pikkujuttu anopin kanssa, onko parasta vaan antaa asian olla?
kuten sanottu, kysymys on tosi pienestä jutusta. ajattelin vaan kysyä että miten te "hoitaisitte" asian vai olisitteko vaan hoitamatta.
meillä syödään erilaista ruokaa kuin anoppilassa. anoppilassa kyläillessämme (välimatkaaon paljon ja siksi viivymme aina vähintään pitkän viikonlopun) meidän perheen jäsenillä menee vatsa kovalle. minun tai miehen vatsojen kovuuteen anoppi ei tietetnkään puutu, mutta lasten tilanteen hän pistää merkille. toki huolestuu asiasta ja ottaa puheeksi, kyselee annetaanko lapsille tarpeeksi kuituja ja vettä jne. ja antaa vinkkejä miten vatsat saataisiin toimimaan paremmin.
minä sanon asiaan että joo, ihan tosi, juu kyllä juominen on tärkeää jne. jotenkin en saa sanottua että kotona hommat luistaa, että "ongelman" aiheuttaa nimenomaan anopin ruuat, ei meidän. en sano mitään sen takia, että mun mielestä siinä olisi vähän sellainen sävy että "joo kiitti vaan täysihoidosta vaikka oikeesti sun ruuat on ihan huonoja".
taas korostan että tämä ei ole suurin murhe mun elämässä, tuli vaan mieleen että miten kommentoin jos asiasta tulee puhe ensi viikonloppuna kun matkuistamme anoppilaan, missä esikoisemme jo lomailee ja luultavasti kärsii vatsavaivoista?
Kommentit (43)
Eikö siellä ole tarjolla kuitupitoista ruokaa..?
siis meillä ei kotona syödä lihaa tms. vaan kasviksia, täysjyväjuttuja, papuja yms.
anopin luona syödään joka aterialla lihaa ja sen kanssa perunaa tai tavallista valkoista makaroonia. en sano etteikö sellainen ruoka olisi asiallista, mutta se on vaan niin erilaista kuin mihin meidän mahat on tottuneet, ja aiheuttaa joka kerta ummetusta.
levolacia voisikin kokeilla, jos sen saisi tehtyä salaa (myös mieheltä, en halua pahoittaa hänenkään mieltään antamalla ymmärtää että anopin ruuat sairastuttaa meidän lapset tms)..
Toisilla banaani kovettaa ja toisilla juusto, oikein muita en tiedä ja esim. itselläkin näistä vain eka.
Voiko syy olla istumisessa, yleensä matkustamisesta (minun vatsa reagoi esim. lentämiseen). Voiko ongelmia tuottaa mahdollinen rajattu, lyhyt vessarauha?
niin mainitsen erikseen että varsinainen ongelma ja pointti piilee siinä, etten tykkää olla altavastaajan roolissa ja opetettavana, kun tiedän etten ole mitenkään väärässä tai hakoteillä. harmittaa siis anopin (joka on tosi kiva ja josta aidosti tykkään) huoli siitä että me ollaan niin huithapeleita tyyppejä ettei osata koostaa meidän lapsille järkevää ruokavaliota vaan annamme heidän kärsiä ummetuksesta.
ihan suoraan vaan sanot, että kun me ei syödä kotona lihaa, perunaa eikä valkoista makaronia niin se tuppaa panemaan mahan kovalle kyläillessä.
Mun lapset nimittäin tekee niin,aivan turha olettakaan et mun lapset kakkisi jossain kylä reissulla,vaikkei ne sitä tietoisesti tee niin vatsa regoi muutokseet (meillä myös tuo ruokavlio kans muutoksena saa vatsan joko umpeen tai sekaisin)
Ja jos anoppi kyselee enemmän niin sano vaikka et "esikoisen vatsa ei oikein tykkää perunan tärkkelyksestä" tmv ja jatkat reipasta tahtia samaanputkeen et oot kuullut asian ihan lastenlääkäriltä (noh,mä ainakin oon *vink*)
Me syödään myös aika kevyttä ruokaa verrattuna mun vanhempien kotiin ja AINA siellä ollessa saadaan lihasoossia ja keitettyä perunaa tai nakkisoppaa tmv ja se saa mulla ja mun pojalla mahan kovettumaan.
sanot vaan suoraan, ystävällisesti ja asiallisesti. sitten suunnittelette jonkun kompromissin, otatte esim. vähän niitä papuja tms mukaan tästä lähtien ja lapsenne syö molempia. eihän tollasesta nyt voi suuttua? olet liian herkkä! eihän toi ole riidan tai hermostumisen aihe, kyse on erilaisista tavoista vaan, molemmat erilaisia mutta yhtä hyviä! esität asian noin niin ei anoppikaan hermostu. ja jos hermostuu niin o´mahan on häpeänsä, luonnollinen asia. mutta tee asialle jotain, lasten hyvinvoinnin takia, ei ole kiva kärsiä ummetuksesta. tsemppiä ja suu auki vaan ja puhut!
mä luulen, että sun kannattaa antaa olla. Ette varmaan pitkän välimatkan takia tapaa kovin usein? Jos sanot niinkuin asia on, voi kärpäsestä tulla härkänen ja teidän kyläilyistänne ongelma teille ja anopille. Maailma ei kaadu pieneen ummetukseen ja Levolac on tosiaan keksitty :)
Ymmärrän hyvin että vatsa reagoi noin erilaiseen ruokavalioon.
Nyt en ymmärrä. Miksi et voi asian puheeksi tullessa todeta, että meillä lapsilla on herkät vatsat ja reagoivat erilaiseen ruokaan ummetuksella. Reippaasti kerrot, mitä teillä kotona syödään yhtään väheksymättä anopin ruokia. Pidät keskustelun ns. kevyenä. Kyllä minä ainakin sanon ihan reilusti kummassakin paikassa (anoppila ja omat vanhemmat), että meillä kotona tehdään tietyllä tavalla, mutta että mummoloissa eletään mummolan säännöillä ja ruokavaliolla.
Meillä on kotona ehkä kerran kahdessa viikossa perunaa, leipä on aina ruisleipää, yleensä 100% ruista, pastat tummaa runsaskuituista, samoin riisi. Paljon kasviksia lämpimänä ja salaatissa. Jne. Mummoloissa ruoka on enemmän perunat ja kastike linjalla. Mun maha reagoi ummetuksella, lapsilla tulee löysää ulostetta. Sellaista se on, eikä siitä kukaan tee numeroa. Saatan kuitata lasten mahan löysyyden esim. sillä, että nyt on taidettu syödä mummolassa herkkuja tavllista enemmän.
Siellä kun nuo makaronit/perunat ovat jokaviikkoisia...
niin ettei anoppi näe.
Meillä sama ongelma äitini pöperöiden kanssa - keittotaito sota-ajalta - ja ruoat eivät myöskään maistu lapsille.
Tämän seurauksena äitini sitten huutelee pitkin kyliä, kuinka meidän lapsilla on pahoja vatsavaivoja ja syömishäiriö...
Meidän lasten koulussa on muuten toisinaan perunaa, mutta ei kyllä valkoista makaronia koskaan.
kun meillä tulee anopin kanssa puhe lapsen ADHD.stä ja sen aiheuttamista ongelmista, anoppi sanoo usein ihmettelevänsä, miksi poika on sitten aina niin kiltisti ollessaan hänen luonaan. Viime kerralla sain siitä tarpeekseni ja vastasin loukkaantuneeseen sävyyn, että me lapsen vanhemmat ollaan varmaan niin huonoja kasvattajia. Anoppi kyllä ymmärsi yskän ja sanoi siihen, että ei tarkoittanut sellaista.
Eli syyllistäminen on hauska harrastus puolin ja toisin, oli sitten kyse mahavaivoista tai lapsen käyttäytymishäiriöistä.
Meidän lasten koulussa on muuten toisinaan perunaa, mutta ei kyllä valkoista makaronia koskaan.
Onko sulla jokin lukihäiriö tms.?
14
ennemmin sanoisin anopille. Mahdollisimman kauniisti.
Tosin jos teillä on jäykät välit niin vo olla vaikeata.
Itse juttelen anopin kanssa päivittäin, ei ole oikeastaan asiaa mitähän ei tiedä perheestämme/lapsistamme.
tsemppiä! :)
15, niin, ja niinhän minä kirjoitinkin. Onko sulla jokin lukihäiriö tms.?
14
Anoppi tekee tosiaan niin rasvaista ruokaa, että meillä menee kanssa aina koko konkkaronkalla vatsa umpeen. Tosin matkustaminenkin saattaa vaikuttaa siihen. Mieheni on myöskin vatsareagoija, joten joka jännistysmomentti vie vatsan joko kuralle tai umpeen.
Mun mielestä sä voisit ap puhua asiasta miehellesi. Sanot vaan ihan suoraan, että muutamana viime kertana kun ollaan anoppilassa vierailtu on lapset menneet ihan umpeen. Varmaan johtuu ihan siitä, että ruoka on erilaista kuin kotona ja muutenkin matkajännityksestä. Tehdäänkö ensi kerralla niin, että annetaan lapsille lääkettä vai annetaanko lapsille vaikka jotain kuitulisää tai luumusosetta tms. välipalaan.
Mä en anopille puhuisi mitään. Hän tekee teille kystä kyllä ja hänellä on eri käsitys siitä mikä on hyvää ruokaa. Syötte sen kauniisti ja kiitätte, mutta vanhempina huolehditte sitten erikseen lasten vatsoista.
Eikö siellä ole tarjolla kuitupitoista ruokaa..?