G: Miksi et arvosta lähihoitajan ammattia?
Monesti törmää näihin "se on joku lähäri"-kommentteihin ja kieltämättä pistää vihaksi!
Kuinka moni oikeasti tietää jotain lh-koulutuksesta ja työtehtävistä?
t. lh-opiskelija
Kommentit (46)
Minusta se koulutus on aivan liian pitkä.
Ennen oli perushoitajakoulutus puolta lyhyempi ja olivat hyvin motivoituneita hommaan.
Itse tein 80-luvulla yökkönä lähärin hommia yksityisessä vanhustehoitolaitoksessa ilman mitään alan koulutusta.
Yhden yön olin toisen henkilön kanssa. Apua sai pyytää toiselta osastolta, jos jotain olisi sattunut, ei sattunut.
Arvostan empaattisia ja hyviä hoitajia.
Sanotaanko näin, että oman alani edustajana ja pitkän työkokemuksen omaavana tiedän ihmisten elämistä paljon ja tästä syystä en arvosta lähäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Paras kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja siinä sivussa tuli tutustuttua moniin alan opiskelijoihin. Stereotyyppi oli hieman simppeli, "äijämäinen", tupakoiva, kiroileva, alati huonoille vitseille räkättävä adidasverkkarihousuinen nainen, jolla yleissivistys kadoksissa :) (Ei tämä mun kaveri tosin.)
Arvostan kyllä sitä, että joku on valmis tekemään lähihoitajan hommia mutta itse en viihtyisi tällaisessa joukossa. Koulutus vaikutti myös todella helpolta.
Mielenterveys -ja vanhuspuolella näkee paljon tuon oloisia hoitajia. Kun taas lastenhoitajat päiväkodissa ja hammashoitajat ovat ihan erilaisia. Ei kannata yleistää.
Oon kans lähihoitaja ja onneks en lähtenyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi koska ensikertalaiskiintiö olis mennyt sitten siinä. Valmistun maisteriksi yliopistosta vaikka taustalla "vaan" lähihoitajan tutkinto. Arvostan lähihoitajan työtä jonka koin itselleni aivan liian vaikeaksi ja rankaksi verrattuna tulevaan yliopistokoulutuksen vaativaan ammattiin.
Olen lähihoitaja ja arvostan ammattiani. Opinnot eivät ole älyllisesti haastavia mutta vaatii empatia- ja sopeutumiskykyä mukautua eri asiakasryhmien tarpeisiin. Itse olin työharjoittelussa sairaalassa, lastensuojelussa, mielenterveyskuntoutujien ja vanhusten parissa sekä päiväkodissa. Välillä joutui kohtaamaan tosi vaikeita asioita ja ihmiskohtaloita.
Koskaan ei ole väärä hetki tuoda esiin sitä tosiseikkaa, että lähi hoitajat eivät päriäisi lukijossa.