G: KAUANKO IMETIT
Kommentit (82)
miten hemmetissä joku imettää lastaan yli vuoden ikään. Yli kaksi vuotiaaksi on jo silkkaa hulluutta! ei se tee teistä parempia äitejä vaikka imettäisitte lapsianne koko niiden elämän joku järki pitää olla! itse imetin 3,5 kk ja siirryttiin pulloon enkä todellakaan koe itseäni huonoksi äidiksi siksi että en imetä lastani koulu ikään saakka!
a) 8kk
b)10kk
esikoinen alkoi purra.
imetin 8kuukautta, poika lopetti itse ..( vain yksi lapsi..).
imetys on kamalaa. Kolmatta lasta en imettäisi ollenkaan! Molemmat pulloruokitut lapset terveitä (jo koululaisia), älykkäitä, ei allergioita ja antibioottikuureja nolla!
esikoista reilun 9kk
toista reilun 8kk (olisin tahtonut ainakin vuoden,mutta hylki pitkään ja lopulta alkoi puremaan).
kyllä tosiaan on kova puollustelu päällä pulloruokkineilla!
Tähän olis pitänyt pistää lisäkysymyksenä koulutustaso ;) Veikkaan että nuo samantien pulloon siirtyneet on heikosti koulutettuja/kouluttamattomia..
(ja olen itsekkin heikosti koulutettu (vielä) mutta silti ymmärrän miten tärkeää on olla olematta noin itsekäs ja tyhmä.)
kyllä tosiaan on kova puollustelu päällä pulloruokkineilla!
Tähän olis pitänyt pistää lisäkysymyksenä koulutustaso ;) Veikkaan että nuo samantien pulloon siirtyneet on heikosti koulutettuja/kouluttamattomia..
(ja olen itsekkin heikosti koulutettu (vielä) mutta silti ymmärrän miten tärkeää on olla olematta noin itsekäs ja tyhmä.)
No olen lääkäri ja se joka toista lastaan vain sen 1,5 kk. Kyllä lapsen on TÄRKEINTÄ saada se ravinto,eikä se että lapsi huutaa monta tuntia nälkää VAIN KOSKA ÄITI HALUAA VÄLTTÄMÄTTÄ IMETTÄÄ.
b] toista yritin imettää 1,5kk, maitoa ei vain tullut, suunniteltusektio.
Stressasin ja yritin neuvolan ohjeiden mukaan. Muiden kohdalla olin viisaampi ja kuuntelin itseäni.
Toista kaksi vuotta.
Kolmatta 1v 6kk.
Nelosen imetyksen lopetin vuoden vanhana. Maitoa olisi tullut ja lapsi olisi imenyt,mutta en halunnut imettää pidenpään.
Kallosen ja kolmosen aikana sairastin rintatulehduksen, mutta onneksi sain lääkkeet, joiden aikana voi imettää. Nelosen imetysaikana sairastin keuhkokuumeen, mutta jaksoin jatkaa imetystä, koska se oli helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen. Sankariksi en halua, olen vain laiska.
B: 3,5 vuotta
Ekan kanssa ei lähtenyt käyntiin koko imetys. Luulen että siihen vaikutti se alkushokki mikä ekan vauvan saamisen jälkeen yllätti. Toisen kanssa sitten sujui kuin itsestään. Tietoa imettämisestä oli ehkä enemmän ja toinen lapsi ei enää niin kovasti yllättänyt kuin tuo eka.
ilmoittautuu.
Lapsi syntyi pienipainoisena, eikä jaksanut imeä/pysyä hereillä. Eka kuukausi oli kauhea rumba, kun lapsen ruokailut piti painon vuoksi olla aika tarkalleen 3h välein ympäri vuorokauden. Rumba siksi, että HALUSIN niin kovasti imettää: ensin rintaa suuhun >> ei lapsi saanut mitään >> sitten pullolla maitoa >> sitten koetin pumpata >> vaikka olisin tehnyt mitä, niin en saanut revittyä kuin 20-30ml. Ei mitään järkeä. Olin sekoamisen partaalla, kunnes Jorvin ihana lääkäri sanoi, että lopeta tuo itsesi kiusaaminen, pulloruokinnassa ei ole mitään pahaa ja maito on ainakin tasalaatuista ja ihan erilaista kuin jotkut 70-luvun litkut (joita itsekin olen saanut).
Ja tyttömme on kaveripiirin tervein, ei kertaakaan korvatulehdusta, ei allergioita, hyvällä ruokahalulla varustettu iloinen ja temperamenttinen kaksivuotias kaiken kaikkiaan.
Myös lapsen isä sai olla innolla ja tasavertaisesti mukana ihan alusta asti.
Ei se elämä ole niin mustavalkoista kuin av-palstaa lukiessa joskus luulisi.
Onpas kiva lukea että löytyy näin paljon niin pitkään imettäneitä. Tulin tästä ketjusta hyvälle tuulelle. =)
Itse imetin esikoista 2v 8kk ja tämä kakkonen on nyt ollut täysimetyksellä puoli vuotta ja jatkan osittaisimetystä niin pitkään kun lapsi haluaa.
Sekä a) että b) 0 kk, 0 päivää, 0 kertaa.
Syynä oma lääkitys. Ekan kohdalla teki pulloruokinta tosin asioista helpompaa, koska kuten jonkun aiemman vastaajan lapsi myös minun lapseni oli syntyessään alipainoinen, ja ruokaa piti antaa 3 tunnin välein. Helpotti omaa oloa todella paljon nähdä paljonko lapsi oikeasti söi. Toki, jos olisin imettänyt, tämän syömisen määrän olisi voinut mitata vaa'an avulla, ei sen vaikeampaa.
Ihmettelen noita pulloruokkijoita jotka yöllä nousevat keittelemään pulloja kun
luonto on keksinyt helpomman ja luonnollisemman tavan hoitaa asia.
En koskaan keitellyt tuttipulloja!
Ihmettelen noita pulloruokkijoita jotka yöllä nousevat keittelemään pulloja kun
luonto on keksinyt helpomman ja luonnollisemman tavan hoitaa asia.
En koskaan keitellyt tuttipulloja!
1-2 kertaa viikossa on riittää. Ja kun vauva alkaa tunkea käsiään suuhun, niin keittämistä ei enää tarvita, pesu riittää.
tappeluksi menee kuitenkin, kun kukaan ei osaa murehtia vain omia asiotaan.. Anyway.. kolme lasta ja jokaista 2 tai 3 kk.. ja yhtäkään pulloa en ole muuten ikinä keittäny.. =)
Luulenpa että voit jättää lisämaidon kokonaan pois kun lapsi alkaa syömään 5xpv ja syö iltapuuron,lisämaitoa annat kuitenkin melko vähän ja puuron jälkeen lapsen pahin nälkä on taltutettu eikä niin tolkuttomasti enää maitoa kaipaa ennen unia. Voit myös päivisin vuorotella noiden imetysten ja kiinteiden kans, että esim. Aamulla ensin maito,sit puuro, lounaalla taas sose ensin, välipalalla maito ja sitten päivällisellä ja iltapuurolla vasta kiinteiden jälkeen..ja tarjoa rintaa välissäkin jos maistuu niin menee tasaisesti molempia:) tuskin se maidontulo enää hiipuu kun lapsi käy tasaisesti rinnalla kuitenkin:)
siis en tarkoittanutkaan kritisoida heitä joilla on joku OIKEA syy. Eli keskonen,oma lääkitys.. tms.
Mutta kun suurimmalla osalle ei tosiaan ole siitä kyse,ei vaan viitsitä edes yrittää ja sitten selitellään että "maito loppu". Jos on niin itsekäs ettei lapselleen tahdo sitä parasta,niin olis edes pokaa myöntää se ilman tekosyitä.
Ja siis,tietämättömyydestähän se suurimmalla osalla on kiinni. (tästä myös kiitos neuvola-systeemillemme joka ei tosiaan tue imetystä).
Turha on selitellä että meidän Nico-Petterikin on ihan terve vaikka en imettänyt. Ne kun ei näy ulospäin välttämättä,varsinkaan lapsena. Juuri katsoin ohjelman aiheesta ja korvikeruokinta lisää suuresti riskiä diabetekseen,sydän-ja verisuonisairauksiin.. ja ties mihin,lista oli pitkä. Ja ne eivät siis tosiaan näy vielä kouluiässä,niinkuin joku jo puollusteli.
Mulla on maidon valuminen loppunut aina kolmen neljän kuukauden imetyksen jälkeen. Sitä ennen on kyllä ollut hankalaa, mutta sen jälkeen on helpottunut, kun maidon määrä on alkanut vastata kysyntää.