Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien juominen - miten suhtaudut ?

Vierailija
10.02.2009 |

Fakta on se että lähes jokainen teini kokeilee alaikäisenä juomista, haluaa vanhemmat sitä uskoa tai ei. Kumpi parempi:

1. Antaa jonkus kotona muutama kalja/siideri

2. Sulkea silmänsä ja sanoa "ei meidän lapsi juo koskaan" ja kärsiä seuraukset: lapsi juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan tai jotain muuta vastaavaa ?

En kaipaa kommentteja lestoilta (joiden lapset pamahtavat paksuksi heti kun täyttävät 18 v) enkä äideiltä jotka kirkkain silmin väittävät että ei minun lapsi juo koskaan - ja unohtaa samalla oman nuoruutensa ja sen faktan että lapsesi kokeilee alkoholia joka tapauksessa haluat sitä tai ei

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi onneksi olkoon vaan lapsillesi. Voin kuvitella, kuinka masentavaa on olla aina aikaisin kotona, kun muut kaverit saavat olla myöhempään ulkona. Lapsi jää kaikesta ulkopuoliseksi ja paitsi. Luojan kiitos annat sen edes harrastaa.
Uskon, että lapsesi kasvaa jatkuvassa syyllisyydessä ja pelossa. "Voinko tehdä näin, mitä äiti sanoo", "voi ei, kello on jo viisi yli 9, nyt olen pettymys vanhemmilleni". Lapsi tietää, että vanhempien odotukset ovat korkealla, stressaa paljon ja esim. Huono numero koulussa voi laukaista massiivisen pettymys-pelko-ahdistus-itseinho -tunnemyrskyn.
Et taida muistaa, millaista on olla teini. Elämä on jatkuvaa tasapainottelua sosiaalisen elämän ja hyvien perhesuhteiden välillä.
Jos rajoitat lapsesi kavereiden tapaamista tms. Vapauksia, voi lapsi tuntea itsensä ahdistuneeksi ja yksinäiseksi. Ehkä hän ei edes uskalla puhua sinulle pahasta olostaan.
Onnea ja menestystä kasvatustyöhösi. Minäkin haluaisin tuntea eläväni vankilassa. :-)

Vierailija
2/65 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2009 klo 15:59"]

Eli ei ne kaikki lapset juo salaa ;)

En ole toki tehnyt kaikkea niin kuin vanhempani haluaisivat, mutta raittiuskasvatuksessaan raivoraittiit vanhempani onnistuivat erinomaisesti.

Itse kasvatan omiani tässä suhteessa samalla tavalla, eli odotan samanlaisia tuloksia.

Ja metodina:

1) Tietenkin oma oikeasti raivoraitis esimerkki

2) Ehdoton, tinkimätön ja taipumaton alkoholikielto

3) Perusteellinen, ymmärrettävä ja koskettava perustelu kiellolle

4) Kannan jatkuva vahvistaminen jokaisessa mahdollisessa tilanteessa

5) Riittävä vapaa-ajan ohjelmointi ja valvonta. Esim kotiintuloaika klo 9 ja tietoisuus siitä missä lapsi on. Mahdollisimman vähän vapaata aikaa, mieluummin ohjelmoituja harrastuksia. Jos ei harrastuksia niin 14 v töihin. Rahat vanhempien valvonnassa.

Ja entä jos lapseni silti jää kiinni juomisesta? Kohdan 3 kertaaminen ja sen ilmaiseminen erittäin vahvasti että kohta 2 on edelleen voimassa. Kohdan 5 tiukentaminen äärimmilleen, kunnes tuntuu että lapseen voi taas luottaa.

Voi miten väärin.

Meidän lapsia ei käsketä eikä rangaista. Heillä on oma moraali ja halu tehdä oikein.

