Naisten lisääntynyt ylipaino on selkeä synnytysriski!
Vihdoinkin asia sanotaan suoraan kiertelemättä ilman lohduttelua ja päänsilittelyä!
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/02/795810
Kommentit (16)
vauvan riski kuolla kohtuun 4-kertainen :(
Mutta kohta tulee ylipainoinen palstalainen kertomaan kuinka upeasti hänen synnytyksensä meni, ponnistusvaihekin kesti vaan minuutin ja kätilö kehui hyväksi synnyttäjäksi. Ja sehän riittääkin sitten kumoamaan tuon tutkimuksen...
Vyötärö on kapea ja lantio leveä, pituutta on myös. Olen siis vartaloltani ideaalisynnyttäjä. Eli kyllä kropan malli myös vaikuttaa.
Toki voisin lahduttaa kymmenen kiloa ja olla normaalipainoinen, mutta en usko, että se tekisi synnytyksiäni sen helpommiksi.
Niin oliko tässä jotain, mitä ei jo tiedettäisi.
Se vaan on siinä vaiheessa turha kiemurrella, kun p**ka on jo housussa eli kun ylipainoinen on jo raskaana. Itsekin olen ylipainoinen ja raskausaikana painoa tuli lisää 0 kg ja synnärille jäi 13kg eli sen verran laihduin. Sokerit tms. ei vaivanneet eikä synnytyksessä tai vauvassa mitään normaalista poikkeavaa. Ennen toista raskautta aion painoa pudottaa lisää ihan itseni ja lapseni vuoksi, vaikka voinkin ekan raskauden ajan paremmin kuin vuosiin.
Enkä kaipaa pään silittelyä. Kyllä lihavat tietää riskit ja varmasti niistä kantavat huolta ja yrittävät päästä kiloista. Se vaan on sitten "myöhäistä" (sitä raskautta ajatellen), kun oot jo raskaana, mut lihoa ei raskaana tarvitse lisää.
Tsemppiä kaikille ja hyvää mieltä!
Ja tosiaan olisi kiva tietää millainen se riskisynnyttäjä sitten on? Omena?
Minulla ollut tajuttoman hyvä tuuri (tai sitten olen niin mahtava läskeistä huolimatta ;) hih)
Synnytys kesti 2tuntia 3 minuuttia, ja kolme minuuttia oli ponnistus ja OIKEASTI sain kätilöltä valtavat kehut. Ihmetteli ääneen miten ponnistan niin hyvin.
epiduraali- jota ei ikinä enää mulle, olin kuin huumattu-en tuntenut mitään.
painoa minulla oli ennen synntystä 123 kg (synntyksen jälkeen 111 kg). Ja ennen raskautta 121kg. Kävin ravintoterapeutilla
toisessa raskaudessa painoin alussa 116 kg (esikoinen 2v)
raskauskiloja tuli 7kg (en käynyt ravintoterpeutilla, olisin halunnut)
synnytyksen jälkeen painoin 111kg.
Nyt synnytyyksestä aikaa puoli vuotta painan 100kg.
Synnytyksen kesto 1tunti (josta ponnistuksesta 1 minuutti-eka ponnistus)
Kohdunkaulapuudute-oikea valinta, kivuton, mutta tunsin ponnistustarpeen
Mutta tiedän ylipainoisia ihmisiä joilla todellakaan synnytykset ei näin helppoja, kun minulla. Johtuu varmaan siitä, että ylipainosta huolimatta minulla hyvä kunto (tai niin hyvä, kun näillä kiloilla voi olla). Mutta juoksen, uin, kävelen, pyöräilen(kesällä). Mutta rakastan myös ruokaa :)))
kun ei niillä tule kuukautisiakaan
Itse olen todella, todella hoikka, mutta se on sukurasite - kaikki suvun naiset todella solakoita- ja mitään ongelmia ole munasarjojen toiminnan kanssa. Tulin pillereiden jäämisen jälkeen samantien raskaaksi. Elämän tavoilla ja ruokatottumuksilla, geeneillä on hyvin suuri vaikutus.
