Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensipurkaus psykiatrille. Olen jälkeenpäin ihmetellyt kuinka suppea ja

Vierailija
27.01.2009 |

lyhyt kuvaus lapsuudesta oli B-lausunnossa. Olisin sitä voinut tarkentaakin. Mutta en sitten ymmärtänyt.

Olen toista vuotta kuntoutustuella vakavan masennuksen vuoksi. Mikä merkitys B-lausunnoilla on ja kuinka pilkkua viilaavia niiden pitää olla haettaessa esim. työkyvyttömyyseläkettä?

Ymmärrän B-lausuntojen merkityksen, noin periaatteessa. Pitäisikö ehtiä puhumaan psykiatrille enemmän vai suodattaako hän lausuntoon puheistani sen oleellisen?

Ihan esimerkkinä 1. B-lausunnossa lapsuudestani oli n. seitsemän lausetta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla asiantuntija tässä viidakossa.

Olen romahtanut sieltä uraputkesta syvään rotkoon, jossa kukaan ei auta ja omat voimat eivät riitä tiedon hankkimiseen.

Vierailija
2/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos B-lausunnolla haettaisiin eläkettä liikenneonnettomuuden jälkeen, olisi tärkeää selostaa vammamekanismi. Mutta koska sillä haetaan eläkettä vakavan masennuksen takia, kukaan ei voi varmuudella mennä vannomaan että se on juuri se lapsuus joka on asian aiheuttanut. Eikä se tosiaan kuulu sille eläkkeen myöntävälle taholla millään lailla, ainoastaan se seikka että olet pitkäaikaisesti ja vaikeasti masentunut.

Tosin eläkkeelle on vaikea päästä, oli B-lausunto kuinka hyvä tahansa. Mutta pääasia on että purat itseäsi sille psykiatrille siinä tahdissa joka sulle sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä tiedoista.

Tämä tieto helpotti.

Minulla on muitakin vakavia sairauksia. Kuten esim. syöpä.

Olen todella kiitollinen jos joku voi auttaa ja tiedoillaan helpottaa oloani.

Vierailija
4/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-lausunnon oleellinen merkitys eläkettä haettaessa on se, onko kuntoutumis/kuntouttamismahdollisuuksia sairauden suhteen. Tämä on se fokus.

Lapsuus ja kaikki muut masennukseen johtaneet syyt ovat sinänsä vain sivuseikkoja sen hallinnollisen päätösprosessin kannalta.

Mitä itse luulet niistä kuntoutumismahdollisuuksista? Onko syöpä todennäköisesti paranevaa sorttia vai todennäköisemmin kuolemaksi?

Vierailija
5/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on uralta romahtanut rotkoon :) myös minä olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea lähiaikoina. Iältäni olen vasta kolmekymppinen.

Tsemppiä! Elämä jatkuu.

Vierailija
6/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoisin lähinnä ylläpitävän ja tervehdyttävän kuntoutuksen.

Juuri äsken mietin itsemurhaa mutta sitä en tee lasteni vuoksi.

Minulla on voimia ja kykyä kasvattaa lapsiani. Mutta minusta ei kaikkien sairauksien ja masennuksen jälkeen enää ole työelämään. Kaikki voimani menevät lapsiin. Onko minulla mitään mahdollisuuksia?

Vierailija
7/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko sinulla mahdollisuuksia päästä masennuksesta ja sairauksista niin, että pystyisit käymään töissä? Vuoden sisällä, viiden vuoden sisällä, koskaan?

Jos vastaus on kyllä, vielä on mahdollisuus, vaikka se veisi muutaman vuoden, niin eläke myönnetään kuntoutustukena eli määräaikaisena työkyvyttömyyseläkkeenä. Jos sinut katsotaan toivottomaksi tapaukseksi, sinulle ehkä myönnetään pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Onko sinulla itselläsi mitään halua parantua? Jos voisit valita, parantuisitko, vai ottaisitko mieluummin eläkkeen? Kysy tätä rehellisesti itseltäsi.

Vierailija
8/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausipalkkaiseksi työntekijäksi. Haluan mielummin eläkkeen.

Tekisin tuntitöitä jaksamisen mukaan.

Vierailija
9/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ECT-hoitoa vakavaan masennukseesi. ECT on tehokkain tunnettu hoito masennukseen, mutta erittäin alikäytetty sen sokeeraavan maineen vuoksi. Itse olen nähnyt kymmeniä ECT-hoitoa saaneita henkilöitä, joilla ei ole vakavasta masennuksesta enää tietoakaan. Nauttivat elämästään.