Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Miksi et arvosta lähihoitajan ammattia?

Vierailija
09.02.2009 |

Monesti törmää näihin "se on joku lähäri"-kommentteihin ja kieltämättä pistää vihaksi!

Kuinka moni oikeasti tietää jotain lh-koulutuksesta ja työtehtävistä?

t. lh-opiskelija

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia on todellakin moneen junaan. Jo koulutuksessa, kahden vuoden perusopintojen jälkeen suuntaudutaan tavallaan aivan eri "aloille". Löytyy ensihoitoa, sairaanhoitoa ja huolenpitoa, vanhustyötä, lastenhoito ja huolenpito, mielenterveys koulutusohjelmakin on erikseen jne. Suuntaavia koulutusohjelmia on todellakin vaikka kuinka paljon.

Väitänkin, että esim lapsiin suuntautuvilla ja sairaanhoidon valitsevilla on koulutuksessa viimeisenä vuotena paljon eroa.

Itse olen valmistunut vanhustyön koulutusohjelmasta. Työssä olen ollut dementia ryhmäkodissa ja vuodeosastolla tällä hetkellä. Töitä riittäisi tehdä vaikka kahdessa vuorossa. Arvostusta en koe saavani juurikaan, muuta kuin työkavereilta, niin perus, lähi kun sairaanhoitajiltakin. Vuodeosasto työssä meille kaikille on oma paikkansa, eikä lähihoitaja todellakaan ole se alin "perseenpesijä". Sitä tekee joka ikinen, koulutukseen katsomatta omalla työpaikkallani. On töitä jotka kuuluvat sairaanhoitajille.Meillä lähihoitajat osallistuvat lääkärinkierrolle siinä missä sh:tkin, eli käytetään meitä kaikessa mihin meillä koulutus on.

Mutta se arvostus. Omaiset vain vaativat, mitä kummallisempia asioita, harvat kiittävät. Joskus oikein sydäntä lämmittää jos omaiset kiittävät esim. pitkän saattohoitovaiheen jälkeen hyvästä hoidosta. Siitä saa voimaa työhön, vaikka viime aikoina on todellakin kutsumus ollut kateissa kun tilinauhaa katselee...

Vierailija
22/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattia arvostan kyllä ja lähihoitajat jotka tietävät paikkansa..moni vastavalmistunut lähihoitaja luulee olevansa jeesuksesta seuraava ja useat vähättelevät esim .sairaanhoitajan koulutusta. Moni ei ymmärrä työnjakoa missä sairaanhoitaja hoitaa sairaanhoidollisen puolen eli lääkkeet,hoitotieteelliset toimenpiteet ja lääkärin kanssa asioinnin ja lähihoitajan tehtävä on se lähihoito..eli syttöminen,pukeminen peseminen. Mutta näiden uusien lähäreiden pitäisi päästä tekemään lääkärin hommia 3 vuoden koulutuksen jälkeen. Lähihoitaja joka tietää toimenkuvansa ja toimii sen mukaan on kultaakin kalliimpi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko se lh-opiskelija joka aloitti meillä tänään harjoittelun ja istui koko päivän kansliassa? mihinkään et halunnut lähteä mukaan...

sit on monta niitä toisenlaisia opiskelijoita, jotka tarttuu hommaan ja kyselee ja on kiinnostuneita ja haluaa oppia, niitä meillä on kaksi tällä hetkellä. helpompi arvostaa sellaisia...

Monesti törmää näihin "se on joku lähäri"-kommentteihin ja kieltämättä pistää vihaksi!

Kuinka moni oikeasti tietää jotain lh-koulutuksesta ja työtehtävistä?

t. lh-opiskelija

Vierailija
24/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähihoitajia arvostan paljon enemmän kuin sairaanhoitajia. Ihan vaan sen takia, että elämäni aikana erinäisissä tilanteissa olen kokenut sairaanhoitajat (yleistys, en kuitenkaan kaikkia) ylpeiksi. On kyllä lähihoitajiakin, joita ottaa päähän olla "vaan lähäri/perushoitaja". Mut pointsit lähäreille!

Vierailija
25/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen saanut tehdä työtä paikoissa, joissa sairaanhoitajat tekevät täsmälleen samaa työtä (esim. polipäivystys) kuin lähihoitajat. Olen myöskin itse ottanut aikoinaan lh-opiskeluni ihan vakavasti ja halunnut todellakin opiskella myös itsenäisesti.

Olen opiskellut sh-linjalla ja totesin että suoraan lukiosta tulleet olivat todella naiveja koko alan suhteen, lähihoitajan tutkinto oli hemmetin hyvä pohja.

Mitä tulee arvostukseen niin ikinä en ole olettanut että minua arvostetaan vaan olen arvostanut itse itseäni. Olen oppinut työni kautta sairaanhoitajan hommia paljon. Ja saanut sitä kautta vastuualuetta enemmän.

