Menen töihin, päivähoitomaksut 563 E /kk
kannustaa tosi paljon äitejä palaamaan töihin, saati tekemään useampia lapsia..
Kommentit (37)
lasta alle 1v ja kaksoset 4v. Minä päätin että hoidan lapset sittenkin (vaikka hinku töihin välillä kova) kotona juuri sen vuoksi että omalla palkallani ero on nipin napin plussanpuolella hoitomaksujen jälkeen.
Meillä lapset viihtyvät kotona ja kerhossa ja harrastavat jumppaa, muskaria sekä tanssikoulua. Kotona käymme lähinnä kääntymässä, joten virikkeitä on yllinkyllin ja rakastavat harrastuksiaan.
Isommat olivat ennen joulua vielä osapäivähoidossa mutta nyt kun olen kotihoidontuki ja kuntalisällä, oli helppo tehdä päätös siirtyä kerhoihin ja tyytyväisiä ollaan oltu.
Olen 36v kun palaan monen kotiäitivuoden jälkene töihin, mutta jos en saa mieleistä työtä, sitten kouluttaudun uudelleen. Olen tehnyt uraa ja 15v työkokemusta ennen lapsia, en usko ettenkö työllisty :)
Onhan tämä kotonaolo välillä ranteet auki meininkiä, mutta nyt kun lapset jo näin isoja, niin ei voisi kivempaa ollakaan :))
493 euroa! Ja lisäksi esikoisen iltapäivähoidosta 80 €/kk. Yhteensä siis kolmesta lähes 600 euroa!
Lapset ovat siis yksityisessä päiväkodissa ja vaikka olen yh, niin maksan täydet päivähoitomaksut hyvien tulojeni vuoksi. Enkä saa tulojeni vuoksi edes elatusmaksuja, koska lapset asuvat vuoroviikoin isällään ja miehellä on pienemmät tulot...
ne laskut kun menee taas eri systeemin mukaan ja koulussa IP hoito maksaa n. 100 €
Tämä on taas tätä kannustinloukkua. Matalapalkkaisen ei välttämättä kannata taloudellisesti mennä töihin, kun erilaisilla tukisysteemeillä tienaa saman verran kotona ollessa.
ja noiden hoitomaksujen ja minun työmatkakulujen jälkeen palkastani jäänee noin 500-600 euroa käteen, kun teen lyhyempää työviikkoa eli 30h/vko. Kyllä sillä summalla kannattaa mielestäni jo töitä tehdä, ainakin tienaan perheen ruokarahat, mies voi maksaa sitten laskut. Niin ja runsaan vuoden päästä esikoinen menee eskariin, sittenhän hoitomaksu pienenee hänen kohdaltaan.
Eniten minua harmittaa sitten nuo lasten sairastelut ja töistä poissaolot, kun ne työt pakkaavat tuplaantumaan aina poissaollessa (erityistyöntekijä sairaalassa, jonka töitä muut eivät voi tehdä). Ja sitten se kiire töissä kun tekee lyhyempää päivää ja se lasten vienti ja haku hoidosta.
Mutta onneksi voin vielä muutaman kuukauden nauttia tästä rauhallisesta kotielämästä.
eika monen muksun hoitomaksujen jalkeen palkasta jaa paljoakaan niin jaa sitten kotiin hyvanen aika. ma en kesta tota narinaa jostain 500 euron kk hoitomaksuista useammalle lapselle kun mun asuinmaassa menis yhteen lapseen noin kaksi kertaa tuo rahasumma. taman takia en voi talla hetkella edes suunnitella raskautta kun hoitomaksuihin ei kertakaikkiaan olis rahaa.
etta narina pois kiitos.
ja mitaan kotihoidontukea ei ole joten jos pyorisin lasten kanssa kotona niin mitaan tukia ei tilille rapsahda kuin manulle illallinen.
Kun olen kotona, saan 493 eur kotihoidontukea ja kuntalisää. Kun menen töihin, menetän tuon kht:n ja joudun lisäksi maksamaan 443 euroa päivähoitomaksuja. Eli 936 euroa voi suoraan vähentää pois palkasta kun menee töihin. Kovin pienipalkkaisen ei siis kannata mennä töihin jos vaan saa kotihoidontukea.
Oli sitten lapsia tai ei. Näin se vaan on. Pienipalkkainen työ ei kannata.
ei siitä kodinhoidontuesta kummoista eläkettä saa. Kiva sitten elellä vuodet 65-89 jollain 990 eur/kk.
Meillä kahdesta lapsesta menee 230/kk ,päiviä 12 kuukaudessa. Tulojen mukaan siis meillä lasketaan. Lapsilisät menevät päivähoitomaksuihin. Olen vuorotyössä, joten hoitopäiviä ei tule niin paljon. Kun lapset menevät kouluun, nostetaan asuntolainan kuukausierää ainakin parilla sadalla.
Asun ulkomailla. Olisin ikionnelinen jos saisin 3 lasta hoitoon viidellasadalla...
Ei voi ku tarpeeksi hyvätuloiset palata töihin.
Onneksi meillä mummo hoitaaa lapsia.
Mua harmitti, kun mies aloitti koulun ->tulot putosivat. Kuopus joutui kokopäivähoitoon ja ekaluokkalainen iltsikassa, niin hoitomaksut nousivat n. puolet. Molemmat lapset olivat siis aikaisemmin osapäiväisessä hoidossa.
saman kuin me kaksi, nettotulot 1600 molemmilla! Eli noin parin tonnin brutot. Vähän kirpasee kun näkee kaiken maailman johtajien, lääkäreiden ja opettajien kuskaavan lapsiaan citymaastureillaan samaan tarhaan ja he maksaa saman kuin me!
Terkuin äiti ja isä, poika ja tytär sekä 11 v. vanha Golf!
Kolmannen hoitomaksu on max 20% ensimmäisen hoitomaksusta. Ensimmäinen on aina kuopus.
20% x 233 € = 46, 60 euroa.