Ei ole tullut ongelmia juomisesta eikä edes kylillä pyöri. Vaikkei kielletä. Rahaakin on vapaasti käytössä. Itse päättävät harrastukset ja työt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että lähes jokainen teini kokeilee alaikäisenä juomista, haluaa vanhemmat sitä uskoa tai ei. Kumpi parempi:

1. Antaa jonkus kotona muutama kalja/siideri

2. Sulkea silmänsä ja sanoa "ei meidän lapsi juo koskaan" ja kärsiä seuraukset: lapsi juo raakaa viinaa, sammuu lumeen, raiskataan tai jotain muuta vastaavaa ?

En kaipaa kommentteja lestoilta (joiden lapset pamahtavat paksuksi heti kun täyttävät 18 v) enkä äideiltä jotka kirkkain silmin väittävät että ei minun lapsi juo koskaan - ja unohtaa samalla oman nuoruutensa ja sen faktan että lapsesi kokeilee alkoholia joka tapauksessa haluat sitä tai ei

Ovatko nämä mielestäsi ainoat vaihtoehdot? Antaa kotona kalja/tai kieltää omassa mielessään oman lapsen mahdollinen alkoholikokeilu?

Järkyttävää, että joku tosiaan on noin yksinkertainen.

Järkevä aikuinen ei tarjoa alaikäiselle alkoholia. Järkevä aikuinen ei myöskään poissulje sitä, etteikö oma lapsi joskus joisi alkoholia. Järkevä aikuinen ja lapsi ovat keskustelleet alkoholin käytöstä.

Vierailija
4/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa juoda, niin siitä vaan, enhän voi sille mitään. Toivon vaan, että kertoo asiasta minulle. Ja pysyy kohtuudessa.

MUTTA... en todellakaan anna alkoholia missään muodossa kotona. Enkä osta sitä lapselleni. Enkä helpota sen hankkimista.

Saa edes sen vaivan nähdä, että hankkii sen jostain.

Vierailija
5/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen tekemään lapsilleni selväksi, etten hyväksy alkoholinkäyttöä alle 18-v. Heidän elimistönsä ei sitä kestä, aivan järjetön ajatus että itse ostaisin heille myrkkyä. On sitäpaitsi laitonta. Joo, saatan antaa maistaa lasista hörpsyn olutta tai viiniä, mutta siihen saa jäädä.

En myöskään sulje silmiäni ja usko, että lapseni eivät koskaan alkoholia maistaisi. Aion keskustella alkoholin käytöstä ja käyttämisen vaaroista sekä aion olla se ällöttävä kyyläävä mutsi joka myös vahtii lapsiaan mahdollisuuksiensa mukaan. Sekä aion teroittaa lasteni mieleen sen, että mikäli he ottavat alkoholia, huolehtikoon siitä että joku kavereista on aina selvinpäin pitämässä huolta toisista. Ja että kotiin voi aina tulla.

Vierailija
6/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vasta kun on 16-17 vuotias

Vierailija
7/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen tekemään lapsilleni selväksi, etten hyväksy alkoholinkäyttöä alle 18-v. Heidän elimistönsä ei sitä kestä, aivan järjetön ajatus että itse ostaisin heille myrkkyä. On sitäpaitsi laitonta. Joo, saatan antaa maistaa lasista hörpsyn olutta tai viiniä, mutta siihen saa jäädä.

En myöskään sulje silmiäni ja usko, että lapseni eivät koskaan alkoholia maistaisi. Aion keskustella alkoholin käytöstä ja käyttämisen vaaroista sekä aion olla se ällöttävä kyyläävä mutsi joka myös vahtii lapsiaan mahdollisuuksiensa mukaan. Sekä aion teroittaa lasteni mieleen sen, että mikäli he ottavat alkoholia, huolehtikoon siitä että joku kavereista on aina selvinpäin pitämässä huolta toisista. Ja että kotiin voi aina tulla.

muuten mitä eroa on sillä onko 17.5 vuotta tai 18 v. Elimistäkö yhtäkkiä päivässä tajuaa että jee olen 18 vuotias... ???

