Miksi ulkomailla asuvat suomalaiset aina haukkuvat suomalaisia ja Suomea?
Tämä on niin suomalainen ilmiö! Kukaan mun tuntema ulkomaalainen Suomessa asuvat ei ikinä hauku kotimaataan.
Sitä ollaan vaan olevinaan niin paljon parempia kun asutaan muualla. Voi voi.
Kommentit (30)
En ole huomannut. Tai sitten en kai kuuntele, kun joku alkaa dissata Suomea. Itse asun Suomen ulkopuolella ja kyllä pidän edelleen Suomesta ja suomalaisista.
Minä haukuin Suomea kun asuin Espanjassa, ja haukun välillä vieläkin. Silti mieluiten asun täällä, mieheni asuis mieluummin Espanjassa.
Kotimaan ja kotimaalaisten haukkuminen johtuu siitä, että ulkomailla asuessa havahtuu näkemään kotimaansa eri valossa. Siitä löytää uusia huonoja puolia, jotka saattavat alkaa ahdistaa, mutta yhtä lailla hyviä, joista on ylpeä ja iloinen.
Ei haukku haavaa tee. Kai ne huonotkin puolet saa sanoa ääneen, joka maasta niitä löytyy.
Asun maassa, jossa on paljon suomalaisia. Yleensä se homma menee niin, että kaikki haukkuvat tätä meidän nykyistä asuinmaata ja Suomi on se ihana onnela, johon kaikki haluaisivat takaisin. Näin kärjistettynä siis.
Ja muutenkin suomalaiset tuntuvat olevan tosi ylpeitä omasta maastaan. Muun maalaisista en ole tällaista huomannut.
Itse olen samaa mieltä siinä, että suomalaiset pitävät itseään tavallaan etuoikeutettuina, että saavat asua Suomessa ja ovat syntyneet tänne "herran kukkaroon". Suomi ei omasta mielestänikään ole paras mahdollinen paikka asua.
Olen vain törmännyt sellaisiin ulkosuomalaisiin, jotka ärsyttävällä tavalla dissaavat suomalaiseen kulttuuriin liittyviä asioita, perinteitä jne. Ovat tavallaan hylänneet omat juurensa ja haukkuvat ylesisiä tapoja eikä nyt välttämättä mitään terveydenhuoltoa tms. poliittisia juttuja.
ap
Suomessa on tympeä ilmapiiri. Epäsosiaalisuus ilmenee ahdasmielisyytenä ja tavoitteena, ettei toista ihmistä tarvi nähdä, kuulla tai haistaa. Toinen ei saa olla edes olemassa ja kaikki "häiriö" pitäisi kriminalisoida. Lapsia saa vihata ihan avoimesti ja vanhuksia ei tarvi kunnioittaa. Ihmiset ei osaa puhua toisilleen ja täällä arvostetaan ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä toisten seurassa.
Lisäksi ilmasto on täysin sietämätön ja meidän täytyy olla joidenkin murhamiesten jälkeläisiä, jotka on karkoitettu tänne pohjoiseen...
Kyllä Suomessa on vielä vallalla kovasti sellainen "lottovoitto syntyä Suomeen" -mentaliteetti. Mekin kun muutettiin ulkomaille niin sukulaiset voivotteli koko ajan että voi voi milloin te nyt pääsette pois sieltä. Ja kun olin kipeenä niin soittelivat että tulkaa nyt heti takaisin ei muualla osata hoitaa (asumme siis ihan Länsi-Euroopassa). Sitten kyseltiin koko ajan että no eikös nyt osaa arvostaa Suomea ihan eri tavalla kun "joutuu" muualla asumaan. Vaikka nykyisessä asuinmaassa itse asiassa on monet asiat paljon Suomea paremmalla tolalla..
Eiköhän se niin ole, että kaikissa maissa on ne hyvät ja huonot puolensa. On kanssa varmaan jonkinlainen "suojareaktio" koettaa suhtautua silleen, että tykkää siitä nykyisestä asuinmaasta ja dissaa entistä. Ettei tulisi niin kova koti-ikävä kun sitä kuitenkin jonkin verran aina on.
Olen vain törmännyt sellaisiin ulkosuomalaisiin, jotka ärsyttävällä tavalla dissaavat suomalaiseen kulttuuriin liittyviä asioita, perinteitä jne.
Eli kulttuuria ja perinteitä oikein korostetaan. Juhlitaan kaikki kansallispäivät jne.
kun asuin 6 vuotta ulkomailla. Huomasin toki, ettei Suomi mikään täydellinen paikka ole. Moni asia on muualla paremmin.
Olen asunut sekä Pariisissa että USAssa ja itse ainakin olen todella sitä mieltä, että Suomi on ihana paikka. Mentaliteetti (rahanahneus, itsekkyys, kylmyys,välittämisen puute, yltiöindividualismi, ylikriittisyys jne.) ovat täällä pahinta, enkä niistä pidä, mutta muuten aivan loistava maa.
Suomessa on vallalla jotenkin sellainen naiivi usko, että kaikki suomalainen on jotenkin ilman muuta parempaa. Hyvä esimerkki just toi terveydenhuolto. Toki Suomessa on ihan hyvä terveydenhuolto, mutta ei nyt mikään poikkeuksellinen. Ja todellakaan ei edes maksuton.
Samoin on suomalainen ruoka ja kauppojen valikoimien laatu. Joka on käynyt kaupassa missä tahansa länsi-euroopan maassa tietää mistä puhun.
Suomesta kun muuttaa pois niin saa etäisyyttä hieman ja näkee asiat toisessa valossa. Huomaakin, että vaikka asiat Suomessa tehdäänkin noin, niin ei olekaan ainoaa yhtä tapaa tehdä asioita ja itse asiassa tämä tapa onkin oikein hyvâ myös ja käy minulle paremmin.
Mitä tulee esim. suomalaisnuorten menoon alkoholin kanssa, (tai suomalaisten noin yleensä), niin paljon parempana pidän tätä keski-Eurooppalaista alkoholimentaliteettia kuin suomalaista. Yleiset käytöstavat kuuluvat samaan kastiin (tervehtiminen, julkinen virtsaaminen yms).
Myös terveydenhoito on täällä keksi-Euroopassa paremmin hoidettu kuin Suomessa- yleislääkärit ovat yksityistä ja peruslääkärikäynnistä jää euro itselle maksettavaa ja jonoja ei ole. Erikoislääkärit ovat myös yksityisiä ja niistä omasta pussista jää korvattavaa 30% (eli noin 15e). Täällä minun ei tarvitse miettiä että voinko viedä lapsen lääkäriin kun illalla korvia koskee, vien vaan, se on meidän oikeus ja siitä maksetaan ja lääkârit ovat sitä varten olemassa. Tekevät jopa keikkoja kotiin jos on itse kipeä eikä jaksa lähteä lasten kanssa jonottamaan kabinettiin.
Toisaalta sitten suomessa on niin paljon paremmin hoidettu esim asuntojen lämpöeristykset, että talvella huudan täällä hoosiannaa kun seinistä puuttuvat eristeet ja ikkunalasit on yksinkertaiset (ei ilmataskua).
Ilmainen kouluruokailu sekä noin yleensä koulutussysteemi on myös niin paljon paremmin hoidettu siellä Suomessa kuin täällä. Uutisissa on tullut jo ainakin 20 kertaa, kuinka suomessa on esimerkillinen koulutussysteemi, hienoa! Tosin ne ampumistapaukset on hieman latistaneet suomalaisen koulun uutiskynnystä nykyään..Mutta kuitekin. Luova koulu. Täällä meno kuin 50-luvulla edelleen.
Ihmiset ovat sosiaalisempia täällä. Se on musta kivaa ja perhekeskeisyys on minun arvomaailmalleni târkeâä.
Tässä nyt näin ympäripÿöreesti jotain, eli jos olen puolesta toisissa asioissa, niin toisissa voin olla vastaan. Matkustelu avartaa!
Suomea pystyy tarkastelemaan ikaakuin ulkopuolisen silmin, kun asuu vahan aikaan muualla. Silloin epakohdatkin korostuvat.
Meilla taalla Irlannissa on Suomi-kerho, johon kuuluu Suomi-koulu lapsille ja ohjelmaa aikuisille. Juhannus vietetaan, samoin itsenaisyyspaiva, eli kylla niita kulttuuriperinteita pidetaan arvossa. Itse opetan lapsilleni suomen kielen ja juhlimme kaikkia suomalaisia juhlapyhia: rairuohot istutetaan paasiaiseksi, joulu juhlitaan seka aattona etta joulupaivana, jne.
Muutkin ulkkarit kylla haukkuvat kotimaitaan, kun muualla asuvat. Jenkit ovat olleet Bushin kaudella ainakin tosi vittuuntuneita. : D
erittain kritiikki-allergisia. Jos uskaltaa sanoa etta joku asia on ulkomailla paremmin niin heti sanotaan etta painu sinne takaisin. Apn lauseesta paistaa lapi jonkunsorttinen kateus, "ollaan niin olevinaan parempia".
Eli ovat ihan seurausta kulttuurishokissa. Kärjistäen olen huomannut seuraavaa: Alussa, kun on uudesta maasta täpinöissä, näyttää vanha Suomi niin mitättömältä ja surkealta takapajulalta. Kun taas tulee ensimmäinen kriisivaihe, niin Suomen asiat tuntuvat mukavilta ja houkuttelevilta. Ja kun taas tottuu ulkomailla asumiseen, ja pahimmat kulttuurishokit ohitettu, niin Suomi-kriittisyys taas nostaa päätään. Ja kun aikaa menee useita vuosia, niin on nostalgian vuoro.
Mutta tottakai ulkomaille lähteminen aukaisee silmiä. Kaikista Pisa-tutkimuksista huolimatta, minä en haluaisi mennä takaisin juuri Suomen koulujärjestelmän takia. Kaikki ampumiset ja kiusaamiset joita on julkisuudessa ollut, saavat minut kammoksumaan suomalaista koulua. Ja pahinta on suvaitsemattomuus, sekä lasten että aikuisten puolelta. Ulkomailla asunutta lasta pidetään "snobina", kun kertoo käyneensä luokkaretkellä Towerin linnassa. Muut eivät ymmärrä, että se nyt vaan sattui olemaan koululaisille ilmainen tutustumispaikka, ja vastaa sitä kun helsinkiläisluolla käy kansallismuseossa.
Joillakin suomalaisilla on joo tuollainen outo skitso suhtautuminen ulkomaalaisiin ja ulkomailla asumiseen: Toisaalta kadehditaan ulkomaita ja sinne lahteneita ja toisaalta sitten ylikehutaan kaikkea suomalaista.
Kylla se niin vaan on, etta joka maassa on ne plussat ja miinukset ja jokaiselle varmaan loytyy se paras paikka asua. Itse en kestanyt enaa Suomen pimeytta ja loskaa, enka ankeaa epasosiaalisuutta. Irlannissa taas arsyttaa sikana se, etta mitaan tukia ei saa, kaikki on yksityista paivahoidosta laakareihin ja kaikesta pitaa maksaa kauheasti. : P Verot tosin on sitten pienet ja ihmiset upeita yhteisollisyydessaan. 11 vuotta oon nyt viihtynyt taalla.
...se tosiaan haisee.
Synkkä pimeä kylmä loskainen maa, jossa asuu jurottavia erakkoihmisiä.
Tämä on niin suomalainen ilmiö! Kukaan mun tuntema ulkomaalainen Suomessa asuvat ei ikinä hauku kotimaataan.
Ei kun ihan totta. Asun ulkomailla ja aina käydessäni Suomessa, tuntuu kivalta. Voin puhua äidinkieltäni, ymmärrän kotimaassa tapaamani ihmisten ilme- ja elekielen, mikä ei lainkaan ole niin itsestään selvää ulkomailla ulkomaisien kanssa kommunikoidessa.
Myönnettäköön - moni asia on nykyisessä asuinmaassa paremmin - mutta niin ovat Suomessakin monet (toiset) asiat paremmin.
Vaan niinpä kustakin asiasta, ihmisestä ja maasta löytyvät ne hyvät ja huonot puolet.
Ei oo yhtaan ikava suomalaisten murjotusta, juopottelua, epakohteliaisuutta, negatiivisuutta ja paskaa asennetta.
Koti on aina koti, ja kun perhe ja sukulaiset on siella, niin niita ikavoi.
Salmiakkia, saunaa ja ruisleipaa on kylla aina ikava.
Ugh!
ketjussa tulikin jo hyviä ja selventäviä pohdintoja ulkosuomalaisten ajatuksista ja suomi vs muu maailma asetelmatsa muutenkin.
mikään maa ei ole täydellinen, ei edes suomi.
toivottavasti jokainen löytää sen itselleen sopivimman jossa saisi elää suht onnellista elämää
ja maailma muuttuu kokoajan ja myytit myös suomesta lintukotona ja lottovoittona, vaikka eihän se missään tapauksessa mikään huonokaan maa ole kaikilta osin.
eikä kukaan varmaan tule ketään pois pakottamaan sieltä jos onnellien on.
olisi vaan hyvä edes yrittää ymmärtää että joillekin toisille joku muu paikka maailmassa voi ihan oikeasti olla parempi maa asua asioiden yhteissummana, eikä se ole tekopyhää, ei väärin eikä diivailua sanoa se ääneen.
Suomi-paatos, missä Suomi on ylivertainen ja paras ja ihmeellinen kaikessa, ja kun asuu ulkomailla, niin huomaa, että moni juttu, mitä väitetään, ei pidäkään paikkaansa. Esim Suomessa on eurooppalaisittain kallis terveydenhuolto asiakkaalle jne. Syntyy sitten vastareaktio.
Ja itse kyllä olen törmännyt ulkomaalaisiin, jotka puhuvat kriittisesti kotimaastaan. Ainakin saksalaiset ja englantilaiset ystäväni ovat sellaisia, herkemmin kritisoidaan ulkomaalaiselle omaa maata kuin kehutaan.