.. ja saman tien tullut raskaaksi ilman mitään suurempia yrityksiä...
verenpaine oli koholla jo alkuraskaudesta ja nousi nousemistaan, vkolla 17 sairauslomalle ja vkolla 27 istukan irtoamisen seurauksena kuoli vauva. ainoa riskitekijä oli tuo verenpaine, joka mulla johtuu sukurasitteesta sekä tuosta ylipainosta. siis jos riskejä on paljon, ei painoa tarvi olla paljonkaan kun se jo kohottaa riskejä entisestään. seuraavat raskaudet olenkin sitten ollut tehovalvonnassa, eikä painoa raskauksissa ole saanut tulla paljoakaan lisää. lisäksi on lääkitys verenpaineeseen. mulle lääkäri on selkeästi sanonut että tuolla lähes indeksin alarajoilla pitäisi olla terveydellisisitä syistä. onneksi olen hyväkuntoinen ja työni on liikkuvaa. huono kunto olisi taas yksi lisäriski
se on riski sekä vauvalle että äidille olla ylipainoinen, ja vielä noin huomattavan ylipainoinen. sitäpaitsi ne ruokailutottumukset siirtyy jälkikasvulle, ja jopa lemmikeille...
se on riski sekä vauvalle että äidille olla ylipainoinen, ja vielä noin huomattavan ylipainoinen. sitäpaitsi ne ruokailutottumukset siirtyy jälkikasvulle, ja jopa lemmikeille...
Minä söin ennen raskautta n. vuoden verran kamalasti suklaata masennuksen takia ja lihoin törkeästi. Sitten tulin raskaaksi, tuli kymmenen kiloa lisää ja kotiäitinä en pahemmin käynyt missään; paino 110 kiloa. Poikamme on aina ollut normaalipainoinen mutta neuvolassa näen kyllä miten minua katsotaan; pelkäävät että syötän poikani yhtä muodottomaksi. Kerran meni hermot siihen kyräilyyn ja kerroin sitten suoraan että nämä kilot eivät ole ruoalla tulleet.
Ps. Poika syntyi sektiolla tarjontavirheen vuoksi. Tuollaiseen asiaan ei voi paljonkaan vaikuttaa itse mutta synnytyspapereissani on muistettu mainita lihavuuteni jokaisella sivulla useampaan kertaan.
Minä söin ennen raskautta n. vuoden verran kamalasti suklaata masennuksen takia ja lihoin törkeästi. Sitten tulin raskaaksi, tuli kymmenen kiloa lisää ja kotiäitinä en pahemmin käynyt missään; paino 110 kiloa. Poikamme on aina ollut normaalipainoinen mutta neuvolassa näen kyllä miten minua katsotaan; pelkäävät että syötän poikani yhtä muodottomaksi. Kerran meni hermot siihen kyräilyyn ja kerroin sitten suoraan että nämä kilot eivät ole ruoalla tulleet.
Millä ne on sitten tullut???
ylipainoisia jokapäivä ja kyllä siitä neuvolassa muistetaan mainita, jopa niillekin joilla ylipainoa on vain hieman esim. bmi 24- 26.
On totta, että äitien lihavuuteen täytyy puuttua, mutta mielestäni neuvonta kuin tuomitseminen oli tärkeämpää. Kyllähän siellä neuvolassa painoa kyttäillään joka kerta yms. ja onhan sillä vaikutusta sikiön kokoon, lapsen terveyteen verensokeriasioiden tiimoilta jne. kyllä nuo tutkimustulokset aivan oikeita ovat. Miksei kukaan syytä neuvolaa tehottomasta neuvonnasta? Miksei näistä asioista suoraan neuvolassa puhuta? Siksikö, että joku ottaa heti nokkiinsa ja kirjoittaa siitä, kuinka neuvolassa oltiin kamalia ja syyllistäviä. :) t. bmi 24
MIttani ovat nyt 170cm ja vähän alle 80kg. Aion laihduttaa ja sitten yrittää raskautua. Mitä mieltä oletta, montako kiloa pitäisi pudottaa ja millä tahdilla? Ikää on 32v.