Vierailija
8/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä siis että kumpi olisi parempi vaihtoehto. Tutkimukset ovat todenneet, että ehdottomasti paras suhtautumistapa on se, että kodissa on avoin ilmapiiri mutta etteivät vanhemmat osta lapselleen alkoholia ( ei edes sitä muutamaa tölkkiä / pulloa ). Lapsilla kun on tapana, että juovat sekä ne vanhempiensa ostamat alkoholit että ostavat itse jollakin tavoin lisää. Jos vanhemmat eivät tue lastensa alkoholinkäyttöä, antavat he lapselleen selvät rajat. Näitä rajoja myös teini-ikäiset tarvitsevat tunteakseen olonsa turvalliseksi.

Vierailija
9/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten viime päivien uutistenkin jälkeen on vielä vanhempia joiden mielestä on hyväksyttävämpää "antaa lasten kokeilla salaa kokeilla juomista ei-valvotuissa olosuhteissa kun antaa kotona muutama kalja tai siideri.

laittakaa vain päänne pensaaseen

Vierailija
10/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin alkoholikokeilut 14v vaikka äiti oli kieltänyt... En tiedä miten suhtautua. olo on voimaton asian suhteen. Ei omat vanhemmatkaan mitään asialle pystyneet. Eivät kylläkään hankkineet alkoholia.

Vierailija
11/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä siis että kumpi olisi parempi vaihtoehto. Tutkimukset ovat todenneet, että ehdottomasti paras suhtautumistapa on se, että kodissa on avoin ilmapiiri mutta etteivät vanhemmat osta lapselleen alkoholia ( ei edes sitä muutamaa tölkkiä / pulloa ). Lapsilla kun on tapana, että juovat sekä ne vanhempiensa ostamat alkoholit että ostavat itse jollakin tavoin lisää. Jos vanhemmat eivät tue lastensa alkoholinkäyttöä, antavat he lapselleen selvät rajat. Näitä rajoja myös teini-ikäiset tarvitsevat tunteakseen olonsa turvalliseksi.

j

jos juomisesta tehdään kotona tabu ja siihen suhtaudutaan ehdottoman kielteisesti, niin lapsi juo sitten salaa .... tästä on myös tutkimustuloksia

Vierailija
12/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat ostavat lapselle kaljaa, jonka hän juo jossain muualla vaan että lapsi saa joskus juoda kotona yhden oluen...

Vierailija
13/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mistä olen varma on se, etten tule ostamaan lapsilleni alkoholia. Hörppy lasin reunalta kotona on eri juttu.

Lapsuudenkodissani oli tiukka alkoholikulttuuri. Vanhemmat olivat absolutisteja. Kyllähän me nuoret kuitenkin saimme viinaa kavereiltamme ja joimme sitä salaa kotibileissä ja puskissa. Ei viinan hankkiminen ole nuorelle konsti eikä mikään.

Ihmettelen, ettei mitään sattunut kenellekään meistä. Kerrankin siskoni sammui kotibileissä pihapusikkoon. Onneksi oli kesä ja kaverit kantoivat hänet sisälle. Ja olen minäkin kontannut pitkin pihoja oksentaen (anteeksi inhorealistinen kuvaus).

Ehkä vähän avoimempi ilmapiiri olisi säästänyt meitä paremmin kielletyn hedelmän houkutuksilta.

Vierailija
14/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehdä juomisesta täysin kielletty asia ja suhtautua asiaan tosi jyrkästi

Vierailija
15/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi aikuinen, kolme teiniä ja yksi pikkulapsi. Yhdellekään en ole koskaan alkoholia ostanut enkä osta. Aikuinen lapsi on lähes raitis. Käy baarissa tosi harvoin ja silloinkin, kun sieltä tulee, vaikuttaa selvältä, eli ei ainakaan lärvejä vedä. Kaksi teiniä on illat ja viikonloput kotona, kun eivät halua mennä minnekään. 17-vuotias taas kulkee paljonkin enkä mene takuuseen, mitä tekee. Muutaman kuukauden päästä hän on täysi-ikäinen ja uskon, että meneminen vain lisääntyy.

