Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodista soitetaan todella helposti hakemaan lasta kotiin, miten muilla?

Vierailija
28.01.2009 |

Tyttäreni päiväkodista soitetaan mielestäni turhankin pienistä asioista hakemaan lasta kotiin kesken päivän.

Tässä esimerkkejä miksi olen saanut soiton kesken työpäivän että nyt hakemaan tyttö kotiin:

* Välipalalla lapsella jäin sämpylän pala kurkkuun ja tyttö yski (Hoitajan mielestä oksennustautia, mutta tyttö oli kyllä täysin terve ja hyvässä kunnossa kotiin haettaessa, koko illan lapsi oli normaali terve omaitsensä, seuraavana aamuna taas reippaana hoitoon)

* Tyttö kävi aamulla vessassa ja kakka ei ollut hoitajan mielestä tarpeeksi kiinteää (Hoitajan mielestä lapsella oli paha ripuli, iltapäivällä lapsen käydessä kotona vessassa kakalla, kakka oli ihan normaalia ja lapsikin oli täysin kunnossa ja vailla minkäänlaisia merkkejä ripulista)

* Tyttärelä oli osunut keinu otsaan (hoitaja soitti minulle töihin että lapsella on varmaan aivotärähdys ja otsassa kuulemma kamalan näköinen kuhmu. Kiidin tuhatta ja sataa päiväkodille, siellä tyttäreni leikki normaalisti muiden mukana

ja mitään jäliä en hänen päässään nähnyt ja kun kysin että sattuuko niin tyttö vastasi reippaasti ettei tullut edes itku kun keinu kopsahti)

Tässä vain murto-osa syistä joista minua on soitettu lastani hakemaan kotiin.

Joka kerta olen käynnyt lapsen kanssa lääkärin luona noiden "sairastelujen ja kolhujen" jälkeen ja joka kerta lääkäri on lapsen todennut täysin terveeksi.

Olemme parin muun äidin kanssa tästä jutelleet ja heilläkin on ihan samoja kokemuksia näistä pienistä kommelluksita jotka sitten päiväkodin puolesta ovatkin suuria ja vakavia.

Hienoahan se on että huolehditaan mutta kun tuntuu että kärpäsestä tehdään härkänen.

Mietinkin nyt että otanko asian rohkeasti esille seuraavassa vanhampainillassa?

Yksi äiti epäili että parempi olla vain ihan hiljaa sillä hoitajat voivat vetää palkokasvit nenäänsä jos "valitamme asiasta" ja jatkossa lapsien oikeaa hätää ei infotakkaan vanhemmille, mitä mieltä te olette? Onko jollain kokemuksia vastaavasta?

-Kiitos-

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi alkoi illalla itkemään kertoen ettei uskalla mennä päiväkotiin, tädit sanoneet että hänen yskänsä häiritsee muiden nukkumista, laitettu vaatehuoneeseen yksikseen lepäilemään, kai valot oli, en muista...

Ai että suututti, mikäs siinä, jos ei ole kunnossa niin mennään päivystykseen. Siellä lääkärille kerroin ja hän kuunteli sanoen keuhkot jne. -Mitä ne ämmät hössöttää. Tässä on todistus päiväkotikunnosta. Vein aamulla lapun että lapseni on tarkistettu, ei pitäisi olla mitään sen kummempaa.

Johtajan kanssa voisi keskustella päiväkodin käytännöstä, tietääkö johtaja edes kuinka hoitajat toimivat, nythän saisi ainakin tietää. Nää päiväkodit on niin tapauskohtaisia, mutta näköjään aina ei voi olla tyytyväinen laatuun. Mikä on laatua päivähoidossa?

Vierailija
2/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti nostatte kissan pöydälle, hienoa että olette mammat jutellu asiasta.

Meillä oli räikein tapaus semmonen että lapsella todettiin alkava korvatulehdus joka sai lääkkeen ja lääkäri totesi hoitokuntoseksi.

Hoitopaikka taas määritteli lapsen hoitokunnottomaksi, eivät huolineet lasta hoitoon.

Kun pyydettiin rahat hoitopäivästä takasin niin uhkasivat irtisanomisella. ;)

Myös hoidon valvojaan kannattaa olla yhteydessä ja kertoa tilanteesta.

Tollanen kohtelu kuulostaa ikävästi väsymiseltä, jos paikka ei tule vastaan ja syyllistää niin kerrotte valvojalle vaihtavanne paikkaa.

Ja puskaradioon ääntä!

Hoitopaikka on aina ilmotusvelvollisia kotiin. Jos uhkaa lastensuojelulla niin ottakaa se positiivisesti vastaan: sielä ainakin joku viisas tajuaa ettei yksi ripulikakkakaan merkitse ripulia, muistaakseni oma neuvola joskus ohjeistanut että 5 löysää kakkaa on ripulia.

Onnettomuudet on ikäviä mutta ei niistä tartte lääkäriin viedä ellei lapsi muutu uneliaaksi tai ala oksentamaan. Voihan niistä sopia ettei lasta HAETA kotiin jos ei lapsen vointi muutu tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta olisi kiva kuulla, jos lapsi saa vaikka päivän aikana kuhmun päähänsä, tekee yhdet ripulikakat vaikka voikin muuten hyvin tms. Eihän se tarkoita sitä, että pitäisi välittömästi rynnätä hakemaan lapsi kotiin, mutta olisi kuitenkin kiva kuulla ja tehdä se päätös itse.

Vierailija
4/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä lapsi ainakaan ole hoitokuntoinen jos on edes alkava korvatulehdus! Yleensähän sitä edeltää joko yskä tai nuha tai molemmat puhumattakaan kivusta! Olet itse järjiltäsi, jos kuvittelet korvakipuisen olevan hoitokuntoinen! Kai se lääkäri kirjoittaa mitä itse siihen lappuun haluat. Etkö ajattele lastasi vaan sitä menetettyä maksua "käyttämättömästä ajasta" päiväkodissa?

Vierailija
5/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä seuraa sellainen rumba kun joudutte juosta eri instansseilla mitätöimästä hoitopaikan tekemää ilmoitusta! Ja siltikin merkintä jää kirjoihin pysyvästi vaikkakin todetaan aiheettomaksi! Se on vähän sama kun saat syytteen jostain ja se syyte perutaan, merkintä jää silti!

Vierailija
6/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsellasi on ollut vatsa kuralla tai epäilty oksennustautia tms. niin mitähän siitäkin sitten sanoisit??? Täällä olisit valittamassa hoitotätien välinpitämättömyydestä! Pidä lapsesi kotona jos et ulkopuolisiin luota!

Vierailija
7/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oletatko vaan niin?

Minusta on ihan hyvä käytäntö, että lapsen vanhemmalle ilmoitetaan asiasta. Yhdessä voi sitten puhelimessa neuvotella mitä tehdään.

Tosin järkeä voi käyttää ja ilmoittaa vasta kun lasta tullaan hakemaan iltapäivällä.

Ehkä päiväkodissa on ollut ongelmia jonkun vanhemman kanssa ja ovat tulleet noin ylivarovaiseksi. Tai sitten siellä on niin kiire ja mahdollisesti vaje työntekijöistä, että haluavat kaikin keinoin lapsimäärän pienemmäksi. No, joo...

Mitä jos seuraavalla kerralla puhelimessa kysyt, että onko asia niin vakava, että on tultava heti hakemaan vai voivatko seurata tilannetta hetken aikaa ja ilmoittaa, jos tilanne todella huononee.

Mielestäni voit ilman muuta ottaa asian puheeksi rankentavaan sävyyn.

Vierailija
8/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin syitä riitti: oli liian vähän lämpöä (?), silmätulehdus (lääkäri ei todennut), oli kuumetta (kotona ei), yskii (kaikkihan ne yskii)...

pph halusi vain rahat, ei tehdä töitä.

sitten, kun huomautin lapsen oppimasta "jumalauta, seiso perkele" lauseesta, niin pph:n lapsi sairastui sopivasti niin vakavaan astmaan ettei enää voinut pitää meidän muksua (astma oli ollut koko sen ajan, kun lapsemme oli hänellä hoidossa ja paljon ennenkin)

Vierailija
9/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin ope sanoi päivän päätteeksi, että lapsemme maha on ollut koko päivän kuralla.

Ei sitten tullut mieleen soittaa. :(

Vierailija
10/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ammattikasvattaja- siksi päiväkodista ei soitettu????

Vierailija
11/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kaipa se nyt sitten tällä kertaa oli aiheellinen soitto KOULUSTA ( turhiakin sairaushälytyksiä on tullut)

t. ammattilainen

Vierailija
12/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan entisestä hoitopaikasta ei soitettu, vaikka lapsella oli 40 astetta kuumetta. Poika makasi lumihangessa, kun hain hänet. Ei jaksanut leikkiä ja oli kovin kylmissään. Kyllä suututti. Hoitajat eivät olleet huomannut hänen olevan kipeä. Pisti miettimään, että kuollako pitää, että huomataan, vai huomataanko sittenkään. Samassa hoitopaikassa poika sai kuulantyönnössä kuulan naamaansa, eikä kukaan soittanut minulle, oli aika järkytys nähdä mustunut naama, kun hain häntä hoidosta..

Nyt koulussa oli sama tilanne. Poika oli tullut koulussa kipeäksi, kuumettakin taas yli 39 astetta. Poika käveli itse kotiin ja soitti kotoota minulle töhin ja valitti, että olo on todella huono (ekaluokkalaisesta kyse). Lähdin siltä seisomalta kotiin ja poika makasi todella kipeänä sohvalla. Luojan lykky, että hän pääsi itse kuitenkin kotiin. Opettaja oli huomannut, että poika on kipeä, muttei soittanut minulle.

Että näinkin päin joskus.. Ikinä ei muutenkaan ole soitettu kummankaan lapsen kohdalla, että pitäisi hakea pois sairastumisen vuoksi.

Vierailija
13/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan entisestä hoitopaikasta ei soitettu, vaikka lapsella oli 40 astetta kuumetta. Poika makasi lumihangessa, kun hain hänet. Ei jaksanut leikkiä ja oli kovin kylmissään. Kyllä suututti. Hoitajat eivät olleet huomannut hänen olevan kipeä. Pisti miettimään, että kuollako pitää, että huomataan, vai huomataanko sittenkään. Samassa hoitopaikassa poika sai kuulantyönnössä kuulan naamaansa, eikä kukaan soittanut minulle, oli aika järkytys nähdä mustunut naama, kun hain häntä hoidosta..

Nyt koulussa oli sama tilanne. Poika oli tullut koulussa kipeäksi, kuumettakin taas yli 39 astetta. Poika käveli itse kotiin ja soitti kotoota minulle töhin ja valitti, että olo on todella huono (ekaluokkalaisesta kyse). Lähdin siltä seisomalta kotiin ja poika makasi todella kipeänä sohvalla. Luojan lykky, että hän pääsi itse kuitenkin kotiin. Opettaja oli huomannut, että poika on kipeä, muttei soittanut minulle.

Että näinkin päin joskus.. Ikinä ei muutenkaan ole soitettu kummankaan lapsen kohdalla, että pitäisi hakea pois sairastumisen vuoksi.

Olenkohan minä ainoa äiti, jolla sekä lasten päiväkodissa, että koulussa suhtaudutaan asiallisesti lasten sairastumiseen/mahdolliseen sairastumiseen ja kotiin yhteyden ottamiseen.

Esimerkkejä:

Koulu 1 (pieni lähikoulu): 1.-2.-luokkalainen lapsi on selvästi kuumeinen tai valittaa kovaa vatsa/pääkipua -> minulle soitetaan, voiko lapsi tulla kotiin (siis saako lähettää yksin kotiin). 3.-luokkalainen (siis jo isompi lapsi) valittaa korvakipua ja on kipeän oloinen, ope passittaa kesken päivän lapsen kotiin (jolla on korvatulehdus, hieman kuumetta).

Koulu 2: Iso alakoululainen valittaa vatsavaivoja, ripulia, on kipeän oloinen -> lapsi saa soittaa open huoneesta onko ok lähteä kotiin.

Päiväkoti: Lapsella vähän ripulia, ehkä useampikin päivässä -> asiasta mainitaan lasta hakiessa kotiin. Samoin tehdään, jos lapsi ollut yskivä/nuhainen/lievästi kipeän oloinen tai saanut pienen kuhmun tai kolhun. Tai jos hoitajat ovat epäilleet kuumeiseksi, mutta kuumetta ei mitattaessa ole. Silloin soitetaan vanhemmalle, jos lapsi oksentaa (kunnolla) tai jos lapsella on mitattaessa kuumetta. Tai jos sattuu vakavampi tapaturma, jossa epäillään, että on syytä tarkastuttaa lääkärillä. Kerran sattui niin hurja tapaturma (jossa loppu hyvin, lapselle ei käynyt kuinkaan), että hoitaja soitti ensin ambulanssin, sitten äidille.

Ainoa kerta vuosien varrella, jolloin olen vähän ihmetellyt, miksi koulusta ei otettu yhteyttä, oli sellainen, että silloinen ekaluokkalainen poikani keinusta hypätessään loukkasi jalkansa, josta lopulta löyty hiusmurtuma. Eli lapsella oli tosi hankalaa päästä kotiin (onneksi lyhyt matka), koska jalka oli niin kipeä. Luultavasti siihen oli syynä se, että poika näytti koulussa urheaa naamaa eikä valittanut kuinka kipeä jalka oli.

Vierailija
14/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällä kertaa ei taaskaan soitettu, että lapsi on kipeä Hain lapset hoidosta klo 20.oika kuulemma ollut vetämätön koko illan ja pötkötellyt. Kuumettahan ressukalla oli. En tosin mitannut, mutta kyllähän sen käteen tunsi. Tulikuuma.

Olisvat perhanat soittaneet. Poika kuulemma oli omien puheidensa mukaan useasti kysynyt, joko äiti tulee kohta hakemaan. Ei kait 3 v voi osata paremmin sanoa, että nyt pitäisi päästä jo kotiin huilimaan

Vierailija
15/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan paikkoja! Meidän 2-vuotiaalla oli kauhea ripuli ja kaikki vaatteet keltaisena ripulista. Vaatteita ei oltu edes vaaihdettu, kun tulin hakemaan!!! Toisella kerralla oli verinen ruhje kyljessä ja vasta erillisen puhelun jälkeen kuulin, että poika oli tippunut liukumäen tikkailta! Välillä tuntuu, että puolet ryhmän lapsista ovat aivan puolikuntoisia, mutta kyllä meilläpäin (Helsingissä) lapsen täytyy olla jo tosi sairas, että hoitsut soittaa töihin.

Vierailija
16/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/31 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tarkistin naapurilta, joka on kunnallinen pph.

Vierailija
18/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tarkistin naapurilta, joka on kunnallinen pph.

Jos hoitolapsi on sairas niin hoitaja saa palkan. Jos oma hoitajan oma lapsi on sairas niin kaikissa kunnissa ei saa palkkaa ollenkaan. meille tuli juuri muutos ja 3 päivää saa olla poissa oman lapsen ÄKILLISEN sairauden takia palkallisena.

Vierailija
19/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidosta haettaessa on kyllä ilmoitettu että josko seuraavana päivänä jäisimme kotiin. Ensialkuun tuo tuntui vähän oudolta mutta järjestäen joka kerta on lapsi ollut seuraavana päivänä kipeä.

Vierailija
20/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä lapsi ainakaan ole hoitokuntoinen jos on edes alkava korvatulehdus! Yleensähän sitä edeltää joko yskä tai nuha tai molemmat puhumattakaan kivusta! Olet itse järjiltäsi, jos kuvittelet korvakipuisen olevan hoitokuntoinen! Kai se lääkäri kirjoittaa mitä itse siihen lappuun haluat.

Lapset oireilee korvatulehdusta hyvin eri tavoin. Meidän lapsista yksi valittaa yöt, mutta päivällä ei ole mitään oiretta. Toinen kiukuttelee päivät, mutta nukkuu yöt kuin tukki. Kolmas nostaa kumeen neljäänkymmeneen. Ja välillä on yskää ja nuhaa, välillä ei. Mutta hoidossa olisivat vaikka olisikin korvatulehdus (ei tietenkään kuumeessa). Ei ole yksi eikä kaksi kertaa käynyt niin, että lääkäri on ensimmäiseksi sanonut, että ei tuota lasta vaivaa mikään, ennen kuin ovat korvaan kurkanneet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan