Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Nokia Missiosta tietävät, onko se terve yhteisö vai onko painostamista tms?

Vierailija
26.01.2009 |

Meidän tytön on kaveri houkutellut Nokia Missionin tilaisuuksiin ja tyttö on aika innoissaan. On mielestään tehnyt uskonratkaisun jne. Itse olen ateisti enkä kristinuskosta paljon tiedä, mutta osa tytön puheista kuulostaa aika levottomilta. Hänkään ei kuulu kirkkoon ja hän on koulussa ET:ssä, joten ei oikein edes ymmärrä, miksi varsinkin isänsä pitää osaa hänen kertomastaan hyvin erikoisena. Heillä on jo ollut muutama riita asiasta, koska tytön mielestä tietysti isä ei tiedä mitään ja haluaa vain estää hänen pelastuksena.

Tiedän, että monet uskoon tullessaan ovat aika kiihkeitä asiasta ja siksi olen hyväksynyt tytön tekemiset, koska olen aina ollut sitä mieltä, että hän saa itse valita uskonnollisen suuntansa aikuisena. Ja vaikka hän ei vielä aikuinen olekaan, niin tarpeeksi iso tuollaisista asioista minusta jo päättämään. Nyt kuitenkin anoppi ja appi saivat tietää, missä tyttö käy ja he ovat huolissaan. He ovat itse körttiläisiä ja tiedän kyllä, että Nokia Missio on kovasti körteistä eroava suuntaus, mutta he väittävät kuulleensa, että Nokia Missiossa on esiintynyt paljon hyvin epäilyttäviä toimintatapoja ja jopa hengellistä painostusta ja väkivaltaa. En tiedä onko heidän mielipiteensä vain jotain uskonnollisten ryhmien välistä nokkimista vai onko väitteissä jotain perää. He kyllä ovat ihan järki-ihmisiä noin yleensä ja tyttö on heille tärkeä, mutta he eivät edes asu Nokia Mission toiminta-alueella.

Mitä te tiedätte tästä Nokia Missiosta? Onko se turvallinen seurakunta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän parikin ihmistä jotka noissa tilaisuuksissa takavuosina kävivät ja ihan täysjärkisiltä eivät vaikuttaneet.

Vierailija
2/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaiset joiden puheissa vilahtelee Nokia Missio eivät vaikuta kaikkein täysjärkisimmiltä uskovaisilta, sori vaan. Aika ääriporukkaa ja todellisuudesta vieraantunutta puhetta. Saatana siellä ja saatana täällä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuommoseen toimintaan mukaan. Jos aikuisena haluaa mennä niin sille ei voi mitään. Mutta niin kauan kuin asuu mun katon alla ei sekaannuta tuollaiseen, mistä voi seurata ties mitä sekoilua ties miten pitkäksi ajaksi. Kyllä tavallisen ev. lut. nuorisotyön pitää riiittää. Kotiarestia vaikka maailman tappiin.

Vierailija
4/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tutun tuttua hurahti Nokia Missioon ja menivät kyllä tavallisen uskovaisen näkökulmasta sekaisin.

Nokia Missio on sieltä pauhaavammasta päästä. Paljon karismaattisia puhujia, jotka saavat uskomaan itseensä, ei välttämättä Jumalaan. Pelottua Helvetillä ja Saatanalla, mikä minusta ei sovi lasten/nuorten maailmaan. Itse uskon enemmän rakkauden töihin :)

Mutta, jos pitäisi valita omien lasten kohdalta, niin mieluummin Nokia Missio kuin vaikka saatananpalvonta / vampyrismi / mp-kerhoilut.

http://www.nokiamissio.com/

Vierailija
5/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkö ne hörhöilee? ihan huuhaasakkia.

Vierailija
7/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa käydä nokia mission nettisivuilla, sieltä ainakin löytyy jotain tietoa siitä, mihin liikkeessä uskotaan.

Minun kokemukseni mukaan nokia missio on hyvin karismaattinen seurakunta. Siellä siis korostuu Pyhän Hengen työ, armolahjat ja sellainen. Tämä on yksi syy sille, miksi se viehättää niin paljon nuorta kuulujakuntaa. Perusluterilainen "jäykkyys" on korvattu juuri kielilläpuhumisella, tanssimisella, ylistyksellä ja tuon kaltaisella toiminnalla. Näissä Nokia mission tilaisuuksissa voi juuri sen takia, että kaikki on "täysillä" mukana, kokea valtavaa yhtyeden tunnetta toisiin uskoviin ja sitä kautta Jumalaan.

Alussa on ihan hyvä, että pystyy kokemaan kaikenlaista, mutta varsinaisesti uskon kannalta en pidä nokia missiota kaikista parhaana. Tarkoituksellista tai ei, nokia missiossa usko mielletään vahvasti tunne-jutuksi ja unohdetaan se tosiasia, että Jumalaan uskomisella tai Jeesuksen pelastustyöllä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. Jos tämä unohtuu, saattaa nuori ahdistua myöhemmin, kun ei tunnekaan enää samalla tavalla kuin uskoontuloan "alkuhuumassa". Jos nokia missio on ainut seurakunta, jossa nuori käy, saattaa olla, että hänelle tulee yksipuolinen kuva uskosta ja uskomisesta.

En kuitenkaan sanoisi, että nokia missio olisi "vaarallinen", tai että siellä käytettäisiin henkistä väkivaltaa tai hengellistä painostusta. Suosittelen kuitenkin, että nuori saisi muutakin kosketuspintaa Jumalaan ja Jeesukseen kuin pelkästään nokia mission tarjoaman tunnepuolen.

Vierailija
8/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa käydä nokia mission nettisivuilla, sieltä ainakin löytyy jotain tietoa siitä, mihin liikkeessä uskotaan.

Minun kokemukseni mukaan nokia missio on hyvin karismaattinen seurakunta. Siellä siis korostuu Pyhän Hengen työ, armolahjat ja sellainen. Tämä on yksi syy sille, miksi se viehättää niin paljon nuorta kuulujakuntaa. Perusluterilainen "jäykkyys" on korvattu juuri kielilläpuhumisella, tanssimisella, ylistyksellä ja tuon kaltaisella toiminnalla. Näissä Nokia mission tilaisuuksissa voi juuri sen takia, että kaikki on "täysillä" mukana, kokea valtavaa yhtyeden tunnetta toisiin uskoviin ja sitä kautta Jumalaan.

Alussa on ihan hyvä, että pystyy kokemaan kaikenlaista, mutta varsinaisesti uskon kannalta en pidä nokia missiota kaikista parhaana. Tarkoituksellista tai ei, nokia missiossa usko mielletään vahvasti tunne-jutuksi ja unohdetaan se tosiasia, että Jumalaan uskomisella tai Jeesuksen pelastustyöllä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. Jos tämä unohtuu, saattaa nuori ahdistua myöhemmin, kun ei tunnekaan enää samalla tavalla kuin uskoontuloan "alkuhuumassa". Jos nokia missio on ainut seurakunta, jossa nuori käy, saattaa olla, että hänelle tulee yksipuolinen kuva uskosta ja uskomisesta.

En kuitenkaan sanoisi, että nokia missio olisi "vaarallinen", tai että siellä käytettäisiin henkistä väkivaltaa tai hengellistä painostusta. Suosittelen kuitenkin, että nuori saisi muutakin kosketuspintaa Jumalaan ja Jeesukseen kuin pelkästään nokia mission tarjoaman tunnepuolen.

Vierailija
9/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalin seurakunnan laulukuoroissa ja kokkikerhoissa voi vapaasti käydä.

Vierailija
10/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siitä tytöllesi mitään vahinkoa ole jos johonkin tilaisuuteen kaverinsa kanssa menee. Eiköhän hän huomaa itse miellyttääkö meininki vai ei. Jos kovasti arveluttaa niin katsokaa vaikka pari Missioiltaa netti-TV:n kautta ensin, ainakin Tampereen tilaisuudet sunnuntaisin klo 17 (tai 17:15) alkaen näkee melkein aina suorana Mission nettisivujen kautta.

Vierailija
11/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rauhassa katsoa tilannetta. Kun vanhammat pitää pään kylmänä ts. ovat järkeviä ja realisteja, niin tuskin lapsikaan kovin hörhöksi rupeaa. Olin itse aikanani srk-nuorissa ja aika fanaattinenkin (13-vuotiaana). Kovin radikaaliksi en kuitenkaan kehdannut alkaa, kun vanhemmat olivat ihan tapakristittyjä, eivätkä kieltäneet eivätkä kannustaneetkaan. Siinä kehittyi suhteellisuudentajua itsellekin vähitellen.

Vierailija
12/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattisessa uskonnollisuudessa on lieveilmiönsä ja Nokia Missio tuskin on niistä vapaa. Karismaattisissa, armolahjoja korostavissa yhteisöissä nousee usein päällimäiseksi uskon mittaaminen mm. armolahjojen ja tunnekokemusten perusteella. Lisäksi ovat usein lakihenkisiä ja omaa uskonratkaisua painottavina sorkkivat helposti jäsentensä uskonelämää ja suhdetta Jumalaan. Epäilykset ja muu sellainen voi pahimmillaan johtaa aika rankkaankin hengelliseen vallankäyttöön yhteisön taholta.

Körttiläisyys taas on tosiaan sieltä aivan toiselta laidalta. Siellä mennään todella pitkälle siinä, että toisten uskonnollisia tunteita ja suhdetta Jumalaan ei sörkitä tai arvostella. Siihen perinteeseen tottuneena karismaattisuus tuntuu todella rajuotteiselta.

Kieltämällä tuskin kuitenkaan voitatte mitään. Uskonnolliset kokemukset ovat sen verran suuria, että kielto mennä tilaisuuksiin tms. ei vain toimi. Karismaattisissa suunnissa sellainen katsotaan myös helposti merkiksi siitä, että näin toimivat vanhemman ovat Saatanan vallan alla. Eli siinä ei voi kuin hävitä. Valitettavasti ja onneksi lastensa uskonnollista tai poliittista ideologiaa ei voi päättää. Ja valitettavasti tyttäenne on tiellä, jolla voi polttaa sielunsa pahastikin tai sitten voi selvitä vauriottomana, yhtä kokemusta rikkaampana.

Sinuna ehdottaisin, että appivanhempasi juttelisivat tyttärenne kanssa uskonasioista. Körtit eivät tosiaan mielellään muita yritä käännyttää ja tyttäresi mielestä isovanhemmat ovat varmasti uskonasioissa todella löperiä ja harhautuneita ja heidän uskonnollisuudestaan puuttuu kaikki yty ja henki ja he eivät sen takia voi pelastua, mutta ajan myötä tieto toisenlaisesta uskonnollisuudesta voi auttaa tytärtäsi lähtemään karismaattisesta liikkeestä vähillä vaurioilla, jos hän joutuu uskonnollisen painostuksen ja väärinkohtelun uhriksi. Tietenkään karismaattisissakaan liikkeissä näin ei kaikille tapahdu, mutta valitettavasti niiden ideologia tarjoaa houkuttelevat mahdollisuudet vallankäytölle siihen suuntaan kallellaan oleville ihmisille. Ja sellaisia ihmisiä löytyy aina ja joka paikasta.

Vierailija
13/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ilman huolellista tutustumista asiaan.

Olen itsekin uskossa (kuulun Vapaakirkkoon), mutta Nokian touhu ei ole minusta tervettä.

Vierailija
14/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdottaisin, että ottaisitte asiallisesti, vanhempien roolissa, yhteyttä (vaikkapa sähköpostitse, jos niin matalampi kynnys) johonkuhun seurakunnan jäseneen. Esim. Ranta-Ojalat ovat hyviä tyyppejä. Voisitte keskustella, kysellä.

Ja nettitv:n kautta pääsee näkemään lähetyksiä. Tutustuminen ehdottomasti kannattaa.

Itse olen jonkin verran käynyt noissa tilaisuuksissa, ja aikoinani hyvinäkin ne kokenut, mutta nyt en enää koe, että olisi minun juttuni. Kaipaan rauhallisempaa jumalanpalvelusta.

Oppi on siellä ihan ok, mutta tietenkin karismaattisissa systeemeissä piilee jonkinasteinen manipuloinnin vaara. Jutelkaa tyttärenne kanssa, koska hänen todella tulee saada olla vapaa elämässään ja uskossaan ilman kenenkään minkäänlaista painostusta!

Vierailija
15/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin, että tutustukaa tähän liikkeeseen nettitilaisuuksia seuraamalla ja myös käymällä paikan päällä. Lähtekää vaikka tyttärenne kanssa, jos se tuntuu hyvältä. Ottakaa yhteys sen johtajiin (taitaa olla Markku Koivisto sen "pääjohtaja") ja puhukaa rohkeasti niistä asioista, jotka teistä tuntuvat kummallisilta ja erikoisilta.

Olen uskossa minäkin ja jos lapseni menisi tuon liikkeen tilaisuuksiin, alkaisin heti paikalla tutustumaan tarkkaan, mistä siinä on kyse.

Vierailija
16/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lieveilmiöitä, jotka eivät ole ihan täysin Raamatullisia. Mutta en pidä sitä vaarallisena lahkona, tai mitenkään painostavana, tai sellaisena, josta olisi vaikea irtautua. Eli jos et murehdi sitä, onko lapsesi täysin puhdasoppinen kristitty, en usko, että lapsellasi on mitään varsinaista vaaraa.

Vierailija
17/35 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pappi. N. 13-vuotiaana (siis minä olin) menimme mukaan perheleireille ja toimintaan, jossa tuon seurakunnan perustaneet ihmiset olivat järjestäjinä.

Ei edes pappi-isäni halunnut olla touhussa mukana, kun esimerkiksi meille 10-14-vuotiaille lapsille ja nuorille saarnattiin lasten aamuhartauksissa "Teissä jokaisessa on piilotettuna pedon merkki, joka vain odottaa täyttymyksen saamista! Niinpä parasta mitä voitte tehdä, on aloittaa jo nyt rukoilemaan uskovaa aviopuolisoa, jotta vaakakuppi pysyy oikeassa asennossa".

Meidän moni ystäväperhe lähti mission matkaan, välit katkesi, jos ei elänyt täsmälleen kuten he.

Nuo liikkeet ovat houkuttelevia, ja vaikuttavat onnea ja rakkautta täynnä olevilta, mutta juurikin kyse on karismaattisista henkilöistä, jotka liikettä johtavat, Jumalan voi tuntea ilman heidän välitystään ja apuaankin.

En antaisi lapseni mennä sinne omin päin, varsinkaan perheen kanssa, joka on toiminnassa sisällä. Olet kohta hyvin etäällä hänen kokemusmaailmastaan.

Vierailija
18/35 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ihan niin yksinkertaista. Vielä vuosikin sitten olisin niin saattanut tehdäkin, mutta kun hän alkaa jo lähestyä täysi-ikäisyyttä, on aika vaikea vain kieltää häntä osallistumasta lailliseen uskonnolliseen toimintaan, vaikka mieli tekisikin. Olen aina ajatellut, että hän tosiaan itse sitten isona päättää oman uskontonsa, mutta en silti ajatellut tämän menevän näin. Nokia Mission sivuihin tutustuminen ei valitettavasti minun tuskaani helpottanut, oikeastaan pahensi. Niistäkin paistoi läpi juuri niitä anopin varoittelemia asioita.

Miehenkin kanssa olemme riidelleet tästä. Hänen mukaansa näin ei olisi todennäköisemmin käynyt, jos lapsi olisi aikanaan kastettu ja viety mukaan seurakunnan lapsijuttuihin ja kyllästetty asiaan uskonnontunneilla. Mutta kai nyt kirkkoonkin kuuluvat nuoret näihin välillä hurahtavat? Ja itse olen kasvanut ateistikodissa ja ikinä en ole ollut kallellani mihinkään tuollaiseen.

Ap

Vierailija
19/35 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokiamission toiminnassa. Itse uskovina kävimme pari kertaa, mutta minua pitkään uskossa olleena ahdisti se, että "painostettiin" huutamaan hallelujaa, hyppimään ja ylistämään ja tanssimaan... Eli juuri se tunteiden ylikorostaminen tökki.

Vierailija
20/35 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateleeko muuten heidän tilaisuuksissaan vielä kultahippuja, kuten Nokialla tietääkseni tapahtui? Tuskin, sillä Metro Auto Areena taitaa olla liian iso paikka siihen.

Aika hurja tuo Koiviston puheen otsikko, joka heti lävähtää verkkokalvoille www-sivuilta: "Veri - elämän todellinen lähde."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi