Miten pitäisi reagoida, kun 17v käy Virossa viinanhaku-reissulla?
Kommentit (26)
käydä jossain viinanhakureissuilla?ja vielä olette tyytyväisiä kun kertovat missä ovat?siis hyvä jos lapsi kertoo mut OIKEASTI??
Entä jos lapsesi sanoisikin, että lähtee kavereiden kanssa tutustumaan Tallinnan vanhan kaupungin historiaan. Antaisitko sit mennä?
Eikö ole parempi, että uskaltaa puhua äidilleen asioista niiden oikeilla nimillä?
käydä jossain viinanhakureissuilla?ja vielä olette tyytyväisiä kun kertovat missä ovat?siis hyvä jos lapsi kertoo mut OIKEASTI??
Kyllä ne nuoret saa sen viinan jostain joka tapauksessa, jos siis haluavat juoda. Mun mielestä on vaan hyvä, ettei tee sitä salaa. Ja tiedän tarkkaan, missä lapseni aikaansa viettää, mitä tehden ja kenen kanssa.
Mun mielestä se on paljon parempi, kuin se, että se valehtelee tekemisensä ja sit ryyppää kuitenkin.
Ja.... lapseni käyttää alkoholia todella kohtuullisesti. Ei suinkaan vedä täyskännejä joka viikonloppu.
- 3
lapsenne ylipäätään hakevat viinaa ja teitä ei oikeastaan edes kiinnosta kun ei teitä ole kiinnostanut heidän elämänsä edes silloin pienenä?
"Minä en anna lapsille aamupalaa,
minä en kuulustele läksyjä,
minä en halua kikattavia kakaroita yökylään,
minä en ala muita passaamaan..."
Mun mielestä se on paljon parempi, kuin se, että se valehtelee tekemisensä ja sit ryyppää kuitenkin.
Ja.... lapseni käyttää alkoholia todella kohtuullisesti. Ei suinkaan vedä täyskännejä joka viikonloppu.
Mutta tosi monet niin tekee, vaikka vanhemmat onkin sitä mieltä, että "eihän meidän Nico-Petteri..."
Onko tämä vaan nyt provo? kuka muuten kysys tuollasta?? järkihän tuon sanoo ettei penskat viinaa tarvii ei laillisesti eikä laittomasti. sitä varten on laki suomessa ja jos muuten sille pellavapäälle järjestystä saa niin kyllä joku nuortenkoti sen tekee... sinne vaan niin jopa on nöyrää !!
lapsenne ylipäätään hakevat viinaa ja teitä ei oikeastaan edes kiinnosta kun ei teitä ole kiinnostanut heidän elämänsä edes silloin pienenä?
"Minä en anna lapsille aamupalaa,
minä en kuulustele läksyjä,
minä en halua kikattavia kakaroita yökylään,
minä en ala muita passaamaan...";
Sen takia se uskaltaa nykyisin kertoakin ihan reilusti tekemisistään!
-3
tehnyt sen hyvin selväksi hänelle - että joka kerta kun ryypyn otat, tiedät että se on laitonta enkä minä sitä hyväksy.
Miksi minun pitäisi hyväksyä alaikäisen lapsen viinanjuonti? Vain siksikö että en voi sitä estääkään?
Nähköön vaivaa alkoholin hankkimisen eteen, jos sitä on hankkiakseen. Kotiintuloajat on pidettävä (ja pidetään - muuten loppuu rahan tulo) ja toistaiseksi vielä on kotiin tullessa ollut ainakin päällepäin selvinpäin.
Näkisit mitä siellä oikeasti tehdään...
Tai entäs jos lähtisitte perheen kanssa Tallinnaan, etkä päästäisi nuorta sinne kavereidensa kanssa?
kasvamaan nuorten kotiin. Saadaan laki ja järjestys
Mutta ei sitä todellakaan pidä hyväksyä ja onhan siinä sekin, että ne alkaa jotkut varastelemaan jos ei rahaa kotoa saa. Mutta minusta on pääasia ettei sitä kotona hyväksytä, niellä ihan niine karvoineen. Tiiän aikuisia jotka jotenkin yrittää pehmittää asiaa "meijän ilpo ottaa vaan vähän ja harkitusti sekä käyttäytyy siivoosti" vaikka se ilpo olis tuhonnu puol kyllää. Tässä kai se nuoren suurin rajojen koettelu onkin, mitä sanoo vanhemmat kun teen näin. Jos kieltävät niin teen vastaan heitä ja kun sitä viinaa virtaa usein niin sitten se käännetään niin että vanhempien vika. Ovat niin ilkeitä minulle! Oikeasti vaikea juttu tämmöinen.
