Veisitkö lapsen lääkäriin vielä tänä iltana?
Viime yönä kuume 39,3 laski lääkkeillä pois koko päiväksi, mutta lapsi vain nukkui eikä jaksanut tehdä mitään vaikka ei ollut kuumetta.
Kuume nousi taas 39,4 klo 19.30 ja annoin Pamol F-lääkettä nyt kuume 38,2 ja lapsi edelleen vaan nukkuu
On juonut jonkun verran ja pissaa tulee.
Olen soittanut 2 kertaa terveysneuvontaan ja neuvottu lähtemään päivystykseen jos yleistila heikkenee. Miten sen nyt tulkitsee kun lapsi on ollut voipunut koko päivän
Kommentit (42)
huolestuneita vanhempia kuin pohjasakkaa: "Ei sillä teidän lellikersalla mitään oikeasti ole. Olette vain hypokondrisia vanhempia, jotka aiheuttaa lapselle haittaa turhilla tutkimuksilla." Sen takia en ainakaan itse oikein uskalla viedä lasta lääkäriin kuin hengenhädässä.
Miksi lekuriin menoa arvotaan usein niin pitkään.
Tämä syyllistäminen on siitä vaarallista, että se ei toimi niille vanhemmille joille se on tarkoittu, mutta ehkäisee muita viemästä lapsia tarvittaessakin lääkäriin.
Tarkoitan että äiti joka vie lapsensa päivystykseen jokaisesta aivastuksesta tekee niin syyllistämisestä huolimatta. Mutta samalla moni lapsi jää ilman tarvitmaansakin hoitoa, koska aremmat äidit pelkäävät hoitajien ja lääkärien ilkeilyä turhista käynneistä.
sen takia, että lapsi viedään päivystykseen. Enemmän siellä niitä juopporetkuja on kuin lapsia. Ja jos niillä (itse aiheutettu humala, loukkaantuminen) on suurempi oikeus olla siellä kuin lapsella, josta ollaan huolissaan, niin ihmettelen suuresti sellaista suhtautumistapaa.
Vie vaan lapsi päivystykseen jos yhtään huolettaa!
huolestuneita vanhempia kuin pohjasakkaa: "Ei sillä teidän lellikersalla mitään oikeasti ole. Olette vain hypokondrisia vanhempia, jotka aiheuttaa lapselle haittaa turhilla tutkimuksilla." Sen takia en ainakaan itse oikein uskalla viedä lasta lääkäriin kuin hengenhädässä.
Tai ehkä Porvoossa, mutta ei täällä ainakaan.
Tämän johdosta epäselvissä tapauksissa viemme lapsen yksityiselle lääkärille. Siellä ovat kiitollisia joka eurosta joka sinne kannetaan eikä verikokeissa ym pihdata jos on syytä olettaa että kyse on muusta kuin perusflunssasta. Lapseen (ja hänen terveyteen) olen valmis sijoittamaan, olkoon se sitten pois minun vaaterahoista tms.
Influenssassa lapsi on kuumeinen ja vetelä. Meillä jaksoivat katsoa videota jonkun verran, eivät lukeneet eivätkä leikkineet. Juomista (laimennettua mehua, vettä), hedelmiä, jukurttia, muu ei maistunut. Käytin lapset lääkärissä joka totesi taudin ja sanoi että vetelyys kuuluu kuvaan. Ap:n lapsesta on paha sanoa mitään näkemättä, voi olla myös jotain muuta.
Miksi lekuriin menoa arvotaan usein niin pitkään.
Tämä syyllistäminen on siitä vaarallista, että se ei toimi niille vanhemmille joille se on tarkoittu, mutta ehkäisee muita viemästä lapsia tarvittaessakin lääkäriin.
Tarkoitan että äiti joka vie lapsensa päivystykseen jokaisesta aivastuksesta tekee niin syyllistämisestä huolimatta. Mutta samalla moni lapsi jää ilman tarvitmaansakin hoitoa, koska aremmat äidit pelkäävät hoitajien ja lääkärien ilkeilyä turhista käynneistä.
Kurja olisi kipeän lapsen kanssa odotella tk-päivystyksessä. Tosin yksityiseltä on sitten lähetetty useamman kerran lastenklinikalle, mutta lasten sairaalapäivystys on eri juttu.
Kun ei ole muita oireita kuin kuume. Jos on pelkkä kuume se on syy viedä lapsi lääkäriin samanpäivän aikana! Jos flunssa oireita kurkkukipua voi odottaa muutamia päiviä voinnin mukaan tietenkin mutta jos pelkkä kuume niin ehdottomasti näytille.
että lapsen vanhempien vaisto sanoo aika hyvin, että onko lapsella joku hätänä vai ei. Jos vanhemmat on huolissaan, lapsi on syytä tutkia. Arvelen että aika minoriteetti on se joukko vanhempia jotka hyväksikäyttää systeemiä tai käy päivystyksessä harrastuksenaan, sen verran tylsää siellä on istua ja lisäksi se on oiva paikka kerätä koko sarja kulloinkin jyllääviä pöpöjä kotiinsa.
Itse olen mennyt joskus lääkäriin sen uhallakin että se on turha käynti, koska on vaan sellainen olo, että kaikki ei ole lapsella kunnossa. Joskus käynti on ollut tarpeeton siinä mielessä, että lapsi ei ole tarvinnut lääkärin hoitoa. Mutta joskus on hyvä saada se lääkärin sana, että kaikki on kunnossa tai että kotihoidolla pärjää. Olen sairaanhoitaja mutta en katso tietäväni kaikkea kaikesta tai että en saisi koskaan erehtyä käyttämään lasta "turhaan" terveyskeskuksessa. Niinollen ei tarvitse maallikkovanhemmankaan hävetä jos nyt joskus vie "turhaan" lapsen lääkäriin. On myös niitä tarinoita, että vanhempi on joutunut vaatimaan lapselleen tutkimuksia, joissa onkin löytynyt jotain hoitoa vaativaa. Kannattaa siis luottaa jossain määrin vaistoonsa ja maalaisjärkeensä.
en välttämättä lähtisi(johtuen pitkästä matkasta 80km sivu) mutta seuraisin tilannetta tarkkaan ja jos kunto huononisi niin lähtisin yöllä
ja ottaneet tulehduslabroja. Miten sitten vanhempien pitäisi tietää?
Jos lapsi on ollut nuutunut koko päivän silloinkin, kun ei ole ollut kuumetta, niin jokin on vialla. Perussääntö on, että lapsi joka ei jaksa enää leikkiä, on vietävä päivystykseen. Nimenomaan juuri silloin, kun ei jaksa leikkiä kuumeettomanakaan.
Ja siis tämäkin vastaaja on lääkäri
että lapsen vanhempien vaisto sanoo aika hyvin, että onko lapsella joku hätänä vai ei. Jos vanhemmat on huolissaan, lapsi on syytä tutkia. Arvelen että aika minoriteetti on se joukko vanhempia jotka hyväksikäyttää systeemiä tai käy päivystyksessä harrastuksenaan, sen verran tylsää siellä on istua ja lisäksi se on oiva paikka kerätä koko sarja kulloinkin jyllääviä pöpöjä kotiinsa.
Itse olen mennyt joskus lääkäriin sen uhallakin että se on turha käynti, koska on vaan sellainen olo, että kaikki ei ole lapsella kunnossa. Joskus käynti on ollut tarpeeton siinä mielessä, että lapsi ei ole tarvinnut lääkärin hoitoa. Mutta joskus on hyvä saada se lääkärin sana, että kaikki on kunnossa tai että kotihoidolla pärjää. Olen sairaanhoitaja mutta en katso tietäväni kaikkea kaikesta tai että en saisi koskaan erehtyä käyttämään lasta "turhaan" terveyskeskuksessa. Niinollen ei tarvitse maallikkovanhemmankaan hävetä jos nyt joskus vie "turhaan" lapsen lääkäriin. On myös niitä tarinoita, että vanhempi on joutunut vaatimaan lapselleen tutkimuksia, joissa onkin löytynyt jotain hoitoa vaativaa. Kannattaa siis luottaa jossain määrin vaistoonsa ja maalaisjärkeensä.
Sinulla tuntuu olevan sydän paikallaan! =))
Meillä tuollaiset oireet ja juostiin 'arvauskeskuksessa' lähinnä pissatulehdusepäilyn takia ja lopulta selvisi, että oli vauvarokko.
Lapsen kuumeen (alle 4 vrk) takia ei tarvitse lähteä yöllä lääkäriin jos lapsi juo, pissaa, ei ole hengitysvaikeuksia, tajunnan häiriöitä, niskajäykkyyttä ja kuume laskee lääkkeellä (vaikka nouseekin sitten uudestaan).
Kuume EI paranna tautia, joten antakaa sitä kuumelääkettä!
Jos olette päättänyt lähteä lääkäriin, älkää soittako ja kyselkö "pitäisikö tulla" jos lopputulos on asiantuntijoiden neuvoista huolimatta, että "me tullaan kuitenkin"
Tulkaa vaan ihan soittelematta :-))
Älkää hermostuko jos yksityiselläkin on jono. Joka ripsausta tullaan nykyään näyttämään lääkärille vaikka keskellä yötä. Varsinkin jos on vakuutus.
Kävittekö lääkärissä? Mitä lääkäri sanoi?
kyllä tosiaan monilla tutuilla on vähänkin turhankin "herkkä" vaisto ja jokaista pikkujuttua käydäään lääkärille näyttämässä - varsinkin jos on vakuutus
lapsi nukkui hyvät yöunet ja on taas oma itsensä. Ei kuumetta, jaksaa leikkiä, syö ja juo normaalisti.
Tämä päivä ollaan kotona sisällä ja huomenna lapsi menee päiväkotiin jos kuume ei nouse illalla uudestaan eikä vointi huonone.
Edelleenkään ei mitään flunssan oireita tai muuta ole.
ap
lapsi oli kyllä ihan erilainen eilen, makasi vaan sohvalla tai halusi olla sylissä vaikka kuumetta ei ollut. Nukkui lähes yhtäsoittoa klo 15 asti. ap
Meillä kävi silleen et 2v tyttö oli vähän väliä ollut flunssassa ja sit oli yx korvatulehduskin todettu, johon ei annettu antibiootteja... sitten tytölle nous kuume 39--40 välillä oli koko ajan ja pronaxen&panadol yhdistelmälläkin sen laski vain 38,7 asteeseen.. vein lapsen lääkäriin jossa se kuuntelikeuhkot ja katto korvat ja totes et ei sillä mikään ole, joku virus ja se menee itestään ohi... no kattelin lasta iltaan asti ja muutosta ei tapahtunut ja en uskonut lääkäriä, joten vein lapsen sairaalapäivystykseen, jossa joku nihkee hoitsu alko mulle selittää ettei kuume ole päivystysasia... no mittäs ite sen kuumeen ja se oli 40.0 niin ääni sit muuttui kellossa ja pisti meidät kiirrellisempään jonoon... ja tytöllä todettiin keuhkokuume.
lapseen, joka on unelias -jopa kuumeen laskettua, mikä on sellainen ilmiö, että hälytyskellojen pitäs soida ja lujaa.
-sairaanhoitaja