etikettisäännöt hautajaisiin?
en ole koskaan ollut,2 v voi varmaan olla mustilla housuilla ja valkoisella paidalla,vai voiko?
11v ja 14v pojille puvut päälle,suruseppele,mitä muuta?
miehen isä menehtyi
Kommentit (27)
Meillä pienen, iäkkään ja hyvin naisvaltaisen hautajaisväen joukosta ei olisi enempää löytynytkään, ja suntio totesi, että hyvin riittää, ei tarvitse värvätä lisää. Hyvin sujui hautaanlasku. Olisin itsekin voinut olla kantajana, jos olisi se kuusi tarvittu, mutta äitini toivoi, etten kanna vaan olen hänen tukenaan.
arkkua kantaa 6-8 henkeä sen mukaan, montako löytyy. Nykyään on joskus vaikea löytää kantajia. Kantajat on mahdollisimman läheisiä sukulaisia ja todella harvoin naisia.
kiitos neuvoista. Meilläkin viikonloppuna hautajaiset, miehen lähisukulainen. Me tehtiin se ratkaisu että ei oteta lapsia ollenkaan mukaan. Tuli niin yllättäen ja ei ole oikeasti ylimääräistä laittaa kolmen lapsen vaatteisiin hautajaisia varten. Itsekin olen 35v ja edellisen kerran olen ollut hautajaisissa 3kk:n ikäisenä vauvana kun ukkini on kuollut. Että ei kaikilla niitä hautajaisia ole vähän väliä.
Itse olen alle kolmekymppinen ja hautajaisia takana reilusti yli kymmenissä hautajaisissa on tullut oltua, mm. omat isovanhemmat ja appi. Missään niistä en ole nähnyt arkunkantajilla valkoisia huiveja kaulassa. Kuluneen vuoden aikana tuli valitettavasti koettua kolmet lähiomaisena ja sama homma niissä. Lapsia näkyi kaikenlaisissa vaatteissa tuulihousuista lähtien. Aikuisillakin näkyi mustan lisäksi muita värejä. Itseäni se ei ainakaan millään tavalla loukannut ja hautajaisissa oli arvokas tunnelma. Suruun ne kaikki auttoivat ja antoivat uutta kuvaa vainajasta, kun puheiden kautta kuuli mm. nuoruusvuosista.
Sanoisin näin, että hautajaisten ainutlaatuinen tunnelma tulee yhdessäolosta läheisten kesken. Yhteinen suru kokoaa hajaantuneen suvun yhteen ja yhdessä muistellessa jaa jättää kauniit jäähyväiset vainajalle. Oma taakka tuntuu kevenevän. Mutta se ei ole kiinni kenenkään pukeutumisesta. Minusta jokainen tulee paikalle omana itsenään.
Kunnioitan kyllä etikettiä, varsinkin toisenlaisissa tilaisuuksissa. Sen takia ei kuitenkaan kannata mitään uusia vaatteita ostella. Menkää sellaisena kuin olette, kunnioittakaa ja muistelkaa vainajaa ajatuksissanne ja jakakaa asiaa yhdessä. Siinä minun etikettini hyviin hautajaisiin.
Muistotilaisuuteen kannattaa tehdä valokuvakansio vainajan elämästä. Sen kun laittaa kiertoon, löytyy siitä katsottavaa hautajaisvieraille. Ja tietenkin se yksi pakollinen kuva kynttilän viereen.
Adressit luetaan ääneen, sopikaaa lukijaksi sellainen, joka ne pystyy itkemättä lukemaan.
Siistit tummat vaatteet, tarkoituksena ei ole pröystäillä vaatteilla, joten eiköhän se neulekin mene, jos on siisti. Kuhas et näytä tarjoilijalta mustavalkoisessa.
Ja se valkoinen kaulahuivi kantajille on tärkeä. Kukat varmaan lasketaan vasta haudalle jos arkku lasketaan hautajaisten yhteydessä. Yksi kukkkalaite/perhe riittää, jos pojat eivät vältämättä tahdo papalleen laittaa omia terveisiään. Kuitenkin ne voidaan laskea samaan aikaan, ei tartte erikseen kävellä kaikkien sinne. Kukat lasketaan luonnollisesti "omaisjärjestyksessä" ensin leski, sitten lapset ikäjärjestyksessä perheineen. ja siitä eteenpäin.
Älä huoli, ne on hautajaiset ei vaatejuhlat. Pukeutukaa siististi ja kä'ytt'ytykää hyvin nin kyllä se siitä. Ja valitettavasti, jos niitä hautajaisia ei ennen ole ollut ja suku on iso, niin kannattaa varautua, että pian niitä on ja paljon.....
on vaan ollut ilmeisen terve suku (iso vielä). Mun mies on enemmän farkkukansaa eli ei tosiaan ole ollut tarvetta tuollaiselle puolipitkälle takille,vaan nyt se pitää hankkia.
Kiitos neuvoista
ap