mikähän mun soseissa on vikana?
Ihan perus peruna-porkkana- liha/broileri/kala- soseita. Hienoksi vedetty sauvasekoittimella. Sitten kun syötän, niin vauva tunkee sormia suuhun ja vetää ruokaa pois ja naama menee nyrpylle. Muutaman lusikallisen jälkeen ei viitti enää edes avata suuta kunnolla. Marjasoseet kyllä maistuu oikein hyvin.
Imetänkin vasta soseen jälkeen, ettei maha vaan ole täynnä.,
Vinkkejä maun parantamiseen?
Kommentit (19)
Älä tee muusin oloista vaan paksun sosekeiton oloista. Kaupan soseissahan on tärkkelystä sen takia, että se sose luiskahtaa suusta alas paremmin. Ja tietty se on halvempaakin kuin varsinainen aine.
Omiin soseihin harva lisäilee tärkkelyksiä, mutta tee tosiaan paljon keittomaisempaa. Luulen, että lapsesi ei osaa vain nielaista sitä.
Olen yrittänyt pyöräyttää perunat vikana mukaan, ettei niistä tule liisteriä.
Niin, voishan sitä koittaa maustaa. Olen vaan ollut arka laittamaan mitään mausteita, mutta ehkä voisi kokeilla herneitä, kukkakaalia tai jotain muuta mukaan.
Mikä se omenasosemylly mahtaa olla? Mulla ei taida sellasta olla.
En haluais sitä siksi ottaa käyttöön, kun kotimainen peruna on halpaa ja aina saatavilla.
Täytyy varmaan lisätä vettä enemmän, että se ei olis niin kiinteää...
lapsesi on tottunut suolaan äidinmaidon mukana, ja kun se nyt puuttuu, ruoka ei maistu miltään. Koita vaikka sitä persiljaa ja tilliä ja treenamalla vaan, kun tarpeeksi monta kertaa maistaa, tottuu.
Eli jos teen pakkaseen vaikka kasvissosetta erikseen ja lihasta/kalasta/kanasta kuutioita ja tarjoilen ne sitten vaan samalta lautaselta?
Vauvat osaavat vierastaa aineita, joita eivät siedä. Kokeile myös eri makuja, esim. maa-artisokka on herkullista.
vauvat ovat hyvin epäileviä epämääräisen mössön suhteen.
kirkkaat värit ruuassa, tekee syömisenkin helpoksi, mutta äidille/isälle työlääksi, mutta olen huomannut, että kannattaa.
pari lusikallista kaupan päärynäsosetta, tekee rakenteesta liukkaamman ja antaa vähän makeutta,näin meillä kuopukselle kelpaa äidin soseet.
Eli jos teen pakkaseen vaikka kasvissosetta erikseen ja lihasta/kalasta/kanasta kuutioita ja tarjoilen ne sitten vaan samalta lautaselta?
minulla on 4-5 eri sosetta lautasella ja annan niitä sekaisin lusikallinen aina soselaatua kerrallaan. Vauva ihan innoissaan syömisestä
Jos annan kaikki erikseen, niin voinko sitten tehdä pakkaseen isompia määriä? Sittenhän ne pitäisi kaikki laittaa eri purkkeihin ja yhteen purkkiin ihan vähän, jos kerta antaa samalla aterialla useampaa makua. Ei se vauva niin kauheasti kuitenkaan jaksa syödä kerralla.
Vai miten olet tehnyt?
Olisiko mumoilla, Myös raastemylly-nimellä. sillä tehdään mm. omenasosetta, mutta myös juureksista raasteita. Se on esim. oranssin värinen laajahko niin kuin kauha jossa kekellä on reikä, johon laitetaan terä, noin pikkulautasen kokoinen, muovia tai terästä.
Sitten terään kiinnitetään veivi, jossa on "siivet" 2kpl että saadaaan siihen oranssin osan reunoihin (kauhan tapaiseen) ja veivataan, jolloin sose valuu terän alta kulhoon.
Myydään tarjoustalossa ja muuallakin jos keittiövälineitä. Jos terä on alumiininen, älä laita astianpesukoneeseen, samoin veivi. Kirppareillakin voi löytyä tai aloita mummeista, kummeista... tulee hyvää vauvansosetta. Olen tehnyt paljon saman perusohjeen mukaan muuten, mutta vaihtaen lihaa, kanaa, kalaa.
En laittaisi maunkaan vuoksi herneitä, vaikka valmisruuissa on. Ilmavaivoja voi tullaja huomasin vauvan ulosteessa ettei ollut sulanut hyvin.
että yhdistelin sosekuutiot sit vasta lautasella.
Pakasteena myydään myös makeaa maissia ja siitä on helppo tehdä itse sosetta (kuoret menee ihan soseeksi myös sauvasekoittimella) ja on hyvää ja makeaa.
