Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kuoleen omaista SAA lohduttaa?

Vierailija
28.01.2015 |

Ketjuja lukeneena ilmeisesti ruokaa ei saa viedä, ei saa kysellä miten voi, ei saa yrittää aktiivisesti piristää (tarjota vaikka lounasta ravintolassa, viedä kaupungille yms.), seuraa ei saa tuputtaa mutta ei saa myöskään jättää sureman rauhassa.

Etenkin tuo kaupungille vieminen (syömään, kahville, rauhassa istuskelemaan) sai ihan kammottavan huonon vastaanoton. Mitä te henkilökohtaisesti haluaisitte?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon oikeasti ole yhtä ainoaa "hyväksyttyä" tapaa, koska me ihmiset olemme erilaisia. Jos lohdutat jotakuta sellaista henkilöä, jonka tunnet hyvin, osaat varmasti toimia ihan oikein. Aidon välittämisen vaistoaa kyllä.

Ja myös surut on erilaisia. Pitkään huonossa kunnossa olleen, iäkkään isädin kuolemaan ainakin minä reagoin eri tavalla kuin vaikka että tuosta nyt joku mun lapsista kuolisi. Jokainen joka yrittää vilpittömästi olla tukena ihan niillä keinoilla mitä itsellä on, on tervetullut. Ison surun edessä meistä jokainen saattaa puhua mitä sattuu, turha sitä on etu- tai jälkikäteen surra. Se vilpitön halu olla tukena on tärkeintä.

Vierailija
42/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ihminenhän voi olla sokissa ja vasta myöhemmin tajuta, mikä oli hyvä tapa auttaa. Mä ainakin soitin kaverille ja sanoin, että tulen käymään ja tuon ruokaa. Siinä sitten kysyin, saanko siivota. Siivosin kämpän ja hain vielä lisää ruokaa. Sitten käytiin kävelyillä ja hän sai puhua jos halusi. Välillä oltiin vaan hiljaa. Eihän siinä mitkään sanat oikein auta. Kuuntelu auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt ihan samaa, tai sitä miten surevan ihmisen kanssa puhutaan asiasta. Olen varmaan huono ihminen, mutta jos olen ollut seurana surevalle, niin en ole ottanut asiaa puheeksi ellei läheisen menettänyt sitä itse oma-aloitteisesti tee.

Yritän olla mahdollisimman normaalisti jos ihminen ei selvästi halua asiasta puhua/käyttäytyy itse niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. En sitten tiedä pitäisikö sittenkin puhua..

Kun isäni kuoli, kuulin myöhemmin etten edes osannut surra oikein, no en osannut kun oli ensimmäinen läheinen joka kuoli, enkä osaisi varmaan vieläkään. Siksi jos jollakulla kuolee joku läheinen, en tee muuta kuin kuuntelen jos haluaa jutella kun nähdään, silloinkin sattumalta. Kaikki vain siksi ettei jälkeenpäin pidä kuunnella kun en osaa kuitenkaan oikein.

Vierailija
44/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy, mitä voin tehdä?

Vierailija
45/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy surevalta mitä hän tarvitsee?

Vierailija
46/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut lohdutusta koska en ole surevaa tyyppiä. 

Vierailija
47/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet seurana. Olet paikalla. Käytettävissä. Lopeta häslääminen.

Vierailija
48/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo että parempi niin 

Vierailija
49/57 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä

Vierailija
50/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä.

Vierailija
51/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä.

Jos olet valmis sitten toteuttamaan surevan tarpeet. En minä ainakaan ole, kuin muutaman ihmisen kohdalla.

Vierailija
52/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä.

Jos olet valmis sitten toteuttamaan surevan tarpeet. En minä ainakaan ole, kuin muutaman ihmisen kohdalla.

Riippuu tarpeista

Vierailija
53/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin vaan puhua ja itkeä vaikka kotona jos kaveri jaksaa kuunnella. Kaverin pitäisi oikeasti olla empaattinen ja elämää nähnyt eikä tekopirteä paska. Kammoaisin fraaseja: elämä voittaa, kyllä se siitä, otan osaa...Et ota, kun sulle ei ole käynyt niin! Jos ei tajua empatiasta mitään parempi ettei feikkaa mitään paskaa eikä ota yhteyttä.

Jopas oot katkera ihminen, itsesäälissä velloja joka pitää itseään parempana ihmisenä kuin muut. 

Vierailija
54/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa niitä suruja on yrittää vertailla.

Vierailija
55/57 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei mikään kelpaa niin eipä voi valittaakaan.

Vierailija
56/57 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko alunperin läheinen lohdutettavalle? Vai joku toisen surusta voimaantuva? 

Vierailija
57/57 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei mikään kelpaa niin eipä voi valittaakaan.

No ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi