Miten käy imetyksen, jos Wallinin ehdotus menee läpi?
Ehkä ne tiukasti ajattelevat, että puoli vuotta imetystä on tarpeeksi ja sillä hyvä.
Kommentit (96)
Millähän se perhe elää kun opinnoista ei tienaa? Miehen isyyspäivärahalla ja naisen opintotuella vai?
Voihan äiti olla ensin vuoden kotona ja sitten vasta isä sen puoli vuotta. NÄihän se tietysti järkevin on. Ja jos isä ei sitten halua jäädä kotiin, niin systeemihän ei näitten perheitten kohdalla eroa nykyisestä.
Eli vaikkapa niin, että äiti pitää 6+6 kuukautta ja sitten isä 6 kk. Mitä sitten rahapuoleen tulee, niin isähän varmaankin saisi äitiysrahaan verrattavan prosenttiosuuden palkastaan, joten monessakaan perheessä vapaiden pitämien tuskin rahaan kaatuisi ellei talous ole vedetty järjettömän tiukoille jo lähtökohtaisesti. Sittenhän toki on mahdollisuus, että isä jättää sen oman 6 kk:nsa pitämättä.
Vai mitä? Minä olen onnellinen, jos imetän edes sen puoli vuotta tulossa olevaa vauvaa (aikaisemmilla kerroilla 2 kk ja 5 kk) mutta meidän perheessä se olen kyllä MINÄ, joka haluaa olla kotona lapsen kanssa siihen asti, kun lapsi menee hoitoon kodin ulkopuolelle. Miehellä on noin 1500 euroa paremmat nettotulot kuin minulle kuussa. Minulla on vakituinen virka yläkoulun lehtorina ja työvuosia takana jo sen verran, että olen välillä sieltä koulusta poissa pitempään ihan mielelläni.
Sehän tuossa uutisoinnissa hämääkin. Sain jotenkin sellaisen käsityksen, että ensin olisi äidille se puoli vuotta, sitten isälle toinen jakso ja kolmas valinnainen. Jos äiti tosiaan saa olla kaksi puolivuotisjaksoa peräkkäin, niin hommahan alkaa vaikuttaa hyvältä.
mieheni on yksityisyrittäjä, joka työllistää 5 muuta ihmistä. Jos hänellä on mahdotonta jo pitää normaaleja vapaapäiviä viikottain, niin miten onnistuisi pitempi vanhempainvapaa.
Silloin pitäisi laittaa firma jäihin ja 5 ihmistä työttömäksi.
tai paras olisi 6 + 6 + 6 valinnainen kaikille.
Toimii ehkä joidenkin kohdalla, mutta tosiaan, jos äiti ensin 6 kk:tta, ja sitten isä 6 kk:tta, niin ainakin meillä olisi kahden jälkimmäisen kohdalla ollut ongelmia, joita imetetty. Vauva olisi huutanut kotona, kun ei suostu pullosta juomaan, ja äiti ollut tissit valuen töissä....
Mutta eihän tuossa ehdotuksessa olekaan takana lapsen etu, vaan se tasa-arvo, jos tuon nyt tasa-arvoksi haluaa mieltää.
Ja minunkin työnantajani olisi ollut varmasti todella tyytyväinen, kun olisin ilmoittanut, että tulen puoleksi vuodeksi töihin, minkä jälkeen jään uudestaan pois...
Joidenkin kohdalla voi toimia, ja meillä olisi ykkösen kohdalla toiminutkin, joka oli ihan Tuttelilla ruokittu, ja hoitoon laitettiin yksivuotiaana, mutta ei enää kahden jälkimmäisen kanssa, joista keskimmäinen ollut kotihoidossa nyt kolmevuotiaaksia, ja kuopus on juuri lopettanut äidinmaidonjuonnin vuoden iässä, ja tarkoitus olisi kolmevuotiaaksi ainakin olla kotona...
Saako sen vapaan jättää väliin jos mies ei esim. halua olla kotona? tai se ei muuten käy laatuun?
lukekaa iltalehdestä uutinen uudestaan. Se meni niin, että äidille 3kk, isälle 3kk ja viimeinen 3kk vaihtoehtoisesti äidille tai isälle.
