Lasten elokuvia mitkä eivät sovi lapsille?
Listataan lapsille suunnattuja elokuvia mutkä kuitenkin sisältävät jotain lasta traumatisoivaa,pelottavaa jne.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:06"]
Hopeanuoli oli meillä niin paha, että poistin käytöstä. Pojasta tuli itkuinen, ärtynyt ja aggressiivinen. Samoin oli ystäväni kahdella tyttärellä ja myös heillä Hopeanuolet muuttivat kaatopaikalle.
[/quote]
Mitä siinä hopeanuolessa on niin pahaa? en tiedä sisältöä
[/quote]
Mm. loppukohtauksessa koiralauma raatelee kuoliaaksi jättiläiskarhun. Eikä todellakaan verettömästi Disney-tyyliin.
Jälkikäteen ajateltuna tuntuu siltä, että lapsuudessani 80-luvulla ei juurikaan osattu seuloa piirrettyjä lasten ja aikuisten kategorioihin. Ei hoksattu että esim Japanissa anime ei ollut vain lasten genre. Videovuokraamoista löytyi yhtä ja toista.
Voi luoja. Itse oon omassa lapsuudessa nähnyt leijonakuninkaat ja muut disneyn klassikkoleffat. En saanut traumoja en ole aikuis iällä häiriintynyt. Ottakaa ne lapset sieltä laatikon sisältä jo pois
Kyllä se on niin kiinni lapsen luontaisesta herkkyydestä että mikä voi aiheuttaa pelkoa ja mikä ei. Kyllä ainakin vanhat disney leffat kuten lumikki ja prinsessa ruusunen ovat aika pelottavia. Lumikissa ne kohtaukset missä se äitipuoli muuttuu sellaseksi noita-akaksi on aika karmiva omasta mielestä :D pelottavat musiikit myös leffoissa voi aiheuttaa pelkoa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:05"]Miksi jonkun kuolema ja siitä seuraava suru traumatisoisi lapsia? Ihmisiä ja eläimiä kuolee, se on osa elämää. Lastenelokuvissa hahmot kuolee verettömästi ja kuolinhetkeä ei oikeastaan edes näytetä. Suuri osa Disney-elokuvissa kuolleista tyypeistä taitaa kuolla tiputtuaan jostakin.
[/quote] jos lapsi on todella herkka ja pelkää just esim äidin tai isän menettämistä, niin kyllä sellanen leffa koka käsittelee läheisen kuolemaa voi aiheuttaa traumoja. Mutta se on yksilöllistä
Hopeanuoli oli ainakin mulla lapsuudessa ihan ykkösleffa. Onko nykyään lapset sitten jotenkin pumpulissa kasvatettuja jos ei voi piirrettyjä katsoa. Itse muistan pelanneeni Muumi mörköä mutta minulle selitettiin että ei niitä ole oikeasti olemassa
Ylisuojelevat äidit taas liikkeellä "kielletään elokuvat" ettekö osaa selittää lapsillenne jos ne alkavat pelkäämään, että se on vain satua
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:36"]Coraline. [/quote] coraline on kyl k13
[/quote]
Sellaista ikärajaa ei olekaan. Tuolta voi tarkistaa ikärajoja, sekä myös pyytää ikärajan tarkistusta
https://luokittelu.kavi.fi/public.html#haku/coraline//542bb50725b88ee7ebb6968f
[/quote] ne ikärajat uusiutu. Ennen k11 ja k13 ovat nykyisin k12. Kyllä k13 on ollu mutta nykyset kumoaa ne ikärajat
TRAUMATISOIVAT LASTA? lapselle sopimattoman asian näkeminen televisiosta ei automaattisesti traumatisoi lasta. Näkeehän ne kotonakin kaikenlaista! Joo, voihan jokin asia säikäyttää tai jäädä mietityttämään, vanhemmat voi sitten itsekukin selittää asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Itse vältän asian suurentelua ja löylyn heittoa, ettei asiasta kasva härkästä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:02"]
Dumbo. Järkyttävä se kohtaus, missä Dumbon äiti kuolee.
