Ylipaino-hedelmällisyys-vauvakuume-laiduttaminen
Tulipas pitkä otsikko..
Tässä kun on tullut lueskeltua paljon noita naisen hedelmällisyyteen vaikuttavista tekijöistä, niin aina mainitaan se että ylipaino vaikuttaa heikentävästi koska se aikaansaa epäsäännöllistä kiertoa menkoissa. Mutta jos on reippaasti ylipainoinen, ja silti ihan kellontarkka kierto niin onko sillä muuta merkitystä? Tietysti ylipaino on raskaudelle oma riskinsä, että ehkä luonto hoitaa siinä mielessä homman että normi painoisena on helpompi muutenkin tulla raskaaksi.
Tässä pitäisi otta kyllä nyt itseään niskasta kiinni ihan tosissaan, painoa tullut kesän jälkeen tooodella reippaasti, ja olihan tuota ennestäänkin ihan kiitettävästi. Kun ei se varmaan mahdollisena raskausaikana ole sitten ainakaan helpompaa, toki ehkä eri tavalla alkaa kiinnittämään huomiota ruokavalion terveellisyyteen.
Olisi kiva kuulla teidän vauvakuumeilijoiden ja myös odottajien painonpudotustarinoita :)
Kommentit (4)
Pitäisi miettiä melkein, mistä johtuu ylipainosi.
Kokemusta: Yritin esikoista yli puolivuotta ennen kuin tärppäsi. Minulla oli foolihapon puutosta ja kun nauttiin kuukauden foolihappovalmistetta ja samaan yhteyteen sitten tärppäsi. Sattumaako? No nyt kuitenkin olen puottanut painostani(80,6kg) n, 16kg painonvartijoiden ryhmässä kulkien n. kokonaisen vuoden ja olen yrittämässä toista lasta. Tämän kuluneen vuoden aikana olen tarkkaillut ruokavaliota opiskellessa uutta elämäntapaa ryhmässä kulkien. Olen mittauttanut kolesteroliarvot ym. niin huima parannus: 6.1->4,8. Samalla minulla on kuukautiskierrot tulleet todella säännölliseksi eli 28 1/3 vuorokautta kierto. Ja kerrottakoot lisäksi sen, että nautin säännöllisesti monivitamini valmisteita sekä kalaöljyä (pitäis kuurimaisesti). Aloitin toisen lapsen yrittämistä kuluvan kuukautiskierron aikana ja oireiden perusteella taidan olla raskaana. Toivon vain ettei keskeydy ja tule kuukautiset. Ylipainoisena taisin kärsiä b-vitaminin puutoksesta ja se taitaa johtua liian huonoista ruokailutottuksista eli GI arvot korkeat hiilareissani ym. Käsittääkseni jossain dokkarissa ylipainoiset ihmiset kärsivät karkin ja limukan, roskaruoan syönnin vuoksi b-vitaminin puutoksesta. Ilmeisesti näiden eineksien käsittelyyn kuluu b-vitaminia paljon. Itse en entisessä elämässä kokenut syöväni liikaa roskaruokaa, mutta näin ruokapäiväkirjaa pitäen pullukkakerhon aikana olen huomannut syöneeni silti epäterveellisesti. Valinnat syöntitilanteissa ovat olleet epäedullisia lastenhankintaa ajatellen. Muutokset edelliseen syöntitapaan: säännölliset ruoka-ajat, vettä 8 lasia päivässä, kalaöljyvalmisteet sekä vitaminit, lautasmalli, makean rajoittaminen ja joka aterialla (aamiainen, lounas, päivällinen sekä välipalat(2)) syön 1-2 hedelmää/marja-annosta/kasvista. Enää en syö koko ajan ja olen lisännyt huimasti kasvisten ja hedelmien syöntiä.
Kuulostaa hurjan ankaralta kuurilta, mutta ei se sitä ole. Säännölliset syöntitavat kulkevat käsikädessä tytön unikoulurytmien kanssa. Eihän tyttönikään syö makupaloja koko päivän. Syön siis itsekkin, kun on syöntiajat. Pysyn pirteänä, reippaana ja olo ei ole niin kuin täyteen puhalletulla ilmapallolla tahi tyhjäksi rikotulla (ähky/nälkä). Ja säännölliset ruokailuajat ovat vieneet kiusaukset minimiin. Aika helpottaa. :)
Noh, toivottavasti jotain tästä tarttui sinulle.. Pyrin vain kertomaan, ettei välttämättä se kilogrammayksikkö määrältään ole se avainsana lapsettomuuteen vaan se, mitkä ovat sinun ravinnearvot tällä hetkellä. Ovatko ne otolliset lapsen rakentumiseen sisälläsi? En ole lääkäri - pelkkä insinöörin ketale, joten ei juttuni perustu mihinkään valiotietoon. Saatan saada kritiikkiä näillä jutuilla mutten onneksi kritiikkiä pelkää. ;)
Jep, olihan sinulla monta hyvää pointtia. Itsekin peräänkuulutan terveellistä ruokavaliota ja syön kyllä paljon kasviksia. Kolesteroli 3,5 ja verenpaine 115/70, paastoverensokeri 4,2 että sikäli hyvillä vesillä mennään. Raskauden yritysaikana olen ottanut niitä 2+ foolihappo-vitamiinitabletteja. Mutta juuri se kaikki muu sitten..makea on selkeä heikkous, sitä tulee vedettyä niin suruun, iloon, väsymykseen, ahdistukseen ja muuten vaan. Painonvartijat kokeiltu kolmeen kertaan ja monta muutakin konstia. Lopputulos on aina noin -10kg ja sen jälkeen +15kg, siitä sitten noin 25kg kertynyt ylimääräistä (herranjumala, 1/4 100kg!). Eli sitä pahinta mahdollista jojoilua, mikä pitäis saada loppumaan:(
Jojoilua minullakin ollut. Ja pullukkakerhossa juossut sen 10 kertaa. Tällä kertaa päätin, että nyt jää viimeiseksi kerraksi. Ekasta kerrasta lähtien jäi mieleen opit ja koin et siitä lähtien olen syönyt terveellisesti mut nyky kiepin jälkeen huomasin, et ei se ihan terveellinen valio ollutkaan. Minullakin ekan raskauden aikana oli paineet mitä erinomaisimmat samoten paastoverensokeri mut kolesteroli ..
Kun aloitin tänä vuonna sen 'viimeisen' kerran pullukakerhon, niin minua motivoitti raskauden ja synnytyksen jälkeinen nopea muodonmuutos (kaame läski). Ja ajoitus laihduttamisen aloittamiseen oli tärkeä. Olo oli kertakaikkisen huono sillä painolla: läähättämiset pukiessa kenkiä, väsymys, huono itsetunto, peilikuva kauhistus ja ne 44 koolla olevat vaatteet. Mielikuva itsestä pään sisällä oli kuitenki sen 4-6 vaatekokoa pienempi - jännä sinänsä. Kuvat joulun ajoilta yllätti: mistä oli nuo makkarat tulleet selkään liivien alapuolelle ja kasvoihin turvotus, sekä ylimääränen leuka. Mieli teki koko ajan aloittaa jo laihduttaminen, mut odotin että kiireet hellittää ja on aikaa pitää päiväkirjoja, suunnitella lyhyitä toimintamalleja laihtumiseen eli tavotteita päivämäärineen ja palkintoineen. Hitaasti ne kilot lähti ja välillä tuli takasikkin jokunen sata gramma. Pääasia oli etten heittänyt leikkiä kesken, vaikka takana oli huimasti ylitetyt pistepäivät. Peli kerrasta poikki ja vaikka viikko ooli kesken niin en odottanut sitä seuraavaa maanantaita vaan heti seuraavana päivänä katkasin putken. Nyt aamulla kävin puntarilla ja painoin 63,4kg. Toivon, etten seuraavan raskauden aikana nosta painoani normikäyrien vauhtia nopeammin saati extrakiloilla. JA toivon, että tästä nyt tuli se uusi elämäntapa vihdoin ja viimein, että sitten näillä uusilla tavoilla ne raskauden aikana kerätyt kilot lähtisi pois. Tsemppiä, Aurinkotuuli! Kyllä se siitä lähtee joku päivä! :)
Säännöllisistä ruokarytmistä muuten: tukevat hyvin imetystä. :) Maitoa tuleepi paljon tasasempaan tahtiin eikä tartte miettiä, saako lapsi sitten tällä hetkellä vähemmän mitä edellisellä kerralla jne.
eikäi sillai muuta merkitystä riski saada iso vauva ( josta voi seurata komplikaaatioita) tai diabetes on kai ne merkittävimmät.
itsellä yli 30 ekassa ja yli 33 bmi heti tulin molemmista raskaaksi kun pillerit jätin raskaudet meni hyvin painoa tuli aikalailla sallittu olin myös aika tarkka syömisissäni. aattelin "laihduttaa" eli liikkua ja syödä terveellisesti raskaus aikoina mutta tosipahan olon vuoksi ei liikunta kyllä onnistunut. jälkitarkastuksissa painoin aika saman kuin ennen raskauksia.