Pph:t!? Miten pysytte ruuan suhteen budjetissa, kun lounaan korvaus vain 1,50€???
Varsinkin esim kalaruuista kaipaisin vinkkejä... miten ihmeessä tuossa budjetissa voi pysyä?? =O Mulla on 2 lasta hoidossa, omaa porukkaa jotka syövät lounasta kotona on 4 henkeä (esikoinen koulussa, mies syö myös lounaan kotona). Ostin tänään tarjouksessa ollutta norjanlohta palan, maksoin 8,90€ ja tähän perunamuusin perunat 1,69€/pussi (menee melkeinpä kokonaan).
Tästäkin tulee jo 2€/ateria.... ja pitäisi olla vielä salaattiakin tai jotain lämmintä vihannesta/muuta juuresta? =O
Antakaahan vinkkejä edullisista, mutta hyvistä ruuista (onko sellaisia edes??)!
terv. aloitteleva pph
Kommentit (11)
kalakeittoa pakasteseitistä. Siihen ei tarvitse kuin leipää ja maitoa lisäksi ja ehkä jälkkäriksi mandariinin tms.
ja itsekin osaan auttavasti laittaa ruokaa sekä lisäksi laskea.=)
Se, että yhtenä päivänä budjetti ylittyy, ei kaada talouttasi.
Voit kompensoida niinä muina päivinä, kun on edullisempaa ruokaa.
Esim makaronilaatikkopäivänä tuskin koko raha uppoaa, entäpä hernekeittopäivänä?
Mitä syötte aamupalaksi? Jos lapset suostuvat syömään puuroa, ei koko aamiaisbudjetti tule käytetyksi, ja siitä jää muutama sentti yli käytettäväksi jonain kalliimpana päivänä.
Kasvikset ovat näin talviaikaan kalliita.
Kun ostat esim salaatin, laita se ruukkuun ikkunalle kasvamaan ja saat siitä toisenkin sadon.Samalla saatte ihmetellä lasten kanssa miten salaatti kasvaa. =). Kesällä voit kasvattaa kasviksia pihalla tai parvekkeella pienimuotoisesti.
Osan salaattitarjonnasta voit korvata vaikka porkkanaraasteella aina silloin tällöin.
raasteella, lantturaasteella. Jos jonain päivänä on kalliimpaa ruokaa, niin se tasoitetaan sitten edullisemmalla. Jos sulla on tollanen kalliimpi päivä esim. kkerran kuussa, niin eiköhän se tasaannu. Ja ei tosiaan voi laskea, että sun ja miehes annos ois 1,50e.
ja jokapäivä oli jauhelihakastiketta ja iltapäivällä omena!
Lapsi meni päiväkotiin, jossa monipuolista ruokaa, maitoa saa niin paljon kuin haluaa, ruokaa saa ottaa myös lisää. Ok, pullat ja pihvit ovat eineksiä, mutta on siellä patoja, laatikoita ja keittoja. Kiisseleitä, marjoja, rahkaa, jugurttia, voileipää, tuorepaloja, muroja, erilaisia vellejä ja puuroja vaihtelevasti. Joskus lettuja ja jätskiä. PPH ei mitenkään pysty tähän sillä h'''''in surkealla korvauksella! Vaiettu totuus on, että pph säästää ruuassa ja kyllä minä sen ymmärrän! Kuka hyväntekeväisyyttä harrastais! Kuka pystyy ruokkimaan 1,5 eurolla lapsen? Ei kukaan! Pph:illa ei ole tukkukortteja, että voisi saada halvempaa safkaa. Ostavat safkansa kaupoista, niinkuin me muutkin. Johan se maitokin maksaa ja sitähän pitäisi lapsille olla vähintään 5 dl päivässä, jos ei muita maitotuotteita ole.
(=niiden, joista se palkkakin tulee) ruokkimiseen eikä omien perheenjäsentesi!
Hävytöntä!
JA syy on juuri tuo, että sitä samaa ruokaa syön minä sekä minun lapseni. Eli teen jokatapauksessa terveellistä, monipuolista ruokaa. Hoitolapsia on 3 ja heistä kaks tosi pieniruokaista, kolmas sen sijaan syö ihan hurjasti. Minusta on ihanaa, kun laittamani ruoka kelpaa :)
Meillä on kaksi kertaa viikossa kalaa ja se on 2/3 lohta, lisäksi muikkuja tai siikaa. Itse en pidä sein mausta.
Ja tosiaan, meillä on kerran viikossa keittopäivä ja esim. jauhelihakeittoa, hirvenlihakeittoa tai hernekeittoa tekee todella edullisesti, joten teen sitten usein myös jälkkärin niinä päivinä.
että neljälle lapselle pitää tehdä lounas 6 eurolla ja sen tekee kyllä ihan hyvin: seifile n. 2,50, perunat muusiin alle 1e, pakastevihannespss alle 1e, pieni salaatti, maitoa (vesikin käy ruokajuomaksi, kun muusissa on maitoa), leipää ja levite kyllä jää alle 6 euron. Käytän ruokakorvaukset hoitolapsiin, joskus tietysti jää ruokaa mikä menee omalle perheelle ettei tarvi roskiin heittää.
mutta omasta palkastani en ole valmis maksamaan hoitolasten ruokia, joten kun ruoan hinta on noussut enemmän kuin korvaukset niin jostain olen tinkinyt.
Tietysti, jos PPH laittaa huonoa ja yksipuolista ruokaa, niin se on eri asia. Kyllä 1,50:llä silti ihan ok ruokaa saa.
Eli 1,50e/hoitolapsi. Jos omakin perheesi syö samaa ruokaa, niin hoitolapsien osuudeksi riittää varmaan hyvin tuo yht. 3e.