Toivotonta tämä laihduttaminen! Yritän laihtua 3 kg, työläästi...
Aloitin laidhuttaminen kolme viikkoa sitten. Olen arkipäivät n. 1300 kalorin dieetillä, viikonloppuisin syön normaalisti, mutta en yli 1700 kaloria. Liikun kolmesti viikossa kuten aina ennenkin.
Lähtöpaino oli 67 kg.
Paino heittelehti pitkään 66-65 kilon välillä.
Alimmillaan ollut 64, 8 kg hieman ennen vappua.
Nyt vappuna tuli syötyä normaalisti. Vappupäivänä tuli ylensyötyä, mutta viimeiset neljä päivää olen syönyt normaalisti siten, kuten tulen tämän painonpudotuksen jälkeen syömään.
Eilen kun menin vaa' alle, niin paino oli 66 kg.
Tänä aamuna 65,8 kg.
Tämä on toivotonta! Jos en ylensyö - niin miksi se paino ei pysy samassa, mihin se viimeksi jäi? Tässähän menee kaikki usko siihen, että voin ikinä saada painoa alemmas ilman sikatiukkaa, jatkuvaa dieettiä.
Kommentit (31)
minä olen normaalipainon rajoissa ja vuoden-parin välein haluan pudottaa pari kiloa. Minä olen aikamoinen herkuttelija.
Kolme kertaa olen elämässäni karpannut. Ensimmäinen kerta oli mieletön. Vyötäröltä lähti senttejä ja ajattelin, että mitään muuta en enää elämässäni kokeile.
Kolmannella kerralla sain kuukaudessa vain yhden kilon pois...Ilmeisesti elimistö jotenkin tottui siihen että ei karpata, sitten karpataan, taas ei, mut sit taas...
Eli älä vain lopeta sitä!
ap
Kerro mitä syöt yhden päivän aikana.
Mä olen tosiaan huomannut että herkuttelu ON sallittua mutta vain 1 päivää viikossa. Eikä silloinkaan saa/voi popsia mielettömiä herkkumääriä. Mun paino alkaa nousta heti jos esim. syön huonoja hiilareita (pullaa, keksejä) useita päiviä peräjälkeen. Eli eivät sovi mun keholle lainkaan! Ensinnäkin vatsanseutu alkaa heti pömpöttää.
Mun ongelma on ollut just pömpöttävä vatsa ja oon huomannut että tää vähähiilarinen ruokavalio sopii jos haluaa pois sitä pömpötystä.
Mä aloitan aina päivän tuhdilla aamiaisella. Syön max yhden leipäsiivun, kaksi keitettyä munaa (tai munakkaan jossa esim. makrillia), puoli paprikaa/tomaatin/salaattia tms. Syön kunnes en jaksa enempää. Joskus syön myös luonnonjogurttia + pellavansiemeniä tai auringonkukansiemeniä.
Lounaaksi syön usein 150 g proteiinia, puoli lautasellista salaattia, ja vain n. 1 dl TUMMAA pastaa, riisiä tai vähän keitettyä perunaa.
Kun aloitin tämän " dieetin" niin en syönyt juuri mitään hiilareita, nykyään syön niitä, mutta erittäin varovaisesti.
Välipalaksi iltapäivällä syön usein jogurttia, pähkinöitä, appelsiinin tms. Syön aika suuren välipalan ettei ole liian nälkä illallisella.
Illallinen usein sama kuin lounas, mutta vähän pienempi annos.
Illalla syön vielä usein raejuustoa johon sekoitan chilitonnikalaa tai tomaattia tms.
Joskus tosiaan syön pähkinöitä (max. 10 pähkinää/päivä!) ja tummaa suklaata max 2 palaa!!
Ainakin olo on mitä mahtavin.
Niin. Laitan myös paljon oliiviöljyä ruokaan. Keho tarvitsee rasvaa jotta rasvaa palaa, mutta tietty hyvää rasvaa sen pitää olla. VOITAKIN käytän silloin tällöin, en usko sen olevan niin vaarallista kuin esim. transrasvat tai muut epäluonnolliset rasvat.
26
Mitä vaihtoehtoja ehdotatte tilanteessa, jossa kunnollinen hikilenkki on mahdollinen korkeintaan kahtena iltana viikossa (jolloin lapset isällään)? Muina iltoina yleensä jumppaan puolisen tuntia, mutta kun lasten nukkumaanmentyä on pakko hoitaa sosiaalista elämää, työhommia ym niin pitempää jumppaa en kertakaikkiaan voi ottaa ohjelmistoon.
Niin suurin ongelma tässä laihduttamisessa on se, että tekee mitä tahansa mitään ei tapahdu.
Vielä vuosi sitten pyöräilin päivittäin töihin 10 km suuntaansa ja sen lisäksi kävimme lenkillä 3 kertaa/viikossa taisi olla 6km lenkki. Paino tippui näillä sen kaksi kiloa eikä vaatekoko mennyt miksikään. Ei paljoa innosta moisella liikuntamäärällä ja tulos lähes nolla.
Tarkkailin siis myös ruokailuja eli en mättänyt suuhun lisää sitä määrää minkä liikunnalla kulutin. Nyt olemme taas aloittaneet liikkumisen kuukauden verran joustu kolmekertaa viikossa ja nyt näin aluksi 4 km lenkkiä pidennetään sitä sitten kun minun kunto taas kohenee. Karkit olen jättänyt kokonaan, mutta edelleen kerran viikossa on herkkupäivä (viiniä ja joitain hyvää syötävää). Ja paino on sitkeästi sen 62 kg ja kaikki vyötäröllä en tiedä sitten pitäiskö noita hiilareita vähentää jos ne todellakin kertyy tuohon eteen löllöksi pömpöksi.
ehkä sinun kannattaisi kokeilla hiilareiden vähentämistä. Minulla se kuukauden karppaus vei vain 2 kg, mutta vyötäröltä lähti 4 cm.
Mutta karppaus vie kaiken energian, ainakin minulla. Ei jaksanut liikkua yhtään. Siksi en tällä kertaa karppaa.
ap
No mun kokemuksen mukaan just vaalea leipä ja muut huonot hiilarit (=vehnäjauho) kerääntyvät tuohon vatsanseudulle. Mulle tulee sellainen pönöttynyt olokin noista. Sokeriakin tietty kannattaa varoa ja liian perunan syömistä myös! Perunaa itse syön nykyään max. 2 pientä / annos.
Mun kokemuksen mukaan pelkkä liikunta ei auta. Eikä aina myöskään kaloreiden alentaminen. Vaan se on se ruoan LAATU joka vaikuttaa. Pitää saada riittävästi myös ravintoaineita ettei jatkuvasti tee mieli jotain " hyvää" .
Itsekään en koe karppavani, vaikka syön vähemmän hiilareita kuin sinä! Hiilaritietoinen olen, mutta en todellakaan karppi...
Itse syön normaalisti näin:
Aamulla rahkaa ja anansmurskaa/marjoja
Lounaalla iso annos kasviksia, joko keitettyä tai höyrytettyä tai " salaattina" , sen lisäksi esim. tonnikalaa, raejuustoa, fetajuustoa reilu annos. Tänään söin punajuurilaatikkoa (joka oli tehnty punajuuresta, jauhelihasta ja kermaviilistä).
Välipalaa en syö
Päivällisellä taas samaan tyyliin kuin lounaalla, joskus tosin otan vähän tummaa riisiä/pastaa. Mutta siis max. 1dl ja sekin on jo aika paljon, ehkä 0,5dl on lähempänä totuutta.
Iltapalaksi syön 2 ruisleipää, päällä kinkkua, juustoa, vihanneksia. Jos olen käynyt lenkillä niin lisäksi ehkä rahkaa tai raejuustoa.
Kerran viikossa herkkupäivä, silloin syön karkkia ja popcornia ja jätskiä normaalin ruokailun lisäksi, ei siis aina kaikkia edellä mainittuja, mutta ihan oman fiiliksen mukaan mitä tekee mieli. Niin ja ruoalla viiniä.
t. 13/15 jne.
En ole missään sanonut olevani karppaja. En pidäkään koko sanasta. Ainoastaan ekan kuukauden ajan kun tein ruokaremontin, välttelin hiilihydraatteja kokonaan (vaikkei niitä voi kokonaan välttää koska niitä on pienissä määrissä siellä sun täällä). Tämä siksi että pääsisin myös makeanhimosta eroon.
Sen sijaan noudatan GI-ruokavaliota. Siinä ei hiilareita vältetä mutta syödään hitaasti imeytyviä sellaisia. Iltaisin en myöskään syö hiilareita, ainoastaan aamulla/päivällä.
26
Marraskuussa painoin vielä 77 kiloa!! En ole lisännyt liikuntaa yhtään. Miksi olen siis laihtunut? Olen vähentänyt rutkasti huonoja hiilareita, hyviäkin syön suht vähän aikaisempaan verrattuna. Syön paljon protskuja ja vihanneksia. Rasvaakin syön, oliiviöljyä, rypsiöljyä ja voitakin välillä:). Popsin pähkinöitä ja tummaa suklaata, muuten en herkuttelu kuin harvoin.