Mitä 1.vauvavuosi tulee maksamaan?
Helou, minkälaisilla kuluilla olette pärjänneet ekan vuoden vauvan kanssa? Jos imetys onnistuu, eikä isompia sairastumisia tms? Jos joudun pienimmälle äippärahalle, mietin että saanko lainani lyhennettyä..menisi useampi satanen / kk lyhennyksiin. Jääköhän sitten mitään vauvalle..Miten pitkälle lapsilisällä pärjää?
Kommentit (2)
Kun otat selvää vaunujen, sängyn, turvaistuimien (tarvitsee kaksi, kaukalon ja isomman) ja syöttötuolin hinnoista, niin silläpä pääseekin jo pitkälle. Meillä hankittiin nuo etukäteen käytettynä (paitsi isompi turvaistuin). Samoin jonkin verran perusvaatetta hankin etukäteen käytettynä, joten varsinaisesti vauvan synnyttyä seuraavia menoja:
- Vaipat n. 50 e / kk, kestot vähemmän. Mulla mennyt käytettyihin kestoihin ehkä 100 e plus osittain käytetään kertakäyttövaippoja, joihin meillä menee ehkä 20 e / kk.
- Lisävaatetta alennusmyynneistä (ja paljon saatiin lahjaksi): ehkä parikymppiä kuussa
- Korvikejauhe (kannattaa ehkä varautua siihen, että jos imetys ei jostain syystä onnistuisikaan..): n. 40 e / kk
- Jos teet ruuat itse, en laskisi siihen menevän juuri ollenkaan rahaa: Esimerkiksi jos teet itsellesi jauhelihakeittoa ja otat siitä vihanneksia ja pienen palan jauhelihaa vauvan soseeksi, niin eipä se vauva osuus kovin suuri ole.
- Riippuen omasta kulutuksestasi, mulla ainakin omat kulut on pienentyneet. Aika vähän tulee ostettua itselle uusia vaatteita, kampaajalla ja ravintoloissa käytyä harvemmin jne.
Ostaa käytetyt vaunut ja just alle 1-vuotiaille löytyy tosi hyväkuntoisia vaatteita kirppikseltä jos ei ole suuria vaatimuksia merkkien yms. suhteen. Vaipat maksaa jotain, meillä on käytetty kestovaippoja joten en osaa sanoa paljonko kertikset maksavat vuodessa. Kestovaippojen kanssa pääsee halutessaan tosi edullisestikin ja meillä on samat vaipat menossa vielä tulevalle kolmannellekin vauvalle. Soseet voi tehdä kaikki itse. Jos olen lähtenyt päivällä reissuun niin että on pitänyt ottaa ruoka mukaan aamulla niin olen ottanut pakastimesta jäisenä ruuan ja kesäaikaan vielä käärässyt jotain siihen päälle niin ei pilaannu ennen kun ehtii syömään. Peruna, porkkana, riisi, liha yms. peruselintarvikkeet ovat tosi edullisia mutta kaupan purkeissa kalliita ostaa! Banaania olen syöttänyt hedelmäsoseena jne. Ei mulla ole mitään laskelmia antaa sulle mutta käytännössä sanoisin et vauvan hoitoon menee just sen verran rahaa kun siihen haluat käyttää. Jos ei ole vaativa ulkoisten juttujen suhteen ja viitsii joskus keittää perunoita niin halvalla pääset;-)