[/quote]
tais mennä Dumbot ja Bambit sekaisin...
Aika jännä, että valtaosa mainituista elokuvista oli juuri niitä, joita esim minä 80-luvun lopulla syntynyt katsoin mukulana. Nykyiset piirretyt on ihan kamalaa lässytystä (anteeksi vaan) ja niin imeliä, että hampaita vihloo.
Pienenä muistan että Topi ja Tessu oli jotenkin todella ahdistava. En muista enää miten tarinakaan menee, mutta silti kuvastot alkaa ahdistaa.
Minä itse aikuisena esikatselin Coralinen ja päätin, että lapseni eivät minun talossani sitä katso. Karmean ahdistava piirretty. En myöskään ymmärrä muita "hauskoja" kauhupiirrettyjä, missä mätänevät raadot, luurangot, vampyyrit, ihmissudet ja muu pimeä p***a on pääosassa ja sankareina lapsille suunnatuissa elokuvissa. Niitä on viime aikoina tehty niin pilvin pimein, että menossa täytyy olla joku agenda kääntää musta valkoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:06"]
Hopeanuoli oli meillä niin paha, että poistin käytöstä. Pojasta tuli itkuinen, ärtynyt ja aggressiivinen. Samoin oli ystäväni kahdella tyttärellä ja myös heillä Hopeanuolet muuttivat kaatopaikalle.
[/quote]
Niin siis Hopeanuoli ei ole oikeasti edes mikään lapsille tarkoitettu animaatio. Itse sain järkyttävän itkukohtauksen lapsena 80-luvulla kun näin Hopeanuolen ekan jakson, jossa Riki lentää rotkoon. Äiti palautti leffan lelukauppaan ja saatiin jotain muuta tilalle.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:50"]
Pakko oli alapeukuttaa kaikkia. Lastenelokuva, joka ei sovi lapsille, ei ole lastenelokuva. Ehkä hait animaatiota?
[/quote]
No mihin sä sitten luokittelisit vaikka leijonakuninkaan?
[/quote]
Koko perheen elokuvaksi. Niin kuin kaikki muutkin Disneyn animaatiot ja piirretyt.
Mikä siinä on, että nykyajalla tuntuu tenavat olevan paljon nyhvömpiä? Minun aikanani katsottiin paljon hurjempia lastenpiirrettyjä, eikä niistä mitään traumaa tullut. Pelottavaa ajatella, mitä nykyajan pumpulitenavista tulee, kun elämän realiteetit iskevät naamalle aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:52"]
Pienenä muistan että Topi ja Tessu oli jotenkin todella ahdistava. En muista enää miten tarinakaan menee, mutta silti kuvastot alkaa ahdistaa.
[/quote]
joo mä muistan kanssa mutta kirjana!se oli niin ahdistava ettei tarvinnu mulle toista kertaa lukea.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:06"]
[/quote]
Tuollaiset animet eivät ole kyllä lapsille suunnattu. Suomalaiset eivät oikein käsitä, että Japanissa tuo on aikuisten ohjelma.
Henkien kätkemä, ei varmaan traumatisoi mutta jotkut kohdat voivat olla pelottavia lapsille. Ikäraja oli 7 tai 12 jos oikein muistan.
Mielestäni moni lasten elokuva on vähän pelottava mutta eivät ne nyt lapsia traumatisoi
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:04"]
Henkien kätkemä, ei varmaan traumatisoi mutta jotkut kohdat voivat olla pelottavia lapsille. Ikäraja oli 7 tai 12 jos oikein muistan.
[/quote]
En nyt ihan pienille lapsille menisi tuota näyttämään, mutta muuten todella erinoimainen anime-elokuva. Alkuperäisellä kielellä vielä parempi.
Disneyn Fantasia. Ei sen yhden pelottavan kohdan takia (Kyöpelinvuoriosio, vai mikä sen paholaiskohdan nimi on), mutta ainakin minusta se oli lapsena tappavan tylsä...