Yhdelle terveydenhoitajalle joka täällä ei lähihoitajia arvostanut sanoisin, että on kummallista suhtautua hoitoalan ihmisiin noin. Lähihoitajat tekee kenttätyötä jossa näkee aika lailla sen ennaltaehkäisevän TERVEYDENHOITOTYÖN epäonnistumisen - terkkareilla tosiaan on tekemistä sen suhteen että ylipaino, tupakointi jne saataisiin vähenemään. Itse olen lähihoitajana ollut usein se ihmisten "terkkari" jolle on ollut helpompi avautua - ja samalla tulla mittaamaan verenpaineet jotka ovatkin pienestä tsemppauksesta lähteneet laskemaan!

Vierailija
26/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurasin sisareni opintoja. Luulin että harjoittelevat vain vessanpytylle taluttamista, petaamista, syöttämistä, siivoomista. Mutta hehän annostelee lääkkeitä, jakaa niitä, laittaa katetria ym. Ja hoitaa tosi vaikeita potilaita esim. saattohoidossa. Ja teoriassa pitää myös osata paljon: anatomiaa, aseptiikkaa, lääkehuoltoa, vaikka mitä. Ei mitään ihan yksinkertaista.(Olen itse valtioitieteiden maisteri.)

Vierailija
27/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen ylpeä siitä että olen lähihoitaja.

Vierailija
28/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähihoitaja jo 13 vuotta ja vasta tältä palstalta olen saanut kuulla, että olenkin ihan kelvoton työntekijä! Tsemppiä kaikille! Itse olen kuntoutustyöntekijä lastenkuntoutuslaitoksessa ja nautin työstäni.

Vierailija
29/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikassa lähihoitajat ja sairaanhoitaja tekevät ihan samaa työtä?

Onko tuo jotenkin tärkeä seikka oman ammattiylpeytenne kannalta?

Itse sh: na olen nähnyt todellisuutta monesta paikasta. Ja todellakin, sh: n ja lähihoitajan työnkuvat eroavat toisistaan aika paljonkin. Sh kantaa vastuu hoitotyön toteuttamisesta ja sen suunnittelusta ja lähihoitaja vain toteuttaa sitä verhoutuen sh: n selän taakse päätöksenteossa ja vastuussa.

Vanhustenhuollossa tilanne ehkä eri jossain paikoissa, mutta erikoissairaanhoidossa ja avohoidossa työnkuva poikkeaa selvästi.

Älkääkä nyt luulko etten arvostaisi lähihoitajia, toki annan heille sen kunnian mikä heille kuuluu, mutta lopettakaan se jauhaminen siitä, että työnkuva on sama.

Vierailija
30/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko se lh-opiskelija joka aloitti meillä tänään harjoittelun ja istui koko päivän kansliassa? mihinkään et halunnut lähteä mukaan...

Ei, en ole tuo harjoittelija. Yleensä nimittäin minut (ja varmasti monet muutkin työstänsä pitävät) lasketaan vahvuudeksi, vaikken opsikelijana vahvuudessa virallisesti voi ollakaan :)

Itse olen todella tyytyväinen, että lähdin vielä "vanhoilla päivillä" (30+) opiskelemaan. Kun on omaa elämänkoulua takana, on paljon avarakatseisempi vähän joka suuntaan. Arvostan tulevaa ammattiani, miksi muuten olisin koulutukseen edes lähtenyt? Mutta harmittaa vain, että kaikki lh:t leimataan luusereiksi, jotka eivät muualle opiskelemaan päässeet :(

Ja mitä tulee noihin Adidas-verkkareihin, niin en omista yksiäkään. Korkkareita sitäkin enemmän ;)

ap

Vierailija
31/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelen tällä hetkellä autismiyksikössä. Vaativaa ja mielenkiintoista työtä. Vaatii paljon ihmissuhdetaitoja, koska työtä tehdään koko perheen kanssa.

Mutta en olekaan koskaan niin välittänyt siitä, mitä muut ajattelee. Tiedän olevani hyvä työssäni ja se riittää.

Vierailija
32/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääkä nyt luulko etten arvostaisi lähihoitajia, toki annan heille sen kunnian mikä heille kuuluu, mutta lopettakaan se jauhaminen siitä, että työnkuva on sama.

Kun se nyt monessa paikassa vaan on sama. Ainoa ero on, että lh pääsee lyhyemmällä koulussa istumisella kuin sh... Palkassakaan ei suurta eroa ole.

Vierailija
33/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinkun jokaista sairaalassa työskentelevää ammattiryhmää: keittiötyöntekijöitä, laitoshuoltajia, huoltomiehiä, teknistä tukea, lähettejä ja muita jotka ei samalla tavalla "näy" sairaalan arjessa kuin lääkärit ja hoitajat. Ilman niitä ihmisiä ei hommat toimisi alkuunkaan.

Miusta on ihanaa olla osaavan ja kokemusta omaavan lähihoitajan/perushoitajan/lastenhoitajan työparina. Paljon olen heiltä oppinut keltanokkana :)

t. Th-opiskelija

Sinunlaisia enemmän niin kaikki olisi paremmin! =)

Vierailija
34/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pidän työstäni ja haluan tehdä sen hyvin. Mutta on toki niitäkin lähihoitajissa joilla asenne hieman hakusessa. Tunnen myös niitä "ei penaalin terävin kynä" sairaanhoitajia, joten pidempi koulutus ei todellakaan aina ole mikään merkki älystä..

Vierailija
35/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkolailla sama, MUTTA lh ei ole koskaan vastaava hoitaja. ja kiinnostavaa kyllä, niin päteviä, hyviä, kokeneita ja mukavia lähihoitajia meillä on niin jos joku vastuukysymys tulee, niin kyllä silloin sh halutaan paikalle... tai pyydetään tekemään (esim. soittaa lääkärille tms.)

heitä arvostan ja heidän työpanostaan tarvitsen.

Kun se nyt monessa paikassa vaan on sama. Ainoa ero on, että lh pääsee lyhyemmällä koulussa istumisella kuin sh... Palkassakaan ei suurta eroa ole.

Vierailija
36/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useilla on hassu käsitys siitä, että lähihoitajat ovat vain sairaanhoitajan apulaisia tai sinnepäin.. ja että lähihoitajan työnkuva on ainoastaan perushoito.. höpö höpö, yhtälailla lääkehoito kuuluu lähihoitajille, lääkkeiden jako (tämä ei tarkoita sitä että ojentaa potilaalle lääkkeet, vaan lääkkeet annostellaan valmiiksi dosetteihin) en väitä etteikö olisi työpaikkoja joissa lähihoitajat eivät tee muuta kuin perushoitoa ja sh:t hoitaa kaiken muun hoidollisen (ihmettelen kyllä) mutta itse työskentelin lähärinä neljässä eri työpaikassa ja kaikissa niissä tein paljon muutakin kuin perushoidollisia toimenpiteitä..

sitten aina tämä kommentti että miksi jäädä lähäriksi, eikö rahkeet riitä opiskella sairaanhoitajaksi.. no tätä voisi jatkaa loputtomiin, miksi jäädä sairaanhoitajaksi, eikö rahkeet riitä opiskella lääkäriksi..

minun rahkeeni eivät riittäneet tehdä lähihoitajan fyysisesti ja psyykkisesti vaativaa työtä joten vaihdoin alaa, mutta nostan hattua kaikille teille lähihoitajille, teitä tarvitaan!! =)

Vierailija
37/46 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylioppilas, lähihoitaja ja nyt yliopisto-opiskelija. Arvostan itse itseäni. Kenenkään sairaanhoitajan tai muun arvostusta en kaipaa. Ihan sama mitä ajattelevat. Mä teen työni hyvin ja se riittää.

Ja mitä tulee lähihoitajien tyhmyyteen, sairaanhoitajistakin niitä tolloja löytyy, vaikkei ehkä ihan yhtä paljon. Syynä useimmiten yleissivistävä lukiotutkinto.

Mua vaan naurattaa, kun joskus on tullut tielle oikein koppavia sairaanhoitajia, jotka kuvittelevat olevansa tätä "luuserilähäriä" niin paljon fiksumpia. Kuvittelevat että lähäri on automaattisesti lähäri vain sen takia, että äo ei ole riittänyt sh-kouluun. Monet myös kysyvät heti, että "kai sä nyt lähdet sairaanhoitajaksi lukemaan??" Siinä vaiheessa totean yleensä kuivasti, että olisin päässyt lukemaan sairaanhoitajaksi, mutta valitsin yliopiston, koska kaipaan enemmän älyllisiä haasteita.

Vierailija
38/46 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan.

Mielestäni muiden on ihan turha huudella täällä, että yksinkertainen koulutus, jos sitä koulua ei kerran itse ole käynyt. Miten voit siis tietää??

Minun siskoni ja hyvä ystäväni aloittivat molemmat opinnot (Hkissä ja Treella) ja heillä on molemmilla ollut kyllä niin paljon työtä ja tehtäviä, että en sanoisi, että ovat mitenkään helpolla päässeet! Melkein väittäisin, että voi olla helpompaa roikkua yliopistossa 7 vuotta ja tehdä opiskeluja omaan tahtiin. (Itse olen parjattu tradenomi, mutta myös yo:ssa opiskellut. )

Syy tähän aliarvostukseen taitaa kuitenkin olla se, että sairaaloissa ym. hoitolaitoksissa on tämä nokkimisjärjestys pahimmillaan! Eikö niin? On niin akkavaltainen ala, että silloin pitää jokaisen päteä omilla koulutuksillaan ja ansíoillaan.

Se joka ei toisen hyvää työpanostusta osaa arvostaa, ei ansaitse itsekään arvostusta.

Vierailija
39/46 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin miksei voi samalla lukea itseään sairaanhoitajaksi. Käydä vaikka lukio ensin.

-th

Kun ei ole kykyjä, eiköhän se liity vähän siihen.

Vierailija
40/46 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin miksei voi samalla lukea itseään sairaanhoitajaksi. Käydä vaikka lukio ensin.

-th

Kun ei ole kykyjä, eiköhän se liity vähän siihen.

Tämän halusit tulla sanomaan 12 vuotta vanhaan ketjuun, urpå? Oikein kyvykkyyden ruumillistuma, onnea.