Minä ainakin haluan mieheni olevan töissä. Koko perheen talous menee ihan kuralle. Taitaa tulla muutto ulkomaille.
Me pidettiin kaikki lomat puoliksi jo nyt.
Ei pidä antaa itsensä lupsahtaa kehnoille palkoille...
Imetys sujuu ainakin hyvin jos äiti on kotona vuoden ja sitten isä puoli vuotta. Me teimme näin viimeksi ja täysimetin 6kk ja jatkoin osittaisimetystä kaksivuotiaaksi. Vuoden vanhasta lapsi joi tavallista maitoa ruuan kanssa ja imetin sitten aamulla ennen töihin lähtöä ja iltapäivisin ja iltaisin myös lapsentahtisesti. Maidontulo sopeutui hyvin, eikä ollut mitään ongelmaa olla päivät töissä.
muumilandiaan.. minä ainakin haluan olla lapseni kanssa kotona ja samalla turvata perheeni tulotason laittamalla mieheni töihin. Eri kommareita koko maa täynnä.
No kuka sitä rahaa tuo kotiin jos äidillä on huonopalkkaisempi työ ja miehen pitää olla 6kk pois töistä. Tulot menetetään!
Minullakin on kunnollinen työ ja akateeminen koulutus kovalta alalta. Siinä ei kuitenkaan ole mitään järkeä. että vuorotellen ravataan töissä. Mieluummin olen lapseni kanssa itse kotona... vai eikö täällä perheet saa itse päättää miten toimitaan?
Kysypä itseltäsi, miksi sinulla on huonopalkkaisempi työ?? Naisilal on ja tulee aina olemaan miehen 1 euro vain 80 senttiä, niin kauan kun perhevapaiden kustannukset kasautuvat pääasiassa naisten työnantajille. Tämän mallin tarkoitus on nimenomaan pistää myös isät pakkolomalle. Edistäisi huomattavasti tasa-arvoa työelämässä.
Islannissa on käytössä 3+3-3 kk malli. Suomeen Wallin ehdottaa 6+6+6 kk mallia, jossa ätii ja isä pitäisivät molemmat 6 kuukautta, ja yhteisesti voisi päättää kumpi pitää kolmannen 6 kk. Todennäköiseti imetys-syistä se olisi mahdollista pitää niin, että nainen ensin 12 kk ja sitten mies 6 kk.
Tämä on erinomainen idea!! Ja joku tuossa aiemmin kyseli, että voisiko mies jättää pitämättä - niin vastaus on tietysti että EI! Tämän mallin ideanahan olisi nimenomaan, että molemmille olisi pakollinen tuo 6 kk malli, jolloin vanhempainvapaiden kustannukset jakautusivat paremmin sekä naisten että miesten työnantajien kesken. Tämä jos mikä tulee edistämään sitä, ettei naisia enää sorreta työelämässä raskauden takia. Ja vain ja ainoastaan jos vapaasta tehdään pakollinen myös miehille.
Mieheni nyt sattuu olemaan johtavassa asemassa vieläkin kovapalkkaisemmalla alalla. Menetykset ovat useita tuhansia euroja kuukaudessa minun palkkaani verrattuna. Itseäni ei kiinnosta tehdä niin pitkiä päiviä. Olen mieheni kanssa jo sopiunut kauan sitten miten ME haluamme hoitaa perheasiat.
Mitä mieltä olette, onko mm. Stefan Wallinin ehdotus perhevapaiden uudistamisesta hyvä? Itselleni tämä on niin suuri kynnyskysymys, että jos ehdotus puolen vuoden pakollisista perhevapaista menee läpi, voi olla ettei meille kolmatta lasta enää tule. Ensinnäkin , haluaisin täysimettää lapseni puolivuotiaaksi, kuten kaksi lastani olen jo imettänyt ja toiseksi, minun tuloillani ei taatusti perhettä elätetä edes puolta vuotta.