Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa nyt kokematonta äitiä!!

Vierailija
24.05.2008 |

Mikä tässä on niin vaikeaa välillä... Meillä on kaksi lasta ja toinen on 4kk ja toinen 1v.9kk. Noh.. nuoremmasta on tullut kovin seurankipeä, ei malttais hetkeäkään olla itsekseen. Kotona ollessa pärjätään ihan hyvin (tämä ongelma lähinnä silloin kun olen siis yksin lasten kanssa), mutta esikoinen ei jaksa olla sisälläkään kokopäivää. Eli siis vauva herää n.7-8 aikaan ja esikoinen 9-10 aikaan. ja jos vauva on herännyt aikaisin niin hyvällä tuurilla hän jo menee ekoille unille, ennenkun esikoinen herää tai sit esikoinen on juuri herännyt, ja vauva jo simahtaa ennenkun esikoinen on edes syönyt. eli laitan sisälle vauvan nukkumaan ja leikimme esikoisen kanssa. noo... sit kun vauva herää kello on n.10.30-11 siinä välissä pääsisimmekin ehkä ulos MUTTA vauva ei juurikaan viihdy vaunuissa tai rattaissa vaan kokoajan pitäis höpsötellä sille ja esikoinen vaatii myös huomiota ja hermostuu jos vauvalle höpsötän ja vauva alkaa huutaan jos esikoisen kanssa teen jotain. ja tuntuu vaikealle, pitää sylissä toista ja toista nostaa keinuun ja pitää kii ja antaa vielä vauhtia (ei ole vauvakeinua) jne. noh esikoinenkin syö jo n. 12-12.30 (eli mihinkään pidemmälle emme kerkeä tuossakaan välissä jos menemme ulos "huudattamaan" pienempää. no sit jo yhden maissa molemmat menee taas jo nukkumaan. Eli siis miten ihmeessä saisin tän toimimaan.. Todennäköisesti teen itse asiasta liian vaikeaa, mutta tänään tuli oikein paha mieli kun olimme iltapäivällä ulkona (vauvan kiukkuili koko päivän, eikä malttanut edes nukkua) heijasin vaan vaunuja ja esikoinen leikki niin intopiukeena ja olisi välillä halunnut äitiäkin leikkimään mut mä edellee vaan koitin saada vauvaa rauhottumaan.

Miten mä saisin tän niin, ettei tuntuisi niin hankalalle kun ei se voi sitä kumminkaan olla, ulkoileehan muutkin pienet lapset äitiensä kanssa aamupäivisin. Ja siis iltasin molemmat ovat nukkumassa jo viim. 20.30 eli ei meillä myöhään valvota, vaikka esikoinen pitkään nukkuukin. Kyllä sit illemmasta pääsee myös ulos kun isä on kotona mut haluaisin et noi aamupäivätkin onnistuis jotenkin muuten kun kotona kykkiessä. Pitääkö mun vauvaa riipottaa rintarepussa mukana? (liinaa en omista, enkä tiedä osaisinko edes käyttää..

No mut kiva jos joku jaksoi lukea...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman yksinkertasin ratkasu. Heijaat vauvaa rattaissa ja pystyt samalla leikkimään esikoisen kanssa, tai vaikka lukemaan hänelle.

Ulkona ei ole mikään pakko nukuttaa! Varsinkin, jos käytte ulkona kuitenkin.

Nukuta vauva jo heti aamusta rattaisiin, niin siinä vaiheessa, kun esikoinen herää, niin syötät äkkiä ja lähdette ulos.

Ota eväitä mukaan, niin ei tarvitse kiirehtiä kotiin.

Monissa leikkipuistoissa on mahdollista lämmittää piltit sun muut mikrossa, jolloin ei tarvitse lähteä kotiin kesken kaiken.

Vierailija
2/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sit on vaihtoehtona todella kiukkuinen uhmaa aloitteleva kauhukakara... Ja esikoinen on tosiaan siitä hassu, että vaikka miten aamulla heräisi niin menee päiväunille 13-14 aikaan. Jos kysyy, että väsyttääkö tms. niin kävelee ite sänkyyn ja pyytää itse laittaan oven kiinni ja tämä käy nukkumaan.

Hyviä neuvoja olette antanut ja eiköhän tästä jotain saada kasaan...Kunhan lääkitys pysyy kohdallaan;) vielä hetki sitten asuttiin maantasalla ja kaikki oli helppoa kun oli oma pieni piha. Nyt kerrostalossa ylimmässä ilman hissiä niin tuntuu kaikki paljon vaikeammalle=)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hanki liina ja opettele käyttämään, liikkeessäkin usein osataan neuvoa. Se on uskomattoman kätevä, et yhtään joudu "roikottamaan", sillä lapsi on sidottu sinuun ja voit kyykistellä ja tehdä mitä vaan tekisit ilmankin. En ole mikään liinafanaatikko, vaan ihan kokemuksesta sanon. Ja siinä lapsi ottaa torkutkin, ei tarvitse viihdyttää, koska on koko ajan osallisena muiden touhuissa jne. Ja sinulla on kädet vapaana.

Vierailija
4/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten vaan huudatat vauvaa ja siedätät häntä kestämään ulkoiluja ilman jatkuvaa sylittelyä, oppii ehkä vuodessa ;)

No kyllähän vauvat äkkiämminkin saattaa muuttaa tapojaan, että toivotaan sulle että tuo on vaan vaihe tuo kitinä..

Mun esikoinen ei muutes kyllä myöskään viihtynyt vaunussa yhtään ellei nukkunut ja ei nukkunut ellei vaunu liikkunut ja hyssyttely ei auttanut vaan kävely. Onneksi oli esikoinen että oli hyvin aikaa ja mahdollisuus kävellä tuntikausia pysähtymättä, ihan jo 30sek pysähtyminen herätti vauvan meinaan.

Vierailija
5/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompi käyttää kuin liina.

Todella monet vauvat viihtyy siinä ihan miten kauan vaan äidin selkä kestää...

Vierailija
6/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi se, että mentiin esikoisen päivärytmillä ja vauva vaan keikkui siinä mukana. Sopeutui aika äkkiä. Meillä oli koliikkia vauvalla ekat 6kk ja vaati koko ajan syliä. Esikoinen ei mieltänyt rintareppua tai kantoliinaa mitenkään mustasukkaisuutta aiheuttavaksi, kun mun kädet jäi vapaaksi. Selkä oli hiukan kipeä isokokoisen vauvan kantamisesta, kun ei myöskään vaunuissa viihtynyt.

Kyllä se siitä lähtee rullaamaan omalla painollaan. Ja juuri kun saat yhden homman toimimaan, tulee eteen uusia haasteita ;)

t. 2 eritäin uhmakkaan ja jo voimansa yhdistävän ipanan äiti :)

Vierailija
7/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just se vaikein ikä, kun vauva on vielä pieni eikä liiku ja haluaa vaan äitiään. Rintareppu voisi olla teillä hyvä tässä tilanteessa. Ja muista, elämä helpottuu päivä päivältä.

T. neljän lapsen (nuorimmainen 9kk) äiti.

Vierailija
8/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen!!

Vierailija
9/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä äiti, että vauva sellaisia lämpöpattereita, että hiki valui ohuen puuvillaisen trikooliinan kanssa vaikkei päällä olisi ollut kuin mulla alusvaatteet ja vauvalla vaippa. Ei toiminut meillä.

tähän asti vauva on viihtynyt ihan hyvin vaunuissa mutta nyt pitäis nähdä muolimoo.. Ja nukkunut päiväunia päivisin 3-4h edellytyksenä, et käyn vähän väliä laittaan tutin suuhun (heijata ei juuri tarvitse, paitsi joskus). Esikoinen nukkua posotti ilman heräilyjä ja nyt kun ei olisi aikaa seistä parvekkeella kun esikoinen vinkuu sisäpuolella niin sit tää on tällanen heräilijä. Esikoinen oli poika ja niin helppo ja rauhallinen kun tää tuntuu olevan sellanen kaikki-tänne-mulle-heti-huomatkaa minut jne.. harjoittelee kääntymistä ja on hilkulla päästä mut kiukustuu kun ei pääsen.

Onko liina muuten kuuma kesällä? tukehdutaanko kuumuuteen sekä minä että vauva?

ap

Vierailija
10/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan niin kovin, että nuorimmainen olisi vaikka edes vuoden niin vaikka sit onkin jo uudet ongelmat varmasti mutta ei olisi imetysjuttuja ym. ja vauva jo itsekin liikkuisi jne. helpompi laskea käsistä. Ja tuntuu, että maailma alkaa kiinnostaan, ja mennä pitäis mutta ei raukka vielä osaa ja pysty ja sit ottaa päähän.

Vierailija
11/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän asti vauva on viihtynyt ihan hyvin vaunuissa mutta nyt pitäis nähdä muolimoo.. Ja nukkunut päiväunia päivisin 3-4h edellytyksenä, et käyn vähän väliä laittaan tutin suuhun (heijata ei juuri tarvitse, paitsi joskus). Esikoinen nukkua posotti ilman heräilyjä ja nyt kun ei olisi aikaa seistä parvekkeella kun esikoinen vinkuu sisäpuolella niin sit tää on tällanen heräilijä. Esikoinen oli poika ja niin helppo ja rauhallinen kun tää tuntuu olevan sellanen kaikki-tänne-mulle-heti-huomatkaa minut jne.. harjoittelee kääntymistä ja on hilkulla päästä mut kiukustuu kun ei pääsen.

Onko liina muuten kuuma kesällä? tukehdutaanko kuumuuteen sekä minä että vauva?

ap

Vierailija
12/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikaan mun lapsista ei ole viihtynyt vaunuissa jotka eivät liiku..

meillä on muksuilla noin 2v ikäeroa, ja aloin herättää esikoista vähän aiemmin, kun hänkin olisi nukkunut aika myöhään.

aika pian sain hyvän rytmin, että noustiin siinä 8 kintaalla, syötiin aamupala, ja lähdettiin pihalle, kun vauvalla oli ekojen päikkäreiden aika.

tultiin kotiin, ja syötiin, ja molemmat lapset sisälle nukkumaan. vauvakin (molemmat vauvoina) nukkui paremmin päikkärit sisällä pinniksessä kuin pihalla kärryissä.

vauvaa aloin niin aikaisin kuin oli sallittua istuttaa rattaissa, jos hikeentyi maaten oloon.

rintareppua kokeiltiin, ja oli ihan ok, jos käytti lyhyen pätkän. kantoliinaa vintiöt ovat molemmat vihanneet yli kaiken.

ulkoilukin helpottuu sitten, kun nuorempi oppii istumaan rattaissa että näkee, voi keinuakin, ja pääsee vähän hiekkalaatikolle kokeilemaan..

Vierailija
13/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jos vauva on jo niin iso, että voi laittaa ergoon. Omasta kokemuksesta.. ergo on kesällä vilpoisampi ainakin kantajalle kuin liina mutta huomattavasti tukevampi (paino tulee lantiolle) kuin tuo vanhanmallinen babybjörn-reppu (paino hartioilla ja yläselässä).

Vierailija
14/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pienillä ikäeroilla..

kannattaa tavallaan "antaa periksi", ettet haaveile ihan mielettömän hyvin luistavista päivistä, vaan heittäydyt vähän siihen kaaokseen.. se helpottaa ajan kanssa kyllä.

meillä oli paljon apuvälineitä, erilaisia rattaita, reppuja ja liinoja ja ulkonakin leikkikehä, halvemmaks se tulee kun reissu hourulaan :)

Vierailija
15/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puen nukkuvan vauvan ja sitten mennään ulos. Vauva jatkaa uniaan ulkona. Vaikka vaipankin vaihtaisin niin vauva ei herää kunnolla vaan jatkaa tyytyväisenä unia. Ja nythän riittää myssy ja peitto vauvalle, eli suosittelen ulosmenoa vauvan unien aikaan.

Vierailija
16/16 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti herää 9-10 ja menee taas päiväunille yhdeltä? Siihen jää reilu kolme tuntia antaa aamupala ja lounas, ulkoilla ja hoitaa molemmat lapset. Kuulostaa kyllä hankalalta juuri noiden nukkumisien takia. Itse en edes yrittäisi ulos aamupäivällä. Menisin sitten päiväunien jälkeen ja tarvittaessa sitten illalla uudestaan. Oletko yrittänyt muuttaa isomman rytmiä, että heräisi vähän aikaisemmin aamulla? Heräisikö jos kolistelisit vähän enemmän tai kävisit huoneessa, jossa nukkuu? Loppujen lopuksi nämä ongelmat ovat yleensä varsin hetkellisiä. Kun lapset kasvavat, muuttuvat rytmit taas ihan erilaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme