Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

N. Mikkonen kohusta - ulkosuomalainen lusikka tana soppaan :-)

Vierailija
27.01.2009 |

Hei vaan kaikki,

Aika jarkyttyneena olen seurannut tata Nina Mikkosen aloittamaa keskustelua ja miettinyt tata suomalaisten(kin) perussyntia eli suvaitsemattomuutta.

Itse olen ulkosuomalainen ja asun keski-Euroopassa, minulla on kaksi lasta. Vein molemmat lapset hoitoon 7-8 kk vanhana. Taalla ei ole lahellekaan yhta pitkia aitiyslomia kuin Suomassa , joten kotona oleminen pitkaan ei ole niin helppoa. Jos olisin halunnut olla kotona edes sen maagiset 3 vuotta, minun olisi taytynyt irtisanoutua toista.

Miehellani on ihan ok tyopaikka ja hyva palkka eli olisiko se ollut taloudellisesti mahdollista - EHKA.

Halusinko sita - EN!

Harmittaako minua etten pystynyt olemaan kotona edes hieman pidempaan - kylla, joskus harmittaa ja miellani olisin Suomen aitiyslomat ottanut. Paatostani en ole kuitenkaan katunut, vaikka valilla olen potenut riittamattomyyden tunteita seka kotona etta toissa.

Lapset (nyt 5v ja 2v) voivat vallan mainiosti ja uskallan sanoa etta olen ihan hyva aiti .

Pelottavaa minusta koko tassa keskustelussa on musta-valkoisuus ja se etta on vaikea ymmartaa etta elamaa voi elaa monilla tavoilla - ihan oikeasti ei ole yhta oikeaa tapaa joka vie taattuun onneen, seka aikuiset ja lapset. Joillekin sopii (ja on mahdollista) kotiaitiys ja joillekin ei.

Tarkeaa olisi keskustella paivahoidon laadusta ja siita miten taata etta myos kotiaitien lapset saavat tarpeeksi sosiaalisia kontakteja (kerhotoiminta jne) ja tietysti myoskin aitien jaksamisesta (oli sitten kyseessa kotiaiti tai tyossakayva aiti).

Toivotan hyvaa jatkoa telile kaikille ja yrittakaa suvaita toistenne valintoja. Uskoisin etta suurin osa meisrta aideista haluaa lapsilleen vain parasta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta että ympäristö tuntuu paheksuvan heitä, jotka joutuvat laittamaan lapset aikaisin päiväkotiin. Miksi myös päiväkodissa työskentelevät ovat lähteneet tähän mukaan? Sen sijaan että vaatisivat laatua ja riittävästi henkilökuntaa lapsia hoitamaan.

Itse menin töihin nuorimman ollessa 7kk. Teimme miehen kanssa töitä vuoroissa kaksi vuotta kun sitä päiväkotipaikkaa ei niin vaan saanut.

Asuinmaassamme puhutaan ihan päinvastaista. Jokaiselle 1- vuotiaalle on nykyisellä hallituksella tavoitteena saada päivähoitopaikka. Päiväkotia ei nähdä säilytys- tai hoitopaikkana, vaan tärkeänä lapsen sosiaaliselle kehitykselle.

Tässä on varmasti kyse arvoista. Se ainoa, yleisesti hyväksytty tapa on nyt olla kotona. En ketään myöskään tuomitse, mutta suvaitsevaitsuutta minäkin peräänkuulutan.

Vierailija
22/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Suomessa on vain yksi oikea tapa elää. Tää muuten pätee muuhunkin kuin kotiäitiyteen.

Ahistaaaaaaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vihaista sakkia tuntuu olevan liikkeellä eikä erilaisuutta arvosteta! Ihan itseänikin alkoi kauhistuttaa mm. tämän palstan ilmapiiri!

Vierailija
24/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti asiallinen keskustelu ei näytä luistavan.

Minunkin puolestani hyvää jatkoa kaikille äideille!!

Vierailija
25/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallista keskustelua peliin.

Vierailija
26/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tod edusta mielipiteineen mitään yleistä suomalaista kantaa, suurin osa ihmisistä liikkuu juuri siellä välimaastossa ja antaa tilaa muidenkin valinnoille.

Vierailija
27/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tämä tule koskaan varmaan muuttumaan.

Suomessa jokaiseen asiaan on yksi yleinen mielipide (joukkoon mahtuu poikkeuksia ja ääripäitä joita harvoin hyväksytään),

eikä se tule muuttumaan kovin helpolla.

Suomalaiset ovat todellakin suvaitsematonta ja musta-valkoisesti ajattelevaa kansaa, ja ei sitä ulkosuomalaisena itsekään osaa edes aina ymmärtää miten tuomitsevia voivat olla ihmiset jos et tee asioita juuri niinkuin he itsekin tekevät tai mikä on yleinen virallinen näkemys siitä.

Ei pystytä näkemään että asioita voi tehdä eri tavoilla eikä yksi tapa välttämättä ole oikea tai väärä, se vain on yksi mahdollisuus.

Tasapäistäminen on aika voimakasta, monella elämän alueella. Minua se ahdistaa henkilökohtaisesti paljon.

sad but true :(

Vierailija
28/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- onneksi!

mutta silti peraankuulutan sita suvaitsevaisuutta ja sen ymmartamista etta perheet tekevat erilaisia ratkaisuja .

Olen tahan asiaan tormannyt aika monta kertaa...

Tama Nina Mikkos-keskustelu ja "aihe vapaa" palsta karjistaa vaan taman asian entisestaan .

ap

Vierailija
29/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jokainen hyvä äiti tajuaa, että pienen lapsen paras paikka on kotona! Ikinä en veisi alle 1v hoitoon, en mielelläni alle 3 vuotiastakaan, mutta rahallinen tilanne siihen pakottaa.

Ap selvästi kerjää nyt jotain suvaitsemattomuutta ja haukkumista, jotta voi puolustaa itseään.

Vierailija
30/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 13

mutta jokainen hyvä äiti tajuaa, että pienen lapsen paras paikka on kotona! Ikinä en veisi alle 1v hoitoon, en mielelläni alle 3 vuotiastakaan, mutta rahallinen tilanne siihen pakottaa.

Ap selvästi kerjää nyt jotain suvaitsemattomuutta ja haukkumista, jotta voi puolustaa itseään.

Vierailija
31/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voitaisi jotenkin (esim puolison verotuksen avulla) vaikuttaa siihen että vanhemmat (niin äidit kuin isätkin) voisivat oikeasti VALITA haluavatko he lapsensa kotihoitoon vai päiväkotiin? Moniko äideistä/isistä jäisi kumminkin mielellään hoitamaan lasta kotiin jos se olisi taloudellisesti mahdollista? Ja sitten kaikki kunnia niille jotka taasen päätyvät päiväkotiin. Ehkä tosiaan näin saataisiin myös päiväkotiin inhimmillisen kokoisia ryhmiä joissa lapset viihtyisivät ja myös henkilökunta.

Vierailija
32/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa, ap, että ainoa suvaittu vaihtoehto sun kohdalla olisi ollut työpaikasta luopuminen ja kotihoidon jatkaminen..ja huomioi, että sun ainoa motiivi keskustella tästä on se, että jotenkin alitajuis-psykologisesti kerjäät hyväksyntää teollesi, ei esimerkiksi ihan yleinen keskustelu perheiden, äitien ja maitten erilaisuudesta..

ja erityisenä huomiona vielä, että todellakaan MITÄÄN sääliä, hyväksyntää ja ymmärrystä EI tule :)

mahtavaa!!!!!

Vierailija
33/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näinhän se asia on ymmärretty hoitaa melkein kaikissa muissa euroopankin maissa.

eli vanhemmilla on ihan oikeasti mahdollisuus valita ja yhteiskunta tukee sitä.

ja yleinen mielipide asiasta on se että se on jokaisen oma valinta, ketään ei lähdetä tuomistemaan kotirouvan tai työssäkäyvän äidin roolista.

ne on vain kaksi erilasita tapaa elää, ei oikea tai väärä.

Eikö voitaisi jotenkin (esim puolison verotuksen avulla) vaikuttaa siihen että vanhemmat (niin äidit kuin isätkin) voisivat oikeasti VALITA haluavatko he lapsensa kotihoitoon vai päiväkotiin? Moniko äideistä/isistä jäisi kumminkin mielellään hoitamaan lasta kotiin jos se olisi taloudellisesti mahdollista? Ja sitten kaikki kunnia niille jotka taasen päätyvät päiväkotiin. Ehkä tosiaan näin saataisiin myös päiväkotiin inhimmillisen kokoisia ryhmiä joissa lapset viihtyisivät ja myös henkilökunta.

Vierailija
34/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitejä tässä maassa on syyllistetty ja pitkään ja ihan valtiovallan puolesta.

Vierailija
35/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-)

Nappi kirjoituksia nama pari edellista - juuri tata tarkoitin!

AP kiittaa kauniisti kaikkia hanta saalivia ;-D.

Omia ratkaisujani mielestani ei minun mielestani tarvitse puolustella. Miellellani kylla keskustelen asiasta.

[

Vierailija
36/36 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa kirjoittikin etta parasta olisi etta kaikki saisivat valita ollako kotona vai toissa.

Nain minakin ajattelen. Itse olisin tosiaan vallinut etta olisin ollut muutaman kuukauden enemman kotona ja mielellani tosiaan ottanut Suomen aitiyslomat .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi