Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pikkujuttu anopin kanssa, onko parasta vaan antaa asian olla?

Vierailija
04.02.2009 |

kuten sanottu, kysymys on tosi pienestä jutusta. ajattelin vaan kysyä että miten te "hoitaisitte" asian vai olisitteko vaan hoitamatta.

meillä syödään erilaista ruokaa kuin anoppilassa. anoppilassa kyläillessämme (välimatkaaon paljon ja siksi viivymme aina vähintään pitkän viikonlopun) meidän perheen jäsenillä menee vatsa kovalle. minun tai miehen vatsojen kovuuteen anoppi ei tietetnkään puutu, mutta lasten tilanteen hän pistää merkille. toki huolestuu asiasta ja ottaa puheeksi, kyselee annetaanko lapsille tarpeeksi kuituja ja vettä jne. ja antaa vinkkejä miten vatsat saataisiin toimimaan paremmin.

minä sanon asiaan että joo, ihan tosi, juu kyllä juominen on tärkeää jne. jotenkin en saa sanottua että kotona hommat luistaa, että "ongelman" aiheuttaa nimenomaan anopin ruuat, ei meidän. en sano mitään sen takia, että mun mielestä siinä olisi vähän sellainen sävy että "joo kiitti vaan täysihoidosta vaikka oikeesti sun ruuat on ihan huonoja".

taas korostan että tämä ei ole suurin murhe mun elämässä, tuli vaan mieleen että miten kommentoin jos asiasta tulee puhe ensi viikonloppuna kun matkuistamme anoppilaan, missä esikoisemme jo lomailee ja luultavasti kärsii vatsavaivoista?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lukihäiriö taisi olla sulla 16 ihan itsellä..

ei vaan, pakko oli lisätä ;O

Vierailija
22/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että koulussa on perunaa? Niin on.

Tiedoksi vaan sellainen juttu, että kouluissa on eroja. Ei se 16:n koulu ole ainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon kouluateriaan käytetään rahaa sellaisissa kouluissa, joissa peruna ei ole mitenkään kovin olennainen ruoka-aines?

Vierailija
24/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että koulussa on perunaa? Niin on.

Tiedoksi vaan sellainen juttu, että kouluissa on eroja. Ei se 16:n koulu ole ainoa.

Vierailija
25/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat sellaisessa.

Vierailija
26/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin varmaan, että taitaa lapsilla olla reissumahat, kun kotona sujuu ihan hyvin, mutta reissussa oireilee. Tällöin mummola ei koe, että just heillä vaan ois jokin "vialla".

Ja jos sitte mummolle ehdottais, että tekis siksi vaikka yhtenä päivänä jotan keittoo, jossa menis paljon kasviksia ja nestettä.

Minunkin on aina lapsuudenkodissani itteeni muistutettava: "Kunnioita vanhempias, vaikkas olet jalompi" ;) Näin vanhoja viisauksia ;)

Vierailija
27/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kalliskin koulu? Yhteiskunnan varoilla pidetyissä peruskouluissa ruokarahan määrää kunta, ja se ei taida olla tällä hetkellä kovin suuri missään päin Suomea, veikkaisin.

Vierailija
28/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos tai jos oikein ärsyttää, todeta jotain neutraalia. Meillä appiukko jaksaa lähes joka kerta kommentoida, että lapset pitäisi viedä parturiin; joista syystä hänellä on joku ihme fiksaatio lasten otsahiuksista joiden ilmeisesti pitäisi olla kynitty ihan millin siiliksi. Kerran totesin siihen, että juuri eilen oltiin, johon appi, että näyttääpä olleen aika huono parturi. Mitäs tuollaiseen voi muuta kuin nauraa. Oma äitini taas huomauttelee suoraan lapsille koko ajan pienestäkin sotkusta, jonka saavat aikaan - parivuotiaamme syö oikein hyvin mutta toki välillä tippuu muruja tms. lautasen viereen tai muualle ja äitini on koko ajan sormi ojossa hosumassa, että katso nyt, tuohon tippui, eikö sua ole opetettu syömään siististi. En jaksa sanoa siihen mitään, joskus korkeintaan puolustelen, että hienostihan lapset osaa syödä. Vanhukset nyt on tällaisia..

Vierailija
29/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun 27:lle oli viesti tarkoitettu--

Vierailija
30/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katot että lapset syö niitä tarpeeksi. Ja voithan huomauttaa vaikka että teillä kotona syödään vähän vähemmän lihaa kuin anopilla.

itselläni menee kanssa maha AINA kovaksi kun olen reissussa. Kotona yön harvoin vaaleaa leipää tai punaista lihaa, mutta reissussa niitä tulee usein syötyä.

Vierailija
31/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästähän oli kehkeytynyt oikein keskustelu!

perunasta sen verran että meillä syödään kotona myös perunaa, mutta jotenkin anoppilassa se peruna yhdistettynä suureen määrään lihaa (no voihan se olla se pelkkä lihakin mikä vaikuttaa) aiheuttaa vaikeuksia.

mun on tosiaan jotenkin vaikea puhua asioista suoraan, etenkin nyt kun vatsa-keskustelu en mennyt niille linjoille että anoppi on huolissaan meidän elintavoista ja lasten hyvinvoinnista ja yrittää neuvoa ja opastaa. tavallaan jos kääntäisin keskustelun meidän ruuista anopin ruokiin, niin samalla mielestäni kääntäisin sen huolen, ja osoittaisin että anopin ruuat ovat jotenkin epäterveellisiä.

myös mulle on kotona iskostunut sellainen tyyli että ruuasta kiitetään aina ja kehutaan että oli hyvää, itseksieen saa olla muuta mieltä mutta kokille sitä ei osoiteta.

en ole lasten päiväkotiin menosta huolissani, koska joka päivä kuitenkin syödään myös kotona, ja lapsillakin on mahdollisuus syödä esim. raakoja kasviksia. anopin luona mahdollisuudet ovat heikommat, omenoita löytyy mutta ei paljon muuta. sellainen ei käy että ostaisimme itse ruokaa anoppilaan, koska se olisi verinen loukkaus anopin vieraanvaraisuutta kohtaan.

yritän keksiä jonkun luonnollisen kuitulisän tai laksatiivin tulevalle reissulle.

ap

Vierailija
32/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on 70vuotias ja ruoanlaittotaito samalla ikätasolla. Tarjolla on aina joko lihakeittoa (sis tod paljon lihaa, perunaa, sipulia!) lihapullia (käristetty rasvassa) ja muusia tai karjalanpaistia ja muusia. Mulla on myös laktoosi-intoleranssi ja siellä ei tietysti käytetä hylatuotteita tms. Aina pitää jioda kahvia ja tarjolla on pullaa, piirakkaa, kuivakakkua. No vähemmästäkin menee maha kovalle kun itse syömme ap:n tavoin. Usein tarjolla on myös jäätelöä. Nyt kymmenen vuoden jälkeen anpoppi on oppinut ostamaan laktoositonta jäätelöä!

Joskus olen jättänyt syömättä ja on loukkaannuttu. Olen muutenkin tosi ranttu ruoan suhteen. En vain yksinkertaisesti pysty syömään yököttäviä ruokia. Me teemme vain päivän retkiä (matkaa 100km) ja monesti syömme lähtiessämme. Lisäksi otan anoppilassa vain pieniä ruokamääriä. Joskus otan myös omia hedelmiä mukaan sekä maitohappobakteerikapseleita :)

Vierailija
33/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin kohteliaalla tyylillä, että vaikka rusinakeitto usein vetää mahan kovalle (jos anoppi tarjoaa usein rusinakeittoa).

Vierailija
34/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon asiat anopille ystävällisesti, mutta suoraan. Mun anoppi osti esikoiselle kamalat vaunut jne, joita ei todellakaan tarvita. Kun olen sanonut nätisti, on anoppikin ymmärtänyt, että ei me olla kirpparin kaatopaikka.

Vien aina hedelmiä tms mukana anopille. Onhan se vieraan tuliaisia vietävä. Anoppi on sitten alkanut ostamaan itsekin niitä.

Vierailija
35/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa, että annetaan kotona juu kuituja, paljonkin, Mutta ei syödä perunaa, lihaa tms., joten vähän erilainen ruokavalio vissiin kovettaa vatsan.

Ja sitten annat sitä Levolacia (ei mitenkään nenän edessä, mutta ei salaakaan).

Tai sovitte jonkun kompromissin.

Älä tee tosta isoa ongelmaa, asiat voi hoitaa ihan hyvässä hengessä,

Vierailija
36/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiesus sentään, eikö kukaan oo kuullut kuivatuista luumuista?

Vierailija
37/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun asia tulee uudestaan esille, sano, ettei teillä ole kotona mitään ongelmia ja että ehkä se johtuu matkustamisesta ja/tai vähän erilaisesta (tai vaikka lihapitoisemmasta) ruokavaliosta tai päivärytmistä tms. Minusta se kuulostaa toteamukselta, ei moitteelta. Ja sitten voit hoksata, että "pitäisköhän niille antaa vaikka luumuja välipalaksi"?

Mutta ei varmaan kannata erikseen ruveta tekemään kärpäsestä härkästä. Ja se matkustamisen tai ei-kodin vaikutus (oma ruokavalioni ei mielestäni ole oleellisesti kuituisempi kuin muiden) on kyllä ainakin minun kohdallani totta, "ummetun" muutamaksi päiväksi, jos kyläilen tuttujen luona.

Vierailija
38/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

26

Vierailija
39/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuottekeo itse vaivat esille vai mistä hän tietää käytteko vessassa vai ette. Mä saattaisin vaan sanoa,että jännittää vatsallaan ja se siitä. Varmaan 70% suomalaisista jännittää reissussa,ei saa nukuttua,vatsa sekaisin tms. ihan normaalia muutosta.

Vierailija
40/43 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu anopistaan kauniisti, eikä haluaisi pahoittaa hänen mieltään.Tällainen on sydämen sivistystä omaava ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi