Mitä tehdä kun neuvolalääkäri ei osaa hoitaa työtään?
Kävin pari viikkoa sitten ekalla neuvolalääkärikäynnillä. Tämä on kolmas raskaus ja kerroin että nyt minulla on todellinen ongelma virtsapidätyskyvyn kanssa, vaikka olen jo useita viikkoja ahkerasti jumpannun lantionpohjalihaksia. Lääkäri ei kommentoinut tätä mitenkään, totesi vain että "sellaista se voi olla" tai jotain sinne päin.
Kysyin myös allergialääkkeestäni, jota tarvitsen vain satunnaisesti jos vierailen paikoissa joissa on eläimiä, lääkäri totesi että "ei niitä lääkkeitä ole hyvä syödä turhaan, vältä eläinkontakteja". Mitä tuollainen nyt on!? En tosiaan saanut vastausta siihen että saanko ottaa yhden tabletin silloin kun tarvetta on!
Ja vielä: toisesta rinnasta on jo muutaman viikon tihkunut kellertävää nestettä, ei siis puritettaessa vaan itsestään niin että liivit on välillä kosteat. Aikaisemmissa raskauksissa tuollaista ei ole ollut. Kun kysyin asiasta lääkäriltä hän sanoi jotenkin "ettei se nyt kuulu tähän vastaanotolle tuo ongelma" tms.
Ärsyttää! Eikä yhtään hämmästytä että lääkäri oli ulkomaalainen. Nyt mietityttää että pitäisikö vielä mennä toiselle, oikealle lääkärille?
Kommentit (37)
lääkärintodistyus tarvitaan äitiysrahaa varten, mutta sen saa keltä tahansa lääkäriltä
Nykyinen neuvolajärjestelmä on kaukana siitä, millaiseksi Arvo Ylppö sen tarkoitti. Ylpön järjestelmässä odottavasta äidistä ja lapsesta huolehtivat kätilöt, lastenlääkärit ja gynekologit. Nyt neuvolatoiminta on latistettu pelkäksi mittaus- ja punnituspisteeksi, jossa toimii terveydenhoitajat ja yleislääkärit. Osataan antaa neuvoja päänahan karstan hoitoon, mutta todella vaativat ongelmat jäävät perheen itsensä ratkaistavaksi.
Neuvolasta lähettivät aina jonnekin testeihin ja sit äitiyspolille. Mua tutkittiin sairaalassa, sitten mut lähetettiin raskauden aikana heri Naistenklinikalle, jos jotain poikkeavaa tai th:ta huolestuttavaa ilmeni. 9 kertaa yhteensä ultrattiinkin.
Ihan hyvissä käsissä olin. Myös työterveyslääkäri hoiti asiallisesti ja laittoi sairauslomalle ennen äitiyslomaa.
Neuvolasta lähettivät aina jonnekin testeihin ja sit äitiyspolille. Mua tutkittiin sairaalassa, sitten mut lähetettiin raskauden aikana heri Naistenklinikalle, jos jotain poikkeavaa tai th:ta huolestuttavaa ilmeni. 9 kertaa yhteensä ultrattiinkin.
Ihan hyvissä käsissä olin. Myös työterveyslääkäri hoiti asiallisesti ja laittoi sairauslomalle ennen äitiyslomaa.
Sen sijaan päänahan karstan hoitoon olla saatu kolmesti sama hoito-ohje.
Luuletko ettei lääkärit näe joka päivä kaikenlaista. Jos sunkaltaset marisijat saisi jotain special attentionia, ei vastaanoton pitämisestä tulisi MITÄÄN.
Ja olet näemmä sopivasti rasistinenkin, hienoa...
Kun ei tosiaankaan ole PAKKO. Ei siellä käydä seurustelemassa.
Ehkä lääkärisi oli vähän tyly, mutta tieto oli oikeaa.
tietävät kaiken paremmin. Onhan se tietysti erinomaista olla niin monen alan asiantuntija, että voi sanoa, ettei lääkäri osannut hommiaan, tai opettaja tai lastentarhanopettaja tai sairaanhoitaja tai kätilö tai... Täällä av:lla näitä kaikkitietäviä mammoja riittää
Lääkärit ovat pitkäpinnaisia, mutta tuollaisen perusnegatiivisen, hysteerisen, jankkaavan ninamikkosmaisen pirttihirmun kanssa palaa käämit vaikka kuinka olisi lehmän hermot.
Karstapään äidille tiedoksi, karstapää ei vaadi mitään hoitoa. Joten saisit olla iloinen että joku on edes yrittänyt jotain sanoa. Vauvoilla ei myöskään ole syömishäiriöitä, mitä lie oireilla tarkoitat...
Mä kerroin aikoinaan neuvolalääkärille virtsanpidätysongelmista, lääkäri kertoi mistä se voi johtua (mulla syynä taisi olla virtsan jääminen virtsaputkeen kohdun asennon takia) ja sanoi että voi kirjoittaa lähetteen fysioterapeutille jos jumppaaminen itsekseen on vaikeaa. Ja antoin hyvät ohjeet miten paljon pitää jumpata jne. En ottanut sitä lähetettä, aattelin että osaan kyllä jumpata itsekseni. Eikä kukaan lääkäri voi ohittaa tuota rintojen valumista toteamalla ettei asia kuulu vastaanotolle!!!!!
neuvolalääkäri aiheuttu mulle ennenaikaisen synnytyksen rv 35 kun tutki niin kovakouraisesti. Väitti etsivänsä jotain ..... onneksi lapsi selvisi ilman suurempia vahinkoja.
Samainen tohtori teki jälkitarkastuksen eikä "löytänyt" tikkejä joita laitettu 8. Siis niitä sulavia. Eikä myöskään ollut pidellut koskaan niin pientä vauvaa (siinä vaiheessa 2.9 kg).Nämä kaikki hänen omia sanoja.
Että en sitten taida enää mennä jos vaikka se olisi kirurgiaan erikoistuva eikä sitä kiinnosta mun "pillu- ja tissi"ongelmat tai kirkuvat kakara- ja mammaongelmat.
eivät erikoistuneet mihinkään. Jos haluat parempaa tietoa/palvelua mene yksityiseen neuvolaan, siellä ovat pätevämmät lääkärit.
Mitä sen olis pitänyt tuosta lantiopohjalihaksista sanoa, että ota vaippa housuun... Niitä lihaksia olis pitänyt jumpata jo aikoja sitten vuositolkulla, ei parin viikon ajan. Että sellaista se vaan on.
Tissit vuotaa joillain aikaisemmin kuin ennen, ei mitään ihmeellistä.
Lääkkeestä olis kyllä pitänyt sanoa, että miten paljon sitä saa käyttää.
Jos lantionpohjan lihakset ovat kunnossa, ei virtsanpidätyskyvylle voida raskausaikana tehdä paljoakaan. Jos lihasten kunto harjoittelusta huolimatta huolettaa, voit kysellä terkalta mahdollisuutta fysioterapia käyntiin. Jos pidätysvaikeuksiin liittyy tulehduksen oireita (kirvelyä, kuumetta ym.) on asia tutkittava.
Allergialääkkeiden suhteet lääkärin kommentti oli erittäin hyvä. Kaikkea turhaa lääkitystä on vältettävä, etenkin silloin kun se on noinkin helposti vältettävissä. Lääkkeistä kannattaa muutenkin kysyä teratologisesta tietopalvelusta (nro löytyy googlesta), sillä siellä on paras tieto. Yleislääkärit usein luottavat oikeutetusti farmacan tietoihin, ja siellä allergialääkkeet pääasiassa ovat kaikki kiellettyjä raskausaikana. Teratologisesta saat tarkemman tiedon.
Raskausaikana rinnoista saattaa valua nestettä, vaikka ilmiötä ei ole ollut edellisissä raskauksissa. Se on ihan normaalia. Jos tihkumiseen liittyy rinnan kuumotusta, arkuutta, punotusta ym. tulehduksen merkkejä, on asia tutkittava.
Itse en kyllä kertomuksesi pohjalta näe mitään moitittavaa lääkärisi toiminnasta. Ehkä hän ei ollut maailman ystävällisin, mutta hoidon kannalta hän toimi pätevästi.
Virtsanpidätyskyvyn kanssa voi olla ongelmia tai sitten sinulla on virtsiitti, mutta jos neuvolan stixit ovat puhtaat niin tuskin. Muutaman viikon lantionpohjalihasten treenaus ei riitä ongelmia poistamaan.
Lääkkeitä ei toisaan ole hyvä syödä turhaan, joten jos vaan pystyt vältä niitä eläimiä. Kuinka paha allergiasi on? Onko aivan välttämätöntä ottaa edes sitä lääkettä, vaikka olisitkin vierailulla jossain jossa on eläimiä? Jos lääke on välttämätön niin en usko, että satunnaisessa käytössä siitä on haittaa, mutta jos vaivaa soita sinne teratologiseen tietokeskukseen.
Ja tuo kellertävä neste on maitoa.
koska et kuullut häneltä toivomiasi ja haluamiasi vastauksia? sen sijaan, että voisit ottaa allergialääkkeitä, niin sun kehotettiin välttämään niitä ja eläimiä eli sun olisi itse muutettava toimintaasi oman voinnin edistämiseksi...
Olisin halunnut saada lääkäriltä jotain tietoa siitä mitä pidätyskyvylle voi tehdä, esim. tuonne fysioterapiaan varmaan tarvitsee lähetteen? Miten kauan lihaksia on jumpattava ennen kuin tuloksia tulee? Jne. tietoja joita sitten täältä saa kysellä kun venäläinen tms. lääkäri ei osannut kertoa.
Allegialääkettä minun on välillä pakko ottaa jos menen paikkaan jossa on eläimiä, joskus tulee yllättäen (työn puolesta) vastaan paikkoja missä on eläimiä. Täytyy tosiaan soittaa teratologiseen puhelimeen, mutta olisi lääkäri kyllä voinut kertoa asiasta.
Olisi lääkäri voinut jotenkin valistaa tuosta rinnan erityksestä, varsinkin kun mainitsin että erite haisee pahalle.
Lääkäri oli mielestäni täysin asiaton eikä selvästikään osannut hoitaa hommiaan. Säälittävää mihin lääkäripula on johtanut.
Kiva että täältä sitten saa kysellä. Mitä hyötyä mennä lääkäriin kun täältä saa paremmat neuvot?
ap
Esim. allergialääkkeistä sinänsä pitää paikkaansa, että parempi vältellä oireita aiheuttavaa, jos mitenkään mahdollista. Mutta jos lääkettä pitää käyttää, niissä on eroja, joidenkin turvallisuudesta raskauden aikana on enemmän kokemusta kuin toisten. Lääkärin olisi pitänyt osata kertoa onko ap:n käyttämä antihistamiini turvallisin mahdollinen.
Itselleni yliopistollisen sairaalan allergiapolilta annettiin ohje, että jos jotain on pakko käyttää Atarax on turvallisin. Sen jälkeen turvallisin Zyrtec/Heinix.
Voihan olla, että ap syö jotain uutta allergialääkettä, jonka voisi vaihtaa turvallisempaan.