Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: KAUANKO IMETIT

Vierailija
03.02.2009 |

a) 10 kk

b) 18 kk

c) toistaiseksi 9kk

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka osittaisimetit ja mietit maidon riittävyyttä kiinteiden kanssa

Se osittaisimettäjä. :)

Vierailija
62/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen toimii tavallaan ja jokaisella on omat syynsä, se mikä käy yhdelle ei ehkä ole toiselle sopivaa.me kun emme ole toistemme kopioita ja hyvä niin, sama juttu ton kotihoito vs. päiväkoti väännön kanssa..miksi pitäis olla aina vaan yksi oikea tapa toimia.rauhaa. Terv. 3xtaaperoimettänyt kotiäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a n.1v4kk

b 10kk

c kuopuksen kanssa tulossa vuosi täyteen tässä kuussa eikä loppua näy.toivottavasti ainakaan pitkään aikaan

en muista enää miksi keskimmäisen kanssa loppui noin aikaisin.hän on jo 4v

Vierailija
64/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin esikoista 3vk ja kuopusta 2.vk. kummalakin kerralla maito vain lakkasi tulemasta. kaikilla ei ole maitoa tarpeeksi, ja kyllä meillä on lapset kasvanut ja kehoiitynyt ihan samaan malliin kuin imetyksellä olleet. Olisin halunnut imettää kumpaakin pitkään, mutta minkäs teet kun maitoa ei tule vaikka kuinka yrität. Eli älkää syyllistäkö meitä jotka ovat pulloon joutuneet siirtymään!! Se ei lasta eikä äitiä pahenna.

Vierailija
65/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kehittynyt :)

Vierailija
66/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläpä terveydenhuollon alalta eli eipä nyt pidä paikkaansa, että koulutetut äidit imettävät ja kouluttamattomat eivät! Koulutettu äiti ehkä uskaltaa rohkeammin tehdä omia päätöksiään ja uskoa itseensä. Niin ja ei meillä ole tarvinnut pullojen kanssa yöllä läträillä, silloin on nukuttu!

Vierailija
67/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hemmetissä joku imettää lastaan yli vuoden ikään. Yli kaksi vuotiaaksi on jo silkkaa hulluutta! ei se tee teistä parempia äitejä vaikka imettäisitte lapsianne koko niiden elämän joku järki pitää olla! itse imetin 3,5 kk ja siirryttiin pulloon enkä todellakaan koe itseäni huonoksi äidiksi siksi että en imetä lastani koulu ikään saakka!

että joku joka ei ole imetystä kovinkaan kauan tehnyt, tulee meuhkaamaan:) Pakkohan se aina jonkun on, en tajuu...

Onko KUKAAN pitkään imettäneistä äideistä sanonut olevansa jotenkin parempi äiti imetyksen pituuden perusteella? Tai haukkunut huonoksi äidiksi ketään?

Mä hemmetti soikoon imetän edelleen (1v8kk lapsi) ja se ei kuulu kenellekään tippaakaan .Saatanpa olla niin hullu, että imetän yli 2v:)

Vierailija
68/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopusta 5kk, lopettettin "yhdessä" koska oli viimeiset 2vkoa vaan oikealla rinnalla, vasenta hylki

Vierailija
69/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitaa syyllistaa? Taa on just tata kotiaiti-tyossakayva, tissi-pullo, oma peti-perhepeti -vaantoa, joka alkaa olla todella rasittavaa. Kumma, kun aikuiset ei osaa olla arvostelematta toisten valintoja. Olkaa tyytyvaisia, etta teidan valintanne toimivat teidan perheessanne ja muut tekevat omat paatoksensa. Kaikki tekevat valilla huonoja valintoja ja valilla homma osuu nappiin. Kukaan ei kuitenkaan voi mitenkaan tietaa, miksi toiset valitsevat niinkuin valitsevat. Antakaa olla. : ) Kunhan lapset kasvavat suht tyytyvaisina ja kaikki on kohtuullisen ok koko perheella, se riittaa. Perheet eivat ole taydellisia.Eikohan suurin osa vanhemmista yrita parhaansa.

Vierailija
70/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista 1v4kk

Keskimmäistä 1v 2kk

Kuopusta 2v 4kk (ruoka-aineallergiadietti molemmilla, ainoa sopiva maito)

Vierailija
71/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lasta imetin 3kk

2.lasta imetin 2kk, allergisoitui maidolleni siksi lopetin

3. lasta imetin 4kk, sitten maito loppui

4. lasta imetin 5,5kk, jonka jälkeen lapsi ei halunnut, koska maitoa ei yksinkertaisesti tullut, kuten ei tullut 1 ja 3 lapsenkaan kohdalla. JA KYLLÄ SÖIN JA JOIN, mutta pumppaamallakaan en saanut maitoa tulemaan kuin 10-20mll/PÄIVÄSSÄ, eli johan tässä maalaisjärkikin sanoo, ettei se lapselle riitä. Mutta meilläpä ei ole ollut kenelläkään neljästä lapsesta yhtään KORVATULEHDUSTA !

Vierailija
72/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole lapset sairastelle onneksi. 3.vuotiaalla on ollu 2.korvatulhdusta ja muutama flunssa ja pienempi ollut terve kuin pukki. :)

Vierailija
73/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin:

ekaa 12 kk

tokaa 12 kk

kolmatta 13 kk

neljäs on nyt 14 kk ja imetys ei ole loppumass lähiaikoina

(Koulutuksesta kiinnostuneelle tiedoksi: KM. Oma kokemukseni lähipiiristä on myös se, että enemmän koulutetut imettävät pidempään, mutta ei oman kokemuksen eikä edes av-tutkimuksen perusteella vielä voi yleistää. ;) Ikäväkseni huomaan tuntevani kome äitiä, jotka eivät ole tupakoinnin takia imettäneet juuri ollenkaan, heillä kaikilla koulutuksena pelkkä peruskoulu ja mahd. ammattikoulu.)

Vierailija
74/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaamisella ja maidontulolla ei ole mitään tekemistä keskenään! Pumppaamalla en ole koskaan saanut yli 20 ml/päivässä, mutta kahta lasta olen täysimettänyt 6 kk ja imetys jatkunut yli 1,5 vuotta. Johan tässä MAALAISJÄRKIKIN sanoo, että kyllä sitä maitoa silti on riittänyt (kasvu yläkäyrillä).

mutta pumppaamallakaan en saanut maitoa tulemaan kuin 10-20mll/PÄIVÄSSÄ, eli johan tässä maalaisjärkikin sanoo, ettei se lapselle riitä.

Vierailija
75/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin 10kk. Yöt meni lopulta siihen, että tyttö nukkui VAIN rinnalla ja äiti ei sitten juuri ollenkaan. Kun lopetin yösyötöt, niin tyttö ei halunnut enää päivälläkään. Luulen, että imetyksen lopettaminen oli kovempi pala äidille kuin tytölle:) Lopettaminen oli kuitenkin oikea päätös, koska sain yöunet takaisin. Jo lopettamista seuraavana yönä tyttö nukkuin 10 tuntia omassa sängyssä ja sama tahti on jatkunut! Nyt odotellaan kakkosta:)

Vierailija
76/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Ja en kyllä allekirjoita väitettä tuosta rintaruokinnan helppoudesta versus pulloruokinta...

Ekat 3 kk istuin lähinnä sohvalla klo 13 - 23 väiisen ajan tissi vauvan suussa, päivällä saattoi olla "jopa" tunnin tauko mutta illalla 20 minuuttia oli maksimi minkä pystyin olemaan poissa. Vauva kyllä nukkui suht' hyvin, 2 x yössä heräsi pariksikymmeneksi minuutiksi syömään.

Lapsi kasvoi kyllä tosi hyvin, mutta olin itse ihan puhki ainakin henkisesti kun meillä ei muuta ollutkaan kuin tuota ns. tiheän imun kautta. Maitoa ei ikinä tullut herumalla (esim. liivinsuojia ei tarvinnut lainkaan) tai suihkuamalla, kokeilin myös kaikki mahdolliset pumppauskeinot ja -laitteet; ainoastaan käsin lypsämällä sain puolessa tunnissa puoli desiä kupin pohjalle.. Kaikki mahdolliset ruoka- ja juomavinkit kyllä tuli kokeiltua.

Kun vauva 4 kk:n iässä aloitti rinnasta kieltäytymisen, kokeilin kaikki mahdolliset imetysasennot, -paikat, pesimiset, puoliunessa imettämiset yms. yms. mutta ei auttanut. Ja juu, ehkäpä tuo olisi sitä tissiä huolinut enemmänkin "kun nälkä tulee" eli jos olisin toista huudattanut yöllä nälissään. Siihen ei minusta kuitenkaan ollut, koska vauvan unirytmi oli niin hyvä etten todellakaan viitsinyt alkaa koko perhettä valvottamaan (ja niittämään satoa kuukasitolkulla eteenpäin) vaan otin kiinteiden kokeilun ja korvikkeet kehiin.

Nyt odotan toista lasta, ja jos elämä menee taas tuohon tissien ympärillä pyörimiseksi niin otan kyllä pullot käyttöön jo aiemmin, kyllä se esikoinenkin tarvitsee äitiään...

Mutta ehkä tällä kerralla meilläkin on sellainen vauva, joka päivisin vetäisee satsinsa parin tunnin välein ja tankkaa vasta ennen yöunia....

Vierailija
77/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko aina nestemäisen korvikkeen mukaan? Meillä vauva 6 vkoa osittaisimetyksellä ja kauhulla odotan kun joudutaan jonnekin lähtemään.

Vierailija
78/82 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) 1v. 2kk.

b) 1v. 2kk.

c) 1v.

Kolmonen meni hoitoon 10kk iässä ja imetys loppui tasan 1v. Sain keuhkokuumeen, eka lääkekuuri turhaan ja tokaa hakiessa lääkäri totesi että nyt ei ole vaihtoehtoja... Kaikki meni onneksi tosi ok!

Eli meillä ollaan siirrytty suoraan tissistä maitoon; ja olen ylpeä itsestäni!!!

Vierailija
79/82 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imeneet

a) 1 v 2 kk

b) 1 v 4 kk

c) 1 v 1 kk ja edelleen.

Kirjoitanpa virinneeseen keskusteluun oman lisäykseni ja mielipiteeni.

Sekä a ja b eivät enää saapuneet rinnalle tai maitoa kyselleet, joten en tarjonnut. Hyviä muun ruuan syöjiä puolivuotiaasta lähtien kaikki - meillä ei ole annettu mitään vellejä, vaan puuroa alusta lähtien. Kukaan lapsista ei ole imenyt koskaan tuttia tai pullotuttia, sillä minä olen ollut heille imemisen tarpeen tyydyttäjä. Esikoisella ei korvatulehduksia, kakkosella kaksi ja kolmosella kaksi tähän mennessä - elinpiirimme laajentunut huomattavasti, vaikuttanee asiaan? Olen sekä keskiaste- että korkeakoulutettu.

Meillä projektiin on osallistunut koko perhe eli olen saanut keskittyä vauvaan makoillen hänen kanssaan loputtomiin makkarissa ja ruoka- ja viihdepalvelu on pelannut. Mies on siis hoitanut kaiken mahdollisen imetyksen onnistumiseksi ja minä olen jaksanut sitä kovaa työtä loputtomiin. Loputtomiin tarkoitti ensimmäisen kohdalla pisimmillään nelituntisia maratoneja, toisen kohdalla jopa kuusituntisia ja kolmannen kanssa hieman lyhyempiä. Joskus pää on meinannut hajota ja vartalo on krampannut ja ja silti on pitänyt jatkaa, koska olen tiennyt, että lopussa kiitos seisoo: lapsi nukkuu pitkään ja hyvin eli kolme tuntia ;) Kaikki ovat jossain vaiheessa, usein kahdeksan kk:n kohdalla, hötkyilleet öisin niin, että imetyksiä on tullut vaikkapa 12 yössä, mutta niistäkin on selvitty.

Alussa minusta oli oleellista se, että kun sänky alkoi käydä ahtaaksi kolmelle, mies muutti nukkumaan muualle. Näin jatkettiin, kunnes lapsen nosto pinnasänkyyn alkoi onnistua ongelmitta. Kolmosen kohdalla oli tärkeää myös se, että mies pysäytti kakkosen yöhaahuilut olkkariin ja minä sain hoitaa vauvaa rauhassa. Kaikki lapset ovat muuttaneet omaan huoneeseensa noin 8-9 kk:n iässä ja sitten olen käynyt imettämässä joko patjalla tai nojatuolissa - välillä molemmissa nukkuen. Joskus tuntuu oudolta tämä länsimainen lasten erillishuoneisiin laittamisen periaate, mutta näin olemme itsekin kasvaneet ja lopulta oman huoneen rauhasta vähän isompana nauttineetkin. Ovathan lapset kuin aurinkoja aamulla, kun kömpivät meidän sänkyyn kainaloon ja kaikilla on selvästi vahva turvallisuudentunne - nukkuvat useimmiten rauhallisesti.

Pulloruokinnasta tiedän jotain hajanaista, joten vaikea sanoa mitään varmaa. Sekä imetys että pulloruokinta ovat helppoja tapoja omalla tavallaan - molempien hehkuttajat ovat siis oikeassa :) Imettävät äidit tarkoittavat imetyksen helppoutta korostaessaan usein sitä, että imettäessä ei tarvitse edes kunnolla herätä ja voi nukkua samalla. Ei siis tarvitse nousta välttämättä edes ylös. Ruoka on parissa sekunnissa tarjolla oikeanlämpöisenä ja sitä tulee lisää automaattisesti. Jos vauva ei tule tyytyväiseksi oitis, vaihdetaan rintaa. Pulloruokinnan etuja ovat käsittääkseni nämä seuraavat. Vauva syö itsensä nopeasti kylläiseksi ja unta riittää pitkälle, hyvin varhain jopa koko yö. Hoitajaksi käy isä tai kuka tahansa muu henkilö. Äiti saa levätä ehkä imettävää paremmin ja saa jo varhain aivan omaa aikaa. Eri asioita ovat sitten vauvan ja äidin vuorovaikutusasiat ja ne kaikki terveysvaikutukset, kuten hampaiden ja leuan asento, diabetes ja sydän- ja verisuonisairaudet. Tässä listasin vain noita helppousasioita.

Moni ei viitsi imettää tai kokee pakokauhua, kun pieni nyytti vie koko ajan ja hallitsee täysin koko perhettä. Moni laittaa etusijalle oman mielihyvänsä, kuten tupakoinnin. Moni ei tiedä, että imettäminen on hikistä ja rankkaa työtä ja luulee tehneensä kaikkensa tarjottuaan rintaa tunnin. Moni mies ei mahdollista hyvää imetystä hoitamalla äitiä ja kotia mallikkaasti. Moni luulee, että imetys on lopetettava, kun vauvalle tulee hampaita. Moni säikähtää paria puraisua ja lopettaa imetyksen, vaikka vauva ei selkeän kiellon jälkeen purisi enää ikinä. Esikoinen puraisi kahdesti, kakkonen ja kolmonen eivät koskaan, mitä nyt vahingossa kiireessä imuotetta hakiessa on vähän kirpaissut pari kertaa. Moni äiti ei syö kunnolla, jotta jaksaisi imettää. Moni vauva imee tuttia, joten rinnalle ei riitä imuvoimia ja -haluja. Moni vauva syö pulloruokaa ja saa siitä ravinnon niin nopeasti, että rinnan imeminen ei enää suju ja kiinnosta, koska se vaatii paljon enemmän työtä. Onneksi vauvoille on kuitenkin äidinmaitoa korvaavaa ruokaa - se on monille tärkeä asia eri syistä, joskus hyvin vakavistakin syistä, joihin äiti ei voi itse lainkaan vaikuttaa. Täysimetystä, osittaisimetystä, taaperoimetystä ja leikki-ikäisimetystä tärkeämpää on se, että lapsella on jokseenkin täyspäinen äiti :) Kukin perhe tekee päätöksensä omassa viitekehyksessään, jota toinen ei aina ymmärrä. Ja pääasiahan on se, että lapsi oppii syömään ja juomaan sitä, mitä muukin perhe :)

Vierailija
80/82 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) esikoista 10kk, lopetti itse kun oppikävelemään

b) 15kk

c) kuopus on nyt 14kk ja vielä imetän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi