Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko OPETTAJA kieltäytyä asioimasta "hankalan" vanhemman kanssa???

Vierailija
31.01.2009 |

Tutulla menee yöunet yhden hankalan äidin takia. Tämä vanhempi koko ajan terrorisoi typerillä sähköviesteillä vaatien sitä ja tätä ja valittamalla kaikesta.

Voiko tälläistä äippää ohjata suoraan reksille.

Opettaja tarvitsee työrauhan ja tässä tapauksessa se ei onnistu koska eräs äiti mäkättää koko ajan.

t. ystävä open

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. vanhempi saattaa olla turhankin kunnian himoinen lapsensa koulumenestyksen suhteen ja jos edistyminen ei ole ollut vanhempien toivomalla tasolla, saattaa tulla syytöksiä koulun välinpitämättömyydestä asiaa kohtaan. Toki vika saattaa olla myös koulussa, tosin saattaa olla, että luokalla on todella suuressa todellisen syrjäytymisen vaarassa olevia oppilaita, jolloin on vähän hankala keskittyä siihen, että yhdellä oppilaalla on tapahtunut "hurja pudotus kympistä ysiin".

Toisaalta vanhemmat eivät välttämättä ole huomanneet, että lapsen väsymys saattaisi johtua liiallisesta urheilusta (valmennuksissa käyvät) tai liiallisesta tietokonepelien pelaamisesta. Usein tosin nämäkin vanhemmat nopeasti hoksaavat myös kodin vastuun lapsen koulutyön tukemisessa ja mahdollistamisessa, joten todellisesta yhteistyöongelmasta ei ole kyse.

Vierailija - 31.1.2009 21:13 (ID 1340506)

Kertokaa tarkemmin, minkälaisia tilanteita teille opettajille tulee vastaan? Minkälainen on hankalavanhempi? Jos todellisuudentaju tökkii, niin voin kuvitella, että sellaisen ihmisen kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä. Mutta entäs ne "normaalit" vanhemmat, joita voisi sitten joissain tilanteissa kutsua hankaliksi. Mistä he ongelman kehittävät? Kiinostaisi tietää..

Vierailija
22/29 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat soitella esim. lääketokkurassa, uhkailla itsemurhalla, jos lapsi annetaan jastensuojeluilmoituksen seurauksena toiselle huoltajalle jne. Tai sitten soittavat ja huutavat opettajalle minuuttikaupalla, ennen kuin edes elviää, mistä mitättömästä jutusta on edes kyse. Yksi ryhmä on myös avioerotapaukset, jossa vanhemmat kertovat luokanvalvojalle aivan kaiken - mitä siis ei kenenkään puolitutun yksityiselämästä välittäisi tietää!

Huhhuh! Työ olisi helppoa, jos saisi olla kontaktissa pelkästään oppilaiden kanssa. Mutta nuo vanhemmat, huoh...

Ja meillä sitten hankalat tapaukset ohjataa rehtorille niin, että luokanvalvoja hoitaa vain ja ainoastaan oppilaan koulunkäyntiin liittyvät asiat (poissaolot ym.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi voi kieltäytyä hankalasta opettajasta.

Silloin opettaja siirtää vastuun rehtorille. ta rupeaa käymään asioita läpi toisen vanhemman kanssa.

Minä mm. kieltäydyin kokonaan kommunikoimasta yhden opettajankanssa ja pyysin että hän ei vastaisuudessa oleminunkanssani tekemisissä, vaan mieheni. Ja hyvin toimi tämä järjestely.

Kaikki, kun ei tule toimeen kaikkien kanssa niin silloin on paremopi lopettaa yteistyö.

Vierailija
24/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska silloinhan ihmisellä olisi virka-aika, ei kokonaistyöaikaa.

Vierailija
25/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin oikeus vapaa-aikaan. Itse olen antanut vanhemmille vain opettajan huoneen puhelinnumeron, enkä koskaan avaa työpostia kotona. Ei kokonaistyöaika tarkoita sitä, että olisi aina vanhempien saatavilla. Ei minun kaupassakaan tarvitse alkaa keskustella vanhempien kanssa heidän lastensa koulunkäynnistä. Ja saan ostaa sen siiderinikin ihan rauhassa.

Vierailija - 1.2.2009 09:31 (ID 1341557)

kokonaistyöaika ei koskaan, missään virastossa rajoitu virka-aikaankoska silloinhan ihmisellä olisi virka-aika, ei kokonaistyöaikaa.

Vierailija
26/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokonaistyöaika tarkoita sitä, että olisi aina töissä. Se tarkoittaa, että jos esim. on vuotuinen työaika 1600h, josta muuta kuin opetusta on 752h, on tämä muu työ mahdollista tehdä muualla kuin fyysisesti työpaikallaan. Toki osa tuosta menee pakollisissa kokouksissa ym., mutta esim. kokeiden korjaus ja suunnittelutyö on mahdollista tehdä kotona. Itse olen virka-ajan (8-16) työpaikallani, joskus satunnaisesti myöhempään esim. vanhempainvartin vuoksi. Muu aika on vapaa-aikaani.

Jos olisin työaikalain alaisena, eli siis virka-aikaan sidotusti töissä, täytyisi minun olla työpaikallani joka arkipäivä 8-16 miinus tauot (sekä arkipyhät ja vuosilomat), ja olisin neljän jälkeen alkaneesta vanhempainvartista oikeutettu ylityölisään.

Kokonaistyöaikaa tekevällä ei ole mahdollisuutta ylityölisään. Ylimääräisistä toisen opettajan sijaistustunneista saa ylimääräisen laskennallisen tuntikorvauksen, mutta ei siis ylityölisää.

Vierailija
27/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokonaistyöaika tarkoita sitä, että olisi aina töissä. Se tarkoittaa, että jos esim. on vuotuinen työaika 1600h, josta muuta kuin opetusta on 752h, on tämä muu työ mahdollista tehdä muualla kuin fyysisesti työpaikallaan. Toki osa tuosta menee pakollisissa kokouksissa ym., mutta esim. kokeiden korjaus ja suunnittelutyö on mahdollista tehdä kotona. Itse olen virka-ajan (8-16) työpaikallani, joskus satunnaisesti myös

Eli siis jos sun työ - on se sitten koesuman tarkastaminen tai kommunikaatio vanhempien kanssa - vaatii että teet töitä iltaisin, niin sun on tehtävä töitä iltaisin. Piste. KOKOAIKAA sun ei tarvitse töissä olle, mutta jos sä tiedät, että sun on kommunikoitava jonkun vanhemman kanssa, jonka lapsella onongelma, eikä tuo vanhempi pysty soittelemaan sulle opehuoneeseen, niin kyllä, sun ON vastattava puhelimeen ja puhuttava kotoasi. Tai voithan sä tulla koululle iltakahdeksalta sitä puhelua varten, jos pidät sitä parempana. Kokonaistyöaika kuitenkin tarkoittaa sitä, että sulla ON velvollisuus järjestää aikaa myös tälle puhelulle virka-ajan ulkopuolella.

(Terveisin toinen virkamies, jolla on kokonaistyöaika... pullassa on rusinoita ja taikinaa, kokonaistyöajassa on hyvät ja huonot puolensa, mutta ei me voida nyppiä niistä vain hyviä puolia.)

Vierailija
28/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tarvittaessa töissä pidempään. Kyllä, minun on oltava yhteydenpidossa myös virka-ajan ulkopuolella tarvittaessa, mutta minun ei ole mikään pakko vastata puhelimeen iltayhdeksältä, ellei soitosta ole erikseen vanhemman kanssa sovittu, tai avattava sähköposteja iltaisin.

Informoin jokaista vanhempaa syksyllä erikseen käytännöstäni, eikä ongelmia ole ollut, vaikka osalla vanhemmista on erittäin hankalat työajat.

Vierailija - 1.2.2009 10:21 (ID 1341742)

ei tarkoita, ei, mutta sitä se tarkoittaa, että töissä ollaan silloin kun täytyy

Eli siis jos sun työ - on se sitten koesuman tarkastaminen tai kommunikaatio vanhempien kanssa - vaatii että teet töitä iltaisin, niin sun on tehtävä töitä iltaisin. Piste. KOKOAIKAA sun ei tarvitse töissä olle, mutta jos sä tiedät, että sun on kommunikoitava jonkun vanhemman kanssa, jonka lapsella onongelma, eikä tuo vanhempi pysty soittelemaan sulle opehuoneeseen, niin kyllä, sun ON vastattava puhelimeen ja puhuttava kotoasi. Tai voithan sä tulla koululle iltakahdeksalta sitä puhelua varten, jos pidät sitä parempana. Kokonaistyöaika kuitenkin tarkoittaa sitä, että sulla ON velvollisuus järjestää aikaa myös tälle puhelulle virka-ajan ulkopuolella.

(Terveisin toinen virkamies, jolla on kokonaistyöaika... pullassa on rusinoita ja taikinaa, kokonaistyöajassa on hyvät ja huonot puolensa, mutta ei me voida nyppiä niistä vain hyviä puolia.)

Vierailija
29/29 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole antanut henkilökohtaista puhelinnumeroani vanhemmille eikä siitä ole ollut mitään ongelmaa. Kyseessä on yläkoulu ja toimin luokanvalvojana. Olen sanonut vanhemmille, että minulla ei ole työsuhdekännykkää ja pyytänyt ottamaan yhteyttä pääsääntöisesti sähköpostitse. He voivat toki jättää minulle soittopyynnön sähköpostitse tai koulusihteerille tms. ja soitan sitten heille koulun puhelimesta, kun minulla on aikaa. Hyvin on toiminut tämä systeemi. Mikäli vanhemmilla on kiireellistä asiaa, he voivat aina soittaa suoraan koulusihteerille, joka istuu virka-ajan työhuoneessaan. Ja onhan rehtorin ja apulaisrehtorinkin puhelinnumerot avoimesti saatavilla (työsuhdekännykät). Aluksi kirjoittelin sähköposteja iltamyöhään huoltajille, mutta sitten oli pakko oman jaksamisen takia vetää raja. En voi olla koko ajan töissä. Muutenkin opettajan työ on niin kokonaisvaltaista, että työasioiden ajattelusta on vaikea välillä päästä eroon vapaa-ajalla ja se johtaa lopulta loppuunpalamiseen ellei suojele siltä itseään.

Ihan hyvä, että tuli luettua tämä ketju. Täytyy olla varovaisempi noissa sähköposteissa. Olen kyllä oppinut hieman myös kantapään kautta. Mikäli joku vanhempi käyttäytyy uhkaavasti tai epäasiallisesti, olen raportoinut asiasta heti esimiehelleni. Sehän on tätä päivää, että opettajan on oltava todella tarkka oikeusturvastaan. Opettaja voi joutua perättömien syytösten takia oikeuteen asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan