HEINÄHATUT viikko 5
Minä täällä taas =)
Huomenta vaan kaikille. Tulin äkkiä pinon avaamaan ja sitten ulkotouhuihin tytön kanssa. Kauppaankin tarttis tarpoa.
Töistäkin soitettiin ja tarjottiin lisää vuoroja. Tarttee miettiä mitä tekee. Nyt oon ollu kerran viikkoon ja se on ollu ihan passeli ja riittävästi. Toisaalta rahakin tulis tarpeeseen.... Hoitoalalla täälläkin, kun sitä joku kyseli. Mä tosin avoterveydenhuollossa, joten ei mietenkään fyysisesti raskasta työtä joudu tekeen. Vähän tietty arveluttaa keikki pöpöt mitä nyt pyörii influenssat, parvorokot, vesirokot jne. Mutta eipä noilta pysty suojautumaan, oli sitten töissä päiväkodissa tai kaupankassalla....
Nyt nokka kohti kauppaa ja puistoa - Hepe rv 15+6
Kommentit (45)
Mielenkiinnolla oon juttujanne lukenu ja nyt päätin mukaan ängätä.
Meillä on joulukuussa -07 syntynyt tyttö ja toinen oisi nyt sitten tulossa. La on 19.7. Siinä kai ne tärkeimmät..
Neuvolassa on pari kertaa käyty, lääkäriin ei oo vielä päästy (aikaa on siirretty jo 2kertaa, lääkäri sairaslomalla eikä uutta saa tilalle). Alkuraskauden ultra oli ja meni eikä enempää ultria tule ellei haluta yksityisellä käyä. Viime raskaudessa meillä oli vaan rakenneultra ja nyt seki on muutettu.. Ihania nämä säästö hommat!!
Ootte paljon puhunu äitiyspakkauksesta. Ite aattelin olla ottamatta ku kaikki tarvittavat tavarat löytyy ja vaatteitakin on sen verran ettei niitäkään tartte. Onhan se raha pieni mutta aateltii käyttää se sänkyyn. Neiti nukkuu kesään asti pinnasängyssä ja kunhan vauva syntyy siirretään hänet isojen tyttöjen sänkyyn (joka pitää siis ostaa) :)
Mutta nyt ruoka valmisteluihin, hyvää päivän jatkoa kaikille!!!
Jonsku ja E-P 15+4
On pitänyt jo monta kertaa kysellä, että minkä ikäisiä heinä-äitejä täällä ajatuksia vaihtaa. Tokihan iät voisi tarkistaa tuolta Heinähattujen esittelyistä, mutta siellä on meitä niin paljon, etten viitsi ruveta salapoliisiksi:) Kun ei puoletkaan esitellyistä tänne aktiivisesti kirjoittele.
Itse olen Suomen keskiarvoja tuijottaen varmaankin sellainen "nuori äiti", ehdin juuri täyttää ennen vauvan tuloa 22. Neuvolakäynnit ovat olleet tosi mukavia, mutta ensimmäinen kerta äitipolilla oli kyllä pettymys, palvelu siellä oli tosi töykeätä. En tiedä mistä johtui, ensimmäisenä tuli kieltämättä mieleen, että ajattelivat varmaan mun olevan yksi paksuksi pamahtanut nuori tyttörukka. En tiedä, oli kyllä vähän epämiellyttävä kokemus tuo äitipoli, seuraavan kerran kun menen sinne, niin täytyy varmaan otsaan kirjoittaa, että hei, olen nuoresta iästäni huolimatta työelämässä, naimisissa, omistusasunnossa ja kaikinpuolin harkinnut tämän jutun loppuun asti, saisinko parempaa palvelua :D
Vähän rupesin kyllä murehtimaan, että ei ole kauhean kiva mennä synnyttämään sinne, jos yhtään jatkuu samanlaisena tuo kohtelu, kun muutenkin se on herkkä tilanne. Kyllähän he varmasti asiansa osaavat, mutta kyllä se mielipahaa aiheuttaa, että esitetään asiat niin kuin en tietäisi, mihin olen ryhtymässä.
...pitää lisätä, että oikeasti annan kyllä kaiken sympatiani niille itseäni vielä nuoremmille tuleville äideille, jotka varmaan saavat kokea vaikka minkälaisia ennakkoluuloja. :(
Muuten ei mitään erikoista, töitä tehdään, masua peilaillaan, josko jo näkyisi ja seuraavaa neuvolakäyntiä odotellaan kuumeisesti!
t. astaliini ja aatu 14+0
joku (olikohan astaliini) kyseli heinä-äitien ikiä. Mä täytin just loppuvuodesta 27. Esikoisen saadessani olin 24, tai siis täytin puolen vuoden kuluttua esikoisen syntymästä 25. Näytin silloin ehkä ikäistäni nuoremmalta ja kerrankin kaupassa kaksi "tätiä" päivitteli toisillee paheksuvalla äänen sävyllä kuin aivan keskenkasvuiset rupeavat lapsia tekemään, mua siis vilkuilivat samalla :) Huvittavaa, koska en mieltänyt itseäni mitenkään kovin nuoreksi äidiksi ja kävi jopa mielessä,e ttä pitäisiköhän valaista heitä oikeasta iästäni :)
Oma olo on hyvä, pahoinvointia ei enää siis ole! Joku kyseli unista: ihan pimeitä unia olen nähnyt, milloin olen vankilassa ja milloin mitäkin...
Esikoista odottaessa muistan kun näin unen, että sain vauvan, mutta se olikin pieni valkoinen kissanpentu. Raskaana ollut ystäväni näki lähes samanlaisen unen, mutta hän synnytti koiranpennun. OIkeasti minä sain tytön, hän sai pojan. Muutama yö sitten näin unta, että meillä oli makuuhuoneessa pinnasänky, jossa nukkui pieni kissanpentu, tosin "syytin" siitä meidän kissaa (joka kyllä vielä itsekin pentu). Hassuja unia, mutta nuo kissa-koira-unet oli aika outoja...
Nasqu 15+6
Ehdinhän vielä tällä viikolla tänne. Kävin pinon ma aamuna avaamassa ja aattelin, et sit niitä kuulumisä myöhemmin päivällä....tässä sitä ollaan jo torstaissa=)
Töistä kotiuduttu, ihan rätti poikki väsyneenä. Ootellaan tytön kanssa, et alkaa lastenohjelmat. Sitä ennen vielä pitäs jotain syödä. Onneks on eilistä ruokaa kaapissa, ni ei tarvi ku lämmittää.
Tänään on kyllä taas jännitystä piisannut. Osin kyllä ihan itseaiheutettua, mutta kuitenkin... Aattelin töissä hyödyntää dopleria ja kuunnella vauvan sydänääniä, ku seuraava neuvolakin on vasta 3viikon päästä. No, enhän mä löytänyt niitä ääniä (ja oon siis niitä ennenkin kuunnellu)! Pyysin viel toista hoitajaa avittamaan, ku ne vielä kuuluu aika alhaalta ja toisen ehkä helpompi löytää ne. Ei löytyn ei. Hiki vähän nousi otsalle, juu. Sain sitten th:n kiinni ja sovittiin, et voin käydä työpäivän jälkeen neuvolassa kuuntelemassa äänet. Kokenut terkka ne sitten löysikin samantien ja hyvät oli kaverin sykkeet =) Aika syvältä joutu kyllä terkkakin ne "kaivamaan", oli ilmeisesti piilossa pikkuinen. Että näin! Enää en yritäkkään aataminaikuisilla laitteilla ääniä kuunnella....
Ikä asiaan vielä, eli täytän muutaman viikon päästä 30. Esikhon sain silleen, et olin just täyttänyt 28.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Palaillaan langoille - Hepe rv 16+2
Aamusta heti muksujen kans kuunneltiin et kuuluukos äänet.Hienosti vauvan sydän sykki,ja kerettiin me kuunnella sillä jo pari kertaa et meidän muidenki sydämet sykkii=)=)
Se on kyl ihan kiva kapistus,ja sit ku sen voi liittää stereoihin niin naapuritki hyvin kuulee sykkeen ku vahvistimen kautta ääni tulee=) ja tietokoneeseenki voi yhistää,joten saa nauhotettua vaik sähköpostiin äänet ja lähettää jollekki terveiset=)
Mie oon pari päivää tuntenu iha kunnon potkut....aika hassua et näillä viikoilla jo,mut kyl ne on vauvan potkuja....jos ei sit suolet niin kovasti tömistele mahaa vasten,mihin en kyl kauheesti usko=)
Joku tääl kyseli meidän ikiä...Mie olen 24 vee,ja jo siis kolmen lapsen äiskä.Ekan ku sain niin täytin parin kk:n päästä 18vee.Sillon mua pidettiin nuorena,ja en tiiä pidetäänkö vielki,mut enää en kyl ite tunne itteäni kovinkaa nuoreksi äipäksi=)
Mut joo,halusin vaan tulla kertomaan et laite toimi hienosti,ja meidän kaikkien sydämet sykki=)
-Johanna 24v & möhkis 17+1(17+3)
Täällä vielä pienessä flunssassa, pahin onneksi takana. Viikonloppuna pitäisi taas jaksaa töihin.
Joku kyseli ikää, mä olen 25v (kuten varmasti nimimerkistä voi päätellä :)), esikoisen sain kun olin 20v enkä kyllä muista, että olisi kauheasti paheksuntaa kohdannut, vaikka sitä odotinkin. Mutta inhottavaahan se on sellaisessa paikassa käydä tutkimuksissa saati synnyttää, jos tuntee olonsa epämukavaksi. Toivotaan parempaa jatkoa!
Mulla kanssa tuntunut melkeen päivittäin painon tunnetta alavatsassa. Ja jos en väärin muista niin nämä ovat niitä "harjoitus"supistuksia. Ainankin tuntuvat tutuilta. Ei kipeiltä, mutta välillä vähän epämielyttäviltä.
En kyllä muista, että esikoisesta olisin näin aikaisilla viikoilla tuntenut.... toivottavasti ei ole huonomerkki.
'Jotain muljahduksia ja pientä värinää on masussa tuntunut, tänään ehkä vähän enemmän kun ennen, mutta silti en vielä varmuudella uskalla sanoa tunteneeni vauvan liikkeitä. Mulla kun ilman raskauttakin mahassa tuntuu liikkuvan ja muljahtelevan :D
Mutta eiköhän ne liikkeet kohta ala tunnistamaan, en odottanutkaan että kovin aikaisin niitä tuntisin.
Hyviä vointeja kaikille!
Vivi rv 16+5
Viikko taas kerkes vierähtämään tässä välissä, mutta onneks en taidakkaan olla ainoo siinä suhteessa. No jos vanhat merkit paikkansa pitää ja mammalomat alkaa pyörimään niin johan tekstiä alkaa tuppaamaan!
Jos tuossa oikein lueskelin niin täällä on ainakin kaks jolla on ihan kunnon brobleemia sen sokerin kanssa? Voisitteko kertoo ne raja arvot mulle niin tiedän sit miten ovat tässä vajaassa kahdessa vuodessa muuttuneet, kiitos.
Ja unistakin oli ollut puhetta.... Mulla välkkyy unissa poika vauva. Esikoinen on siis tyttö ja tyttöä omasta mielestäni odotinkin alusta asti.
Kaveri oli tänään 4D-ultrassa ja ensi viikolla menen katsomaan mukaan saadun dvd:n silmät pyöreinä miltä se asukas oikein näyttää. .. Jännää!
Rattaistakin on ollut puhetta, ja meillekkin on ilmeisesti pikku pakko hommata tuplat. Joten jos joku harkitsee Brion vaunuja niin *vinks vinks*
Muutamilla tutuilla on tuplia käytössä, mut en tiedä ovatko luopumassa niistä kesän korvalla, toivottavasti, koska ihan uusia vaunuja ei kumminkaan kiinnosta ostaa.
Onko teillä muilla muuten ongelmia ihon kanssa? Tai hampaitten? Ekassa raskaudessa toki naama kukki myös mut tällä kertaa tuntuu ettei tää koskaan helpota ja aina vaan menee pahemmaks... =/ Nyt tajusin et alkaa selkäkin kukkimaan,ihanaa... Normaalisti mulla ei oo selässä näpyn näppyä ikinä!
Ja ikenet vuotaa verta joka hiivatin hammaspesussa, okei tämäkin on tuttua mut silti ärsyttävä vaiva.
Ja mulla on myös istukka edessä, olin huomaavinani et täällä oli joku toinenkin samasta "vaivasta" kärsivä. ja todellakin ärsyttää kun liikkeitä ei tunnu kun kyljissä ja erittäin harvoin sielläkään,.. No ehkä sitten kun vauva on isompi?
Rakenneultra oli myös jollain samana päivänä kun mulla eli 17.2, kivaa pääsee jännittämään yhdessä! =)
Pakkauksesta, mä tahallani laitoin edellisellä kerrala paperit niin ajoissa et sain vanhan pakkauksen, kun en vaan tykänny siitä -07 beessistä värimaailmasta. Jos tuleva pakkaus on hyvä väreiltään otan sen ilman muuta, mut jos värit on taas pliisuja niin taidan ottaa rahana.
Edellisestä pakkauksesta on kumminkin kaikki tallessa, ja ehkä enemmän poikavärinen(siniset haalarit) niin eipä haittaa vaikka poika tulisikin.
Mä olen 27 vuotta, ja toivottavasti en ehdi täyttää 28 ennen vauvan syntymää, se nimittäin tarkottaisi että vauva syntyisi 2vkoa lasketun ajan jäljeen;) Esikoista aloin odottamaan 23 vuotiaana ja oli 24 kun tyttö syntyi.
Nyt on mullakin ruvennut olee tuntemuksia alavatsassa, jotain painetta ja kuplintaa, välillä vihlaisee. Ei onneksi mitään kovin kivuliasta. Nyt kun vielä niitä vauvan liikkeitä tuntuisi, että voisi olla ihan varma että nää on nyt niitä...
Maha on vielä sen verran pieni että ei sitä kukaan vielä vauvamahaksi tunnista, paitsi jos tietää. Vähän löysemmillä vaatteilla saa vatsan vielä piiloon, jos sitä nyt tarvii piilotella. Itse kyllä huomaan ilman vaatteita että on ihan selvä vauvamaha:)
NapNap rv 17+2
tois ikävää käyttäytymistä sielläpäin oli.. :( itse olen vasta 19 kohta 20 ja meihin suhtauduttiin aivan normaalisti ja lääkärit ovat olleet erittäin mukavia. Aluksi minulla oli kyllä sellainen pelko että joku saattaisi olla töykeä tms mutta kaikki ovat olleet erittäin mukavia.
Eilen oli taas neuvola ja sydän äänet sielä lujaa pamppaili :) Kovasti olen jännittänyt keskenmenoa vieläkin, siskolla ollut monet keskenmenot ja hedelmättömyyshoidot... Mutta nyt heillä on terve pikkupoika :)
Olen nyt ammattikoulussa mutta pidän vapaata ensi jakson sillä selkäni on ollut jo monen monta viikkoa kipeä ja liikkuminen tekee kipeää. Toki teen normaalit asita mutta sitten joudun makaamaan illan... :/
Olen pitkään täällä käynyt lukemassa juttujanne :) Nyt päätin kirjoittaa sillä olen aivan innoissani siitä, että löysimme aivan ihanan rivarin jonka aijomme ostaa eikä hintakaan ole yhtään paha!
Toivottavasti täältä saisin juttukavereita, sillä ystäväni ja sukulaiseni asuvat kaikki kauakana, joten harvoin eitä nään. Ja olen päivät yksin omien ajatusteni kanssa. Mulla nyt tänään rv14 tasan :)
Ihanaa perjantaita! :)
tässä miettinyt että mitä pikkuiselle voisi ommella jotain käytönnöllisiä juttuja, ei tule muuta mieleen kuin torkkupeitto yms. Vaatteita en nyt ala väsäämään kun niitä kuitenkin tulee ostettua :) mut jotain muuta......?
Taas on kyllä tovi vierähtänyt ihan huomaamatta... Huono olo on alkanut helpottaa aika lailla. Tosin tämä aamu on mennyt oksennellessa. Yleisesti ottaen kuitenkin olo on parantunut tosi tosi paljon ja jaksaa touhutakin paremmin kaikkea lapsen kans. Mulla siis tyttö 1v7kk.
Ikäkyssäriin vastausta, eli oon nyt 25-vuotias ja esikoiseni sain 23-vuotiaana. Tän kakkosen saan 25-vuotiaana, sillä synttärit mulla on vasta loppuvuodesta. Tässä raskaudessa oon panikoinut edellistä enemmän, jos mahdollista! ;) Oon käynyt neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja jokaisesta mahakipuilusta olen ihan hädissäni. Onneksi ne on ottanut mut aina sinne neuvolaan ja sydänäänetkin on kuuluneet hyvin. Siinä 160 luokkaa ne on ollut, edellistä odottaessa tytöllä oli suunnilleen samoissa lukemissa tässä vaiheessa. Tästähän oon sitten "päätellyt", että odotan nytkin tyttöä. Kumpi vain on tervetullut! Unia oon nähnyt ihan hirveästi nyt raskausaikana.
Muutama ilta sitten mulla velloi silleen menkkamaisesti mahassa aika kipeästi sellaiset reilun puoli tuntia ja se oli kyllä ikävän tuntoista. Yritin olla panikoimatta ja meni se sitten ohikin. Kai tässä nyt vaan on kaikenlaista kipuilua kun kohtu kasvaa. Liikkeitä olin tuntevinani jo aikaisilla viikoilla, mutta uskon nyt niiden olleen ilmakuplia ja ne oikeat liikkeet havaitsin rv 14+2, viikkoa aikaisemmin kuin esikoisesta. Melko vaisusti on kyllä vielä mitään tuntunut, ei edes joka päivä. Esikoisesta liikkeet voimistui tosi nopeasti ja pian tuntui jo käteenkin mahan päältä koittaessa.
Vaunuista. Kaksosten rattaita ollaan mietitty ja kyllä ne pitää ostaa, vaikka mies miettikin ensin sitä seisomalaudan mahdollisuutta. Esikoinen on kuitenkin vasta 2v sitten kesällä, joten varmasti tullaan tarvitsemaan niitä rattaita. Saas nähdä millaisiin sitten lopulta päädytään.
Nyt menen touhuamaan pikkuneidin kanssa, kun mies on luennoilla ja neiti hoitelee tuossa yksinään vauvanukkejaan. Pakkaillakin pitäis, kun lähdetään tänään serkkuja moikkaamaan Tampereen suuntaan. Synnytyssairaalasta muuten olikin ollut juttua, ja mulla se on OYS.
-Veruska 15+3-
Otetaan melko varmasti kakkosellekin, sillä esikoiselle tuli sellainen tosi sinisävyinen pakkaus jonka vaatteista en tykännyt yhtään. Ja onhan siinä käytännöllisiä juttuja, joita tarvii kaksin kappalein, esim peitto. Ja tietty uudenväriset toppahaalari ja makuupussi houkuttavat. Sitä pakkauksen toppahaalaria ei nimittäin tullut esikoisella käytettyä ollenkaan... Ja ihana päästä hypistelemään niitä kamppeita!
-V-
Mä olen 25 v. ja esikoisen saadessani olin vasta 17 v., täytin sitten syksyllä 18 v., kun poika syntyi tammikuussa. Jonkun verran koin paheksuvia katseita silloin. Synnytyssalissa kätilöt olivat vähän tympeitä :(, jäi sen takia huono maku koko NKL:stä, nyt meen kokeilemaan kättäriä ja mielellään haikaranpesää, jos sinne pääsee. Silloin nuorempana, kun hain sairaslomaa voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi kirjoittivat yhden päivän, joten jouduin irtisanoutumaan, kun en voinut töitä tehdä. Silloin se ei niin haitannut, koska asuin vielä äidin luona. Nyt ovat lääkärit kirjoittaneet ilman ennakkoluuloja, vaikka vointi oli silloinkin ihan yhtä huono, niin se ikä vaikuttaa uskottavuuteen. Ikävää.
On myös tuntunut, että mitä isommaksi lapsi kasvoi sen paheksuvampia katseita sain. Päiväkodista haettaessa yhden lapsen mummi kysyi olenko poikani isosisko. Olen edelleen nuoren näköinen, kesällä mua luultiin 18 v. Eli todennäköisesti paheksuvat katseet edelleen jatkuvat.
Äitiyspakkauksen ajattelin ottaa, vaikka mulla on myös vanhasta osa jäljellä. Makuupussi mulla jäi lentokoneeseen ja metsästämisestä huolimatta ei sitä koskaan löytynyt, ei tosin haittaa, kun en siitä liiemmin tykännyt. Se oli sellainen tummanvihreä jossa oli nallen kuvia. Mun ystävä antoi mulle käyttämättömänä 07 vuoden pakkauksesta sen haalarin (beige, jossa hihansuussa ja hupussa sinisiä palloja) se on ihan nätti.
Oma olo on alkanut hieman helpottamaan, jokapaäiväiseen oksentamiseen on tullut taukoja. Mutta silti menee kuin vuoristorata, eli esim. jos nukkuu huonosti oksentaa todennäköisesti seuraavana päivänä. Energiataso on noussut huimasti mikä tuntuu tosi hyvältä :). Painontunnetta alavatsalla on myös ollut, tuntuu varsinkin jos joutuu pitkään seisomaan. Silloin tekisi mieli laittaa jalat ristiin. Liitoskipuja on myös ollut ja flunssa vaivaa :(.
Liikeitä tuntuu silloin tällöin ja ovat selvästi voimakkaampia. Pari päivää sitten tuntui potku ja möyrintää :). Sekin on niin sattuman kauppaa milloin niitä tuntee ja missä asennossa. Suolen möyrinnät tuntuu hieman ylempänä ja pikkaisen erilaiselta.
Siitä doppelerista halusin kysellä sen verran, että onko sillä jotain haittavaikutuksia sikiölle, jos usein kuuntelee? Eikö se käytä jotain saman tyyppistä taajuutta kuin ultraäänilaite ja oon jostain kuullut, että ultraa ja dopplerilla kuuntelua ei suositeltaisi kovin usein tehtäväksi. Ultrassa oli jotain lämpöön liittyvää, että miten vaikuttaa kehitykseen ja oppimiseen ja kun siitä ei vielä ole kunnon tutkimustuloksia ja jotain. En muista kunnolla siksi haluaisin jotain selvennystä.
Mun mies ei halua doppleria tilata jos ei ole tietoa mitä haittoja sillä voi olla, kun uskoo, että olisin kuuntelemassa sillä joka päivä :(. On sitä mieltä, että jos mua huolestuttaa voin mennä neuvolaan. Itse olisin halunnut tilata sen, mutta en varmaan tilaa kuitenkaan :(. Eipä voi mies sit mua/doppleria syyttää jos lapsella jotain joskus ilmenee. Ehkä tää on vainoharhaista, ei niitä varmaan myytäisi jos oisivat kovin vaarallisia, mutta onko jotain rajaa kuinka usein sydänääniä voi/kannattaa kuunnella?
Mulla tekis mieli ommella pieniä juhlamekkoja, kun on satiinista ja organzasta jämäpaloja. Mutta kun eipä sitä tiedä vielä kumpi siellä on. Rakenneultra on 19.2, ois kiva tietää kumpi siellä on.
Unet ovat tosiaan tapahtumarikkaita ja ruokaan liittyviä mielihaluja on alkanut ilmaantumaan :).
Tulipas taas tekstiä. Hyvää viikonloppua!
AW rv 17+0
ei tosta laitteesta mun mielestä oo mitään haittaa ku sehä on vaan mikrofoni jolla kuunnellaan,ei siitä tule mitään säteilyjä.Ja ei mun tietääkseen ultraaminenkaa ole mitenkää vaarallista sikiölle...
Mut röntgen on se mihi ei saa men raskaana,ku siitä tulee sitä jotai säteilyä.
Kännykästäki on enemmän haittaa sikiölle ku siit sydänkuuntelulaitteesta,ku kännykässäki on jotai säteilyä.
Et voit iha rauhassa tilata itelle sen kuuntelulaitteen......ei siitä mittää haittaa ole=)=)
Ja pakkassellaista :) Kirpeä pakkanen ollut koko päivän täällä Pirkanmaalla. Onneksi huomenna on jo luvassa vähän parempaa ulkoilusäätä. Vaikka kyllähän nuo tenavat tuolla puuhailevat, vaikka vähän poskia nipisteleekin.
Tannin kanssa me mennään kyllä ihan huvittavan samoissa :) Kun sullahan se la siirtyi myös sinne kesäkuun 28. pvään ja nyt meillä on rakenneultrakin samana päivänä :) Paino nousee täälläkin jne.
Unia näen minäkin lähes joka yö ja kovin todentuntuisia ne ovat. Vauvaunia en ole nähnyt kuin kerran, ihan alkuraskaudessa ja siinä unessa synnytin oikein potran poikavauvan. Nähtäväksi jää, oliko se enneuni :)
Astaliini kyseli ikiä. Minä olen nyt 34v. Vauvan la on 28.6. ja mun synttärit 26.6. Meillä vain ei yksikään lapsista ole vielä laskettuun aikaan asti mahassa viihtynyt, joten saapas nähdä, milloin tämä tapaus haluaa ulos ja ehdinkö siis täyttää 35 ensin. Esikoisen saadessani olin 20v (raskaaksi tullessani 19v) ja silloin kyllä minuun suhtauduttiin ihan asiallisesti. En muista kertaakaan saaneeni kieroja katseita miltään taholta. Ja nuorelta mahdoin tosiaan näyttää, kun synnärillä sitten esikoisen synnyttyä huonekaverit veikkailivat mun iäksi 16v :) Edelleenkin saan välillä ihan vakuuttaa kaikkien lasteni olevan ihan home made :) Voin kyllä kuvitella, että se ärsyttää, jos nuorta ikää pidetään jotenkin outona ja kohtelu sitä myöden on töykeää :( Ja aivan harkittua oli meilläkin raskaaksi tulo silloin aikanaan, vaikka minä vasta opiskelin ensimmäistä vuottani ja yhteenkin oltiin muutettu vajaata vuotta aiemmin. Seurusteltu oltiin kyllä jo yli 3 vuotta. Ja sama mies on siis matkassa edelleen :)
Oma napa alkaa jo venyä ja paukkua uhkaavasti. Tästä ei kyllä kukaan enää voi erehtyä, etteikö olisi joku kyydissä :) Vaikka ihanaahan se on, että masu on jo nyt tuossa, tämä kun on mun viimeinen raskauteni. Luulisin ainakin.... ;)
Nyt riittänee turina tällä erää, mukavaa lauantai-iltaa kaikille!
M ja kuutonen rv 18+6
Helga07 kysyi iho-ongelmista. Mulla ei ole koskaan ollut mitään muita iho-ongelmia kuin se, että näin talvella kuivaa kauheesti. No, nyt mullekin on yhtäkkiä tullut selkä täyteen näppylöitä, ei kunnon finnejä vaan jotakin ihmeellisiä. Naama on toistaiseksi pysynyt kunnossa, mutta tosiaan selkä kukkii:)
Iästä ollut juttua, täytän keväällä 32 joten sen verran tuota ikää sitten on lasketunajan kohdalla. Esikoisen sain 29 vuotiaana.
Itellä iho on aavistuksen verran huonompi kuin normaalisti. Voihan se tietty johtua talvesta ja pakkasista enemmän kuin raskaudesta. Siitä päättelin kun kaksi tuttuani sanoi viime vuoden puolella kun saivat tietää raskaudestani että olivat sitä arvellutkin ihosta/naamasta.
Enemmänkin itellä oli alkuraskaudessa sitä että hiukset rasvoittui tosi nopeasti ja pesun jälkeen oli melkein heti rasvaisen näköiset. Tuo vaiva jäi sinne alkuraskauteen.
Ikenet mulla on tässä raskaudessa niinkuin edellisessäkin herkemmät mitä normaalisti. Verta ei tule mutta ovat aremmat. Viimeksi meni ohi vasta raskauden jälkeen että ehkä näin tää kuvio menee sitten tälläkin kertaa. Hammaslääkäri pitäis tilata tarkastusta varten kun sais vaan aikaseks, Huoh!
Liikkeitä edelleen Odotan! :) Välillä olen jotain tuntenut en edes joka päivä jotain mutta kun en yhtään ole varma onko vauvan liikkeitä vai jotain muuta. Mulla istukka edessä jos se jotain vaikuttaa.
Ensi viikon neuvolaa kovin jo odottelen että saa kuulla sydänäänet. Kun ei liikkeistä täsä vaiheessa vielä voi mitään vauvasta päätellä.
Kuulee samalla sitten myös mitä painoa tullut. Tällä ruokahalulla :) on varmasti suunta ylöspäin. No vielä ei sentään oo hätää tuon painon suhteen, vielä...
Viikko sitten mulla oli kahtena peräkkäisenä päivänä huimausta.
Eka aamuna alkoi yhtäkkiä pyörryttää ja oli pakko mennä makaamaan. Makoilin noin 10min. ja olo oli sen jälkeen parempi. Aamupalan olin jo syönyt joten ei voi siitäkään johtua.
Toisena aamuna alkoi pyörryttämään pulkkamäessä. Oli pakko lähteä kotiin juomaan vettä ja makasin sohvalla taas tuon n. 10min ja olo oli parempi. Toinen kerta vois tietty johtua siitä kun tunti reuhottiin lumessa mennen mäkeä ylös ja alas ja vedenpuutetta, mut tuosta ekasta en sitten tiedä.
Verenpaine on ollut hyvä, niska / hartiat hieman jumissa et voishan se siitäkin tuo huimaus tulla, tiedä sitten. Onneksi ei ole ollut enää noiden kahden kerran jälkeen ja niistäkin jo viikko aikaa.
Tuota huimausta lukuunottamatta olo on ollut hyvä.
Jeevi rv18
Tuohon ikään, ikää oli esikoisen syntyessä 29 ja nyt sitten 35. Täytyy myöntää että välillä tulee vanha olo tähän hommaan, jotkut työkaverit vaikuttaa niin yllättyneiltä kun tulee äitiyslomalle jäännistä puhettä, mutta mitäpä tuosta !
Rakenneultra häämöttää ens perjantaina, alkaa kieltämättä vähän jännittämään. Noista liikkeistä..... olen itse ollut myös vähän ymmällä ja vähällä mennä neuvolaan harva se päivä kun aijemmin liikkeet tuntuivat aika selvästi, pikkupotkuja sateli välillä ihan urakalla ja päivittäin, lähinnän oikealle puolelle. Nyt tunnen,että vauva on siirtynyt kohdussa vasemmalle ja liikkeitä ei tunnu oikeastaan yhtään tai ihan satunnaisesti. Tällä kertaa on etuseinä istukka ja luulen että se kyllä vaikuttaa aika paljonkin liikkeiden tuntemiseen. Todennäköistesti kuitenkin kaikki on ihan ok, mutta silti asia tulee aina välillä mieleen.
Mirella 18 + 3
Joo, eipä tunnu mulla liikkeitä vieläkään :( Sais alkaa tuntumaan jo! Ajattelin ihan että kyllä ne ennen rakenneultraa tuntuu jo, niin voin vaan sanoo et tulee hiukka kiire kun se ultra on 3.2.! Eilen tuntu kumminkin painontunnetta koko alavatsalla hetken aikaa, muillakin tainnut sellaista tuntua, mitäköhän se on?
Osaatteko kertoa omin sanoin miltä tuntuu supistukset, harjoitussupistukset siis?
Painoasiaakin olette puhuneet, noo, minulla tullut jo 5kg, mutta en viitti stressata. Stressasin sitä jo alkuraskaudessa ihan tarpeeksi, niin nyt ajattelin että nautitaan nyt ihan täysin sydämin tästä.
Sukupuolesta sen verran, että taisin täällä aikasemmin sanoa että ei oteta selvää, mutta nyt onkin mieli muuttunut niin otetaan selvää jos lääkäri näyttää :) Olen nähnyt niin paljon vauvaunia, ensin pojasta ja sitten tuli tyttökin kuvioihin, niin oishan se kiva saada tietää. Ei vaan kerrota muille sitä, tulee haasteellinen tehtävä ostella neutraaleja värejä vauvalle :) Näin muuten viime yönä unta että kissanikin sai kaksi pentua..kaikki saa vauvoja! Hassua sinänsä, minulla on kaksi kissaa(tyttö ja poika) ja tässä unessa poikakisu sai ne pennut :) sattuuhan näitä, unissa !
Mites muilla unet?? Näin yhdessä vaiheessa koko ajan ns.eroottisia unia, mutta nyt ne on vauíhtunut näihin vauva-aiheisiin :D
tanni ja bebe 18+4