Ja tuon asian minäkin olen lapsille terottanut, että kaveria ei jätetä.

Vierailija
16/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vaan on juonut. Pari kertaa ovat kaverit soittaneet mulle, ja pyytäneet hakemaan lapseni kotiin, kun on ollut konttauskunnossa. Kiitos kavereille että ovat pitäneet huolta, mutta kyllä mua suoraan sanoen on vituttanut hoitaa oksentelevaa penskaa.

Eikä siinä mitään jos joisi "vaan" pari sidukkaa tai jotain, mutta kun pitää vetää viinaa.

Me ollaan hankittu apua lapselle, käy juttelemassa kerran pari kuukaudessa alkoholista päihdetyöntekijän kanssa. Tuntuis siltä että siitä on ollut apua, joten suosittelen kaikille joilla on samoja ongelmia kuin meidän teinillä alkoholin kanssa.

Ja kyse on siis pienikokoisesta tytöstä. Kännissä voi joutua hyväksikäytetyksi niin helposti, kännissä törttöillään, kännissä ei ole itsesuojeluvaistoa ollenkaan ton ikäisellä, puhumattakaan siitä että känniin voi tosiaan vaikka kuolla.

Vierailija
17/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sille pahvipäälle, joka tuon kirjoittajaa säälitteli: itse olet säälittävä tapaus. Kyse on siitä, että JOHONKIN se raja on vedettävä ja tuo raja on sitä paitsi kirjoitettu lakiin. Jos ostat alaikäiselle alkoholia, rikot lakia ja ilmaiset teinillesikin, että lain rikkominen on ok.

Sitä paitsi, jos sinusta se ikäraja on hölmö, niin jos alat valuttaa sitä alle 18 vuoteen, mihin se venyttely päättyy? Jos sinusta on ok antaa kaljaa 17,5-vuotiaalle, niin miksei saman tien 17? Entä 16,5? Miksei saman tien 16? Jne.

Vierailija
18/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka toimillaan tukevat nuorten juomista. "kun ne juo kumminkin"... miten niin? Ei se ole niin itsestäänselvää, eikä sen ainakaan missään nimessä pitäisi olla.

Mä sain kyllä juoda alkoholia kotonakin, mutta ei se millään lailla estänyt mua vetelemästä niitä perskännejäkin ties missä. Ei se ole ap noinkaan yksinkertaista kuin esität.

Vierailija
19/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ei pidä hortoilla yömyöhällä missään. Jos jää kerrankin kiinni dokaamisesta, aresti pariksi kuukaudeksi.

Valitettavasti vaan on juonut. Pari kertaa ovat kaverit soittaneet mulle, ja pyytäneet hakemaan lapseni kotiin, kun on ollut konttauskunnossa. Kiitos kavereille että ovat pitäneet huolta, mutta kyllä mua suoraan sanoen on vituttanut hoitaa oksentelevaa penskaa.

Eikä siinä mitään jos joisi "vaan" pari sidukkaa tai jotain, mutta kun pitää vetää viinaa.

Me ollaan hankittu apua lapselle, käy juttelemassa kerran pari kuukaudessa alkoholista päihdetyöntekijän kanssa. Tuntuis siltä että siitä on ollut apua, joten suosittelen kaikille joilla on samoja ongelmia kuin meidän teinillä alkoholin kanssa.

Ja kyse on siis pienikokoisesta tytöstä. Kännissä voi joutua hyväksikäytetyksi niin helposti, kännissä törttöillään, kännissä ei ole itsesuojeluvaistoa ollenkaan ton ikäisellä, puhumattakaan siitä että känniin voi tosiaan vaikka kuolla.

Vierailija
20/65 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minun lapseni tarvitse alkoholia on hän on yhtä fiksu kun minäkin

kokeilin alkoholia ensimmäisen kerran 21-vuotiaana ja sillonkin join puoli pullollista siideriä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme