkoholia. Meille on kehittynyt kulttuuri jossa puurretaan viikot ja hauskaa on vaan viikonloppuna humalassa. Kerrannaisvaikutukset on karmeita. Lestoissa vois olla monelle paljonkin opittavaa. Vai halutaanko kakaramaisesti huutaa vaan että humala on jumala?

Ei muuten lestoillakaan sitä selkärankaa ihan niin paljon ole kun annetaan ymmärtää. Heillä vaan synneistä päästetään ja eletään taas rengas pään päällä.

Samaa kuulutan minä.

Vierailija
60/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on yleistystä, mutta siis kun asiaa pohditaan yhteiskunnallisena ilmiönä. Eihän kaikki teinit ördää ja on vanhempiakin ketkä pitää itsestään huolta ja kohtuuden kaikessa. Nyt kun on kuitenkin näkyvissä suunta mihin ollaan menossa niin tuossa on yksi tulkinta syistä ja seurauksista yhteiskunnallisena läpileikkauksena. Ja jos väitetään ettei perheissä ongelmia ole niin huostaanottotapausten määrä väittäis jotain ihan muuta. On vastuullisia ja vahvarunkoisia vanhempia ja niitä jotka jättävät pieniä lapsia yksin kotiin kun on päästävä bailaamaan. Keskimäärin suunta on huolestuttava ja tulokset alkaa näkyä.

Meillä on suuri vastuu jälkikasvustamme. Se on vaan kestettävä että mitä se meiltä vaatii. Ei pelkästään yksilöinä vaan yhteisönä jossa vaikuttaa kaikkien henk koht valinnat.

Jos mikä on selkärangatonta niin se että me nyt pistetään lapsemme vastaamaan tilanteesta jota meidän oma käytös lietsoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä