Suomalaiset lapset ovat niin tyylittömiä haalareissaan!
Matkustelu avartaa. Muualla maailmassa lapset on puettu kauniisti
aina, jos ei olla kuraleikkeihin just menossa.
Täällä Suomessa, pääkaupungissa ainakin, ja vielä enemmän maalla ja pienemmissä kaupungeissa näkee lapset puetun ulkoilua varten kyllä joo, mutta
että aina? Eikö ne omista mitään muita vaatteita kuin se Reimatecin tai vastaavan?
Kesällä onneksi on kaikennäköistä kaunista mutta talvet! Ja ei ole keleistä kiinni,
maailmalla on monta paikkaa jossa lapset ei pueta kaupungille, kauppaan ja harrastuksiin lähtiessä haalariin vaan kauniiseen takkiin ja kauniisiin housuihin tai hameisin ja tyylikkäisiin kenkiin. Ja vaikka mentäisi samalla ulos leikkimään
voi sinne alle pukea ja varata toisenkin vaatekerran.
Kommentit (136)
ja syystä että täällä on oikeasti kylmäkin talvella (ainakin jossain päin etelä-suomea joskus...)
jne. siis niinhän meidänkin lapset talvella suomessa puetaan.
ei vaan oo britit yhtään tosiaan tottuneet tällaiseen, heille nuo haalarit merkitsee laskettelua alpeilla tai moottorikelkasafaria napapiirillä tms.
itsekin kun täällä englannissa asustellaan nykyään, niin oon tosiaan kauhistellut miten nää ei osaa pukea lapsiaan selkeästi kylmää vastaan, kaikki paikat paljaina hyttisään nokka valuen. ja tosiaan ei ne mihinkään ulos lähdekään pakkasilla.
mutta toisaalta oon oppinut täällä senkin että lapsillekin on ihan kivoja ja kauniita ulkoiluvaatteita kaupungilla liikkumiseen jne. ja ainoa talvivaate lapsille ei ole se reimatekki...
mitä vastasite?
kuin pinnallinen haalareita koskeva älynväläys!
Mä en ole mitenkään erityisen tarkka lapsen vaatetuksen suhteen, mutta kyllä meillä silti on joku kevyempi takki lapselle ja kaupungille lähdetään muissa vaatteissa kun siinä haalarissa ja kypärämyssyssä. Ymmärrän erittäin hyvin jos joku ei osta metrin mittaiselle useita ulkovaatteita sen takia että saa käydä kahvilassa nätisti. Pääasia että pärjää pakkasessa.
[Minusta tärkeintä on tarkoituksenmukainen pukeutuminen - kaupungille toki jotain ihan muuta kuin pihahaalari, muuten taas säänmukainen ulkoiluasu.
Mites sitten, kun päiväkotipäivän jälkeen lähdemme suoraan kaupungille humputtelemaan? Julkisilla kulkuneuvoilla kun kuljetaan, niin lämpimästi pitää olla päällä. Vaihdetaanko siis päiväkotipäivän päätteeksi hienommat kaatu-uskottavat vaatteet vai miten :)
tykkää ihan itsekin siitä kun saavat vähän paremmin tai erilailla pukeutua itse joskus ja valita mielensä mukaan jotain muutakin kun vain äidin pakottamana hiostavan toppahaalarin :)
ja luojan kiitos kaikki aikuistekaan ei kulje kaupungilla se rukan toppa-asu päällä...
Ahistaa nähdä viimeseen asti puunattuja pikkutyttöjä kaupungilla sävy sävyyn äitin vaatteiden kanssa. Ihan kuin lapset olis jotain asusteita, pieniä villakoiria kainalossa somistamassa ja korostamassä äidin tyyliä...
Just joo ja mitä vielä,entä lasten yökkärit,kelpaako ne?
.
Itse ostan aina päiväkoti- ja ulkoilukäyttöä varten hyvän haalarin (tai jatkossa takki + housut), mutta meillä on myös aina ollut ns. kaupunkitakki ja siihen sopivat hanskat ja pipo. Alaosaksi sitten esim. vuorilliset housut tai ihan farkut ja pitkät kalsarit - niillä tarkenee jo piipahtaa ulkona pikkupakkasessa, eikä silti tule kaupoissakaan kamalan kuuma.
Toivon, että lapseni oppii, että eri tilanteisiin pukeudutaan vähän eri tavoin, eikä sitten aikamiehenäkään hiihdä tuulipuku päällä duuniinsa :-)
vai tunnetko esim ap:n henkilökohtaisesti, vai keneen tällä mahdoit viitata?
mutta on se hyvä kun tietää itse olevansa niin kovin täydellinen ettei voi sallia muille edes omia mielipitetiä liittyen näinkin vähäpätöisiin asioihin...
tokihan se on muilta pois ellei kaikki halua aina pitää lapsilla toppahaalaria!
toivottavasti ulkomaareissulta jäi käteen muutakin
kuin pinnallinen haalareita koskeva älynväläys!
Meidän perhe asui Sveitsissä vuosia ja kyllä siellä todellakin lapset puetaan eri tavalla kun täällä meillä. Kun ulkoillaan esim. hiihdetään, lasketellaan, pulkkaillaan, ollaan lumisotasilla jne on TOKI kunnon ulkoiluvaateet , ei ne tosin haalarit aina tarvii olla. Mutta muuten, kun käydään kaupungilla, kirjastossa, kyläilemässä on kauniit takit ja housut. Tytöillekin löytyy esim. ihania talvitakkeja ja kenkiä.
Ja kylään mennessä (myös esim. kauppakeskuksissa ei oleskella haalarit päällä, hiki päässä) on myös kauniit sisävaatteet. Ei ole, kun omaa laiskuutta, jos ei jaksa pestä, vaihtaa, ostaa ja nauttia kauniista ja myös ihan käytännöllisistä vaatteista myös lapsilla. Ja hei siellä on IHAN pakkasia ja talvi myös. Mutta tämä on kyllä aika paljon kulttuurikysymys, miten lapsiin panostetaan, sen näkee niin hyvin maailmalla matkustettaessa. Ollanhan me aika nuori, metsäläiskansa vielä...
PS. Ihan töissäkäyvä äiti, joka jaksoi näin toimia...
ei ulkomailla ole sellaisista edes kuultukaan...
mutta on se vaan hyvä että suomessa tiedetään aina se ehdoton ja absoluuttinen totuus kaikesta,
niin täällä osataaan aina toimia ainoan oikean kaavan mukaan.
muut maat ja jotkut erikoiset onnettomat yksilöt sitten teke väärin kun ei sitä yhtä yleistä vallitsevaa mieleipidettä kannata.
.Just joo ja mitä vielä,entä lasten yökkärit,kelpaako ne?
Meillä ei ole varaa laittaa lasten vaatteisiin ylimääräistä rahaa. Ostetaan kunnon ulkoiluvaatteet, mutta tällaisiin hienosteluvaatteisiin meillä ei ole varaa. Perusvaatteita ostetaan ja sitten lapsilla yhdet tai kahdet paremmat/juhlavaatteet. Olisihan se ihanaa ostaa esim. tytölle joka talvi villakangastakki, nätit talvisaappaat ja sävyihin sopivat asusteet, mutta tällä hetkellä meillä ei ole varaa. Tytöllämme on ulkoillessa päällä toppahaalari ja sitten ollaan saatu tytöllemme sukulaistytölle pieneksi jääneet toppatakki ja -housut, joita käytetään kaupassa, kyläilessä, kerhoon mentäessä jne.
Kyllähän sitä itsellekin ostaisi mielellään joka talvi tai edes joka kolmas talvi uuden talvitakin, mutta ei minulla ole sellaiseen varaan. Perinteisellä tummalla villakangastakilla mennään jo viidettä vuotta ja sen lisäksi löytyy tuulenpitävä takki ulkoiluun.
Mielestämme kuljemme ihanan kauniissa vaatteissa, mutta ennen kaikkea sellaisissa joihin meidän perheellä on varaa.
aika huvittavaa oli kun miehen englantilainen kollega ihmetteli helsingin kaupungin kaduilla käveltyään että onko täällä joku hiihto- tai urheilutapahtuma tms menossa kun kaikki lapset kulkee sellaiset hiihtohaalarit pällä...?
hieman nauratti meitäkin ;D
että ovat oikein lapset tyylittömiä, kamalaa. On niin naurettava aloitus, ettei tähän oikein voi edes kommentoida mitään!
Briteissä asuessani lasten pukeutumista.
Ohuilla vaatteilla (polvipit. hame + sukkikset jalassa) pikkutytöt tikuttivat äitien perässä kylmässä viimassa jouluostoksilla. Kylmä tuli kun edes katseli moista.
Parhaassa tapauksessa oli 7-9 vuotiailla tytöillä oikein korkeakorkoiset kengät jalassa...? Tekee kyllä hyvää kasvaville jaloille ja selälle - kaunista tietenkin, jos sitä pitää tärkeänä...
Eihän Briteissä edes laiteta lapsia ulos leikkimään. Hulluna pitävät, jos jälkikasvun laittaa lumisateeseen leikkimään...
On kiva laittaa myös lapsille päälle jotain siistimpää. Löytyy niitä "kaupunkivaatteitakin" sellaisia, jotka ovat lämpimiä.
En itsekään mene tuulipuvussa tai muussa urheiluvaatteessa kaupungille. Mutta perus-av-mamman mielestähän sekin olisi täysin okei, kun ei ne kaupat nyt niin hienoja paikkoja ole....
Itse ostan aina päiväkoti- ja ulkoilukäyttöä varten hyvän haalarin (tai jatkossa takki + housut), mutta meillä on myös aina ollut ns. kaupunkitakki ja siihen sopivat hanskat ja pipo. Alaosaksi sitten esim. vuorilliset housut tai ihan farkut ja pitkät kalsarit - niillä tarkenee jo piipahtaa ulkona pikkupakkasessa, eikä silti tule kaupoissakaan kamalan kuuma.
Toivon, että lapseni oppii, että eri tilanteisiin pukeudutaan vähän eri tavoin, eikä sitten aikamiehenäkään hiihdä tuulipuku päällä duuniinsa :-)
olenko sanonut olevani täydellinen? Mistä näitä sanoja tunget mun suuhun! Toin vain tämän maailman pinnallisuuden esiin kommentillani. Enkä sanonut myöskään että se on minulta pois! Lapsen parasta pitää kuitenkin ajatella! Jos löytää hyvät vaatteet, jotka ovat mukavat ja lämpimät, niin saa pukea minun puolestani! Ulkomailta pitäisi mielestäni kuitenki oppia avara katseisuutta, eikä kapea katseisuutta!
jos me vanhemmatkin kuljemme tuulipuvuissa.
Terve.
Ahistaa nähdä viimeseen asti puunattuja pikkutyttöjä kaupungilla sävy sävyyn äitin vaatteiden kanssa. Ihan kuin lapset olis jotain asusteita, pieniä villakoiria kainalossa somistamassa ja korostamassä äidin tyyliä...
En mä tiennytkään, että lapsienkin pitäisi olla aina muodikkaita ja tyylikkäitä!!