Minkä ikäinen nuori yksin kotona 1-2 yötä?
Minkä ikäisenä teidän nuorenne ovat saaneet jäädä 1-2 yöksi yksin kotiin?
Kommentit (24)
Jos voisin 100% varma olla nuoresta, että osaa olla kunnolla, niin 14-15v. Muuttaahan monet jo 16v omaan kotiinkin. Jos on luotettava nuori ja kunnon kaveripiiri, niin hyvin voisi pyytää vaikka ystävän seuraksi.
Riippuu aika paljon lapsesta, noin 16v sanon minäkin.
14 v taisi olla meillä ensimmäistä kertaa yksinään kotona, rauhallinen tyttö (jo nyt täysi-ikäinen ja asuu omillaan).
14v. Tietenkään kaikkia ei voi silloin jättää vielä, mutta pääsääntöisesti. Pitää olla riittävän älykäs ja opetettu lapsi. Esm. miehen lasta ei voida vielä jättää vaikka on 14 sillä on vähän ikäisiään jäljessä.
Riippuu täysin miten on kasvatettu. Toiset ei pärjää 20 vuotiaanakaan vielä, kun tottunut että äiti voitelee leivätkin,pesee pyykit ja laittaa syömisen jälkeen tiskit koneeseen.
Itse olen ollut muistaakseni 17v, pikkusisko muistaakseni 14v ja oma esikoinen oli jotain tuota ikää myös, kun piti kavereiden kanssa synttäreitä yksin kotona yön yli.
Vierailija kirjoitti:
(jo nyt täysi-ikäinen ja asuu omillaan).
Mitä teemme tällä tiedolla?
Osaako kokata? Tietääkö että metallia ei saa laittaa mikroon? Osaako laittaa ruuat jääkaappiin syömisen jälkeen? Osaako laittaa ulko-oven lukkoon ja ottaa avaimet mukaan? Tietääkö oman osoitteen? Tietääkö mitä tehdä hätätilanteessa?
Minä olin 11 v, mutta en ollut yksin, sillä piti ruokkia ja pitää silmällä 8-v pikkusiskoa. Vanhemmilla oli paljon työmatkoja ja joskus ne osuivat päällekkäin.
Tämä oli aikaan ennen kännyköitä ja kaukopuhelutkin olivat kalliita. Hätänumero oli silloin 999, sen opin jo silloin. Koskaan en kuitenkaan tarvinnut.
Riippuu paljolti lapsesta, jotkut tuntee turvattomuutta, pelkää pimeää jne...
On vähän eri asia olla yksin kotona kerrostalossa, kuin haja-asutus alueella omakotitalossa.
Itse pelkäsin jumalattomasti 16 vuotiaana yksin kotona maalla metsän reunassa, oli pimeää ja tuulista, vanha talo natisi ja kitisi, olin aivan varma, että alakerrassa oli moottorisahamurhaaja jne...
Vierailija kirjoitti:
14v. Tietenkään kaikkia ei voi silloin jättää vielä, mutta pääsääntöisesti. Pitää olla riittävän älykäs ja opetettu lapsi. Esm. miehen lasta ei voida vielä jättää vaikka on 14 sillä on vähän ikäisiään jäljessä.
Niinhän ne miehen edellisen naisen kanssa tehdyt lapset aina ovat jälkeenjääneitä ja muutenkin "ärsyttäviä" uuden naisen/ vaimon mielestä :D
Vierailija kirjoitti:
On vähän eri asia olla yksin kotona kerrostalossa, kuin haja-asutus alueella omakotitalossa.
Itse pelkäsin jumalattomasti 16 vuotiaana yksin kotona maalla metsän reunassa, oli pimeää ja tuulista, vanha talo natisi ja kitisi, olin aivan varma, että alakerrassa oli moottorisahamurhaaja jne...
Meillä on hälytyslaitteet jotka lapset osaa laittaa päälle ja me olimme mökillä tunnin päässä. Kahdessa naapurissa turvalliset aikuiset paikalla ja toisessa niistä myös meidän vara-avain.
Mökilläkin meillä on hälytyslaitteet plus naapurit auttaa. Esikoisen kaverin auto juuttui viimeksi lumeen ja heti oli naapuri auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne miehen edellisen naisen kanssa tehdyt lapset aina ovat jälkeenjääneitä ja muutenkin "ärsyttäviä" uuden naisen/ vaimon mielestä :D
Olipa rumasti sanottu sinulta. Kyllä miehen poika ottaa muut kiinni kunhan saa siihen riittävästi aikaa. Ei hän ole mikään jälkeenjäänyt, vaan kehittyy vain hitaammin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa rumasti sanottu sinulta. Kyllä miehen poika ottaa muut kiinni kunhan saa siihen riittävästi aikaa. Ei hän ole mikään jälkeenjäänyt, vaan kehittyy vain hitaammin kuin muut.
Niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla oli tuollaisia pelkotiloja 16-vuotiaana, niin hävisivätkö ne taianomaisesti sinun 18-vuotissyntymäpäivänä vai miten olet selvinnyt elämästäsi siitä eteenpäin?
Peruskoulun jälkeen eli 15-16 vee.