Kaupan vauvojen maissisose on kitkerän ja pahan makuista, Tuo omatekoinen taas on superherkkua!!!
kun meidän esikoiselle ei vaan itse tehdyt soseet kelvanneet. Ainoastaan kaupan soseet suostui nielemään.
Mikään maustaminen tai muukaan kikka ei auttanut.
Uskon että syy oli siinä, että kaupan soseet on aina sileämpiä ja jotenkin "Liukkaampai" kuin itse tehdyt.
Nykyään mukula kyllä rakastaa kotiruokaa, eikä ole mitenkään eineksien perään:-)
Voihan olla että tottuminen vain kestää. Oletko antanut lisäksi kaupan pöperöitä, ne ovat sileämpiä, ja jos lapsi tottuu niihin omat pöperöt tuntuvat karkeammilta. Jotkut lapset vain ovat herkempiä kurkustaan, jotkut lapset pystyvät syömään paremmin kiinteitä ruokaia vasta vuoden iässä ja myöjemminkin. Anna lapselle (jos 6kk tai yli) pieniä ruoan paloja, joita voi itse poimia pöydältä käsin. Esim. keitettyä porkkanaa, perunaa, kurkkua tms. niin tottuu karkeampaan ja herää mielenkiinto syömiseen. Älä hätäile, malta mielesi ja anna lapselle aikaa tottua ruokiin.
En ole antanut kaupan pöperöitä kuin kerran pari, kun ollaan oltu kylässä ja ei muuta vaihtoehtoa. Sitten olen tietty antanut luumua ja ruusunmarjaa valmispurkeista, koska niitä on hankala tehdä itse ja maha menee herkästi kovalle muuten.
Niin ja puuroa inhoaa myös. Olen tehnyt kaurapuurojauheesta, johon lisätään vesi, koska se on niin sileää. Sitä syö vain jos pistän valtavasti joukkoon esim. mustaherukkakiisseliä.
Voiko niitä karkeampia keitettyjä paljoja antaa, vaikka ei ole vielä yhtään hammasta?
Laitoin pienimpiin Minigrip-pusseihin esim. kalan, kanan, lihan jne. vain sen määrän joka otetaan kerralla syötäväksi yhtenä ruoka-aineena. TPainon sormilla pussin sileäksi, niin saamukaviin pinoihin pakastimeen, levyinä. En jaksanut kaikkiin kirjoittaa erikseen (tein paljon keralla) mitä oli, joten numeroin pussit. Kaikki 1:set oli perunaa, 2:set porkkana, 3:set lihaa jne. Laitoin vihkoon mitä mikin numero tarkoittaa ja aina uudelleen samoja numeroita. Näin voi kerätä lautaselle muutamia pusseja, joskus porkkanan tilalle maissia jne. Pussit voi pestä ja käyttää.
Valinnan mukaan. Tapoja on tietysti muitakin, kuten olen myös joitakin laittanut valmiiksi pakastepusseihin niin, että lusikallinen perunaa pussin kulmaan, toinen porkkanaa, kalaa jne. Kaikki näkyy erillisinä. Taputan kädellä päältä ja työnnän taitekohdan suoraksi, käännän loput pakastepussista päälle ja laitan vielä yhteen pussiin, ettei hajuja ym. Tulee suorakaiteen muotoisia siistejä annoksia, en laita ruokaa niin, että pussin pohjalle ja päältä solmuun...Näin vain menee tilaa. Ohut suorakaiteen muotoinen lämpeneekin nopeimmin. Mutta jokainen tehdessään huomaa mikä on itsele mukava tapa. Terveisin jo sosemyllystä kertonut.
No tuo kuulosti kyllä hyvältä ohjeelta. Täytyypä vaihtaa pussipakastamiseen. Nyt olen pistänyt pakasterasioissa tai lasipurkeissa (onneksi on iso pakastearkku).
Ehkä täytyy vielä metsästää sellanen sosemylly.
jääpalakuutioihin ja sekoittelin sitten niitä.
Vähän tilliä jo valmistusvaiheessa, niin ei ole kuivaa, jos kuivatua laitat. Minä olen laittanut kypsentämisvaiheessa pienen määrän valkosipulia, että on jotain makua. Vauvan suusta tuli ihana mieto valkosipulin haju. Ei ollut vatsakipuja eikä muutakaan ongelmaa, kun laittaa kohtuullisesti kaikkea.
Onko sose kittimäistä, tartuuko kitalakeen?
Minä en sauvasekoitinta käyttänyt, vaan kaikki aineet kuumina omenasosemyllyyn, jolla sai mukavaa sosetta. tarpeeksi löysää, niin kanat, kalat, lihat jne. menee läpi. Aluksi pienireikäisemmällä ja myöhemmin terän vaihto. Ei tule ilmaaakaan paljoa. Terään voi jäädä vähän ruokaa, menee hukkaan, mutta tein aina ison erän kerralla ja osan pakstin.