Miten itse suhtauduitte 17-vuotiaana lässytykseen "jos juot jotain niin MINÄ en sitä hyväksy ja kotiin ei ole tulemista!" Itse olisin nauranut tälle mammalle päin naamaa ja jättänyt tulematta kotiin.
Mitä ihmeen jeesustelua taas.
Miten itse suhtauduitte 17-vuotiaana lässytykseen "jos juot jotain niin MINÄ en sitä hyväksy ja kotiin ei ole tulemista!" Itse olisin nauranut tälle mammalle päin naamaa ja jättänyt tulematta kotiin.
Mun mielestä on ainakin PALJON parempi, että kertoo rehellisesti tekemisistään ja tietää, että AINA voi tulla kotiin! Eipähän jäädy ainakaan hankeen sen takia, että ei uskalla tulla kotiin!
kun viesti oli se että "minä olen tämän jengin kingi ja niin kauan kuin asutte minun kattoni alla, noudatatte näitä sääntöjä". Niin minkäs teit. Kerran yritin nauraa päin naamaa, mutta litsarin siitä sain. Toiste en viitsinyt yrittää vaikka olisi mieli tehnyt.
Näin jälkeenpäin ajatellen faija oli aivan oikessa ja kiitän häntä siitä, ettei jättänyt sitä "lässytystä" väliin.
Mitä ihmeen jeesustelua taas.kun viesti oli se että "minä olen tämän jengin kingi ja niin kauan kuin asutte minun kattoni alla, noudatatte näitä sääntöjä". Niin minkäs teit. Kerran yritin nauraa päin naamaa, mutta litsarin siitä sain. Toiste en viitsinyt yrittää vaikka olisi mieli tehnyt.
Näin jälkeenpäin ajatellen faija oli aivan oikessa ja kiitän häntä siitä, ettei jättänyt sitä "lässytystä" väliin.
Ja vanhemmat oli iloisia, että "Kyllä se meidän Jannica on NIIIIN kiltti ja fiksu ja koulukin menee hyvin." Eivät yhtään tienneet (tai välittäneet), mitä tein! Valehtelin niille silmät ja korvat täyteen, missä oon ja sit kännäsin minkä kerkesin!
mä ainakin ottaisin passin pois..
kun viesti oli se että "minä olen tämän jengin kingi ja niin kauan kuin asutte minun kattoni alla, noudatatte näitä sääntöjä". Niin minkäs teit. Kerran yritin nauraa päin naamaa, mutta litsarin siitä sain. Toiste en viitsinyt yrittää vaikka olisi mieli tehnyt.
Ja vanhemmat oli iloisia, että "Kyllä se meidän Jannica on NIIIIN kiltti ja fiksu ja koulukin menee hyvin." Eivät yhtään tienneet (tai välittäneet), mitä tein! Valehtelin niille silmät ja korvat täyteen, missä oon ja sit kännäsin minkä kerkesin!
leikkiä kaveria teini-ikäisensä kanssa... Kyllä minäkin valehtelin silmät ja korvat täyteen - se nimittäin kuuluu ns. asiaan tietyssä vaiheessa - ja kännäsin, taatusti vanhemmilta SALAA, sillä ymmärsin täysin että se mitä teen on väärin...
Nämä teinit joille äidit ja isät ostaa pullot on aika onnettomassa asemassa, keitä ja mitä vastaan he kapinoivat kun se kapina lätistetään heti alkuunsa vanhempien peesatessa.
Vanhempien kuuluu olla vanhempia, asettaa rajat ja ainakin edes yrittää pitää niistä kiinni.
Käy kavereidensa kanssa silloin tällöin Tallinnassa - hakemassa viinaa.
Mitäpä siinä, pääasia, että kertoo mitä tekee ja kenen kanssa.