Mies, jota tapailen nukkuu ja nukkuu
Työnsä puolesta hänellä on epäsäännöllinen unirytmi eli valvoo usein yöt ja nukkuu päivät, mutta siitä huolimatta, että nukkuisi ns. tarpeeksi valvominen jälkeen, hän on kuin päähän lyöty.
Minusta tuntuu, että taustalla olisi jotain muutakin, kuin vain ainaiset "univelat", koska niitä univelkoja on nyt lomallakin nukuttu pois jo extrojen kera. Hän ei periaatteessa tee muuta, kuin nukkuu. Hänellä on joskus ollut masennusta ja tunnistan omasta kokemuksestani, että hänen oireensa voisivat viitata tähän... Ollaan asiasta puhuttukin, mutta hän ei edes koe tarvitsevansa apua asian suhteen.
Muuten pidän hänestä kovasti ja poden myös syyllisyyttä siitä, että haluaisin jotenkin häntä "muuttaa". En vain osaa sanoa, että onko hän oikeasti tällainen vai onko hän masentunut? Uniapneakin voisi olla vaihtoehto, mutta hän ei kuorsaa, niin vaikea sanoa.
Tämä vaikuttaa suhteeseemme siinä mielessä, että emme koskaa voi mitään päiväsaikaan tehdä. Esim. lounas, päiväkävely, kaikki ulkona liikkuminen ja tekeminen varsinkin nyt talvella on pois suljettu vaihtoehto. En ole itse aamuvirkku lainkaan ja en voisi sietää olla ihmisen kanssa, joka haluaisi joka aamu pompata ylös klo. 8 hössöttämään vapaapäivän ohjelmaa, mutta tää tuntuu jo sitten aivan toiselta ääripäältä...
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:28"]
Joo, munkin eksä ulisi, että pitääkö aina nukkua. Ihan niin kuin olisin tahallani aina väsynyt. Ihan niin kuin olisin tahallani jotenkin taikonut itselleni uniapnean, jonka takia heräilin keskimäärin 40krt/tunti.
[/quote]
Olen miettinyt myös uniapnean mahdollisuutta. Tunnistaako sen itse, vai pitääkö käydä unitutkimuksessa?
ap
[/quote]
Anteeksi, purin omaa turhautumistani asiaan nyt syyttä suotta tässä ketjussa. Toivottavasti en loukannut. Uniapnean oireita ovat päiväväsymyksen lisäksi mm. kuorsaus ja unenaikaiset hengityskatkokset. Uniapnea tosiaan todetaan unitutkimuksessa, joka tehdään joko kotona tai sairaalassa. Ensin mennään oman lääkärin vastaanotolle, joka määrää tutkimuksen. Yöpolygrafia taisi olla nimeltään. Mulla tämä tutkimus tehtiin kotona, joten sain tk:sta mukaani laitteen. Siinä oli muistaakseni happiviikset, sormenpäähän laitettava happisaturaatiomittari ja muutama rintaan kiinnitettävä lätkä. Tämän kanssa nukuin yön, sitten palautin koneen terveyskeskukseen. Sieltä se lähetettiin eteenpäin analysoitavaksi. Jonkin ajan kuluttua tulokset saapuivat - vaikea uniapnea. Hoitona CPAP eli kone, joka ilmanpaineen avulla pitää hengitystiet avoinna. On kohtuullisen karua kuulla parikymppisenä, että hengitysteissä on rakenteellinen vika, jota ei voida korjata ja jonka takia on käytettävä tuota hengitysmaskia aina nukkuessa. Mutta kaikkeen tottuu. Toivottavasti tästä oli apua. :)
- numero unohtui jo, mut se tässä lainattu tiuskija :D
Raskas työ ja huvit pistää kyllä väsyttämään miestä kuin miestä, sekin vähäinen aika, koska vois nukkua, niin pitää käyttää panemiseen, ei ole helppoa olla mies.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:24"]Taitaa meitä olla useampiki, ketä se hoitelee, kun noi tuntomerkit täsmää.
[/quote]
Mitä vittua nyt :D En ole ap, mutta mun poikaystävä Tampereen suunnasta nukkuu myös todella paljon, joskus nukkui kaksi vuorokautta putkeen ollen vain 20min hereillä välissä. Ja tiedän, että nukkuu oikeasti, eikä hoitele siinä samalla muita naisia, koska asutaan yhdessä ja olen omin silmin nähnyt ja kuullut tämän nukkuvan. Peruskunto ok, uniapneaa suvussa, mutta poikaystävällä toistaiseksi ei.
[/quote]
Viikonloppuisin poikaystävä nukkuu helposti jonnekkin kolmeen-kuuteen (illalla...), vaikka olisi mennyt nukkumaan jo klo.21. Tämäkös minua vituttaa, kun itse olen aamuvirkku ja herään viimeistään kahdeksalta, usein jo kuudelta myös viikonloppuisin :D Mutta koitanpa saada poikaystävän testauttamaan kilpirauhaset, olisi kiva saada tietää mistä nukkuminen johtuu, kun ei ole ihan normaalia nukkua oikeastaaan koko ajan. Alkoholi jää 0-5 olueeseen/vuosi, joten siitä tuskin johtuu. Lapsia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:50"]
Eipähän ainakaan nukkuessaan ole panemassa muita naisia...
Oma vitun mies pannut vittu viittä eri naista tän vuoden aikana.
[/quote]
On se varmaan kiva alapeukuttaa ymmärtämättä yhtään miltä tuntuu tulla petetyksi. Toivottavasti nautitte sydämenne pohjasta!
Kerro ap mistä kaupungista miehesi on??
Etkö ap.halua saada selville, että pettääkö mies sua, vai miksi et uskalla vastata? Meitä muitakin kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:27"]Asuuks tää mies äitinsä naapurissa, jossain maaseudulla?
[/quote]
Mäkin tunnen yhden ympäri vuorokauden nukkujan joka asui äitinsä naapurissa jossain maaseudulla.
Helvettiäkö jaksatte jankata jotain pettämisjuttuja, nimen alkukirjaimia ja kaupunkeja, kun ap:ta ei selvästi se pohdinta kiinnosta ollenkaan. Tunnen näitä nukkujia, eikä ap:n nyt auta kuin nostaa asia esiin (eli äijä lääkäriin), kestää nykytilannetta, tai vaihtaa miestä. Yli 9h/vrk on poikkeuksellista ja yli 10h tarkoittaa, että jotain on pielessä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:27"]Asuuks tää mies äitinsä naapurissa, jossain maaseudulla?
[/quote]
Mäkin tunnen yhden ympäri vuorokauden nukkujan joka asui äitinsä naapurissa jossain maaseudulla.
[/quote]Asui? Tämä asuu edelleen, semmonen peräkammarin poika ruskeine vilkkusilmineen, joka heitukkaa paneskelee baarireissuillaan ja yötöissään.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:20"]
Helvettiäkö jaksatte jankata jotain pettämisjuttuja, nimen alkukirjaimia ja kaupunkeja, kun ap:ta ei selvästi se pohdinta kiinnosta ollenkaan. Tunnen näitä nukkujia, eikä ap:n nyt auta kuin nostaa asia esiin (eli äijä lääkäriin), kestää nykytilannetta, tai vaihtaa miestä. Yli 9h/vrk on poikkeuksellista ja yli 10h tarkoittaa, että jotain on pielessä.
[/quote]
Oletan, että viittaat noilla muiden kirjoituksiin että ap:n mies pettää.
Jos kuitenkin tarkoitit minun kommenttiani miehestäni, joka on pettänyt minua tämän vuoden aikana VIIDEN eri naisen kanssa, niin olipas taas!! Jos näin on, en voi ymmärtää miten kylmiä jotkut ihmiset ovat.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:20"]Helvettiäkö jaksatte jankata jotain pettämisjuttuja, nimen alkukirjaimia ja kaupunkeja, kun ap:ta ei selvästi se pohdinta kiinnosta ollenkaan. Tunnen näitä nukkujia, eikä ap:n nyt auta kuin nostaa asia esiin (eli äijä lääkäriin), kestää nykytilannetta, tai vaihtaa miestä. Yli 9h/vrk on poikkeuksellista ja yli 10h tarkoittaa, että jotain on pielessä.
[/quote]Sitähän tässä selvitellään, homman nimi ei välttämättä ole fysiologinen. Jopa toi pettämiskuvio voi olla syynä väsymykseen.
Mitä nää pettämisestä jankkaavat pellet on tässä ketjussa, lopettakaa? Sulle ap: jos taustalla masennusta niin voi olla uusiutunut, ehkä jaksaa juuri ja juuri työnsä tehdä muttei sitten mitään muuta. Kerro että olet vähän huolissasi liiasta nukkumisesta ja kehota menemään lääkäriin. Ehkä selviää syy: esim masennus, kilppariongelma, uniapnea.
No missä helevetin välissä se vielä ehtis pettäänkin, kun se nukkuu 2/3 vuorokaudesta... oi herramunkiasus.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:35"]
Mitä nää pettämisestä jankkaavat pellet on tässä ketjussa, lopettakaa? Sulle ap: jos taustalla masennusta niin voi olla uusiutunut, ehkä jaksaa juuri ja juuri työnsä tehdä muttei sitten mitään muuta. Kerro että olet vähän huolissasi liiasta nukkumisesta ja kehota menemään lääkäriin. Ehkä selviää syy: esim masennus, kilppariongelma, uniapnea.
[/quote]
Sinäkin varmaan viittasit muihin kirjoittajiin, mutta jos viittasit minun mieheeni joka on pettänyt minua kuluneen vuoden aikana viiden eri naisen kanssa, niin miksi minun pitäisi lopettaa! Minua on käsketty vain olemaan hiljaa aina kun olen kohdannut kärsimystä!
Taas näitä muotisairauksien latelijoita, kilppari ja masennus sitä ja tätä, jospa sitä vaan väsyttää kerta yöt tekee töitä, kannattaskohan teidänki yh av-mammojen joskus kokeilla, niin tietäisitte.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:36"]No missä helevetin välissä se vielä ehtis pettäänkin, kun se nukkuu 2/3 vuorokaudesta... oi herramunkiasus.
[/quote]Voi kuule, missä välissä vain, jos näet vain kerran pari viikossa, niin kyllähän se kerkiää niinä muina päivinä ja sä taidat uskoa kaiken mitä se sulle sanoo.
Voihan se olla, että se on vain oikeasti väsynyt yöllisistä valvomisista, mutta kun vaikuttaa siltä, että on aina väsynyt, vaikka olisikin ottanut univelkoja kiinni ihan extrojen kera. En usko että pettää, ei tosiaan ole oikeastaan aikaa siihen. Nukkuu kokoajan.
Olen itsekin kärsinyt liiallisesta väsymyksestä ja kyse oli masennuksesta. Hänellä on ongelmia töiden kanssa, ei oikein enää nauti siitä mitä tekee ja stressaa raha-asioista, eli varmaan ihan hyvät lähtökohdat lievälle masennukselle.
ap
ap
Jos kirjotetaan samasta tyypistä tekee keikkahommaa yöllä etelä-Suomessa, kuskina, monena kertana olen ollu sen matkassa ja käy töitten lomassa mun luona ja on öitä, puhelin soi aika usein ja menee partsille puhumaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 02:12"]Jos kirjotetaan samasta tyypistä tekee keikkahommaa yöllä etelä-Suomessa, kuskina, monena kertana olen ollu sen matkassa ja käy töitten lomassa mun luona ja on öitä, puhelin soi aika usein ja menee partsille puhumaan.
[/quote]On siis rahtari.
Olisikohan amalgaamiväsymystä, ts. krooninen elohopeamyrkytys. Muistan itse kun sain amalgaamipaikkani, rupesi epätavallinen väsymys vaivaamaan joka päivä. Piti vain saada väsymys nukuttua pois vaikka päivällä, jos siihen oli mahdollisuus. Mutta varsinkin saunan jälkeen väsytti todella paljon. Kunnes tiedostin että elohopea höyrystyy kiihtyvällä tahdilla kun lämpötila nousee, ja saunassahan voi olla vaikka 100 astetta. Eipä ihme että niin monet ovat lopulta vuosien jälkeen kuolleet saunan jälkeiseen kohtaukseen, jos on ollut näitä elohopeapaikkoja suussa.