Miten teen vauvalle puuron?
Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kaipailisin vinkkejä. Kaupan valmisjauheet menee hyvin alas sileän ja hyvän koostumuksen ansiosta, mutta oma puuro ei. Olen hienontanut tehosekoittimella kaurahiutaleita ja kokeilin laittaa mikroon veden kanssa 1:2 suhteella- tuli klimppistä liisteriä. Sitten laitoin kuuman veden sekaan jauhoja, silti tuli klönttistä limaa. Hienontamaton on liian karkeaa sihtikurkullemme. Antakaa ohjeitanne, myös muut viljat käy! Jauhopuurot myös? Miten teette sen? Baby on pian 7kk.
Kommentit (49)
No ei ole tullut tarpeeksi hienoa edes pikakaurahiutaleista. Valmis puuro sauvasekoittimella mössöksi ja samalla sekoitin korviketta sekaan että tuli tarpeeksi sileä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:09"]
häh miks tätä alapeukutetaan??? oikeestikko te muut sauvotte niitä pelkkiä kuivia hiutaleita?? Eikö oo helpompi se valmis puuro vasta :O. naurattaa vaan mielikuva, kuinka hiutaleet pölähtää pitki seiniä :D:D:D joo oon vähä väsyny tul[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:00"]
siis oleksä hienontanu pelkkiä hiutaleita?? :D tottakai hienonnat sen valmiin puuron vasta :,D anteeks, mutta en tiiä, repesin kyllä..
[/quote]
No yleensä siinä sauvan mukana tulee semmonen korkeareunainen mitta-astia.[/quote]
Miten ois ihan vaikka kattilassa? Vaikka niitä hienonnettuja hiutaleita. Tulee nopsaa ja hyvää, pehmeää puuroa.
Meillä Elovena-hiutaleita 1 dl ja vettä 2,5dl. Mikroon kolmeksi minuutiksi. Sekoitan pari kertaa välissä. Sitten laitan kulhon jääkaappiin jäähtymään hetkeksi. Sekaan loraus maitoa ja jokaiselle lusikalliselle kyytipojaksi hedelmä/marjasosetta, ja lapsella myös maitoa nokkamukissa, josta itse hörppii. Näin menee meillä alas reilu 1-vuotiaalle. Mutta meni kauan ennen kuin päästiin eroon niistä sileistä vauvapuuroista.
Muistelisin, että minäkin aloitin ihan niillä vauvapuuroilla kun olivat sileitä ja niistä sai tehtyä alkuun niin sopivasti vaan pari lusikallistakin maistiaisiksi.
En kyllä aikonutkaan totuttaa lapsia vaan niihin vaan melkein heti aloin sekoittamaan sekaan tavallisia hiutaleita. Ensin siis vaikka 1/5 hiutaleita mukaan ja sitten nostin määrää kunnes tein vaan niistä.
"Miten teen vauvalle puuron?"
Tee kuten minäkin, rakkaudella.
En pysty itsekkään syömään muista hiutaleista tehtyä puuroa, kuin noista Nalle pikakaurahiutaleista. En siis vaikka olisi PIKAkaurahiutaleita, jos on jonkun muun merkkistä. Jotain traumoja jäänyt lapsena, oksennus tulee heti jos seassa on yksikin "tuntuva" hiutale.. Mutta tosiaan semmosta ei noilla nalle-hiutaleilla tehdystä puurosta löydä hakemallakaan.. Ja todellakin helpompi tehdä mikrossa. Jos ei taloudessa sitten joku muukin syö joka aamu ja ilta kaurapuuroa? Suolatonta sellaista? Laitan aina lorauksen vettä ja hiutaleita lautaselle, mikroon, vahdin vieressä ettei tuu yli laitojen, sekoitan välillä. Ohennan ja jäähdytän korvikkeella, kunnon sekoitus ja vielä jotain marja- tai hedelmäsosetta sekaan. Ei voisi helpompaa olla, ei tarvi mittailla mitään kun muutaman kerran tekee, oppii tekemään sopivan ohutta/paksua..
Täysjyväriisijauhoa, siitä näppituntumalla puuroa. Hirssihiutale toimii myös, tulee tosi sileää puuroa.
Täysjyväriisijauhoilla minäkin aloitin.Olen myös maissijauhoista tehnyt puuroa.Tulee sileää.Puuroon olen lisännyt tuttelia tai tissimaitoa.
Mistä tällanen ohje on tullut hienontaa puuroa ties millä keinoilla? Siellä hiutalepaketin kyljessähän on neuvottu mikropuuron teko. Siitä suolat pois ja puoli tai koko minsa lisää kypsennystä että on varmasti kypsää. Niillä ohjeilla tein kolmelle pojalleni puurot kun vauveli täytti 6 kk. Niin no ehkä yhden lapsen kanssa on vielä aikaa miettiä hiutaleiden hienontamista...
tälläiset naiset lisääntyvät? voi luoja. ei ole ihme että lapset riehuu miten haluavat.
Ma en oo edes antanu muuta kuin hiutalepuuroa, mikrossa teen pikakaurahiutaleista, vauva nyt 7kk ja hyvin maistuu.. jos hellalla keitan, laitan hiutaleet aina kylmaan veteen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:58"]Mistä tällanen ohje on tullut hienontaa puuroa ties millä keinoilla? Siellä hiutalepaketin kyljessähän on neuvottu mikropuuron teko. Siitä suolat pois ja puoli tai koko minsa lisää kypsennystä että on varmasti kypsää. Niillä ohjeilla tein kolmelle pojalleni puurot kun vauveli täytti 6 kk. Niin no ehkä yhden lapsen kanssa on vielä aikaa miettiä hiutaleiden hienontamista...
[/quote]
No niitä hienonnellaan niille nirsoille, jotka ei vaan syö tavan puuroa millään. Niitäkin on, jos et ymmärtänyt tai voi tajuta, ettei kaikki toimi samoin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:58"]Mistä tällanen ohje on tullut hienontaa puuroa ties millä keinoilla? Siellä hiutalepaketin kyljessähän on neuvottu mikropuuron teko. Siitä suolat pois ja puoli tai koko minsa lisää kypsennystä että on varmasti kypsää. Niillä ohjeilla tein kolmelle pojalleni puurot kun vauveli täytti 6 kk. Niin no ehkä yhden lapsen kanssa on vielä aikaa miettiä hiutaleiden hienontamista...
[/quote]
Toiset vauvat kakoo ja on tukehtumisen partaalla. Onneksi on ollut sitä aikaa. Lapsi saattaisi olla nälissään tai pahimmassa tapauksessa tukehtunut.
Kerralla koko pikakaurahiutalepaketti sauvasekoittimella jauhoksi ja rasiaan niin ei joka kerta tarvi olla hienontamassa puuroa. Puolen litran ohutpohjaisessa kattilassa puuro tulee taatusti yhtä nopeaan kuin mikrossa eikä altistu turhalle säteilylle. 2 minuuttia ja puuro on valmis! Sosetra sekaan ja suoraan kattilasta puuro pikkusuuhun. Näin meillä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:30"]
"Miten teen vauvalle puuron?"
Tee kuten minäkin, rakkaudella.
[/quote]
Yksi alapeukuttaja haluaa, että puuro tehdään kielteisessä tunnetilassa...
Ootko kokeillut kauramannaryynejä? Itse vispaan haarukalla 1 osan ryynejä 5 osaan kiehuvaa vettä. Sitten keitän mikrossa 2 min (puolella teholla) välillä tasaiseksi sekoittaen.
Valmiin puuron jäähdytän sopivaksi lisäämällä hedelmäsosetta ja korviketta.
Itse koen helpommaksi tehdä sen puurotilkan mikrossa, kun meillä ei muut syö veteen keitettyä puuroa.
Yök mikropuurolle. Ei ihme, ettei muksunne syö puuroa, jos mikrossa liisteröitte sen. Keittäkää ja hauduttakaa maidossa liedellä, niin kyllä maistuu. Ja joku toope piti puuroa tunnin siellä mikron "lämmössä". Hyi helvetti.
Mä en oo koskaan antanut vauvapuuroja, vaan alusta asti tavallisista kaurahiutaleista tehtyä, joskus myös ruishiutaleista. Alussa hienonsin hiutaleita hiukan tehosekoittimessa mutta en ihan jauhoksi, varmaan kuukauden päästä jätin hienontamisen pois. Ei kannata antaa ollenkaan noita kaupan vauvapuuroja jos ei halua, että vauva tottuu syömään vaan niitä. Mä teen puuron mikrossa ja veteen, hedelmäsosetta tai pakastemarjoja sekaan.
Mikä vika mikrossa on? Yksi annos tulee siellä paljon nopeammin eikä tule turhaa tiskiä.