Koulu näköjään tuhoaa kodin kasvatustyön. Jos nuorelle sanotaan kotona ettei
e-pillereitä hankita eikä seksiä suositella harrastettavaksi, niin miksi koulu voi tehdä näin??
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902069031717_uu.shtml
Kommentit (29)
Vai mistä takametsistä olette kotoisen te, jotka kieltäisitte kaiken? Tokihan me aikuiset voidaan olla mitä mieltä tahansa asioista ja kuka saa tehdä mitäkin minkä ikäisenä, mutta muistelkaahan omaa nuoruuttanne. Kyselittekö vanhemmiltanne lupaa seksin aloittamiseen tietyssä iässä, tupakan polttoon alle 16 v. ja viinan juontiin alle 18 v.?
samassa iässä terkkarilta pillerit. kuten ystävänikin. en muista kirjoittiko reseptin vai miten.
terveydenhuolto käsittelee 14 vuotiasta jo sen ikäisenä, että hänellä on oikeus kieltää asioidensa puhuminen vanhemmille, jos niin tahtoo...
Ja kyllä meillä ainakin terveydenhoitaja jakoi pillerireseptin 3 kuukaudeksi, jonka jälkeen piti varata aika lääkärille...
Kaikki ilmeisesti kuvittelee että "ei meidän tyttö vaan" Joopa joo.. ei ihan oikeasti kaikkien tytöt, mutta kun melkein kaikkien vanhemmat ajattelee noin... niin kenenkäs lapsia ne ovat jotka 14-vee kännissä perjantaina kaupungilla tai niitä teini-äitejä... tai niitä jotka ovat vatsahuuhtelussa lauantai- iltana... ei meidän tyttö vaan...
Minun tuntemistani yli nelikymppisistä jokainen joka ei ole lasta saanut 20v tai alle on hakenut pillerireseptin kouluterkkarilta tai olihan siinä lääkärintarkastus. Lääkäri kysyi että onko sinulla vakituinen poikaystävä, mitään tutkimusta ei tehnyt. Ihan normaaleja keskiluokkaisia työtätekeviä aikuisia ollaan kaikki, yhdestä kyllä tuli SDP:n kansanedustajan vaimo.
Asia ei kyllä mitenkään kuulunut äidille, tosin kun äiti löysi huoneestani pillerit, kun olin 16v, haukkui minut pystyyn, totesin että isoäidiksikö olisit 35v:nä halunnut, ei halunnut.
Ei meistä kyllä seksiä harrastanut varmaan kukaan tai aika harva.
Nykyään kauhistuttaa se hormoonimäärä, mitä syötiin ihan vain sen takia kuin muutkin.
Toivoisin pillereiden jakoon vähän vastuuta.
Kyllä se taisi olla 14-v itse, joka ne kuitenkin halusi. Ja paljon parempihan se on, että syö pillereitä kuin tulee ei-toivotusti raskaaksi ja sitten joutuu sen asian kanssa painiskelemaan. Abortti tai teiniäitiys/adoptio, mikä noista vaihtoehdoista olisi teidän mielestä parempi kuin pillerit?
Tottakai paras olisi, jos teinit eivät harrastaisi seksiä, mutta todellisuudessa se ei kuitenkaan aina mene niin. Tai siitä ei ainakaan voi koulua syyttää ; ).
Itse olen hoitanut niin monta keskeytystä (josta vanhemmat eivät tiedä mitään), että uskon tietäväni, mistä puhun.
Kondominkäytön puolesta voimme kaikki yrittää puhua etenkin pojillemme, mutta myös tytöillemme. Siinäkin kuitenkin valitettava tosiasia on, että kondomi usein jää käyttämättä. Syitä ovat kallis hinta, nuoren humalatila tai se, ettei poikaystävä halua käyttää kumia.
Enkä oikein jaksa uskoa, että näin olisi nytkään. Pillerit hankitaan, jos niitä tarvitaan jotakin asiaa varten.
Se on kyllä omaa tyhmyyttä, jos hankkii pillerit vain imagosyistä. Jopa nuorelta.
No on tainnut kodin kasvatustyö mennä jo pieleen jos tyttö on mennyt hakemaan ne e-pillerit. Jos olisi kasvatustyö onnistunut ap:n tarkoittamassa mielessä, niin tytölle ei olisi edes tullut mieleen hakea niitä tai sitten topakasti kieltäytynyt kun terveydenhoitaja on ehdottanut nuoren pyynnöstä.
Harvinaisen fiksu tyttö, sanon minä.
Ja kaikki puhe tuosta nykyajan moraalikäsityksistä. Jutelkaas nyt äidit joskus niiden isovanhempienne kanssa ja kyselkää millaista elämä silloin oli. Ja ihan hyvä lähde aiheeseen on myös kirkonkirjat. Ihan joka suvusta löytyy aviottomia lapsia 1800-luvulta. Ja sitten kantsii myös miettiä, että mistä johtuu vaikka 16-vuotiaan tytön verenvuotokuolema.
e-pilleri reseptiä, kyllä siinä täytyy olla lääkärin SV-numero, eikä terveydenhoitajalla voi olla reseptilääkkeistä mitään näyte pakkauksiakaan. IS voi kirjoittaa ja äiti sanoa ihan mmitä vaan, kun taas kouluterkkari ei voi oikaista asiaa vaikka uutisoitaisiin miten väärin, kun salassapitovelvollisuus estää.