APUA..raskaana e-pillereistä huolimatta ja alapäästä ulos tullut "pätkä"
Olen täysin shokissa ja itkun partaalla,yritän sepustaa tämän järkevästi;
Olen syönyt e-pillereita kaksi-kolme vuotta,täysin säännöllisesti.Erosin avokistani joulukuun alussa,viimeksi olen ollut yhdynnässä 30.11.,sitä ennen taukoa oli vuosi ja sen jälkeen ei ole luonnollisesti ollut mitään/ketään.Kuukautiset ovat tulleet ajallaan.
Pari viikkoa sitten,ollessani suihkussa,satuin katsomaan alas,ja viemäriin valuvan veden mukana oli alapäästä tullut,noin 1cm pituinen,ympärimitaltaan ehkä 0,5cm pituinen "pätkä",joka oli läpikuultava,vähän limaisen näköinen mutta kiinteä ja sisällä näkyi jotain ohuen verisuonen näköistä (vähän sekavaa,mutta en nyt paremmin sitä osaa kuvailla).Olin ihan äimän käkenä,se meni viemäriin enkä sitä ihmeemmin ajatellut.
Nyt parin viikon sisällä olen ihmetellyt kuinka minulla on alkanut olla kovaa turvotusta käsissä ja jaloissa,ja rinnat ovat todella arat ja "pinkeät",ja järkytyksekseni aloin muistella ensimmäistä raskauttani,ja johan valaistui.Minulla on kaikki raskauden oireet!Eilen kun pelleilin lapseni kanssa kuumemittarilla,niin ihmettelin omaa lämpöäni 37,kun se on yleensä hiven alle 36,5.Eli ihan kaikki oireet löytyvät,ja tämä ei ole tässä tilanteessa iloinen asia!Olen syönyt mielialalääkettä (Cipralex)koko tämän ajan,sekä Alproxia tarpeen mukaan,mikä on voimakas ahdistuslääke.
Miten voin olla näin?Tiedän kyllä että e-pillerit ovat epävarmoja siinä kuin jokun muukin,mutta silti.Ja mikä se möykky oli?Ja kun olen tämän raskauden ajan syönyt noita kahta lääkettä SEKÄ normaalisti Diane Nova-pillereitä,mitä sikiölle mahtaa olla tapahtunut..ja mikä se "juttu" oli?
Jos joku osaisi auttaa,neuvoa,ymmärtää,mitä vaan olen kiitollinen.Olen vielä tällä hetkellä lomailemassa lapseni kanssa,eikä täältä korvesta saa raskaustestiäkään.
Kommentit (57)
(ehkä vaihdettaisiin oksatsepaamiiin) -juttele lääkärin kanssa, molempia lääkkeitä käytetään raskaudenaikana, jos ne katsotaan tarpeellisiksi. Myöskään e-pillerit eivät tuhoa sikiötä eli käyttämäsi lääkkeet eivät ole aihe aborttiin.
Ei ole mikään ihme jos olisit raskaana.
Huomenna apteekkiin ostamaan testi.
Kannattaa kysyä lääkärin rehellinen mielipide siitä mitä nuo lääkkeet voi sikiölle aiheuttaa.
ja minä itken yksin kotona..eli kyllä ainakin tuo kotitesti oli selkeä plussa.Olin kyllä jo henkisesti mielestäni varautunut mutta ei helvetti.Taas puhelin käteen..se huominen aikani on ihan yhdentekevä,soitin uudestaan sinne yksityiselle ja heillä ei ole ultraavaa lääkäriä vkl.Yritän saada ajan maanantaiksi julkiselle jotta pääsisi pian keskeytykseen.Olenko lukenut oikein,että kun nyt olen sitten 11 plus 4,niin vielä viikolla 12 keskeytys on ilman erityislupia mahdollinen,eli ensi viikolla?Tyttäreni on mummolassa hoidossa ma-ke,joten sen puolesta edes joku asia on jotenkin..miten pian lähetteestä keskeytys tehdään?Ja ei KUKAAN ole sanonut että tuo Cipralex ja Alprox tehoa heikentää,lääkäri sanoi vaan että jos alan suunnitella raskautta niin sitten katsotaan tilanne uudestaan.Tietääkö kukaan mitään auttavaa puhelinta tähän aikaan,olen ihan palasina ja pelkään..
onhan se hänenkin.
Abortti ei ole mikään ratkaisu, kyllä sillä lapsella on jokin syy tulla tänne kun kerta noin sitkeästi yrittää päästä maailmaan. Mitäs jos juttelsisit oikeasti vaihtoehdoista ja siitä mitä vaikutuksia oikeesti noissa lääkkeissä on.. sen tiedän myös että cipralexia käytetään myös raskauden aikana.
Selviais ehka jotain, jos nuo laakkeet eivat nyt kuitenkaan taysin mahdottomia ole, vaikka raskaana olisikin? Nakyyko ultrassa jo mahdolliset vauriot? Mita mielta olet itse, haluatko viela selvittaa asiaa, vai oletko jo tehnyt varman paatoksen? Tsemppia ja haleja!
mutta jos et kerkeisi siihen rv12 rajaan sitä tekemään, niin voi olla että jos sun oma henkinen tila on todella huono, niin se voisi riittää perusteeksi myöhäiselle keskeytykselle?
Tsemppiä!
ja ero otti niin koville että aloin kärsimään masennuksesta sekä paniikkihäiriöistä.Ostin uuden kodin minulle ja lapselleni,jolla on ihana isä ja lapsi yhteishuoltajuudessa,ja lääkkeetkin alkoivat auttaa-kaikki oli niin hyvin.Siksi lähdimmekin lomamatkalle rentoutumaan kaiken tämän hässäkän jälkeen,ja nyt tämä.Ja ei,en pidä lasta.Rakastan lastani yli kaiken,ja olen hyvä,omistautuva äiti,mutta tähän tilanteeseen ei pysty lasta saamaan.Se särkee sydämeni,mutta jo olemassa olevalla lapsellani on oikeus ehjään äitiin.Ja se joka moralisoi tuosta "peuhaamisesta"-olin yhden kerran yhdynnässä,söin pillereitä-en ole mikään vastuuton sängystä toiseen hyppijä!Olen itsekin niin pahoillani ja vihaan itseäni,että kukaan ei voi tuomita minua itseäni enempää.
Onhan lapsi tyttäresi pikkusisarus myös... Kyllä varmasti olisi reilua isällekin ilmoittaa ennenkuin teet mitään lopullista. Ja kannattaa tosiaan käydä ultrassa ensin, että tsekkaavat, onko lapsi kunnossa, ja onko yleensäkään lasta - ettei ole tuulimuna. Silloinhan asia olisi selvä.
Rohkeutta ja kärsivällisyyttä ja harkintaa!
mies on entinen ja masennus päällä (?) johon lääkkeitä syöty sekä e-pillereitä.
Tuntuuko, ettet pärjäisi henkisesti tai rahallisesti kahden lapsen kanssa? Mun nuorempi lapsi on nyt 10kk ja vanhempi reilu 3 ja tänään sydän repesi onnesta kun ne ovat alkaneet leikkimään ja hulluttelemaan keskenään. Olen niin onnellinen että heillä on aina toisensa <3 Paras juttu ikinä. Mutta siis ymmärrän jos et ollenkaan halua, ajattelin vaan kysyä, en tiedä olitko ajatellut näin ollenkaan kun siellä shokissa olet. Voimia, mihin päätökseen ikinä päädytkään!
En lähde sinulle ratkaisuistasi puhumaan, se on sinun päätös. Kuitenkin, ajattelen että olisiko silti lapsen isän hyvä tietää? KUn koskeehan se häntäkin.. vai oliko niin että olitte eronneet?
Kyllä sun oireet tosiaan oli ihan raskausoireita. Itse en ole kuullut että käyttämäsi lääkkeet heikentää pillerien tehoa.
Kysyisin sulta muutaman kysymyksen..koska mulla on sellainen olo ollut että voiko luottaa pillereihin:
Tuliko sulla normaalit tai runsaatkin vuodot alussa? Oliko sulla jotain väsymystä tms alkuaikoina?
Voimia sinulle. Laita nettiin hakusanaksi kriisipuhelin..pitäisi löytää.
Juu, jos mitään poikkeavaa vauvalla on, niin silloin saat keskeytyksen vaikka menisi yli sen 12 viikon. Onko kaupungissasi mitään toista yksityistä gyneä, joka voisi sinut huomenna ultrata? Tai voitko soittaa suoraan sairaalaan kysyäksesi että kuinkas nyt toimiaan? Siellähän keskeytyskin kait tapahtuu, niin osaavat varmasti antaa aikaa ja neuvoa.
en käsitä miten pillerit ovat noin voineet pettää,ja miten ei MITÄÄN ole ollut tätä ennen huomattavissa,ja toiveikkaana mietin vielä että olisiko nämä "oireet" nyt jotain hormonijuttuja,pillereitä on jäljellä tästä laatasta vielä kaksi,eli ensi viikon ma pitäisi taas menkat alkaa,tulevat siis aina ajallaan pillereiden myötä.Ja vieläkö keskeytys on mahdollinen?
ja käytin suuren osan paluumatkasta soittamalla joka ikisen yksityisen lääkärin/aseman tästä kaupungista,eikä missään ultraa viikonloppuisin!Korvalääkäreitä kyllä olisi ollut.:(
Yritän soittaa ihan heti aamusta tuonne sairaanhoitajan numeroon,ja jos en keskeytystä saa,teen jotain.Ihan mitä vaan.Mä olen niin palasina,ja luojan kiitos yksin kotona.Ei ihminen kaikkea kestä,jotenkin kannattelin itseäni lapsen takia pari päivää ja nyt kaikki romahti.En jaksa enää,kiitos tuesta niille jotka jaksoivat sitä antaa..
.
Sulla ois rv 12 ja sikiö on jo n. 9cm.
Liekö sitten mulla joku minisikiö?? Ei ultraaja kyllä sanonut mitään, kuulemma koko vastasi ihan viikkoja.
Tehdäänhän niitä hepposemmillakin perusteilla rv 12 jälkeen. Rauhoitu ja soita huomenna vaikka Helsinkiin Naistenklinikalle (09-4711 ja pyydä Naistenklinikan päivystykseen). Osaavat siellä antaa neuvoja kokemuksensa perusteella.
Asioilla on tapana järjestyä parhain päin. En näe mitään syytä, mikset saisi keskeytystä.
Voimia ja halaus.
Et todellakaan ole raskaana, sä ovuloit ja tää on taas jonkun neropatin älytön provo.
Lima, jonka näit on ihan normaalia tietyyn aikaa kierrosta. eli ei välttämättä ole mitenkään raskauden tms merkki.
Muut oireet voivat tulla myös ennen kuukautisia ja kun alkaa raskautta epäilemään, alkaa "huomaamaan" ja liioittelemaan mielessään kaikenlaista.
Osta se raskaustesti, kunhan ehdit ja nauti lomastasi :)
kotikuntaani yksityiselle lääkärille launtaiksi,kun palaan.Ja tänään yritän päästä ostamaan sen raskaustestin.Aion keskeyttää raskadauden,jos näin on,nyt vain pitää näytellä iloista että lapsen loma olisi onnellinen.Huokaus!